تعمیر موتور تکفاز - قسمت سوم

ادامه مراحل تعمیر موتور تکفاز؛

مرحله 21: بلبرینگ ها

بلبرینگ

شما با اندازه گیری قطر بلبرینگهای قدیمی،  می توانید بلبرینگ مناسب را بیابید. اعداد کوچکی روی لبه ی بلبرینگها وجود دارد و شما می توانید آنها را بخوانید و از روی آن بلبرینگ صحیح را خریداری کنید. (به عنوان مثال 6302).

مرحله 22: مونتاژ بلبرینگها (یاتاقانها)

روانکاری محور روتور

نصب بلبرینگ ها روی شفت

محور روتور را با گریس روانکاری کنید و بلبرینگها را روی شفت موتور نصب کنید.

مرحله 23: مونتاژ موتور

گریس کاری درپوش ها

بستن درپوش

محل قرارگیری بلبرینگها (هوزینگ بلبرینگ) در درپوشهای هر دو طرف را با گریس روانکاری کنید. ابتدا درپوش اول را روی روتور را قرار دهید( واشر فنری را فراموش نکنید). سپس روتور به همراه درپوش را درون استاتور قرار دهید و پیچ های آن را محکم ببندید. بعد از آن، درپوش دوم (سمت دیگر) را روی استاتور قرار داده و پیچ های آن را محکم ببندید.

مرحله 24: پره فن موتور

پره فن موتور

نصب پره فن موتور

وقتی که پره فن را تمیز میکردیم، متوجه شدیم که ترک خورده است. و با استفاده از دستگاه تراش، یک حلقه آلومینیومی ساخته و آن را روی پروانه قرار داده و محکم کردیم. قرار دادن گیره روی محور روتور. پره فن موتور را روی روتور قرار می دهیم ( شما می توانید آن را با یک سشوار صنعتی گرم کنید، اما بیش از حد گرم نکنید زیرا ممکن است نرم شود و از شکل طبیعی خود خارج شود ). اگر پروانه فن شما آسیب دیده است، یک پره فن نو بخرید و جایگزین آن کنید ( آن ها ارزان هستند) فقط میخواستیم به شما نشان دهم که می توانید آن را تعمیر کنید.

مرحله 25 : پوشش محافظ فن

پوشش محافظ فن

کاور را سند بلاست کرده و ترک های آن را با لحیم کاری آهن و همچنین حرارت دادن به پلاستیک آن، تعمیر نمودیم، و آن را رنگ سیاه زده و روی موتور نصب کردیم( به پیچ نیازی نبود).

مرحله 26: خازن

خازن

نصب خازن

با استفاده از بست های زیپی خازن را روی موتور نصب میکنیم ( همانگونه که در تصویر میبینید، دو سوراخ روی بدنه ایجاد کرده و بست ها را از درون آن عبور می دهیم). اگر خازن ندارید، مقدار دقیق خازن مربوطه همراه ولتاژ آن روی پلاک موتور حک شده است، آن را تهیه نمایید ( برای موتور تحت تعمیر ۲۰ میکروفاراد است ) . سیم های خازن را به جعبه ترمینالهای روی موتور داخل کنید.

مرحله 27: تخته ترمینال

تخته ترمینال

دیاگرام جعبه ترمینال

کابل برق را داخل جعبه ترمینال بفرستید و آن را به گونه ای اتصال دهید که نتوانید آن را بیرون بکشید. ترمینال ها را همانگونه که در تصویر ۳ وصل کرده ایم اتصال دهید. واشر آب بندی درپوش جعبه ترمینال آسیب دیده بود، بنابراین از لاستیک اسفنجی قدیمی که داشتیم یک واشر جدید ساختیم. پیچ درپوش را بر روی تخته ترمینال موتور محکم ببندید.

مرحله 28: مونتاژ پولی

مونتاژ پولی

محور روتور را با استفاده از گریس روانکاری کنید و پولی را روی آن مونتاژ کنید.

مرحله 29: تست

تست موتور و اندازه گیری جریان

موتور را روشن کنید و جریان آن را اندازه بگیرید ( جریان برای موتور تعمیر شده باید در  ۱ آمپر باشد ). اگر موتور به نرمی و روان کار کند ، کار شما به پایان رسیده است.

فروش تجهیزات حفاظت الکتروموتور

مرحله 30: نتیجه

موتور

موتور

بازسازی الکتروموتور زمان زیادی میگیرد، مخصوصا اگر برای اولین بار این کار را انجام می دهید. اما زمانی که نتیجه کار را مشاهده می کنید، احساس نمی کنید وقتتان تلف شده است.

منبع؛    instructables.com

10 دیدگاه

  • باسلام وخسته نباشید خدمت شما اساتید برجسته که به زبان ساده وگویا دانشتان را در اختیار ما قرار می دهید با اجازه شما من خودم در کار تعمیرات لوازم خانگی و بردهای الکتریکی هستم که راهنمایی های شما خیلی بهره برده و در کارهایم استفاده موثر کردم با نهایت تشکر و قدردانی از شما الجرالکم عندالله..

    • سلام جناب روشن بخت

      خوشحالم که زخمتهای محموعه مورد توجه شما قرار گرفته است. از جملات شما انرژی گرفتیم. خدا شما را حفظ کند

  • سلام ممنون از اموزش به زبان سادتون من هیچوقت سربندی رو یاد نگرفتم منظور از ته به ته-سر به سر و ته به سر و سر به ته چیه کدومش سری و کدوش موازی میشه بازم ممنون

    • سلام مجتبی جان

      این موضوع یک مساله قراردادی است. و باید بصورت حضوری و پای الکتروموتور در حال سیم پیچی تشریح شود. ولی خواندن کتاب سیم پیچی موتورهای تکفاز سیم لاکی فارس می تواند به شما کمک کنید. در ضمن از لطفی که به ما دارید خیلی متشکرم.

  • باسلام و تشکر فراوان از مطالب فوق العاده ارزشمندی که در سایت قرار دادید .. بسیار کامل و شفاف .. خدا خیرتان بدهد .. درود بر شما

    • سلام محمود جان

      خیلی متشکرم از لطفی که به ما دارید. خیلی خوشحالم که زحمات گروه مورد توجه شما قرار گرفته است. نوشته های شما باعث دلگرمی ما شد.

  • بسمه تعالی سلام و عرض ادب… گرچه تا حالا کار نکردم اما واقعاً خوشم آمد. خیلی دلم میخواد این تعمیر رو انجام بدم و قشنگ یاد بگیرم. متأسفانه جایی رو سراغ ندارم که بتونم آنجا کار کنم

    • سلام ماجد جان

      من خودم کار تعمیرات موتور زیاد انجام دادم و الان هم به شرکتهای مختلف مشاوره تعمیرات می دهم. در حال حاضر کارگاه تعمیرات نداریم که دعوت کنم اونجا کار یاد بگیرید. اما به تجربه دریافتم اگر واقعا پیگیر یک موضوعی باشید و این پیگیری و قاطعیت در یادگیری را بقیه ببینند شما را کمک می کنند. به کارگاههای نزدیک خودتان سر بزنید و درخواست کارآموزی یا کار کردن بکنید. از شنیدن نه نترسید.

  • سلام.با تشکر از شما.لطفا نحوه کار با دستگاه surge جهت تست ماشینهای الکتریکی را توضیح دهید

    • سلام محسن جان

      در وبسایت ما مقاله ای با عنوان “چگونه مقاومت عایقی موتور را اندازه گیری کنیم” وجود دارد. احتمالا مطالعه آن در این مورد مفید باشد. برای تشخیص سرج و اتصال بدنه و اتصال حلقه دستگاههای مختلفی در بازار عرضه شده است. از یک لامپ سری ساده تا اهم متر، مگر و گرولر در این گروه قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *