اندازه گیری مقاومت عایقی

محتوای جدول

مقاومت عایقی موتور

اگر موتور و یا حتی موتور القایی به محض خرید الکتروموتور و تحویل مورد استفاده قرار نگیرد، حفاظت آن در برابر عوامل خارجی نظیر رطوبت، درجه حرارت بالا و آلودگی به منظور جلوگیری از خسارت به عایق ها، مهم و حیاتی است. در حالتی که الکتروموتور یک دوره طولانی در انبار نگه داشته شده بوده است. قبل از استفاده و کاربرد موتور ، بایستی مقاومت عایقی موتور (سیم پیچهای موتور) اندازه گیری شود.

توجه: اگر موتور در مکانی با رطوبت زیاد قرار دارد، انجام بازرسی دوره ای ضروری است.

در واقع تعیین قواعدی برای مقدار حداقل مقاومت عایقی واقعی یک موتور غیر ممکن است، چونکه مقاومت با توجه به روش ساخت، وضعیت مواد عایقی استفاده شده، ولتاژ نامی، اندازه و نوع آن تغییر می کند. در حقیقت، سالهای زیادی تجربه نیاز است که تعیین کنیم موتور برای بهره برداری آماده است یا خیر.

یک قاعده سرانگشتی 10 مگا اهم یا بیشتر است

اندازه گیری مقاومت عایقی موتور با استفاده از یک مگااهم متر (مگر) – اهم متر رنج مقاومتهای بالا انجام می شود. اما این دستگاه چگونه کار تست را انجام می دهد؟ ولتاژ DC با دامنه 500 یا 1000 ولت بین سیم پیچها و بدنه زمین شده موتور اعمال می شود.

مقاومت عایقی موتور بین سیم پیچ های حامل جریان و بدنه

توجه: در حین اندازه گیری و لحظاتی پس از آن، بعضی از ترمینال ها حامل ولتاژهای خطرناک بوده و نباید لمس گردد.

در انجام این کار سه نکته مهم جهت ذکر کردن وجود دارد:

1- مقاومت عایق،
2- اندازه گیری و
3-بررسی

فروش تجهیزات حفاظت الکتروموتور

1- مقاومت عایقی

  • حداقل مقاومت عایقی سیم پیچهای جدید، تمیز شده یا تعمیر شده نسبت به زمین 10 مگااهم یا بیشتر است.
  • مقاومت عایقی حداقل، R، با ضرب کردن ولتاژ نامی Un با ضریب ثابت 0.5 مگااهمکیلوولت محاسبه می شود.

برای مثال: اگر ولتاژ نامی 690 ولت باشد، مقاومت عایقی حداقل برابر است با:

0.69kV* 0.5 Megohm/kV = 0.35 Megohm

2- اندازه گیری

  • مقاومت عایقی حداقل سیم پیچ به زمین با 500VDC اندازه گیری شده و دمای سیم پیچ باید 25 درجه سانتیگراد با تلرانس 15 درجه باشد.
  • مقاومت عایقی حداکثر سیم پیچ باید با اعمال ولتاژ 500VDC در یک دمای کاری سیم پیچها بین 80 تا 120 درجه سانتیگراد بسته به نوع و راندمان موتور اندازه گیری شود.

3- بررسی

  • اگر مقاومت عایقی موتور در یک موتور نو، تمیز یا تعمیر شده که مدت زمانی در انبار بوده است کمتر از 10 مگااهم باشد. می تواند بدلیل این باشد که سیم پیچها نمناک هستند و نیاز است که خشک گردند.
  • اگر موتور برای یک دوره زمانی طولانی تحت بهره برداری بوده است، حداقل مقاومت عایقی ممکن است به یک سطح بحرانی سقوط کند. تا زمانیکه مقدار اندازه گیری شده به زیر مقاومت عایقی حداقل محاسبه شده نرفته است، موتور می تواند به کار خود ادامه دهد.اما، اگر از این محدوده پایین تر برود، موتور بایستی سریعا متوقف گردد. تا از صدمه به افراد بدلیل ولتاژ نشتی بالا جلوگیری گردد.

در مورد دلایل رایج خرابی الکتروموتور پیشنهاد می کنیم مقاله “سیزده دلیل اصلی خرابی موتورها” را مطالعه بفرمایید. در صورتیکه سوالی دارید همین جا از ما بپرسید در کمتر از 48 ساعت پاسخگو هستیم. و اگر تجربه جالبی در مورد کم بودن مقاومت عایقی در الکتروموتورها دارید با ما خوانندگان وبسایت در میان بگذارید.

مرجع؛ electrical-engineering-portal.com

42 دیدگاه

  • مطالب عالى بود….اگه ميشه و امكان داره درمورد ct ها و بانک خازنى هم مطلب بزاريد….ممنون از وبسايت عاليتون

    • ممنون روزبه جان، خیلی خوشحالم که مطالب وبسایت مورد توجه شما قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و استعلام قیمت : 02140331927