مقدمه
یکی از کارهای جذاب تعمیر و سیم پیچی مجدد موتور تکفاز است. تعمیر و سیم پیچی مجدد را از کجا شروع کنیم و چطور انجام بدهیم؟ با خواندن این مقاله، ادامه مراحلِ تعمیر و سیم پیچی مجدد را خواهید آموخت.
مرحله 8: شیارها را تمیز کنید
بعد از اینکه سیم پیچ را خارج کردید، تا زمانی که استاتور داغ است شیارهای استاتور را بوسیله یک پیچ گوشتی یا یک میله فلزی تمیز کنید، اما مواظب باشید به ورقه های استاتور آسیبی نرسد.
مرحله 9: پولی موتور را درآورید
پیچ پولی را باز کنید و با استفاده از یک گیره و یک پولی کش، پولی را از محور آن جدا کنید. در صورت نیاز پولی را با مشعل حرارت دهید ( محور را حرارت ندهید ).
مرحله 10: بیرون آوردن درپوش جلوی موتور
درپوش را روی چوب قرار دهید، بطوری که روتور با سطح زیرین در تماس نباشد، یک قطعه چوب را روی محور روتور قرار دهید و با چکش به آن ضربه بزنید، تا زمانی که درپوش از روتور جدا شود.
مرحله 11: جدا کردن یاتاقان ها
با استفاده از پولی کش یاتاقان های (بلبرینگهای) هر دو طرف را بردارید. مراقب باشید محور نباید آسیب ببیند.
مرحله 12: بدنه و درپوش های موتور را تمیز کنید.
موتور با سیمان پوشیده شده بود از این رو تصمیم گرفتیم بدنه آن را سند بلاست کنیم.
مرحله 13: پس از سند بلاست
ورقه های استاتور را زیاد سند بلاست نکنید، زیرا جنس آن ها از آهن است و ممکن است دچار خوردگی شود. در صورتیکه به دستگاه سند بلاست دسترسی ندارید بدنه و درپوشها را با فرچه تمیز کرده و آنها را رنگ کنید و به مرحله بعدی بروید.
مرحله 14: تا کردن لبه های کاغذ عایق موتور
کاغذ عایق را روی میز قرار دهید، و خط کش را روی آن بگذارید، سپس حدود 4 میلیمتر از آن را انتخاب کنید و جهت قرار دادن در شیار و ممانعت از حرکت در شیار لبه تا بزنید.
مرحله 15: استاتور را عایق زنی کنید.
گام اول:
طول هسته استاتور یا شیار آن را اندازه گرفته، و حدود 16 میلیمتر به آن اضافه کنید( بستگی دارد به اینکه شما عایق را چقدر تا بزنید). عایق را همانند تصویر برش بزنید. برای تا کردن و قرار دادن آن در شکاف از پیچ گشتی استفاده کنید. بهتر است این کار را با دقت انجام دهید تا براحتی بیرون نیاید. تصویر 7 سمت جلوی موتور و تصویر 8 سمت عقب موتور را نشان می دهد.
گام دوم :
این مراحل را برای تمام شیارها انجام دهید.
مرحله 16: کلاف سیم پیچی
مدل کلاف را با یک سیم البته با کمی فضای بیشتر بسازید. و آن را در قالب سیم پیچی (وسیله ای جهت پیچیدن سیم ) قرار دهید تا تمامی سیم ها یک اندازه باشد. پیچ قالبرا سفت کنید و آن را ثابت نگه دارید، و سیم ها را دور آن بپیچید ( ابتدا تعداد سیم های کلاف را یادداشت کنید). شما می توانید از همان قالب برای پیچیدن سیم های دیگر بوبین ها نیز استفاده کنید.
مرحله 17: جازدن کلاف ها در شیارهای استاتور
کلاف ها را با دقت در شیارهای استاتور جا بزنید. این کار ممکن است وقت زیادی را بگیرد. به آرامی و بطوری که لایه لاکی سیم ها آسیب نبیند، این کار را انجام دهید. سر سیم بوبین ها را بچرخانید تا انتهای سیم ها از سمت دیگر استاتور بیرون قرار گیرد، قسمتی از استاتور که سوراخ خروج سیمها از استاتور در آن قسمت قرار دارد.
مرحله 18: سر بندی کلافها طبق نمودار سیم پیچی
کلاف ها را با توجه به دیاگرام سیم پیچی به یکدیگر متصل کنید. لاک سر سیم ها را جدا کنید، سپس آن ها را به هم متصل کنید ( با توجه به شکل و نمودار سیم پیچ). و آن را درون عایق ماکارونی (وارنیش) قرار داده و حرارت دهید تا ایزوله (عایق بندی) شود. سیم های افشان خروجی از موتور را به سیم های انتهایی بوبین اتصال دهید و مانند قسمت قبل عایق بندی کنید. و انتهای آن ها را به سوکت های برق وصل کنید.
مرحله 19: سیم پیچی را نخ بندی کنید
گام اول :
سیم پیچی را با استفاده از نخ، دوخته و اصطلاحا نخ بندی کنید. همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید، سیم پیچها در این حالت متمرکز شده و در جای خود محکم می شوند.
گام دوم :
همین کار را در طرف دیگر سرکلاف موتور نیز انجام دهید.
مرحله 20: لاک زنی موتور
.اگر شما نیز تجربه و نظریاتی در این باره دارید، با ما به اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه