چگونه درجه حرارت سیم پیچ موتور سه فاز را ارزیابی کنیم

 مقدمه

یکی از شک ها و نگرانی های مربوط به موتور القایی سه فاز، گرمای آن است. آیا شک دارید موتورالقایی سه فاز شما، گرم کار می کند؟ در گرمای بیش از حد، نگرانی اصلی و بارز ما، سلامتی روانکاری یاطاقان ها و سیستم عایق بندی سیم پیچ است. قبل از اینکه متحمل هزینه باز کردن یا بیرون کشیدن موتور شوید، طبق دستورالعمل زیر، درجه حرارت سیم پیچ را بررسی کنید.

چگونه درجه حرارت سیم پیچ موتور سه فاز را ارزیابی کنیم

موتور

قبل از اینکه یک قسمت از دستگاه را که فکر می کنید گرم کار می کند، جدا کنید، یک مدت زمانی را صرف کنید و تا نسبت به فرض اولیه خود مطمئن شوید. آیا شک دارید که یک موتورالقایی سه فاز، گرم کار می کند؟ اگر اینگونه است، آن الکتروموتور، گرمایی که تولید می کند بیشتر از آن چیزی است که در کلاس حرارتی خود می تواند دفع کند، در گرمای بیش از حد، نگرانی اصلی و بارز ما، سلامتی روانکاری یاطاقان ها و سیستم عایق بندی سیم پیچ است.

دسته بندی (کلاس) حرارتی و محدودیت افزایش دما

دسته بندی ( کلاس ) حرارتی و محدودیت افزایش دما

پس از تعیین دمای سیم پیچ الکتروموتور دمای بدست آمده را با درجه حرارت مجاز پلاک نامی آن مقایسه کنید. اغلب فقط کلاس عایق بندی در پلاک موتور درج شده است. برای موتور های الکتریکی کلاس عایق بندی معمولا B، F یا H است. موتورهایی که نزدیک به حد مجاز درجه حرارت خود قرار می گیرند یا امکان دارد از آن عبور کنند، می توانند مشکلاتی ایجاد کنند.

اندازه گیری جریان هر سه فاز استاتور

مقادیر قرائت شده را با مقادیر نامی و در صورت امکان، با جریان های قرائت شده همه موتورهای هم نوع، در یک کاربرد یکسان مقایسه کنید. گرمای تولید شده توسط سیم پیچ استاتور با مقاومت سیم پیچ و مربع ( توان دوم ) جریان متناسب است. جریان اضافی به معنای ایجاد گرمای اضافی است.

فروش تجهیزات حفاظت الکتروموتور

توجه

با لمس کردن ساده بدنه موتور نتیجه نگیرید که سیم پیچ آن خیلی داغ شده است. درجه حرارت سیم پیچ ها را نمی توان بطور کامل بر اساس درجه حرارت بدنه خارجی محاسبه کرد. اگر موتور مجهز به آشکارسازهای دمایی است که قابلیت قرائت دما را دارند، از آنها استفاده کنید.

همیشه به یک کنترل کننده نیاز ندارید. ترمیستورها ممکن است نیاز به کنترل کننده داشته باشند، اما ترموکوپل ها و آشکارسازهای مقاومت دمایی (RTD ها) را می توان به راحتی با دستگاه های رایج، دستگاههای اندازه گیری قابل حمل و جداول مرجع قرائت و نتیجه گیری کرد.یک ترموکوپل یا RTD را با توجه و در نظر گرفتن اقدامات احتیاطی الکتریکی و ایمنی مناسب، می توان به پشت قسمت آهنی هسته چسپاند.

ترموستات

در چنین مواردی، دمای سیم پیچ معمولا حدود 5 تا 10 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای آهن هسته استاتور است. اگر آشکارسازهای دما نصب نشده باشد و یا کارآمد نباشند، درجه حرارت سیم پیچ را می توان با استفاده از یک سری زمانی از اندازه گیری های مقاومت سیم پیچ که پس از خاموش شدن انجام می شود، استخراج نمود. (در صورت نیاز، با مرکز خدمات خود تماس بگیرید ). در حالی که این روش نیاز به خاموش کردن و بازکردن اتصالات موتور دارد، بسته به شرایط و اندازه  دستگاه، ممکن است ارزشش را داشته باشد.هنگامی که دمای سیم پیچ را بدست آوردید، مقدار آن را با دمای نامی پلاک موتور، یعنی دمای مجاز، مقایسه کنید.معمولا فقط کلاس عایق بندی بر روی پلاک موتور درج شده است. برای موتور های الکتریکی معمولا  کلاس عایق بندی B، F یا H است (جدول را ببینید ). موتورهایی که نزدیک به حد مجاز درجه حرارت خود قرار می گیرند یا می توانند از آن عبور کنند، می توانند مشکلاتی ایجاد کنند.

اگر ارزیابی شما از دمای سیم پیچ نشان می دهد که مشکلی وجود دارد، اقداماتی برای رفع مشکل آن انجام دهید و منتظر خرابی  یا از کار افتادگی دستگاه نباشید. در حالی که گرمای بیش از حد در سیم پیچ استاتور می تواند منجر به خرابی سیم پیچ آن شود، همچنین به دلیل انتقال گرما از سیم پیچ استاتور به روانکاری یاطاقان می تواند به هسته استاتور و یا اجزای مکانیکی آسیب برساند.

منبع؛   Mike Howell  www.easa.com.

4 دیدگاه

  • سلام مهندس ما یک الکتروموتور 132 کیلووات داریم که با سافت استارتر روشن میشه و جریان هنگام سرد بودن موتور 190 آمپر هست . و بعد 4ساعت کار کردن دمای سیم پیچ به 90درجه می‌رسد و موتور خاموش می شود دمای محیط هم 40درجه هست زمانی که دمای موتور به 89 درجه می‌رسد جریان همان 190آمپر هست کلاس موتور fهست اگه ممکن هست راهنمایی کنید ؟

    • سلام جناب باقری

      الکتروموتور کلاس F تا دمای 150 درجه سانتیگراد می تواند کار کند و برای آن مشکلی پیش نیاید تعریف کلاس F همین است. شما دمای سیم پیچ را چگونه اندازه گیری کرده اید؟ در صورت نیاز با شماره تلفن ما تماس بگیرید.

  • سلام اقای کریمی ما یک الکتروموتور 115 کیلوواتی داریم که به صورت ستاره مثلث راه اندازی می شود واین الکتروموتور با قطع برق خاموش شد بعد از وصل برق و گذشت زمان نیم ساعت از خاموش شدن الکتروموتور اقدام به روشن شدن دوباره الکتروموتور کردم که الکترو موتور روشن شد وبعد از زمان تقریبی نیم ساعت از ان دود بلند شد وخاموش شد و احتمالا سیم پیچی ان سوخته است به نظر شما چرا وسایل حفاظتی این الکتروموتور عمل نکرده است؟

    • سلام رضا جان

      نوع سوختگی الکتروموتور بایستی بررسی شود. از اینکه موتور خاموش شده و پس از روشن کردن مجدد به مشکل برخورد کرده است. نمی توان چیز خاصی برداشت کرد. سرکلاف موتور را باز کنید و نوع سوختگی را با انواع سوختگی موجود در مقاله “علل رایج خرابی سیم پیچی ها استاتور” مقایسه کنید. سپس در مورد مشکل ایجاد شده قضاوت و تدبیر لازم را اتخاذ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *