دستگاه تست استاتور



دستگاه تست استاتور

استاتور بخش بسیار مهمی از الکتروموتورهای القایی می باشد. استاتور وظیفه ایجاد شار در هسته استاتور را دارد و پس از آن شار مغناطیسی از محیط فاصله هوایی عبور کرده و وارد هسته روتور می شود. سیم پیچی وظیفه ایجاد شار در هسته استاتور را بر عهده دارد. سیم پیچی موتور القایی در حالت کلی در دو نوع سه فاز و تکفاز می باشد.

دستگاه تست استاتور

 

مشکلات مرتبط با سیم پیچی استاتور

1 – اشتباه در تعداد دور سیم پیچی
2- اشتباه در قطر سیم کلاف ها
3- اشتباه در گام سیم پیچی
4- وجود اتصال حلقه در سیم پیچی
5- وجود نشتی و اتصال سیم پیچ های فازهای مختلف یا اصلی و کمکی به یکدیگر
6- عیوب عناصر حفاظتی الکتروموتور نظیر (ترموگارد، سوئیچ اورلود و ترمیستور PTC) اگر وجود داشته باشند.
7- اتصال بدنه سیم پیچ های مختلف

در استاندارد IEC 60034-1 که در ایران سازمان ملی استاندارد ایران ترجمه آن را با شماره INSO 3772-1 منتشر کرده است. در بخش مربوط به تست های ولتاژ بالا عنوان کرده است که برای تست سیم پیچ موتورهای القایی 1000 ولت + دو برابر ولتاژ نامی الکتروموتور به مدت 1 دقیقه به سیم پیچ آن اعمال می شود. می توان با اعمال 20% اضافه ولتاژ به جای 1 دقیقه مدت زمان را به 1 ثانیه کاهش داد.

با استفاده از تست H.V می توان اتصال حلقه و اتصال بدنه را شناسایی کرد.

دو آزمون دیگر نیز بر روی سیم پیچ الکتروموتور انجام می شود که شامل سنجش مقاومت (R) و سنجش اندوکتانس سیم پیچ ها به صورت تک تک و ترکیبی می باشد. سنجش مقاومت سیم پیچی کمک می کند خطاهایی از قبیل اشتباه در قطر سیم کلاف ها و اشتباه در قطر سیم کلاف ها به راحتی شناسایی شود و همچنین در شناسایی خطاهایی نظیر اشتباه در گام سیم پیچی و وجود اتصال حلقه در سیم پیچی نیز می تواند موثر باشد. اما ترکیب آن با سنجش اندوکتانس سیم پیچ ها می تواند خیلی موثر باشد.

مقاومت سیم پیچی در الکتروموتورهای توان بالا عدد کوچکی در حد یکی دو دهم اهم می باشد لذا شناسایی خطا را دچار مشکل می کند اما اندکتانس در این سیم پیچ ها عدد قابل ملاحظه ای که به خطایابی کمک می کند.

ترکیب سه آزمون تست ولتاژ بالا، سنجش مقاومت اهمی و سنجش اندوکتانس سیم پیچ ها در دستگاه تست استاتور به کار گرفته شده است که توسط گروه مهندسی موتور درایو به صورت سفارشی برای مشتریان ساخته می شود. در صورت نیاز می توان تست های جهت دوران سیم پیچ و تست ترمیستور PTC را هم در دستگاه تست استاتور در نظر گرفت.

دستگاه تست استاتور همراه با گواهینامه معتبر کالیبراسیون به مشتریان عرضه می شود.