مقدمه
راه اندازی موتور با اتوترانس می تواند باعث کاهش جریان راه اندازی موتور القایی قفس سنجابی شود. شما خوانندگان عزیز با خواندن این مقاله، نحوه راه اندازی موتور با اتوترانس را می آموزید.
راه اندازی موتور با اتوترانس
راه اندازی موتور با اتوترانس می تواند باعث کاهش جریان راه اندازی موتور القایی قفس سنجابی شود. این کار با کاهش ولتاژ اعمالی به موتور در حین راه اندازی انجام می شود.
بر خلاف اتصال ستاره – مثلث در راه اندازی موتور با اتوترانس فقط به سه سر سیم و ترمینال نیاز است. در راه اندازی، موتور به ترانسفورماتور که تپ (انشعاب) دارد متصل می شود. کنتاکتورهای K2M ترانسفورماتور و کنتاکتور K1M ستاره بسته هستند.
موتور با ولتاژ کاهش یافته توسط ترانسفورماتور و به تبع ان جریان کمتر راه اندازی می شود. بدین طریق جریان تغذیه الکتروموتور نسبت به راه اندازی مستقیم با مربع نسبت ولتاژ تراسنفورماتور کاهش می یابد.
با توجه به نسبت تپها و نسبت جریان راه اندازی موتور، در راه اندازی موتور با اتوترانس جریان راه اندازی موتور در مقدار (1 تا 5 برابر جریان نامی) قرار می گیرد. در مقابل، گشتاور موتور با مربع ولتاژ اعمالی به سیم پیچها کاهش می یابد. اتو ترانسفورماتورها معمولا دارای سه تپ در هر فاز هستند (برای مثال 50% ، 65% و 80% ولتاژ نامی). از اینرو مشخصه راه اندازی می تواند با توجه به شرایط بار تنظیم گردد.
مدار قدرت راه اندازی موتور با اتو ترانس بدون وقفه در عملکرد الکتروموتور
دیاگرام بالا مدار قدرت روش راه اندازی موتور با اتوترانس بدون وقفه در عملکرد موتور (اصطلحا روش Korndörfer starting method) است.
اگر سرعت موتور به 80 تا 95 درصد سرعت نامی خود برسد (بسته به مقدار مطلوب سرج جریان پس از به کار افتادن کلید)، کنتاکتور ستاره K1M متصل به ترانسفورماتور باز می شود.
حالا بخشهای مختلف سیم پیچهای تراسفورماتور مانند یک چوک عمل می کنند. ولتاژ موتور فقط بواسطه چوکی که در مسیر آن قرار گرفته است کاهش یافته و سرعت موتور افت محسوسی نمی کند. کنتاکتور اصلی K3M از طریق کنتاکتهای کمکی کنتاکتور ستاره بسته می شود و تمامی ولتاژ تغذیه به موتور اعمال می شود. در این بخش، کنتاکتور اصلی K3M کنتاکتور ترانسفورماتور K2M را از مدار خارج می کند. در شکل فوق مدار قدرت ترسیم شده است و مدار فرمان نیامده است.
مقادیر نامی اجزای مدار راه اندازی موتور با اتوترانس
کنتاکتور اصلی K3M و تجهیز حفاظتی F1 مطابق با جریان نامی عملکرد موتور Ie انتخاب شده است. کنتاکتور ترانسفورماتور و کنتاکتور ستاره که به طور خلاصه در حین راه اندازی بسته هستند. مقادیر نامی آنها با توجه به ظرفیت قطع کنتاکت مورد نیاز انتخاب می شوند. بایستی بصورتی مطمئن از پس قطع اتصال پیش بینی نشده در حین راه اندازی بر آیند.
کنتاکتور ستاره در هر بار راه اندازی و روشن شدن نیز عمل می کند. مقادیر نامی جریانهای عملیاتی برای کنتاکتور ترانسفورماتور K2M به زمان راه اندازی و جریان راه اندازی بستگی دارد. و عموما بین 0.3 تا 1.0 برابر جریان نامی است و برای کنتاکتور ستاره بین 0.45 تا 0.55 برابر جریان نامی است.
اگر شما نیز تجربه و نظراتی در این باره دارید با ما به اشتراک بگذارید.
مرجع؛ electrical-engineering-portal.com
بدون دیدگاه