تجهیز آزمون پراب B



پراب B یا همان انگشتک آزمون ابزاری است که از الگوی انگشت شست انسان برگرفته شده است و مانند مفصل انسان طوری طراحی شده است که در یک جهت خم می شود و در جهت مخالف انعطاف ندارد. بر اساس بند 8 استاندارد ملی ایران (1562-1) کلیه محصولات لوازم خانگی بایستی در مقابل دسترسی به قسمتهای برقدار محافظت شده باشند. بطوریکه پراب B با اعمال نیروی 1 نیوتن به هیچ کدام از بخش های برق دار برخورد نکند. این وسیله به همراه یک منبع تغذیه ایمن با ولتاژ حفاظت شده بی خطر به خریداران تحویل داده می شود. تا جهت قسمتهایی که برخورد پراپ B دارای شک و تردید است از پراب B استفاده گردد. 

تجهیز آزمون پراب B

اگر محل برخورد پراب B به صورتی باشد که با افزایش نیرو احتمال برخورد با قسمتهای برقدار ایجاد گردد. می توان نیروی اعمالی به پراب را تا 20 نیوتن افزایش داد. در هنگام آزمون توسط این پراب قسمتهای جدا شدنی وسیله برداشته می شوند در ضمن برای وسایل خانگی با وزن بیش از 40 کیلوگرم نیازی به کج کردن وسیله و اعمال پراپ از زیر نمی باشد ولی برای وسایل کمتر از 40 کیلوگرم پراب B از تمام جهات به وسیله تحت آزمون اعمال می گردد.

بند 8 از استاندارد لوازم خانگی با عنوان حفاظت در برابر دسترسی به قسمتهای برقدار و در خصوص آزمون پراب B به طور مفصل بحث کرده است.

توجه:

این پراب به همرته آشکارساز مربوطه هر دو با گواهی کالیبراسیون معتبر تحویل خریداران خواهد شد.