برنامه ریزی برای بازسازی درایو

همانطور که زیرساخت های برقی با گذشت زمان شروع به فرسایش می کنند، درایو نیز همین رویه را دارد، در این مقاله قصد داریم یه یک برنامه ریزی جهت بازسازی و تعویض درایو ارائه دهیم.

برنامه ریزی برای بازسازی درایو

همانطور که زیرساخت های برقی با گذشت زمان شروع به فرسایش می کنند، معمولاً با توجه به هزینه های نگهداری تأسیسات و عدم تقبل هزینه ها، شاهد خرابی زیادی هستیم.

تعمیرات اساسی تاسیسات، یک پروژه نادر و گسترده‌ای است که سال‌ها برنامه ریزی را می طلبد.

بیشتر از آن، ما شاهد پروژه‌های بازسازی هستیم که در آن تنها قطعات خاصی از تجهیزات جایگزین می‌شوند و با این کار عمر کل سیستم افزایش می‌یابد.

بهسازی ها یک حد وسط عالی بین تعویض کامل و عدم انجام اقدام است.

در بهسازی به جای هزینه تعویض کامل، تنها هزینه ای بابت جایگزینی بعضی از قطعات می پردازیم و غالباً پرداخت آن ها آسان تر است.

همانطور که فناوری درایو فرکانس متغیر پیشرفت می کند، ممکن است ببینید که بازسازی VFD بعدی شما گزینه جایگزینی "دقیقا مثل خودش " را ندارد زیرادرایوقدیمی دیگر تولید نمی شود، موجود نیست یا یک فناوری قدیمی تر است. هنگامی که شروع به برنامه ریزی برای بازسازی VFD می کنید، چه چیزهایی را باید در نظر بگیرید؟

قابلیت های الکتریکی

برای اطمینان از اینکه یکدرایوجدید به طور موثر جایگزیندرایوقدیمی می شود، باید مطمئن شوید که از لحاظ الکتریکی قابلیتهای لازم را دارد

اگرچه تفاوت‌های جزئی بین تولیدکنندگان وجود دارد، اما مشاهده کرده‌ایم که اکثردرایوها اگر اندازه مناسبی داشته باشند، می‌توانند در اکثر کاربری ها استفاده شوند و مطابقت با نام تجاری موجود معمولاً حیاتی نیست.

اگر برای بررسی مشخصات موتور، کاربری و چندین فاکتور مهم دیگر وقت بگذارید، می توانیددرایوجدید را با اطمینان سایز کنید تا به خوبی کار کند.

همیشه بهتر استدرایوجدید را طوری سایز کنید که گویی درایو قدیمی وجود ندارد. بر اساس پیشرفت‌های فناوری یا گروه‌بندی‌های اندازه قدیمی که قبلاً یک تولیدکننده داشت، درایو  شما ممکن است بزرگ یا کوچک باشد.

موتورها اغلب قبل ازدرایونیز تعویض می‌شوند، بنابراین آمپر یا الزامات موتور ممکن است از زمان نصب اولیهدرایوتغییر کرده باشد.

اگردرایوجدید خود را بر اساس مشخصات الکتریکیدرایوقدیمی قرار دهید، ممکن است مشکلات و خطاهایی را به دنبال داشته باشد.

روش های کنترل

فناوریدرایو فرکانس متغیر(VFD)در 10 سال گذشته گام های بزرگی در روش های کنترل برداشته است.

اکثر VFD ها دارای توانایی ارتباط با پرتکل های مختلف در کشورهای مختلف را دارند یا این که توانایی اضافه کردن سریع کارت ارتباطی برای این کار را دارند.

سازندگان توانایی ارتباطات اترنت را به عنوان استاندارد برای اکثر خطوط اضافه کرده‌اند و توانایی‌های PLC، SCADA و HMI تقریباً در همه جای جهان در دسترس هستند.

روش یا پروتکل مورد نیاز را با تامین کننده خود در میان بگذارید. از آنجا، آنها می توانند تأیید کنند که همه چیز سازگار است و به درستی تنظیم می شود تا راحت و روان اجرا شود.

فضای فیزیکی

به دلیل پیچیده بودن ملاحظات الکتریکی و کنترلی، ما اغلب شاهد نادیده گرفتن یکی از اساسی ترین جنبه های جایگزینیدرایو هستیم:

آیادرایوجدید از نظر فیزیکی مناسب خواهد بود؟ در حالی که فناوری بهتر معمولاً به معنای یک محفظه کوچکتر و فشرده تر است، اما همیشه اینطور نیست.

همچنین دیده‌ایم که پیکربندی می‌تواند بین تولیدکنندگان یا حتی بین نسل‌های مختلف همان برندِدرایومتفاوت باشد.

برخی از درایوها ممکن است محفظه کوتاه‌تر اما پهن‌تری داشته باشند، در حالی که برخی دیگر معمولاً بلند و کم عرض‌تر هستند.

اگر نگرانی‌هایی در مورد فضا دارید و در تلاش یافتن گزینه‌ای خوب هستید که در جایی که قبلاً بود مناسب باشد، هنوز گزینه‌هایی وجود دارد.

آیا می توانیددرایورا در مکان دیگری قرار دهید؟ آیا می توان آن را در بیرون در یک محفظه جداگانه قرار داد؟

دلیل از کار افتادن

در حالی که بسیاری از بازسازی یا بهسازی‌ها در نتیجه برنامه‌ریزی برای آینده اتفاق می‌افتند، برخی از مقاوم‌سازی‌ها  و بهسازی‌ها به این دلیل برنامه ریزی می شود که درایو فعلی از کار افتاده یا خراب شده است.

اگر اینطور است، چرا آندرایواز کار افتاد؟ اگردرایوشما کمتر از 5-10 سال دوام آورد، چه عواملی باعث خرابی آن شده است؟ آیا شرایط محیطی مانند رطوبت، گرد و غبار یا گرما وجود داشت؟ آیا اندازه آن مناسب نبود؟ آیا نوسانات مداوم برق وجود داشت که به آن آسیب می رساند؟

اگردرایوشما برای مدت طولانی دوام آورد و هیچ مشکل قابل شناسایی وجود نداشت، به احتمال زیاد خوب است که با همان فرمان به جلو بروید.

اما اگردرایوشما عمر کوتاه‌تری نسبت به عمر متوسط قابل انتظار داشته است، چگونه می‌توانید از آسیب رساندن همان عوامل بهدرایوجایگزین، جلوگیری کنید؟

نگاه کردن به کل سیستم

بازسازیدرایو،  زمان مناسبی برای بهبود کل سیستم الکتریکی شماست. در حالی که به دنبال راه اندازی یک موتور هستید، می توانید به صرفه جویی در هزینه و افزایش راندمان نیز توجه کنید.

اگردرایوشما بیش از چند سال نصب شده باشد، شانس خوبی وجود دارد که ممکن است سیستم الکتریکی شما، در طول عمردرایو اثر گذار بوده است.

ممکن است یک ژنراتور اضافه کرده باشید، کارخانه را توسعه داده باشید، یا برخی از تجهیزات را حذف کرده باشید. حتی ممکن است موتوری را کهدرایوقرار است راه اندازی کند، عوض کرده باشید.

یک سیستم الکتریکی جدید به این معنی است که ممکن است اثراتی ازدرایووجود داشته باشد که اکنون باید برای اولین بار در نظر بگیرید. هارمونیک ها می توانند به تجهیزات دیگر از جمله آلترناتور ژنراتور آسیب وارد کنند.

ممکن است ضریب قدرت شما تغییر کرده و یا شرکت برق شروع به اعمال برخی جرائم برای ضریب توان یا موارد دیگر کرده باشد. ممکن است موتورهای جدیدی داشته باشید که رینگ زمین کننده شفت ندارند یا طول سیم های اتصال موتور بیشتر شده باشد

حتی اگر در گذشته این مشکلات را داشته اید، ممکن است که شما از ابتدا در برابر آنها اقدامات حفاظتی لازم را انجام نداده باشید.

در همان زمانی که به دنبال اضافه کردن یکدرایوجدید هستید، بهترین زمانِ برای افزودن اقدامات حفاظتی برای مسائل مذکور در بالا است. ایجاد اصلاح و تغییرات تک تک و تدریجی، بعداً می‌تواند رسیدگی به این مسائل را دشوار و اغلب گران‌تر کند.

نه تنها بهترین زمان برای افزودن محافظت است، بلکه اغلب بهترین زمان برای بهبود سیستم شماست.

گزینه های زیادی برایدرایوها وجود دارد که می توانند هارمونیک ها را کاهش دهند، ضریب توان را بهبود بخشند، افزونگی یا بای پس را اضافه کنند، کنترل ها را آسان تر کنند، کارایی را بهبود بخشند یا مزایای دیگری ارائه دهند.

ایجاد این تغییرات می تواند به کاهش مشکلات در آینده و افزایش تولید کمک کند.

می تواند وسوسه انگیز باشد که به سادگی یکدرایورا با نزدیکترین گزینه جایگزینی، جایگزین کنید، اما اینکه هزینه ای بابت جایگزینی و اصلاح بعضی از قطعات می پردازیم، فرصتی است که بهبود کل سیستم را به دنبال خواهد داشت، و شما این فرصت را از دست می دهید.

منبع؛     https://vfds.com/blog/how-to-plan-a-vfd-retrofit

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای دوستانی که به مبحث تعمیر و نگهداری اینورتر علاقه مند هستند مطالعه مقالات زیر است.

1- برنامه ریزی برای بازسازی درایو

2- عمر درایو فرکانس یا VFD چقدر است؟

3- اشتباهات متداول در بازسازی درایو فرکانس متغیر یا VFD

4- dV/dt - دیفرانسیل ولتاژ چیست و چرا باید مراقب آن بود؟

5- چرا باید مراقب هارمونیک در اینورتر VFD باشیم؟

6- روش نگهداری اینورتر و درایو فرکانس متغیر

7- چگونه تعمیر اینورتر (درایو) را انجام دادیم

8- نکاتی برای رفع عیب اینورتر

9- نحوه تست IGBT اینورتر

10- نگهداری مناسب درایو موتور

11- عیب یابی و تعمیر اینورتر

12- در هنگام راه اندازی درایو (VSD) چه چیزهایی را باید بررسی کرد؟

نظرات کاربران

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code