واحد آماده سازی هوای فشرده

مقدمه

کمپرسور نظیز یک جاروبرقی بزرگ است که همه چیز را از محیط دریافت می کند. هنگام تولید هوای فشرده ، تمام عناصر محیطی آلوده متمرکز می شوند و همه چیز وارد سیستم پنوماتیک می شود. با استفاده از واحدهای آماده سازی هوای فشرده، می توان مانع اثرات مخرب آن شد. با خواندن این مقاله، شناخت اجمالی به واحدهای آماده سازی هوای فشرده پیدا می کنیم.

واحد های آماده سازی هوای فشرده

وظیفه فیلترها، فیلتر کردن ذرات آلوده کننده و از بین بردن میعانات آزاد شده از هوای فشرده می باشد.

توجه! فیلترهای (0.01 تا 50 میکرون) هیچ تاثیری در رطوبت ندارند ، بسته به ظرافت عناصر سازنده فیلتر ، ذرات را فیلتر می کنند. آبی که در بخش تخلیه ی میعانات دیده می شود فقط شامل قطره های آب است و تقریبا ربطی به فیلتر ندارد.

گاهی اوقات در یک سیستم به دلیل نیاز های مختلف چندین فیلتر نیاز داریم :

  • آلودگی آزاد شده از خط لوله یا میعانات در مدت انتقال هوا، باید قبل از رسیدن به تجهیزات حذف شوند.
  • بخش های مختلف تجهیزات کنترل و تنظیم، هوایی با کیفیت های مختلف نیاز دارند.
  • برای کاربرد های خاص (مثل بسته بندی غذا) فیلتراسیون استاندارد کافی نیست. در اینجا به فیلتر های کربن فعال نیاز داریم. هوایی که وارد این فیلتر ها می شود باید از قبل توسط فیلتر های ظریف تمیز شده باشد.

روان کننده پنوماتیک

یک شیر تخلیه اتوماتیک مانند یک شیر تخلیه شناور کار می کند. به محض اینکه میعانات به حد خاصی می رسند شیر باز شده و کاسه آن تخلیه می شود.

تخلیه اتوماتیک میعانات پنوماتیک

بسته به نیاز داخل سیستم پنوماتیک ، عناصر مختلف فیلتر وجود دارد که درجات و ظرافت و مواد مختلفی را ارائه می دهند.

در پنوماتیک معمولاً از عناصر فیلتر با ظرافت 5 تا 50 میکرومتر استفاده می کنیم.

برای دستیابی به کیفیت هوا مطابق با ISO 8573-1: 2010 [7: 4: 4] موارد زیر لازم است:

  • غلظت ذرات: 10-5 میلی گرم در متر مکعب
  • ظرافت فیلتر: 50-20 میکرومتر

در صورت نیاز به کیفیت بهتر ، استاندارد ISO 8573-1: 2010 [6: 4: 4] را توصیه می کنیم که هنوز در پنوماتیک رایج است:

  • غلظت ذرات: حداکثر 5 میلی گرم در متر مکعب
  • ظرافت فیلتر: 5 میکرومتر

بر اساس ساخت و ظرافت عنصر فیلتر ، ما بین فیلترها تمایز قائل می شویم:

فروش محصولات پنوماتیک

واحد فیلتر کلاسیک

  • ظرافت فیلتر: 5 میکرومتر ، 20 میکرومتر ، 50 میکرومتر
  • جنس: PE مصنوعی ، برنز ساخته شده در صورت تقاضا

واحد پیش فیلتر

  • ظرافت فیلتر: 0،3 میکرومتر
  • جنس: سلولز استات

واحد فیلتر ظریف

  • ظرافت فیلتر: 0،01 میکرومتر
  • جنس: الیاف شیشه ای با استات

فیلتر کربن فعال شده

  • جنس: کربن فعال شده

واحدهای آماده سازی هوا

گیج دیفرانسیلی پنوماتیک

تنظیم فشار با یک رگلاتور

به طور معمول شبکه فشار بین 6 تا 10 بار را تأمین می کند ، که بسته به میزان مصرف هوا می تواند متفاوت باشد.

برای استفاده بهینه از هوای فشرده شده ، فشار لازم برای هر کدام از تجهیزات با رگلاتور فشار مستقلی تنظیم می شود. این فشار فقط می تواند از فشار تأمین شده توسط شبکه (فشار خط) کمتر باشد.

این وظیفه شیر تنظیم فشار است که بدون در نظر گرفتن فشار ورودی یا نوسانات در مصرف هوا ، سطح فشار خروجی را در سطح ثابت نگه دارد.

ما بین رگلاتورها با تهویه ثانویه و رگلاتورها بدون تهویه ثانویه فرق می گذاریم.

رگلاتورهای دارای تهویه ثانویه می توانند فشار اضافی را به طرف ثانویه وارد کنند ، به عنوان مثال هنگامی که فشار P2 توسط عملگر کاهش می یابد یا فشار توسط تجهیزات افزایش می یابد (فشار زیاد بر روی یک سیلندر بزرگ).

رگلاتور های بدون تهویه ثانویه معمولا در مواردی که که فشار خط برای ورود به اتمسفر پیش بینی نشده است استفاده می شوند.

رگلاتور با تهویه ثانویه پنوماتیک

احتیاط! تنظیم فشار در سیستم های پنوماتیک همان تنظیم حجم می باشد. مقدار هوای فشرده پشت رگلاتور باید به اندازه کافی زیاد باشد تا بتواند فشار تنظیم شده در رگلاتور را مهیا کند ( خنثی کردن نیروی فنر در رگلاتور). اگر فشار افت کند هوای بیشتری به سیستم پشت رگلاتور تغذیه می شود. بین نیروی فشار هوا و نیروی فنر باید یک تعادلی برقرار باشد.

روانکاری هوای فشرده

در یک سیستم پنوماتیک، نه عناصر کنترلی و نه محرک ها، هیچ کدام به صورت جداگانه روانکاری نمی شوند.به منظور جلوگیری از فرسودگی تجهیزات، روانکاری می تواند کمک کننده باشد. اصطکاک غیر ضروری باعث افزایش مصرف انرژی نیز می شود.

هدف تولید کنندگان قطعات، طراحی محصولاتی است که نیازی به روانکاری جداگانه ندارند. این امر با انتخاب مواد مناسب، انتخاب سیستم درزگیری مناسب، کاهش اصطکاک و یا استفاده از روانکاری اولیه مناسب (که در طول عمر دستگاه نیازی به روانکاری مجدد نباشد) محقق می شود. برای این نوع روانکاری انواع خاصی از گریس ها موجود می باشد. آنها برای اینکه به صورت دائمی درون شیرها و سیلندرها قرار بگیرند طراحی شده اند. برای جلوگیری از شسته شدن روان کننده (مثلا گریس)، هوا باید خشک باشد چرا که آب روی تجهیزات و روان کننده آن ها تاثیر منفی دارد.

سؤال اساسی این است که : “آیا باید از روان کننده ها استفاده شود یا نه؟”

پاسخ: همیشه به برنامه بستگی دارد!

در برخی صنایع خاص (مث صنایع غذایی) روغن کاری ممنوع می باشد.در صنایع دیگری که سیلندر های بزرگ با نیروی زیاد دارند، روانکاری می تواند بسیار مفید باشد، مخصوصا برای افزایش طول عمر تجهیزات.

تامین تجهیزات ابزار دقیق

روان کننده ها در سیستم های پنوماتیک از اصل اثر ونتوری (Venture principle) پیروی می کنند.

روانکاری سیستم پنوماتیک

علائم استاندارد واحدهای آماده سازی هوا فشرده

علائم استاندارد واحدهای آماده سازی هوا فشرده

احتیاط! داشتن فقط یک فیلتر و یک رگلاتور تنظیم فشار برای کل سیستم ناکافی می باشد. به دلیل مصرف بی رویه هوای فشرده ، قطعات مختلف تجهیزات به آماده سازی هوای مستقل نیاز دارند (فشار ، گاهی اوقات نیز کیفیت هوا متفاوت ، تصفیه / روانکاری).

پیشنهاد ما این است که برای قسمت های مختلف آماده سازی هوا را به صورت محلی انجام دهید. این عمل باعث کاهش فرسودگی و افزایش طول عمر تجهیزات می شود.

خلاصه ای کوتاه و مفید

برای آماده سازی هوای فشرده می توان از این واحدها استفاده کرد؛ واحد فیلتر کلاسیک، واحد پیش فیلتر، واحد فیلتر ظریف، فیلتر کربن فعال شده، تنظیم فشار با یک رگلاتور، روانکاری هوای فشرده.

منبع؛   hafner-pneumatik.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *