مقدمه
اینورتر را با نامهای مختلفی می شناسند از قبیل:، درایو فرکانس متغیر، VFD، درایو AC، کنترل کننده موتور AC، و انواع اسامی و القاب که از کارگاههای تعمیر و نگهداری تجهیزات شنیده می شود. اینها مهم نیست در هر صورت با یک چیز مشخص مواجه هستیم. اینکه این اجزای مهم به درستی کار کنند و در کوتاه ترین زمان ممکن پس از خرابی دوباره آماده به کار شوند. توانایی شناسایی و رفع مشکل موجود در اینورتر (ما در این مقاله از این نام استفاده می کنیم) برای کارکنان بخش نگهداری و تعمیرات (نت) یک توانمندی حیاتی است. امیدواریم که این نوشتار در مورد عیب یابی و رفع عیب اینورتر بتواند بعنوان مرجعی برای عیب یابی و رفع عیب اینورترهای مورد استفاده در کارخانه ها مورد استفاده قرار گیرد.
نکاتی برای رفع عیب اینورتر
احتیاط: در هنگامی که با اینورتر (VFD) کار می کنید.ممکن است حتی اگر از برق قطع باشد، ولتاژهای زیاد خطرناک در آن وجود داشته باشد (به دلیل انرژی ذخیره شده در خازنهای بزرگ باس DC) – فقط افراد دارای صلاحیت بایستی بر روی پنل یا باقی تجهیزات اینورتر کار کنند. مطمئن شوید که تمامی اقداماتی حفاظتی برای از مدار خارج کردن و ایمن کردن دستگاه انجام گرفته است.
- پس از قطع از برق حداقل 5 دقیقه صبر کنید تا از دشارژ شدن ولتاژ موجود در اینورتر مطمئن شوید و سپس کار بر روی آن را شروع کنید
- در این زمینه ما مطلبی در وبلاگ خود قرار داده ایم که می توانید مشاهده بفرمایید.
اغلب اینورترها صفحه نمایشی دارند که عیب یابی و ورود پارامترها را تسهیل می کند.
بازرسی چشمی
(در این مرحله برق باید قطع باشد)
اطمینان حاصل کنید که تمامی سیم ها به درستی متصل شده اند و دستگاه را برای مشکلاتی که با چشم قابل رویت است نظیر موارد زیر جستجو کنید:
- سوختن بخش هایی از درایو یا اتصالات سیمها
- نهای خنک کننده (اگر امکان پذیر است) یا هیت سینکها با پرز و کرک و آشغال مسدود نشده باشد.
موتور را برای موارد زیر چک کنید؛
- سوختگی سیم ها یا بوی سوختگی که از موتور می آید (برداشتن درپوش کاور سیمها بدین منظور می تواند مفید باشد)
- آسیب فیزیکی به شفت یا کوپلینگ / تسمه
مشکلات عمومی (درایو در شرایط خطا قرار ندارد)
صفحه نمایش چیزی نشان نمی دهد.
- اگر صفحه نمایش درایو (اینورتر) خاموش است، برق ورودی به اینورتر را چک کنید که ولتاژ آن در مقدار نامی ولتاژ اینورتر باشد، برای دستگاههایی که توان ورودی آنها برق سه فاز است. مطمئن شوید که هر سه فاز را چک کرده باشید.
- پس از جدا کردن و قطع برق از اینورتر (زمان کافی اجازه بدهید تا ولتاژ باس DC دشارژ شود)، تمامی سیمها را به جزئ سیمهای برق ورودی و زمین را از آن جدا کنید (مثل سیمهای موتور و ورودی ها و خروجی ه ای اینورتر) و مجددا سعی کننید که اینورتر را راه اندازی کنید تا ببینید مشکل اینورتر از سیمهای متصل به آن بوده است یا خیر.
- همه سیمها را برچسپ شناسایی بزنید و از اتصال صحیح آنها مطمئن شوید.
- پس از جدا کردن اتصالات مجددا برق را به اینورتر متصل کنید.
- اگر باز هم صفحه نمایش روشن نشد، به خراب بودن درایو مشکوک شوید و آن را بررسی کنید.
فیوز(های) برق ورودی سوخته است.
- قبل از آنکه اتصال کوتاه احتمالی را رفع نکرده اید. فیوزهای خط ورودی را جایگزین نکنید. اگر اینورتر خراب شده و دلیل ذوب شدن فیوز آن باشد، جایگزین کردن فیوزها و اعمال مجدد برق ممکن است باعث خسارتهای فاجعه بار به اینورتر و بقیه اجزای نزدیک به آن شود.
- اگر اینورتر اجزای ترمز خارجی دارد (مقاومت ترمز یا یونیت ترمز)، این بخش ها را هم از جهت وجود مشکل احتمالی بررسی کنید.
- بعد از اینکه تشخیص دادید مشکل واضحی در بخش توان ورودی یا اجزای خارجی ترمز وجود ندارد، فیوزها را تعویض کنید و مجددا برق را به اینورتر متصل کنید.
- اگر فیوزها مجددا ذوب شدند، به خراب بودن درایو مشکوک باشید.
اینورتر راه اندازی نمی شود.
اگر صفحه نمایش اینورتر روشن می شود، اما راه اندازی نمی شود، این مشکل می تواند دلایل متعددی داشته باشد.
- مطمئن شوید که اینورتر در شرایط خطا (fault) قرار ندارد. – اگر این طور است، شرایط خطا را برطرف کنید
- چک کنید که ورودی اعمالی مناسب به درایو اعمال می شود، چه از طریق ورودی های گسسته و یا ارتباطات از بقیه تجهیزات.سیمهای شل و اتصالات نامناسب از جمله دلایل آن است.
اینورتر راه اندازی می شود اما عملی انجام نمی دهد.
- اغلب اینورتر سیگنال فعال سازی راه اندازی را دریافت می کند اما سیگنال سرعت را خیر (با توجه به اینکه چگونه پیکربندی شده است، از طریق ترمینالهای I/O یا کابلهای ارتباطی با دیگر تجهیزات)
خطاهای اینورتر
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خطای درایو با توجه به مدل آن به راهنمای استفاده کنندگان دستگاه مراجعه کنید.
توجه: خیلی مهم است که برای تمام تجهیزات درایو فرکانس متغیر (اینورتر) که موجود دارید یک راهنمای استفاده برای برخورد با مشکلات احتمالی یک نسخه از راهنمای استفاده در دسترس داشته باشید. اگر راهنمای استفاده مناسب ندارید معمولا می توانید آن را در اینترنت یافته و از آن دانلود کنید.
خطای اضافه جریان
این مورد نشان دهنده آن است که درایو در خروجی خود جریان بیش از اندازه را مشاهده کرده است. که می تواند به دلایل زیر باشد.
- بار بیش از حد از موتور
- خود موتور، کابلها یا اتصالات آن آسیب دیده اند.
- زمان شتاب گیری ناکافی (به احتمال زیاد در کاربری های جدید تاسیسات یا تغییر پارمترهایی که به تازگی انجام شده است.)
- مشکل بار بر روی موتور (گیربکس، کوپلینگ، گیر کردن موتور)
خطای اضافه ولتاژ
درایو در باس DC خود شرایط اضافه ولتاژ را حس کرده است.
- مشکل مدار ترمز، هم داخلی و هم خارجی (سیم کشی، یونیت ترمز، مشکلات مقاومت ترمز داخلی یا خارجی)
- تنظیم زمان شتابدهی اینورتر خیلی کوچک است. (پارامتر)
خطای کم بودن ولتاژ
اینورتر حس کرده است که ولتاژ خط یا ولتاژ برق تغذیه خیلی کم است.
- ولتاژ خط ورودی را چک کنید بایستی در محدوده تعریف شده برای درایو باشد.
- اگر برق ورودی سه فاز است، ولتاژ همه فازها را چک کنید.
- ممکن است که برق تغذیه درایو توسط چیزی که به ورودی/خروجی درایو متصل شده است پایین کشیده شده باشد.
- با قطع کردن برق، همه اتصالات ورودی/خروجی از درایو را حذف کنید، سپس مجددا برق را متصل کنید و این مورد را بررسی کنید.
خطای حرارت اضافی درایو
نوعا این مورد بدین دلیل است که هیت سینک درایو دمایش بیش از اندازه افزایش یافته است.
- هیت سینک و فن های درایو را چک کنید و مطمئن شوید که آنها تمیز و آری از پرز و آشغال باشند.
- بررسی کنید و ببینید که فن های خنک کننده کار می کنند.
توجه: برخی از درایوها فن های خنک کننده ای دارند که در هنگامی که موتور کار می کند یا دمای آن از حد مشخصی فراتر برود شروع به کار می کنند.
خطای دمای بیش از اندازه موتور
دمای موتور متصل به درایو توسط درایو حس نمی شود.
- دمای موتور را از نظر حرارت اضافی چک کنید.
- اطمینان حاصل کنید که دمای موتور در درایو به درستی سنجش شده است.
خطای زمین
- سیم کشی از درایو فرکانس متغیر به موتور را چک کنید و خراش و لخت شدگی احتمالی را که سیمها را به اتصال زمین وصل کرده است بیابید.
- موتور را از نظر احتمال وجود نشتی زمین چک کنید. (موتور را قبل از انجام تست عایقی یا تست با مگر از درایو جدا کنید)
خطای اضافه بار موتور
- ممکن است درایو قبل از نمایان شدن این خطا مدت کوتاهی کار کند، این خطا معمولا بوسیله جریان بیش از اندازه در یک بازه زمانی رخ می دهد.
- موتور و بار متصل به آن را از نظر وجود مشکل احتمالی بررسی کنید.
- مطمئن شوید که درایو برای موتورهای در حال کار بدرستی سایز شده و پیکربندی شده است (پارامترهای موتور)
خطای بیرونی
- این خطا نوعا به اتصالات خارجی درایو مربوط است که پایش می شود.
- مدارات خارجی که به ورودی خطای خارجی درایو متصل هستند را چک کنید.
اگر شما نیز تجربه و نظراتی در این باره دارید با ما به اشتراک بگذارید.
منبع؛ pesquality.com
سلام اینور تکو چونگیر نانوای علامت OV-Cنشون میده چند لحظه موتور شروع بکار میکنه بعد قطع میشود
سلام جناب محمودآبادی
در راهنمای استفاده از محصول این خطا را به عنوان اضافه ولتاژ در حین کار یا کاهش سرعت معرفی کرده است. احتمالا بار شما برای موتور سنگین است این موارد را شرکت پیشنهاد داده است.
1- زمان کاهش سرعت یا deceleration time را افزایش دهید
2- یک مقاومت ترمز یا ماژول ترمز اضافه کنید
3- یک راکتور را به سمت ورودی اینورتر اضافه کنید
4- از یک اینورتر بزرگتر استفاده کنید
اگر مساله حل نشد با بنده تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری دریافت کنم. متشکرم
سلام . ما اینورتر دلتا داریم خود بخود استپ میشه . کلید و ولوم سرعت و رله توی مسیر هر سه رو تعویض کردیم ولی مشکل حل نشده .
سلام جناب طاهری فر
آیا در هنگام توقف بر روی صفحه نمایش پیغام خطایی ظاهر می شود؟
سلام خسته نباشید ما یه درایو invtداریم زمانی که الکتروموتور رو بدون بار استارت میزنیم جریان خروجی درایو هیچ نوسانی ندارد ولی وقتی که الکتروموتور رو به پمپ وصل میکنیم جریان خروجی درایو نوسانی میشه. درایو نو هستش الکتروموتور و پمپ رو هم عوض کردیم ولی همچنان مشکل رو داریم
سلام جناب محمدی
موارد مختلفی می تواند مشکل ایجاد کند. ایراد در اتصال اینورتر، وجود مشکل در خورد اینورتر و یا تنظیمات اینورتر. مساله خیلی کلی است.در صورت نیاز با بنده تماس بگیرید.
اقا مایه درایو v10000داریم ورودیش برق داره خودشم روشن ولی خروجی برق نداره
سلام دلایل متعددی می تواند وجود داشته باشد. باید یک به یک بررسی شود. لطفا با تلفن های موجود در فوتر وبسایت تماس بگیرید.
سلام یکی از درایوهای من خود به خود استپ می شود و دوباره شروع به کار می کند. سیم کشی ها هم چک کردم همه محکم هستند.لطفا راهنمایی بفرمایید
سلام کاظم جان
احتمال دارد در مدار کنترل و یا سیم کشی آن ایرادی وجود داشته باشد. باید از نزدیک بررسی کنم.
سلام وقت بخیر اقای مهندس ما ایستگاه پمپاژ اب داریم که زیر بار بوده واداره برق امده برق را قطع کرده وکات ها را کشیده الان کات ها را جا زدن ولی درایو راه اندازی نمیشه البته دستی اسارت میخوره ولی مثل قبل فرمان نمی گیره
سلام جناب همت زاده
این طور که شما می فرمایید احتمالا تنظیمات درایو به هم خورده است یا پورت رتباطی کنترل فرمان درایو قطع شده است. بررسی کنید.