دستگاه تست روتور



دستگاه تست روتور

یکی از اجزای اصلی الکتروموتور روتور آن می باشد که بیش از نیمی از مشکلات مربوط به تامین گشتاور و توان ناشی از خرابی های روتور می باشد. در مجموعه موتور درایو برای روتور الکتروموتورهای مختلف دستگاه تست می سازیم.

 دستگاه تست روتور

دستگاه تست روتور موتور القایی

روتور الکتروموتور القایی قفس سنجابی از یک سری ورقه های هسته تشکیل شده است و در فرآیند دایکست آلومینیوم مذاب وارد سوراخ شیارهای روتور می شود در زمان دایکست آلومینیوم، شیارهای روتور کاملا بسته هستند و پس از آن در مرحله ماشین کاری می توانند با تراش روی روتور باز شوند.

مشکلات مرتبط با دایکست روتور موتور القایی

1- عدم پرشدگی کامل شیارهای روتور و یا وجود حفره در شیارها
2- عدم پرشدگی کامل در رینگ انتهایی روتور و وجود حفره در آن
3- شکستگی میله های روتور (معمولا در موتورهای بزرگ رخ می دهد)
4- نامناسب بودن آلیاژ آلومینیوم روتور و وجود ناخالصی در آن

همه عوامل فوق باعث ایجاد مشکل در الکتروموتور می گردد و الکتروموتور تولید شده با روتور معیوب به محصولی معیوب و مشکل دار تبدیل خواهد شد لذا این روتورهای معیوب در ایستگاه تست روتور بایستی شناسایی شده و روتورهای معیوب جداسازی شود و فرآیند تولید اصلاح گردد.

ویژگی های دستگاه تست روتور موتور القایی

در دستگاه تست روتور سیگنالی متناسب با طول روتور به داخل روتور ارسال شده و بازتاب آن دریافت می شود و دستگاه تعداد میله های سالم روتور را نشان می دهد و در صورتیکه روتور خارج از رنج تعرف شده برای آن باشد دستگاه با روشن کردن چراغ قرمز بر روی مانیتور عبارت Not OK را نشان می دهد.

اجزای دستگاه تست روتور موتور القایی

1- میز دستگاه
2- کی بورد
3- مانیتور
4- کامپیوتر
5- فیکسچر و گیره نگهدارنده روتور
6- فرستنده و دریافت کننده سیگنال
7- پنل تغذیه کنترل کننده و کلید های کنترل دستگاه

دستگاه تست روتور موتور DC و اونیورسال  

در موتورهای DC و اونیورسال بر Oلاف موتور القایی ما در روتور هم تحریک داریم و روتور سیم پیچی شده است. استاتور هم می تواند سیم پیچ یا اصطلاحا بالشتک داشته باشد یا اینکه شامل آهنربا یا همان PMDC باشد. روتور موتور DC و اونیورسال را اصطلاحا آرمیچر هم می گویند.

مشکلات مرتبط با روتور موتورهای DC و اونیورسال

1- عدم اتصال صحیح سیم پیچ به تیغه های کلکتور
2- اتصال کوتاه تیغه های مجاور به یکدیگر
3- ایجاد لاک پریدگی سیم و ایجاد حلقه اتصال کوتاه در بوبین ها
4- پیچیدن تعداد دور کمتر و یا بیشتر در سیم پیچ آرمیچر

 

تمامی این خطاها با استفاده از دستگاه تست آرمیچر قابل شناسایی می باشد.

دستگاه تست روتور موتورهای PMSM و BLDC

موتورهای مغناطیس دائم PMSM و برخی از موتور BLDC ساختار روتور داخلی دارند یعنی روتور در داخل استاتور قرار گرفته است. و در برخی از موتورهای BLDC نیز روتور در محیط خارج از استاتور قرار گرفته است، نظیر برخی از موتورهای آسانسور بدون گیربکس

مشکلات مرتبط با روتور مغناطیس دائم

1- ضعیف بودن مگنت های نصب شده در روتور
2- اشتباه جا زدن مگنت ها به گونه ای که به جای سمت N سمت S نصب شده باشد و بالعکس

این موارد را می توان با استفاده از دستگاه تست روتور شناسایی کرد در دستگاه تست روتور مغناطیسی آرایه ای از سنسورهای اثر هال در اطراف روتور تحت آزمون پیش بینی می شود و تک تک قسمتهای روتور به همراه Back EMF کلی تولید شده در روتور اندازه گیری می شود و در صفحه نمایش نشان داده می شود. می توان برای پذیرش روتور یک حداقلی تعیین کرد تا به عنوان مرجع پذیرش مورد استفاده قرار گیرد و در صورتیکه مقدار قدرت مگنت ها بیش از حد تعیین شده باشد مورد پذیرش قرار می گیرد و در غیر اینصورت مردود می شود.