تست خازنهای الکتروموتور تکفاز در چهار مرحله

تست خازن

مقدمه

یکی از کارهای نسبتا ساده اما دقیق، تست خازنهای الکتروموتور تکفاز است. شما با خواندن این مقاله، می توانید به راحتی و در چهار مرحله، خازن الکتروموتور تکفاز را تست کنید.

۱–قطع برق الکتروموتور

تست خازن

در اولین مرحله تست خازنهای الکتروموتور، ایمنی کار موتور را از برق ورودی قطع کنید. مطلوب و ایده آل این است که کابل و یا دو شاخه جدا شود. اما احتمالا قطع کردن کلید مدار کافی باشد البته بایستی برای جلوگیری از وصل مجدد برق چاره ­ای اندیشید. مثلا کلید را قفل کرد. رویه تست خازن فقط بایستی پس از اطمینان از قطع بودن برق شروع شود.

۲- دشارژ کردن خازن

تست خازن

هنگامی که شما قصد کردید شرایط و مقدار الکتریسیته خازن را تست کنید انجام یک کار برای خالی کردن انرژی ذخیره شده در خازن ضروری است. با استفاده از یک تیغه فلزی یا آچار پیچ گشتی با دسته عایق ولتاژ ذخیره شده در خازن را دشارژ کنید. این کار براحتی توسط اتصال کوتاه کردن ترمینالهای خازن انجام می شود. خازن تحت آزمون ممکن است در هنگام دشارژ کردن جرقه زده و صدای پاپ از خود بدهد. این طبیعی است.

۳ – جدا کردن ترمینال خازن از الکتروموتور

نیاز است قبل از انجام آزمون خازن از مدار جدا گردد. برای جدا کردن خازن یکی و یا هر دو ترمینال خازن تحت آزمون را از الکتروموتور جدا کنید. جدا کردن فقط یک سمت خازن نتیجه مطلوب را می­ دهد. اما جدا کردن کامل خازن از موتور، اتصال پروبهای اندازه گیری را کمی مشکل می­ کند.

فروش خازن الکتروموتور

۴- تست خازن با استفاده از مولتی­ متر

با استفاده از مولتی­ متر آنالوگ (تا حدود ۱۵۰ میکروفاراد)

تست خازن

از یک مولتی­ متر آنالوگ می­ توان برای تست اتصال قطع – وصل استفاده کرد. در شروع کار رنج اهم متر را در رنج ۱k قرار دهید. پروبها را به دو سر ترمینالهای خازن وصل کنید. (دو سر ترمینال خازن را به صورتی که یک باطری را وصل می­کنید، متصل کنید.) حرکت متوالی عقربه را در صفحه مشاهده خواهید کرد.

توجه: خازنهای AC مورد استفاده در موتورهای الکتریکی غیر پلاریزه هستند و از اینرو ترمینال مثبت و منفی ندارند. و اهمیتی ندارد که در حین آزمون پروبهای مولتی متر را با چه پلاریته­ ای به خازن وصل می­ کنید. اگر عقربه سریعا به نقطه صفر رفته و با شارژ شدن خازن مقاومت نیز افزایش یابد نشان می دهد که خازن هنوز سالم و خوب است. اگر مقاومت صفر شود ولی هیچ صعودی به سمت بالا نداشته باشد خازن خراب است. اگر خازن در هنگام اتصال مولتی متر به پایانه ها اتصال باز را نشان دهد نیز خازن خراب است.

با استفاده از مولتی متر دیجیتال

تست خازن

بسیاری از مولتی­ مترهای سطح متوسط امکان اندازه­ گیری مقدار ظرفیت خازنی را در تست خازن دارند. پروبها را به ترمینالهای خازن وصل کنید، مولتی متر را در حالت تست خازن قرار داده و عدد نمایش داده شده در صفحه نمایش را قرائت کنید. بیشتر خازنها یک تلرانس تولید دارند وقتی که نو هستند اختلاف ۱۰%± و یا کمتر در مقایسه با مقدار نوشته شده بر روی خازن مناسب است. معمولا خازنهایی که فرسوده می ­شوند، مقدار ظرفیت آنها افت می­ کند. و در هنگامی که در این تست قرائت مولتی متر به زیر مقدار ذکر شده سقوط کند خازن بایستی تعویض شود.

علت سوختن خازن موتور تک فاز

در آخر بهتر است، برخی از علل سوختن و خرابی خازن موتور تک فاز را بیان کنیم. خازن ها به دلایل مختلف از جمله فرسودگی ، پیری ، اتصال با قطبیت معکوس(در خازنهای AC این مورد صدق نمی کند) ، آسیب مکانیکی در هنگام مونتاژ ، خرابی دی الکتریک ، آسیب ناشی از درجه حرارت بالا در هنگام لحیم کاری ، کار ، آزمایش و غیره خراب می شوند. اما مهمترین دلیل خرابی خازنهای راه انداز قرار گرفتن طولانی مدت (بیشتر از چند ثانیه) در مدار می باشد.

خازن سوخته

خلاصه ای کوتاه و مفید

برای تست خازن الکتروموتور این چهار مرحله را بایستی انجام داد؛ 1-قطع برق الکتروموتور 2- دشارژ کردن خازن 3- جداکردن یک یا هر دو ترمینال خازن از الکتروموتور 4- تست خازن توسط مولتی متر آنالوگ یا دیجیتال

مرجع؛   capacitorformotor.com

ویدئوی نحوه تست خازن الکتروموتور در موسسه موتور درایو تهیه شده است. می توانید در ادامه آن را مشاهده کنید.

186 دیدگاه

  • باسلام و احترام ، جناب آقای کریمی سپاسگزارم که ذکات علم خود را نشر میدهید. من یه پمپ مدل پنتاکس سه اسب تک فاز دارم که برای انتقال آب از تانکر 10هزارلیتری به سمت نهالهای پسته با سیستم آبیاری قطره ای استفاده میکنم . الان یه مدتی است که این پمپ اون توان پرتاب آب را ندارد . خازن 75میکرو 450ولت آنرا توسط اهمتر آنالوک با رنج 1K تست کردم ، عقربه اهمتر تا پایان رفته و برگشتی در کار نیست ؟ آیا مشکل از خازنه یا سیم پیچ مشکل دارد؟ ضمنا” پره ها مشکلی ندارند. ارادتمند شما

    • سلام حسین جان

      آیا موتور داغ می کند؟ آیا سرعت آن کم شده است یا فقط دبی آب کاهش پیدا کرده است. اگر سرعت موتور کم شده باشد احتمالا موتور داغ هم می کند و خطر سوختن الکتروموتور وجود دارد. اما اگر سرعت مثل قبل است احتمالا ایراد در قطعات پمپ استو توصیه می کنم با یک خازن نو هم الکتروپمپ را تست کنید و در صورتیکه به نتیجه نرسیدید با یک تعمیرکار ماهر مشورت کنید

  • سلام جناب مهندس ، خسته نباشید . یه سوال از خدمتتون داشتم. ما یه پمپ باد با موتور یخچالی داریم ( از این کوچیکا ) ، این متاسفانه در هنگام کار کردن یه صدای انفجاری داد و خازنش دود کرد و ترکید . ولی متاسفانه روی خازنش هیچ مشخصاتی نداره ؛ بدنه فلزی با دو پایه هست . میتونید راهنمایی بفرمایید کا خازن چند میکرو فاراد برای این موتور یخچالی ها مناسب هست ؟ ممنون میشم

    • سلام مرتضی جان

      بنده این نوع پمپ باد را تا حالا ندیده ام و اطلاعی از مشخصات آ« ندارم. اگر توان موتور را هم داشتید حدودی و با توجه به موتورهایی که طراحی کرده ام می توانستم خازن مناسب را پیشنهاد بدهم.

  • سلام مهندس یه پمپ شناور تکفاز داریم که یه خازن 70 میکروفارادی داره(پمپ سه سیم) موتور اول کار خیلی خوب و با فشار آب میکشه ولی بعد از تقریبا 30 ساعت آب کشی اش یک سوم میشه.و خازن و سیمها هم داغ میشن موتور هم 2.1 کیلو وات قدرتشه. سوالم اینه که این میتونه به خاطر خرابی خازن باشه؟

    • سلام جناب کیا

      اگر آ|بدهی پمپ کم می شود احتمالا سرعت پمپ کاهش یافته است. خرابی خازن بعدی است اما می توانید خازن را با مولتی متر تست کنید یا آن را با یک خازن جدید تست کنید و نتایج را بررسی کنید.اگر درست نشد شناور را از آب خارج کنید و برای بررسی بیشتر در اختیار یک تعمیرکار ماهر قرار دهید.

  • با سلام خدمت جناب مهندس یه کولر اسپلیت 36 هزار تراست دارم که یادمه زمان نصب و تقریبا یکی دو سال اول نزدیک 14 آمپر جریان میکشید اما حالا جریان حالت کار 18.5 آمپره آیا این آمپر مجازه؟ یا اینکه میتونه این مقدار بالا رفتن از خرابی خازن باشه؟

    • سلام حسین جان

      بستگی به ساختمان موتور دارد برخی از اسپیلیت های جدید موتور BLDC دارند. جریان را با جریان نامی درج شده در پلاک مقایسه کنید اگر در همان محدوده است که شاید تنظیمات دستگاه تغییر کرده است. کلا خازن در این زمینه خیلی نقش ندارد بیشتر در راه اندازی موثر است.

  • سلام جناب مهندس عزیز پنکه رومیزی قدیمی ساخت ژاپن دارم خازن آن با بدنه مدور آلومینیومی با دو خروجي وهر خروجي بادو سیم متصل به هم طول 6.5سانت وقطر 2سانت خراب شده ومشخصات آن ‌2میکروفاراد و320 ولت نوع جامد solid میباشد در پاسارگاد نسبتا کمیاب وبا دو میکروفاراد ولی با ولتاژ ۴۰۰وتا ۵۵۰ ولت موجود می‌باشد چه نوع خازنی باید جایگزین گردد تا ولتاژ آن معادل مشخصات کارخانه باشد سرعت پنکه در درجات ۳و۲و۱. به ترتيب کمتر شده وداغ می‌شود خود پنکه از هر نظر روان وسامان میباشد . همیشه پایدار وسلامت باشيد

    • سلام جناب ستوده

      در تعویض خازن مقدار ظرفیت خازن جایگزین باید کاملا منطبق با خازن اصلی باشد و ولتاژ آن نیز کمتر از ولتاژ خازن اصلی نباشد. که شما قصد دارید خازن با ولتاژ 400 ولت را جایگزین 330 ولت بکنید که مشکلی ندارد و حتی بهتر نیز هست.

  • مهندس بزگوار پیرو سوالی که چند دقیقه پرسیدم شناورم بدون مشکل کار میکند ولی وقتی دستگاه کنترل با اس ام اس راه اندازی شد فهمیدیم ۲۱ آمپر میکشد

  • سلام مهندس، پیشاپیش ممنون از جوابتون یک شناور تک فاز سه اسب دو اینچ دارم که فاصله ۶۰۰ متری با تابلو برق دارد امروز برق کار آمپر گرفت 21 آمپر میکشه و در زمان استارت ۲۵A آیا طبیعیه کابل هم ۲ در ۶ فقط یک خازن دارد که فکر کنم هم راه اندازه و هم دایم یک برق کار گفت طبیعیه و یک برق کار گفت احتمالا خازنت نیم سوزه آیا درست گفته لطفا بفرمایید چه خازنی جایگزینش کنم

  • سلام مهندس عزیز پمپ باد 50 لیتری دارم که وقتي روشن میکنم با مکث راه میفته 30ثانیه رمان میبره واینکه قبل ار اینکه راه بیفته موتور صدا ش بیشتر میشه میخوام بدونم این از خازن میتونه باشه ممنون

    • سلام محمد جان

      امکان دارد مشکل از کاهش ظرفیت خازن باشد. خازن را دشارژ کرده و ظرفیت آن را اندازه گیری کنید.

  • سلام جناب مهندس عزیز با تشکر از وقتی که برای پاسخگویی میگذارید .موتور هود ازنوع توربو است روشن نمی شود آیا برای تست مستقیم با برق بدون خازن دائم ، الکتروموتور راه می افتد یا حتما باید برای تست خازن هم باشد و دیگر اینکه خازن را با مولتی متر اندازه گیری کردم ۱۸۸نانوفاراد نشان می دهد در صورتی که روی خازن ۴میکروفاراد نوشته مشکل از موتور هست یا خازن یا هر دو .ارادتمند رحمانی

    • سلام کاوه عزیز

      در صورتیکه ظرفیت خازن را درست اندازه گیری کرده باشید. این موتور راه اندازی نمی شود. خاز را تعویض کنید و مجددا موتور را تست کنید. احتمالا ایراد در سیم پیچی هم وجود دارد.

  • سلام و تشکر از تلاش بی وقفتون! الهی همیشه پایدار باشید. سوالی داشتم: موتور تکفاز ۴اسب دوخازنه داریم که خازن موقت ۴۰۰ میکرو و خازن دائم ۵۰ میکرو هستش. مشکل این هست که فقط ۲ ثانیه بعد از استارت کار می کنه اون هم همراه صدا و بعد فقط کلید محافظ جان عمل می کنه و فیوز نمی پره. بلبرینگها کاملا روان و موتور نو هستش. علت از چه چیزهایی میتونه باشه؟

    • سلام کیان عزیز
      این الکتروموتور دوخازنه است. احتمال اینکه خازنها مخصوصا خازن استارت آسیب دیده باشد وجود دارد. خازن را تست کنید و در صورت نیاز تعویض کنید. اگر درست نشد احتمال خرابی در تخته پلاتین و گاورنر و سیم پیچی وجود دارد. باید هر کدام را جداگانه بررسی کرد.

  • باسلام و احترام، اولا صفا کردم که پاسخ این همه سوال رو دیدم. جدا تبریک دارد. پنکه ای ایستاده دارم که پارسال مریض شد، خازن ۱.۷ مبکرو فاراد و بوشهای ان را تعویض کردم حالش خوب شد، امسال که روشن کردم دو ساعت کار کرد و از حرکت باز ایستاد و خیلی داغ شد. خازن رو تست کردم حدودا ۱.۶ بود. در موقع خاموشی، روتور داخل محفظه موتور با دست به راحتی می چرخد ولی وقتی به برق می زنم انگار روتور قفل می شود و صدای ضعیفی هم دارد و نمی چرخد و سپس داغ می شود. به نظر جنابعالی، اشکالات احتمالی به ترتیب نقش آنها چه می تواند باشد. از صبر و‌حوصله شما و زمانی که اختصاص می دهید بسیار ممنونم. یا علی.

    • سلام میلاد عزیز
      برای پنکه لق شدن بوش یکی از ایرادات عمده است. وقتی شما بوش را تعویض می کنید شفت همان شفت قبلی است که خورده شده است و بعد از مدتی مجددا ایراد پیدا می کند لذا یا باید شفت هم تعویض گردد. یا شفت تعمیر شود.
      ایرادات ممکن یکی همان بوش است که در بالا توضیح دادم. دیگر سوختگی سیم پیچ استارت و یا سیم پیچ اصلی و خازن را هم که فرمودید از نظر ظرفیت بررسی کرده اید.

  • سلام وقت بخیر آیا میشود به جای خازن 10میکرو فاراد پمپ آب خازن 25 استفاده کرد؟ امتحان کردم استارت میشه اما ایا در دراز مدت مشکلی بوجود نمیاره؟

    • سلام میباد جان
      راندمان بشدت تحت تاثیر قرار می گیرد و احتمال خیلی زیاد پمپ آب می سوزد.

  • سلام علیکم خیلی ممنونم از پاسخ های خوبی که به کامنت ها میدین. خوندن کامنت ها خودش یه دوره آموزشیه. مزاحمتون شدم برای یه سوال، موتور تکفاز ماشین لباسشویی دوقلو، فیوز رو سوزوند، تسمه رو که ازش جدا کردم، گاهی راه میوفته، گاهی با کمک دست راه میوفته، علتش چی میتونه باشه؟ ممنونم

    • سلام مهدی جان
      ابتدا تشکر می کنم از لطفی که به بنده دارید. اما پاسخ سوال شما: اگر موتور فیوز را می سوزاند احتمالا سیم پیچ آسیب دیده و در برخی مواقع وجود ایرادات مکانیکی نیز باعث کشیدن جریان زیاد می شود اگر محور روان است و به راحتی می چرخد احتمالا سیم پیچ الکتروموتور آسیب دیده است. با اهم متر سیم پیچ را چک کنید و اتصال بدنه را بررسی کنید. اگر مشکلی مشاهده کردید الکتروموتور را به یک تعمیرکار نشان دهید.

  • ضمن عرض سلام ، لطفا علت صدای هوم موتور الکتروژن 3/4 ، در حالی که فیوز ، کلید ، تسمه و یاتاقان ، همه را نو انداخته ام ، را راهنمایی کنید. وقتی موتور را روشن می کنم صدای هوم میدهد و راه اندازی نمی شود اگر با دست فولی را حرکت بدهم موتور شروع به کار می کند . این موتور دارای خازن استارت 430-480 میکروفاراد با 125 V.AC می باشد . جناب مهندس امکانش هست از دکمه اورلود باشد . از لطف و محبتتون بینهایت سپاسگزارم .

    • پارسای عزیز سلام

      اگر اورلود عمل کرده باشد اصلا برق وارد موتور نمی شود که صدای هوم بدهد پس این مشکل وجود ندارد. احتمال خیلی زیاد ایراد از گاورنر و تخته پلاتین است که وظیفه از مدار خارج کردن خازن راه انداز را دارند. احتمالا گاورنر یا تخته پلاتین تنظیم نیست و یا احتمال کمی هم وجود دارد که خازن آسیب دیده و یا سیم پیچ استارت سوخته باشد.

  • سلام، مهندس، یک موتور تک فاز با یک خازن ۳۰۰ میکرو دایم داریم که به صورت چپ گرد راست از این موتور برای بالابر استفاده میشود،جدیدا زمانی که استارت چپ یا راست زده میشود موتور صدای هوم میدهد و نمی چرخد مگر اینکه با دست شفت را حرکت دهیم و بعضی اوقات هم در ابتدای استارت شفت مقداری لرزیده سپس شروع به حرکت می کند.مشکل از خازن است؟

    • سلام خانم انصاری

      وقت شما بخیر. در الکتروموتورهای بالابر معمولا این مشکل رخ می دهد. خازن استارت در برندهای JKD ، EAGLE و ELIN و … در هنگامی که به صورت دائم در مدار قرار بگیرند در مدت 10 ثانیه تخریب می شوند در بالابرهای ساختمانی احتمال دارد در هنگام بالابردن اجسام به سقف طبقات گیر می کنند و گهگاه باعث می شود که چند ثانیه در همان وضعیت باقی می مانند که باعث آسیب به خازن می شود خازن با برند ISKRA ساختاری متفاوت دارد و اگر دائم هم در مدار بماند آسیبی نمی بیند از این خازن تهیه کنید احتمال زیاد مشکل برطرف می شود گاورتر و تخته پلاتین و سیم پیچ راه انداز را هم بررسی کنید.

  • باسلام. موتور هود سه سرعته داریم که در حال حاضر روی دور پایین مشکل راه اندازی دارد و باید با دور بالاتر راه اندازی شود و پس از آن می توان در دور پایین نیز استفاده کرد. آیا مشکل از خازن می باشد؟ باتشکر

    • سلام ناصر جان

      احتمال دارد ظرفیت خازن کم شده باشد و احتمال دیگر سفت شدن یاتاقان و افزایش بار موتور باشد. کلا موتور هود بدلیل اینکه از سیم پیچی تپ استفاده می کند در دور پایین گشتاور خوبی ندارد.

  • سلام مهندس جان . کولر ابی ما با دور کند راه اندازی نمیشه اول با دور تند باید راه اندازی بشه بعد بزنیم دور کند. ممنون می ش م راهنمایی کنید

    • سلام آراد جان

      لطفا یاتاقانهای را بررسی کنید. یک احتمال هم وجود مشکل در کلید گریز از مرکز و پلاتین های موتور است چون در موتورهای کولر فاز شکسته موتوژن و الکتروژن در هنگام راه اندازی با دور کند هم موتور ابتدا با دور تند راه اندازی می شود و سپس به دور کند می رود.

  • با سلام و احترام، من پنکه رومیزی از این کنترل دارها رو برای اینکه دورش کمتر بشه به دیمر وصل کردم بعد از چند ساعت الان بدون دیمر دورش خیلی کم شده به نظر شما آیا با کم شدن ولتاژ احتمال نیم سوز شدن سیم پیچ هست؟ تشکر می کنم اگر راهنمایی بفرمایید.

    • سلام جناب انتظاری
      دیمر گزینه اصلا مناسبی برای کنترل دور الکتروموتور نیست. چون فقط ولتاژ را کاهش می دهد و کاهش سرعت از طریق افزایش لغزش و تلفات رخ می دهد احتمال دارد سیم پیچ آسیب دیده باشد. باید تست شود. نباید بدون اطلاع، جزیی اضافه بر تجهیزات سازنده قرار داد. البته عمده سازندگان کوچک که محصولاتشان استاندارد ندارد خودشان هم این چیزها را نمی دانند و تست نمی کنند.

  • سلام یه پمپ ۱۵۰۰ دورتکفاز۲۴شیار رو سیم پیچی کردم اما خازن خودش روندارم چکاربایدانجام بدم.ممنون

    • سلام محمد صادق عزیز

      مقدار خازن معمولا در پلاک الکتروموتور یا الکتروپمپ درج می شود از روی کاتالوگ شرکت سازنده هم می توان آن را یافت. در غیر اینصورت ببینید الکتروپمپ های مشابه با توان آن چه خازنی استفاده کرده اند شما هم آن را تست کنید.

  • با سلام وخدا قوت وتشکر از سایت خوبتون روی یک شناور برا کار تعمیرات رفتم ژنراتور مشکل داشت طی بازدید که داشتم به خاطر اضافه جریان وعدم حفاظت یکی از کابلهای خروجی از سر ژنراتور از ترمینال داغ شده بود و جدا شده بود مشکل را برطرف کردیم وتست کردیم اوکی شد .متوجه شدم که خروجی ژنراتور سه فاز ۲۲۰ ولت است.یه الکتروموتور را به توصیه کارفرما قرار شد نصب کنیم پلاک الکتروموتور ۳۸۰ بود که مطابق ولتاژ شناور نبود بر حسب ضرورت وناز کار فرما وصل کردیم یه مقدار کار کرد والکتروموتور نهایت فقط زور میزد وهیچ حرکتی هم نداشت سیم پیچ ها را میگر گرفتم او کی بود ومشکل هم از لحاظ مقاومت سیم پیچ ها نبود البته این اتفاق قبل از من هم برای یک الکتروموتور که گویا سالها کار می کرد افتاده بود ولی نفهمیدم مشکل الکتروموتور چی هست لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون میشم.

    • سلام مصطفی جان

      الکتروموتور در صورتیکه با ولتاژی کمتر از ولتاژ خود کار کند با توان 2 نسبت ولتاژ گشتاور آن کاهش می یابد اگر موتور 380 ولت بوده و با ولتاژ 220 ولت راه اندازی می شود ولتاژ رادیکال 3 برابر و گشتاور آن 3 برابر کاهش می یابد شاید به این دلیل نمی تواند بار را بگرداند.

  • سلام وقتی الکترو موتور را به برق میزنم زیر بار میره ولی نمیچرخه با دست ک کمکش میکنم میچرخه احتمال خرابی خازن هست؟؟

    • سلام امیر جان

      احتمالا سیم پیچ کمکی آسیب دیده است یا کلاچ گاورنر و پلاتین تنظیم نباشند (در صورت دو خازنه بودن) و یا اینکه خازن ضعیف شده باشد (احتمال آن کم است)

  • سلام اگه میشه نقشه راه اندازی موتور تکفاز با سر های u1 و u2 و z1 و z2 را با خازن راه انداز رو با شکل توضیح بدید

    • سلام حسن جان

      ویرایشگر متنی ما اجازه چنین کاری را در اینجا نمی دهد. اما اگر U1 , U2 سرهای سیم پیچ اصلی باشند و Z1 , Z2 سرهای سیم پیچ کمکی خازن با سیم پیچ کمکی سری شده و مجموع آنها با سیم پیچ اصلی موازی می شوند.

  • با سلام موتور سبزی خورد کن راه میفته درحالت ولی وقتی سبزی میریزی تا خورد کنه وایمیسه.با دستم میگیرم شافتو راه نمیفته و صدا هوم میکنه

    • سلام محمد جان
      احتمال دارد که سیم پیچی موتور آسیب دیده باشد احتمال ضعیف بودن خازن هم وجود دارد. اما یک نکته کلی خدمت شما عرض کنم موتورهای سبزی خرد کن معمولا درست سایز نمی شوند و کسانی که این دستگاه را می سازند در زمینه الکتروموتور اطلاعات خیلی کمی دارند و معمولا بعد از مدتی کار کردن موتور آنها می سوزد. چون موتور منطبق بر استاندارد INSO 3772-1 نیست.

  • مهندس بزرگوار سلام. به کامنت ها در سال های مختلف نگاه کردم واقعا جای تخسین و تشکر و دعاگویی شما دارد. با چه حوصله ای به همه جواب داده اید. من که یک فاتحه برای رفتگانت خواندم و برای شما هم ارزوی بهترین ها در زندگی دارم. یک روستایی

    • سلام حسین جان

      خیلی متشکرم از لطفی که به بنده دارید نمی دانید چقدر باعث دلگرمی بنده شدید خدا شما را حفظ کند و امیدوارم پیوسته در صحت و سلامت باشید.

  • با سلام، هود منزل ما دارای سه دور هست، هم اکنون سرعت هود بشدت کاهش یافته ولی تغییر دور را داریم، احتمال داره خازن مشکل داشته باشه نوع موتور توربو هست، خازن دائم هست یا خازن راه انداز؟؟

    • سلام هادی جان
      این احتمال وجود دارد ظرفیت خازن را با مولتی متر اندازه گیری کنید نباید بیشتر از 5% با مقدار درج شده بر روی خازن ظرفیت آن متفاوت باشد. خازن موتور هود هم از نوع دائم است.

  • با سلام مهندس خسته نباشید یک موتور القایی ماشین لباشویی دارم.که ۷ سیم از ان خارج شده.میخواهم موتر را تست استارت کنم.نوع ۵ و۹ سیم براحتی با اهم متر مشخص میشود.ولی ۷ سیم را نمیتوانم سیمها را مشخص کنم.چگونه میتوان از سیمهای ان را مشخص کنم.با تشکر

  • سلام. ممنون بابت پاسخ شما . پیرو پرسش قبلی اگر از خازن 1 میکروفاراد 650 ولت به جای 1.5 میکروفاراد 400 ولت استفاده کنم ، آیا موتور دمنده به راحتی کار میکنه و ضعیف نیست؟ نکته اینجاست که صفحه کاتالوگ محصول خازن رو 1 درج کرده ولی روی فن 1.5 گذاشتند. لینک محصول رو براتون قرار میدم: https://www.damandeh.com/module/DamandeFanProduct/View/ProductDetail/page-2596/index.aspx?ProductId=15&SeriId=3

    • سلام آرش جان

      با کم تر گذاشتن خازن، الکتروموتور مقداری ضعیف می شود اما امتحان آن ضرری ندارد. یعنی به موتور آسیبی وارد نمی شود.

  • سلام خدا قوت ؛ موتور تهویه آشپزخانه (مارک دمنده) با دور 1350 دارای خازن 1.5 مایکروفاراد 400 ولت است (cbb21 155j clc) ، حدود یک ساعت پروانه فن ایستاده بود که متوجه شدم و محل خروجی شفت از بوش رو روغن زدم و با دست کمک کردم شروع به چرخیدن کرد. بعد از چند ساعت کار متوجه شدم دور موتور کم شده برای همین موتور فن رو باز کردم و دیدم سیم پیچ آثار سوختگی نداره و با مولتی متر به بدنه هم راه نمیده که ظاهرا سالمه. نمد بوش ها رو روغن کاری کردم و دوباره مونتاژ و روشن کردم روتور کاملا رونه ولی نکته اینجاست که اگه با دست به جهت مخالف بچرخونی موتور راه میوفته ولی بیشتر رو درو اصلی میچرخه ، آیا خازن خراب شده ؟ رفتم خازن بخرم که امتحان کنم متاسفانه مدل 1 و 2 میکروفاراد داشتن . به نظر شما موتور از داخل سیم پیچ نیم سوز شده یا خازن خرابه ؟ مولتی متر صنعتی دارم که تست خازن نداره و تست اهم هم بدون بوق و صفر نشون میده . اگه بخواه خازن همان مدل ولی 2 میکرو فاراد استفاده کنم به سیم پیچ اسیب میرسونه ؟ با سپاس از شما

    • سلام آرش جان

      احتمال دارد خازن آسیب دیده باشد. اگر سیم پیچ 2 میکروفاراد استفاده کنید شما 33 درصد خازن را بزرگتر گرفته اید و احتمال دارد به الکتروموتور آسیب وارد شود.

  • سلام مهندس کولر آبی ما خود بخود دورش کم میشه و بعد از مدتی حدودا یک ساعته دوباره عادی میشه بخصوص در گرمای بیش از حد این اتفاق میفته و در شب کمتر این اتفاق تکرار میشه لطفا راهنمایی بفرمایید ممنونم

    • سلام محمد جان
      این مشکل می تواند بدلایل مختلف رخ بدهد. اما تغییر دور احتمال دارد بدلیل خرابی پلاتین و گاورنر یا تنظیم نبودن آنها رخ بدهد. و این باعث می شود از دور تند برود روی دور کند و بالعکس. شما الکتروموتور را به یک تعمیرکار حرفه ای نشان بدهید.

  • با سلام موتور سبزی خرد کن وقتی کلید روشن رو میزنی عادی کار میکنه ولی اگه دو سه بار روشن خاموش کنی جهتش خود به خود عوض میشه خازن تقریبا مشابه انداختم جواب نداد راهنمایی کنید لطفا

    • سلام جناب صمد پور

      اگر موتور از نوع خازن دائم باشد. احتمالا سیم پیچ کمکی آسیب دیده است.

    • سلام بابک جان
      فرسودگی یاتاقان ها و خرابی بلبرینگ عده ترین دلایل این مشکل هستند.

  • سلام پمپ آب 1/5 اسب سرهای سیم پیچ استارت ودورباهم راه میدن ولی به بدنه راه نمیدن.خازن40میکروفارادمیخوره که بااهم مترآنالوگ چک کردم عقربه میره تا آخروبرمیگرده.روتوربادست روان میچرخه. وقتی برق وصل میشه موتورکارمیکنه ولی بدنه بافازمتربرق داره وگاها موقع قطع ووصل روتوریکی دوبارچپ وراست میکنه وموتورروش میشه ولی کماکان بدنه برق داره وقتی هم فازمترمیزنم وبرق داره دست دیگموبه پمپ بزنم لامپ فازمترخاموش میشه.ممنون راهنمایی فرمایید.

    • سلام آقای ملک

      احتمالا سیم پیچی استارت آسیب دیده است و به همین دلیل هم جعت موتور را به درستی تعقیب نمی کند. موتور را به یک تعمیرکار نشان دهید.

  • سلام مهندس . خازن پنکه سقفی من 3 سیم دارد و پنکه ضعیف میچرخد . برای تعویض آن با خازن با همین ظرفیت ولی دو سیمه چطور باید انجام بدهیم / ممنون

    • سلام عباس عزیز

      من خازن هایی که دیده ام همه دو سیمه بوده اند البته خازنهای دو ظرفیته چهار سیم هم دیده ام اما در هر صورت با بنده تماس بگیرید تا برای ارسال عکس خازن هماهنگ کنیم.

  • سلام عرض ادب. کولر ما در حالت دور کند عمل نمیکرد و قفل بود. الزاما باید از استارتر دور تند استفاده میکردیم و سپس خاموش میکردیم و از دور کند استفاده میکردیم. یه بار حدود یک ساعتی رو دور کند مونده بود که فیوز پرید . جناب مهندس احتمال سوختن سیم پیج زیاده یا خازن؟

    • سلام هادی عزیز

      موتورهای کولر ساختارهای متنوعی دارند. با خازن دائم کار، فاز شکسته، سیم پیچی تپ و CRS انواع مختلف آن است. احتمالا سیم پیچی آسیب دیده است موتور را به یک تعمیرکار نشان بدهید.

  • برای اتّصال موتور ایسی 110 ولت سؤال داشتم. من نقشۀ مدار موتور مورد نظر رو میذارم اینجا راهنمایی کنید چون تو اتّصالش خازن کشیده. موتور 100 وات چه ظرفیّت خازنی نیاز داره؟ و چطور باید متّصل بشه؟ و تغییر راستگرد و چپگردش به چه نحویه؟ http://uupload.ir/files/ild_es002.jpg

    • سلام دوست عزیز
      متاسفانه نقشه به درستی ارسال یا دریافت نشده است. در صورت نیاز با شماره بنده که در وبسایت موجود است تماس بگیرید.

  • سلام مهندس، ۱-روش سنتی تست خازن های موتور ، یعنی اتصال مستقیم به برق و سپس تخلیه از به روش اتصال کوتاه ، تاچه حد دقت دارد،. ۲ آیا خازن دایم کار ضعیف یا بی کیفیت میتواند سیم پیچ راه انداز را آسیب بزند یا بسوزاند؟

    • سلام مسیح جان

      جواب سوالهای شما 1- روش شارژ خازن و سپس تخلیه با اتصال کوتاه روش خیلی درستی نیست و نتیجه آن تجربی بوده و در کل روش خطرناکی است. 2- خازن دائم کار ضعیف یا بی کیفیت در صورتیکه بر اثر خرابی اتصال کوتاه شده باشد می تواند به الکتروموتور صدمه وارد کند. ولی در عمده موارد ضعیف شدن خازن باعث افت ظرفیت آن و به تبع آن در برخی مواقع باعث عدم راه اندازی الکتروموتور و در نهایت سوختن سیم پیچی الکتروموتور می شود.

  • بادرودوسپاس به شما مهندس عزیز ومحترم یک سؤال خدمت حضرتعالی داشتم پمپ نک فاز داریم وقتی که وارد. مداربرق می‌کنیم پمپ کار نمی کند. خازن راازمایش کردیم دوطرف خازن فازمترروشن میشودایابنظرجنابعالی خازن سوخته باتشکرازلطف شما

    • سلام علی اصغر عزیز

      روش تست خازن درست نیست اگر خازن اتصال کوتاه شده باشد هم دو طرف آن فازمتر را روشن می کند خازن را بدرستی تست کنید یا یک خازن مشابه نو تهیه کنید و با خازن خود تعویض کنید (قیمت پان زیاد نیست) و موتور را تست کنید.

    • سلام ایرج جان

      شاید قطبهای هواکش زیاد است و سرعت اصلی آن همین است. در صورتیکه به خازن شک دارید با یک مولتی متر که رنج سنجش خازن دارد خازن را تست کنید و در صورت کم بودن ظرفیت آن را جایگزین کنید.

  • سلام – جناب مهندس کولر ما صدای اضافی که در دور کند بیشتر احسای میشود دارای یکی از دوستان گفتند که احتمالا از خازن آن می باشد می خواستم ببینم آیا نظر شما هم همین است با تشکر

    • سلام روح الله جان

      خازن صدای اضافی ایجاد نمی کند کولر را به یک نفر آدم وارد نشان دهید.

  • سلام و خسته نباشيد خدمت شما ، ميخواستم بدونم خازن موتور تكفاز پدرولا يك اسب(مدل PKm80) از چه نوعي است ( دائم كار يا راه انداز موقت ) ؟؟؟ ضمننا ميخواستم بپرسم علاوه بر خازني كه باعث ايجاد اختلاف فاز ميشه ، ايا سيم پيچ اصلي و كمكي نسبت به هم داراي ٩٠ درجه اختلاف فاز مكاني هستند ؟؟؟ با تشكر .

    • سلام عباس جان

      خازن پمپ های آب همه از نوع دائم کار هستند خازنی با همان ظرفیت و ولتاژی معادل خازن اصلی یا بیشتر خریداری کنید و جایگزین کنید. سیم پیچ های اصلی و کمکی اختلاف مکانی دارند و اما خازن اختلاف فاز زمانی را هم ایجاد می کند.

  • با عرض سلام و خسته نباشید یه سوال داشتم خدمتتون خازن دو سیمه رو به کدوم یک از سیم ها ی کولر آبی باید وصل کرد

    • سلام محمد جان

      موتور کولر آبی انواع مختلف دارند که هر کدام متفاوت است همچنین سازندگان مختلفی هم وجود دارند که رنگ بندی و سیم کشی آنها متفاوت است معمولا بر روی پلاک موتور نقشه رنگ بندی سیم ها آورده شده است از آن کمک بگیرید.

  • سلام موتور فن کویل سه سیمه دارم که وصل میکنم متاسفانه صدای وز وز میده ولی نمیچرخه ولی به محض یکم تحریک یا حول دادن محور موتور کامل شرو به کار میکنه مشکل از چی میتونه باشه از خازنه؟؟؟

    • سلام علی جان

      موتور فنکوئل یک موتور خازن دائم است. در این حالت یا خازن قطع است و یا ضعیف شده است و یا سیم پیچ کمکی آسیب دیده است.

  • سلام خسته نباشید چند روز پیش اومدم موتور کولرو باز کنم متاسفانه سیماش قطع شدن کولر من موتورش الکتروژن مدل طوفان هستش اون سیم اصلی که سه تا سیم ابی قهوه ای مشکی هم داره میخواستم بدونم چجوری باید سیماشو وصل کنم ممنون

    • سلام مهدی جان

      آبی که نول هست و باید به مشترک (com) متصل شود. قهوه ای به دور کند (LOW) و مشکی هم به دور تند (Hi) وصل شود.

  • عرض ارادت خدمت استاد گرامی.من موتور را پیش چند تعمیرکار بردم تا موتوررا میدیدند از قبول آن طفره میرفتند.تصمیم گرفتم موتور نو بگیرم لذا مزاحم شدم جهت راهنمایی: موتور 1/2 اسب چه پیشنهاد میکنید؟خارجی یا وطنی آیا شما موتور فروشی دارید؟من درشیراز هستم اگرفروشی داشته باشید ارسال چگونه است وپرداخت مبلغ و…چگونه است؟ با سپاس

    • سلام آقای مهرفر

      برای موتور کولر پیشنهاد من موتور گاورنر دار شرکت الکتروژن است که یک سوئیچ اضافه بار هم دارد و به ندرت می سوزد. من الکتروموتور کولر نمی فروشم اما جستجو کنید پیدا خواهید کرد.

  • باسلام به استادگرامی.من موتور را باز کردم ولی این موتور صفحه پلاتین وکلیدگریز ازمرکز ندارد و 7سیم از سیم پیچ خارج شد ه و دارای 2عدد خازن 9 و 14 است با ولتاژ 400 ولت ای سی که تست کردم و هردو خازن عدد0را نشان داد سیم پیچها ظاهرا سالم است آیا با تعویض خازن مشکل حل میشود؟ آیاممکن است با ورود چندقطره آب به موتور این مشکلات ایجار شود؟ ممنون از لطف شما

    • سلام جناب آقای مهرفر

      سیم پیچها را باید با اهم متر تست کنید و خازنها را با رنج تست خازن مولتی متر. خیلی کم پیش می آید که خازنها آسیب ببینند. وجود ایرادات مکانیکی نیز ممکن است. این موتور ساختار خازن دائم دو دور دارد. احتمالا چهار سیم پیچ اصلی دور تند، کمکی دور تند، اصلی دور کند و کمکی دور کند دارند. باید سیم نول را پیدا کنید (احتمالا سیم آبی رنگ است) بعد مقاومت هر کدام از سر سیمها را نسبت به سیم نول بسنجید. یک مقدار پیچیده است. توصیه می کنم موتور را به یک تعمیر کار ماهر نشان دهید.

  • ممنون ازراهنماییتون جناب مهندس. آرزو میکنم تعداد انسانهای خوبی مثل حضرتعالی روزبه روز بیشتر بشه.انسانهایی که به همنوع خود توجه ولطف دارند بدون چشمداشت.موفق باشید.

    • جناب آقای مهر فر

      متشکرم از لطفی که به بنده دارید. من با بودجه دولتی در دانشگاه سراسری درس خوانده ایم و اگر اطلاعاتی جمع آورده ایم با تلاش و البته هزینه بیت المال بوده است. شخصا کمک به همکاران و صنعتگران را وظیفه خودم می دانم و خدا را شاکرم که مورد توجه شما قرار گرفته است. چون اعتقاد دارم رضایت خالق در رضایت بنده آن است.

  • سلام.موتورکولر ابی قبلا رو دور کند که روشن میکردی کم کم سرعت میگرفت وبا سرعت ثابت کارمیکرد دور تند هم خوب بود الان خودبه خود دور موتورش خیلی کم میشه و دوباره کم کم به سرعت اصلیش برمیگرده و وقتی کلید دور تند را میزنی فقط صدا کمی بم میشه و تاثیری در سرعت نداره.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • سلام آقای مهرفر

      احتمال دارد که تنظیم تخته پلاتین و گاورنر به هم خورده باشد. موتور را به یک تعمیرکار وارد نشان دهید

  • ضمن تشکر از راهنمایی شما بزرگوار ، یادآور میشوم پمپ آب ذکر شده دارای توان سه اسب میباشد.

  • جناب آقای مهندس کریمی عرض سلام و ادب و احترام . من یه پمپ آب تک فاز دارم وقتی پمپ وارد مدار میشه یه ولتاژی میکشه به نحوی که لامپهای برق کم نور میشوند سپس همه چیز عادی میشود . با روشی که بالا توضیح دادید خازن رو با اهم متر آنالوگ عقربه ای تست کردم ، عقربه اهمتر یک مقدار بیشتر از سط رفته و برمیگردد به ابتدای مکان . از شما استاد بزرگوار سؤالی دارم . 1)این کشیدن ولتاژ در حین راه اندازی طبیعیه . 2) آیا خازن سالم است ؟ باتشکر

    • سلام حسین جان

      اینکه موتور در لحظه راه اندازی جریان می کشد امری طبیعی است. من نمی دانم که موتور شما چه توانی است؟ اما برای اطمینان از سالم بودن خازن می توانید با یک مولتی متر دیجیتال ظرفیت آن را اندازه گیری کنید ظرفیت اندازه گیری شده بایستی حداکثر از مقدار درج شده بر روی بدنه آن 5% اختلاف داشته باشد.

  • سلام خسته نباشید دارای یک دستگاه کولر ا گازی سیو دو هزار میباشم که هرساله در فصل گرما بعد استارت کولر فیوز مینیاتوری قطع میشود که با تعویض یه عدد خازن ۶۰ میکرو فاراد دوباره شروع به کار میکند که این کار را الان سه سال متوالی متوالی انجام داده ام میخواهم بدانم که عیب از خازن ها میباشد یا الکترو موتور کولر

    • سلام جناب بیگی

      حقیقتش اطلاعات مساله کم است و الان چیزی نمی توانم بگویم باید از نزدیک خازن و موتور را ببینم.

  • با سلام یک آسیاب صنعتی دارم با موتور تکفاز دوخازنه کلاج دار، آخرین دفعه بعد از چند ثانیه کار کردن موتور زیر بار ایستاد و فیوز کنتور قط شد و بوی بدی از موتور زد ، مشکل از کجاس؟ ک بوی سیمپیچ نبود آیا خازن سوخته یا مشکل از سیم پیچه؟ با تشکر فراوان

    • سلام جابر جان

      احتیاج است که سیم پیچ موتور بررسی شود اما در مورد موتورهای دو خازنه کلاچ دار یک خازن راه اندازی وجود دارد که در صورتیکه موتور نتواند به سرعت دور بگیرد خازن مدت زمان زیادی در مدار باقی می ماند. و باعث می شود خازن آسیب ببیند این نوع خازنها نمی توانند مدت زمان زیادی در مدار باشند. خازن راه انداز را با خازن با مارک ISKRA جایگزین کنید. این خازن ساختاری شبیه به خازنهای دائم کار دارد و در این موارد آسیب نمی بیند.

  • سلام لباسشویی سطلی قدیمی دارم قبل اینکه لباس بریزیم توش میچرخه البته اب داره ولی وقتی لباس میریزیم دیگه نمیتونه بچرخونه اگه امکان داره راهنمایی بفرمایید ممنون

    • سلام بهرام جان

      احتمال دارد سیم یچی آسیب دیده باشد و احتمال قوی تر نیز این است ظرفیت خازن موتور کم شده باشد. ظرفیت خازن را با مولتی متر تست کنید و در صورتیکه بیشتر از 5 درصد از ظرفیت نوشته شده بر روی آن کمتر بود با خازنی مشابه تعویض کنید.

  • سلام.آیا موتور هود آشپزخان سه سرعته قدیمی خازن دارند؟من بدون خازن به برق وصل کردم کار میکند ولی زود داغ می شود.علت چیست؟

    • سلام آقای نوری

      موتورهای هود آشپزخانه دو نوع هستند که در بازار به عنوان موتور نوع K و موتور نوع توربو شناخته می شوند نوع K موتور قطب چاکدار دارد که ساختار آنها فاقد خازن است اما موتورهای توربو خازن دار می باشند. نوع K بیشتر در هودهای زیر کابینتی استفاده می شوند.

  • سلام جک پارکینگی تکفاز دارم که یک از جکها وقتی به انتهای کورس می رسد در جهت معکوس شروع به حرکت نمی کند ولی وقتی قبل از انتهای کورس متوقف شود شروع به حرکت می کند. بدین صورت که کورس کامل آن 20 ثانیه طول می کشد و در انتها برای بستن درب موتور شروع به کار نمی کند ولی وقتی زمان کار را به 18 ثانیه کاهش می دهم موتور بدون مشکل و به دفعات کار می کند. اجزا مکانیکی و الکتریکی موتور چپ و راست را جابجا کرده ام و مشخص شده است که فقط یکی از استاتورها این حالت را ایجاد می کند و عیب از قطعات دیگر نیست اهم هر دو سیم پیچهای استاتور سالم 82-85 و استاتوری که به نظر معیوب است 75-75 اهم است هر کدام از موتورها دارای یک خازن حدود 8 میکروفاراد هستند به نظر شما عیب از کجاست؟

    • سلام

      احتمال دارد خازن موتور آسیب دیده و ظرفیت آن کم شده باشد. خازن را تست کرده و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

  • باسلام و تشکر موتور تکفاز با خازن تا زمانیکه با دست چرخانده نشود حرکت نمیکند و جهت حرکت هم به جهت چرخاندن بستگی دارد ممکن است خازن ایراد داشته باشد؟ باتشکر

    • سلام علی جان

      این موارد بدین معنی است که سیم پیچی استارت وارد مدار نمی شود یا سیم پیچی سوخته یا پلاتین و گاورنر ایراد دارد یا خازن خراب شده است. اینها را چک کنید.

  • سلام خسته نباشید نقشه سربندی یک موتور تک فاز دو سرعته ( موتور فن کویل ) با 150 وات قدرت که خازن 3 میکرو برای آن خریده ام را می خواهم – چنانچه هزینه هم داشته باشد تقدیم می کنم با تشکر محمود روزبهانی 97/09/30

    • سلام آقای روزبهانی

      هر شرکت تولید کننده موتور نقشه مخصوص به خود را دارد که احتمالا بر روی پلاک آن درج شده است. با استفاده از یک اهم متر در صورتیکه ساختمان داخلی الکتروموتور را بشناسید می توانید سر سیمها را شناسایی کنید. می توانید از یک سیم پیچ با تجربه کمک بگیرید. در صورتیکه موتور شما الکتروژن می بود نقشه را تقدیم می کردم و مساله مالی هم وجود نداشت.

  • با سلام من یک سنگ سنباده رو میزی قدیمی دارم که سرعتش خیلی کم شده آیا میتونه از خازن باشه؟ در ضمن بعضی وقتها خود به خود جهت چرخشش معکوس میشه و باید از نو روشنش کنی علتش چیه؟ ممنون

    • سلام مسلم جان

      توضح ندادید که موتور تکفاز شما از چه نوعی است. در صورتیکه از نوع خازن دائم باشد با ضعیف شدن خازن دیر راه می افتد یا اصلا راه اندازی نمی شود. احتمال دارد خازن ظرفیت خود را از دست داده باشد یا سیم پیچ استارت آسیب دیده باشد و یا اینکه در صورتیکه دو خازنه باشد مجموعه گاورنر و پلاتینها ایراد دارند.

  • سلام اقای مهندس سبزی خوردکن بعد این که سبزی رو داخلش میریزم وبعد کلید خوردشو میزنم شروع به کار میکنه بعد چند دور تیغه اش وایمیسه دلیل چی میتونه باشه ؟؟؟

    • سلام علی جان

      سازندگان سبزی خورد کن معمولا اطالاعات خیلی کمی در مورد الکتروموتور دارند و من نمونه های بسیاری دیده ام که الکتروموتور به اشتباه سایز شده است و چون وسیله بدرد بخوری نیست و معمولا برای تکمیل کردن جهیزیه استفاده می شود موتور ضعیفی دارند احتمالا موتور شما ایراد پیدا کرده است و در یک حالت کمتر محتمل، بدلیل داغ شدن بیش از اندازه سیم پیچی احتمال دارد موتور ترموگارد داشته و ترموگارد مدار را قطع کرده است. دستگاه را به یک تعمیرکار نشان دهید.

  • سلام یک دینام دو خازنه تکفاز برای علف خرد کن داریم که خالی کار میکنه ولی وقتی میخواد علف خرد کنه گیر میکنه وفیوز میبره علت چیست

    • سلام اصغر جان

      احتمال دارد سیم پیچی آسیب دیده باشد و احتمال دیگر خراب شدن یا کم شدن ظرفیت خازن و یا ایراد در گاورنر و تخته پلاتین موتور می باشد. همه این موارد باید بررسی شوند نمی توان نظر قطعی داد.

  • باسلام الکتروموتور پمپ باد را وقتی به برق میزنم شروع به کار میکند و بعد از 2 ثانیه فیوز میپرد لطفا عیبش را بگویید از خازن است یا اتصالی دارد یاسیم پیچ سوخته؟

    • سلام وحید جان

      در صورتیکه خازن ضعیف شده باشد احتمال دارد موتور نچرخد، در صورتیکه موتور می چرخد بعید است خازن باعث ایجاد عیبهای اینچنینی شود. احتمالا سیم پیچی آسیب دیده است. سیم پیچی را تست کنید. احتمال دیگر وجود گیرهای مکانیکی است که باعث می شود بار روی موتور و توان مکانیکی آن از توان نامی موتور بیشتر شده و باعث عملکرد فیوز گردد.

  • با سلام و عرض ادب خدمت شما تعمیر کار هستم یه سوالم اینه که در الکتروموتر ها مثل پمپ آب کولر آبی یا موتور دینام آبکشی تک فاز خانگی بدنه برق دار میشود در حالی که وقتی با مولتی متر سیم پیچ ها رو تست میکنم هیچ اتصالی با بدنه ندارند و وقتی دو شاخ برق را بر عکس یعنی جای فاز و نول را جا به جا میکنم مشکل حل میشه علت چیه ؟ چون جاهایی که نصب میکنم با تاکید فراوان میترسم دو شاخ رو صحیح نزنن و فاز و نول جابه جا بشه و …. البته در بعضی موتور ها اینجور هست نه همه ممنون میشم جواب بدین و راهنمایی کنین آیا میشه پل دیود سر راهش قرار بدم که از هر طرف برق وصل شد و شاخ به پریز زده شد بعد از پل دیود جای فاز و نول ثابت بمونه؟ از طرفی هم بعد از پل دیود جریان برق از acبهdc تبدیل میشه اینم یه مشکل که شاید موتور کار استاندارش و انجام نده ؟!

    • سلام عقیل جان

      موتور، یخچال و یا هر وسیله دیگری که برقدار می شود بدلیل وجود نشتی در تجهیز برقی می باشد و با مولتی متر قابل تشخیص نیست روش درست استفاده از مگر برای پیدا کردن نشتی عایقی است. اما قرار دادن پل دیود که باعث DC شدن ولتاژ می شود و البته این نشتی در خانه ای که کلید RCD و سیستم ارت دارد باعث از مدار خارج شدن برق منزل توسط این تجهیز خواهد شد. شما به دنبال نشتی و رفع عیب باشید. این ایرادی است که باید رفع شود.

  • سلام. ایا تعویض خازن پنکه رومیزی با یه خازن ظرفیت بالاتر تو سرعت پنکه تاثیر داره؟

    • سلام سی جان

      تعویض خازن با خازن بزرگتر احتمالا دور پنکه را افزایش می دهد اما ر سمت دیگر باعث داغ تر شدن و احتمالا سوختن سیم پیچ آن می شود.

  • سلام من تعمیر کار کولرم میخواستم بدونم چطور میشه فهمید با مولتی متر الکترونیکی که خازن نیم سوز شده

    • سلام محسن جان

      خازنی که آسیب دیده باشد معمولا ظرفیتش تغییر می کند با اندازه گیری ظرفیت خازن می توان به مشکل آن پی برد.

  • با سلام.پنکه رومیزی دارم که بعد از چند دقیقه کارکردن از حرکت ایستاده و صدای هوم میدهد.علت چیست؟ممنون

    • سلام حمید جان

      معمولا در این موارد یاتاقان موتور (در اصطلاح عامه بوش) دچار خوردگی شده است. باید یاتاقان تعویض گردد و در صورتیکه شفت آسیب دیده ترمیم با تعویض شود.

  • با سلام موتور کولر 3/4 دارم که روی دور کند صدای ویز ویز دارد و کار نمیکند ولی روی دور تند حالت عادی روشن می شود. مشکل می تواند از سیم پیچ باشد یا خازن؟ – البته بگویم که روی دور کند مقداری فشار روی موتور وارد شده و این اتفاق افتاده ولی در کل میخواستم بدانم این مشکل از چه قسمتهایی میتواند باشد.

    • سلام محمد جان

      احتمال خراب شدن گاورنر و تخته پلاتین، سوختن سیم پیچی استارت و اگر به سیمها دست زده اید اشتباه جا زدن سر سیمها در روی تخته پلاتین وجود دارد. به یک تعمیرکار نشان دهید.

  • سلام اگر ممکن است نقشه اتصال خازن ها به سیم پیچی الکتروموتر کولر ابی 3/4 را که دو خازن در کنارش هست توضیح دهید. با تشکر

    • سلام محمد جان

      من دقیقا متوجه نشدم که موتور شما از چه نوعی است چون موتورهای دو خازنه و CRS (سه خازنه) از بیرون دو خازنه هستند و در سه خازنه یکی از خازنها خازن دوبل است. فایل کاتالوگ موتوژن اینها را توضیح داده و نقشه ها را آورده است. پیوست زیر را دانلود کنید و نقشه موتور مورد نظرتان را پیدا کنید.

      کاتالوگ شرکت موتوژن

  • با سلام و احترام مجدد بسیار ممنون از پاسخ شما. همانطور که در متن سوال اول نیز اورده بودم موتور تکفاز است. پس از اینکه موتور را روشن میکنم و موتور به شدت قفل میکند انتظار داشتم خازن مقداری شارژ شده باشد ولی با اتصال کوتاه دو سر خازن پس از خاموش کردن موتور هیچ جرقه ای مشاهده نشد. بنابر این خازن را جدا کرده و با مولتی متر دارای تستر خازن تست کردم و مقدار مشاهده شده با مقدار حک شده روی بدنه کاملا مطابق بود. با این اوصاف بنظر جنابعالی مشکل از سیم پیچ راه انداز است؟

    • بله احتمال دارد از سیم پیچ راه انداز باشد. گشاد شدن جای بلبرینگ و خرابی بوش (یاتاقان موتور) و تنظیم نبودن یا خرابی گاورتر و تخته پلاتین آنها در صورت دو خازنه بودن موتور نیز می تواند از عوامل بالقوه خرابی باشد.

  • با سلام خدمت استاد عزیز یک موتور القایی تکفاز با روتور قفس سنجابی دارم که در حالت خاموش شفت و روتور کاملا روان هستند. وقتی که روشن میکنم روتور قفل کرده و صدای بلندی میدهد و بسرعت هم داغ میکند. به نظر شما علت چه میتواند باشد. با تشکر از پاسخگویی شما

    • سلام محسن جان

      توضیحات شما مقداری ناقص است. موتور سه فاز است یا تکفاز؟ و دیگر اینکه اگر فرض کنیم تکفاز است و موتور نمی چرخد احتمال دارد مدار خازن قطع باشد و یا اینکه سیم پیچی استارت آسیب دیده باشد. در صورت نیاز با شماره موجود در وبسایت تماس بگیرید تا حتی الامکان بتوانم به شما کمک کنم.

  • با عرض سلام و خسته نباشید برای ترانس فاراتل ۶ کیلو وات قدیمی چه نوع خازنی برای خروجی ان باید استفاده کنم؟ایا میتوانم از خازن روغنی ۵ میکرو فاراد ۴۵۰ ولتی ایتالیای اصل که کمی از روغن ان کم شده( در اثر بی احتیاطی خود من که انتهای خازن دیدم مقداری قلع ریخته امدم با شعله فندک گرمش کردم که قلع اضافه را بردارم دیدم از سوراخ زیر ان تکه قلع مقدار کمی روغن زد بیرون من هم سریعا سوراخ را با قلع جدید پر کردم الان خازن را تکان میدهم صدای شلپ شلپ روغن از داخل ان میاید ایا میشود داخل ان روغن تزریق کرد (در صورت مثبت بودن چه روغنی میتوانم اضافه کنم تا خازن دیگر صدا ندهد یا اینکه میتوانم با همین وضع استفاده کنم در ضمن ظرفیت خازن را با خازن سنج اندازه گرفتم تغییری در ظرفیت نداده با تشکر منتظر جواب شما هستم

    • سلام مهدی جان

      در مورد خازن معمولا سازنده پس از انتهای کار پیچیدن و اتصال سر سیمها به صفحات برای اینکه از به هم ریختن و آسیب به خازن جلوگیری کند یک رزین داخل خازن می ریزد. شاید آن رزین به بیرون ریخته یا از محفظه خازن جدا شده است. در هر صورت اگر ظرفیت خازن همچنان پابرجا است. احتمالا می شود از خازن استفاده کرد.

    • سلام رضا جان

      موتورهای کوچک که معمولا پمپ هم با موتور کولر کار میکند دارای موتور دو دور با سیم پیچی تپ هستند معمولا نحوه اتصال آنها بر روی پلاک موتور شرح داده شده است. در غیر اینصورت با اهم متر می توان این کار را انجام داد. که نسبتا پیچیده است و برای هر سازنده متفاوت است.

  • با سلام و خسته نباشید من یک پمپ باد فندکی دارم، که با برق 12 ولت فندک خودرو کار میکنه و کاربردش برای بادکردن چرخ های خودرو هستش. الان مدتیه که وقتی به فندک خودرو وصلش میکنم و روشنش می‌کنم، سریعا فیش فندکی رو آب میکنه و موتور هم هیچ صدا و چرخشی نداره، دلیلش چیه و اگر از سیم پیچ روتور هست، آیا میتونم خودم سیم پیچیش کنم؟ ضمنا استاتورش (میدان بیرونی) دو تا آهنربای دائم هست. ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.

    • سلام امیر جان

      اینکه فیش فندکی رو آب میکنه دلیل بر این است که جریان زیادی می کشد یا در طول سیم اتصال به پمپ اتصال مثبت به منفی وجود دارد یا آرمیچر موتور آسیب دیده است. که باید ارزیابی شوند. موتورهای کوچک برای تعمیرات به صرفه نیستند و تعمیرات آنها نیز بسیار سخت است. چون سیمهای خیلی نازکی دارند.

  • سلام‌ کولر اسپلیت من موتور روشن میشه اما روی پلن نه چراغی روشنه نه فن پلن کارمیکنه:ممنون اگه راهنمایی بفرمایید‌ تشکر.

    • سلام آرش جان

      متاسفانه در مورد کولر اسپیلت اطلاعات زیادی ندارم. ما در زمینه الکتروموتور و درایو کار می کنیم.

  • سلام علت پریدن فیوز هنگام راه اندازی دینام چیه دینام سه اسب چینی البته دوسه بار قطع ووصل میکنی یه بار نمیپره دینام هم تا خاموش نکردی کار میکنه

    • سلام حمید جان

      موتورهای القایی در هنگام راه اندازی جریان زیادی از شبکه می کشند اگر با برق خانگی که فیوز 25 یا 32 آمپر دارند راه اندازی شوند احتمال این مشکل وجود دارد. در این حالت جهت حل مشکل می توان از سافت استارتر یا درایو فرکانس متغیر استفاده کرد.

    • سلام محسن جان
      سیم پیچ ها معمولا در ابتدای کار سر کلافهای یک سمت استاتور را قلم می کنند (یک ابزاری مثل قلم بنایی است که سر آن تیز شده است) و از سیمت دیگر با پیچ گوشتی یا دیلم سیمهای کلافها را بیرون می آورند در صورت نیاز از انبردست یا انبر استفاده می کنند. و در برخی مواقع که پر شدگی زیاد است یا لاک سیم پیچی مستحکم است. سیم پیچها را با مشعل گرم کرده و سپس بیرون می آورند.

    • سلام محسن جان

      دلایل مختلفی می تواند داشته باشد علت جرقه زدن بین زغال و کلکتور پدیده کموتاسیون است و پدیده کموتاسیون بدلیل اتصال کوتاه کردن پیچک دارای ولتاژ رخ می دهد و ولتاژ پیچک از رابطه L*di/dt بدست می آید و شما با بالا بردن سرعت دارید مخرج کسر یعنی dt را کم می کنید و ولتاژ را افزایش می دهید. بهتر بود این سوال را در پست مربوط به موتورهای dc مطرح می کردید.

  • سلام جناب مهندس اگه امکانش هست روش تسته خازن ۵۰میکروفاراد به چه صورت است.بدون داشتنه مولتی متر

    • یک روش کارگاهی خیلی لاتی داره. خازن را با برق 220 ولت شهر شارژ می کنی و سپس دو سر آن را با یک سیم متصل می کنید در صورتیکه یک جرقه درست و حسابی زد سالم است و در غیر اینصورت خراب است. البته می تواند خطرناک باشد.

  • سلام وقت بخیر.یه کارواش دارم کلیدشو که میزنم چراغش روشن میشه اما هیچ صدایی ازش نمیاد.ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام علی جان

      اطلاعاتی که شما در اختیار من قرار داده اید بسیار کم است و در این حالت نمی توانم به شما کمک کنم.فقط اگر لامپ پان روشن می شود احتمالا سیم اتصال به برق قطع نیست.

  • سلام اقای مهندس کریمی با تشکر از راهنماییهای سودمندتان میخواستم بپرسم برای سیم پیچی وکلاف کردن سیم موتور های سوخته چه وسایل ودستگاههای اولیه ای لازم است

    • سلام امیر جان

      برای سیم پیچی موتورهای کوچک به دستگاههای زیادی نیاز ندارید. یک دستگاه بوبین پیچ ساده و تعدادی قالب سیم پیچی کفایت می کند. مقداری ابزار و مکانیزمهای ساده نیز نیاز دارید.

    • سلام آقای کسانی

      وقتی پمپ آب منزل با دست می چرخه نشان دهنده این است که احتمالا سیم پیچ کمکی آسیب دیده است و یا اینکه خازن موتور خراب شده است. فرض را بر این گذاشتم که شما به سربندی موتور در تخته ترمینال دست نزده اید.

  • سلام به چه صورت خازن سه فاز 380 ولت مربوط به تابلوهای مرکزی مثلا ۴۰ کیلووار راتست کرد . این خازن دارای سه سر میباشد که سه دیود به آن متصل است وهدف ازاین دیودها چیست . ممنون میشم راهنمایی فرمایید

    • سلام علیرضا جان

      ما در حال حاضر فقط در زمینه الکتروموتور، درایو و منابع تغذیه سوئیچینگ کار می کنیم. با مساله ای که شما فرمودید تا حالا مواجه نشده ام. و نمیتوانم به شما کمک کنم، لذا از شما عذر خواهی می کنم.

  • جناب کریمی با سلام وتشکر از راهنمایی های سود مند شما می خواستم بپرسم در موتور اونیورسال نقش زغالها چیست ووقتی که ساییده شده وبا کلکتور [جرقه وقوس الکتریکی ایجاد میکنند چه اثری در توان ومصرف برق موتور میگذارد

    • سلام امیر جان

      در موتور اونیورسال شما در روتور که در اینجا آرمیچر است نیز، نیاز به ولتاژ و جریان جهت ایجاد نیروی دوار یا گشتاور دارید. زغالها نقش رساندن و هدایت جریان به سیم پیچهای روتور را دارند. زغال اگر به درستی تنظیم شده باشد جرقه خیلی کمی تولید می کند. خوردگی کلکتور و یا رو به اتمام بودن ذغال و یا آلودگی ایجاد شده بر روی کلکتور می تواند باعث ایجاد جرقه های غیر متعارف باشد.

  • سلام یه موتور فن از این کولر و پنکه های ابسال که هم کولر و هم پنکه و شبیه موتور فن و پنکه میمونه دارم که بآید برای روشن شدن اونو با دست یه هل بدم تا روشن بشه و البته خیلی هم روان میچرخه و مشکلی از بلبرینگ هاش نیست ضمنا این موتور یهو خازن بزرگ بیرونش داره ممکنه دلیل این خرابی از خازن باشه؟

    • سلام مهران جان

      اگر شما با دست موتور را می چرخانید و موتور شروع به گردش می کند و فرمودید که یاتاقانها هم روان هستند. احتمال دارد سیم پیچ کمکی سوخته و یا خازن موتور ضعیف شده باشد.

  • با سلام علت اینکه سیم پیچ موتور وسائل گردنده برقی گرمای غیر معمول وبیش از حد تولید میکند چیست با تشکر

    • سلام آقای جاویدان

      در مورد اینکه سیم پیچ موتورها داغ می شوند سوال خیلی کلی است. بله سیم پیچ موتورها می توانند بسته به کلاس عایقی خود تا 125 درجه در کلاس B و 145 در کلاس F داغ شوند و مشکلی ایجاد نشود. (البته در چرخه کاری پیوست یا S1). اگر سوال شما جزیی باشد بهتر پاسخگو خواهم بود.

  • با عرض سلام پرسش من اینه که وقتی پنکه رومیزی را روشن میکنم روی دور کند وبعضی وقتها متوسط راه نمی افته وفقط صدا میکند وباید پره انرا با دست چرخاند تا شروع به کار کنه یا روی دور تند شروع به کار میکند بعد از مدتی کار هم موتور از توان می افتد وپنکه متوقف میشود لطفا در این مورد راهنمایی کنید

    • احتمال دارد سیم پیچی آسیب دیده باشد. یا احتمال دیگر این است که یاتاقان یا همان بوش موتور پنکه دجار خوردگی و لقی شده باشد.

  • سلام مهندس موتور کولر 7000 را سرویس کردم و بلبرینگ ها را تعویض کردم روتور بدون هیچ مشکلی می چرخه اما به برق وصل می کنم فقط صدا و لرزش میده و حرکت نمی کنه رله راه انداز را از مدار خارج می کنم راه میفته خازن 10میکرو فارد را نگاه کردم روکش یکی از سیم ها خشک و خرد شده بود لطفا راهنمایی بفرمایید.

    • سلام احتمال دارد تنظیمات گاورنر و تخته پلاتین بهم خورده است و سیم پیچ استارت وارد مدار نمی شود. یا سیم خازن قطع شده است. باید این موارد را یکی یکی بررسی کنید. البته اگر سیم پیچ استارت آسیب دیده باشد هم این مشکل بوجود می آید.

  • سلام پنکه رومیزی وقتی کلید ان را میزنیم کار نمیکند یکم زمان میبره تا پره ان بچرخه به نظرتون مشکل از سیم پیچ ان هست

    • سلام، اگر خازن ضعیف شده باشد، نیز احتمال دیر راه افتادن الکتروموتور وجود دارد و احتمال خورده شدن و لقی بوش و گیرهای مکانیکی و البته همان مورد که خود شما گفتید یعنی ایراد سیم پیچی نیز می تواند از عوامل ایجاد مشکل دیر راه افتادن باشد.

  • سلام ضمن تشکر لطفا نقشه مدار وصل شدن فاز و نول به یک الکتروموتور کوچک هوا کش که با خازن کار میکند و سه سر سیم از موتور بیرون امده دوسر هم خازن داریم بکشید واگر حرکت موتور ضعیف شده باشد و باید اول بادست بچرخونیم ایا علت ضعیف بودن یا خرابی خازن است

    • سلام دوست عزیز به شماتیک زیر دقت کنید.

      اگر حرکت موتور ضعیف شده است احتمال دارد جای سیم پیچ اصلی و استارت را اشتباه متصل کرده باشید و احتمال دیگر اینکه خازن معیوب باشد. خازن را تست کنید از طریق اهم متر مطمئن شوید که اتصالات درست هستند سیم پیچ اصلی معمولا مقاومت کمتری دارد و سیم پیچ کمکی مقاومت بیشتری دارد.

  • از راهنماییتان سپاسگزارم. متاسفانه مولتی متر من دیجیتال هس و آیتم خازن نداره…. حالتی که خواستم عرض کنم این هس که چه با خازن و چه بدون خازن حالت الکتروموتور یکی هس و داغ شده و حدودا 15 بعد خاموش میشه، آیا میشه نتیجه گرفت ایراد از خازن هس؟ در ضمن ظاهرا خازن از نوع دایم در مدار میباشد. با تشکر….

    • دفعه پیش هم عرض کردم احتمالا سیم پیچی شما آسیب دیده است. در صورت امکان خازنی مشابه با خازن موتور خودتان پیدا کنید و موتور را تست کنید.

  • عرض درود و سپاس. الکتروپمپ یک اسب که حدوداً 15 ثانیه کار میکنه بعد خاموش میشه و بدنه موتور گرم میشه، میتونه ایراد از خازن باشه؟ باتشکر

    • اگر خیلی گرم میشه و از کار میفته. احتمالا ترموگارد موتور عمل میکنه و به احتمال زیاد سیم پیچی موتور آسیب دیده است.

  • سلام مممنونم از سایت بسیار عالی شما موتور تکفاز سانکروم تا میزنیم پریز برق فیوز قطع میشه نشانه چی هستش.

    • سانکروم نوع موتور است یا برند تجاری آن؟ در هر صورت در موتور الکتریکی قطع فیوز نشان دهنده اتصال کوتاه شدن مسر جریان است. با اتصال فاز به بدنه چک کنید این کار را می توانید با استفاده از مگر یا یک لامپ سری انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدمات سوالاتتماسارتباط