عمر درایو فرکانس یا VFD چقدر است؟

طول عمر درایو فرکانس یا VFD برای هر فردی در هنگام خرید و همچنین هنگام استفاده از آن، حائز اهمیت است، در این مقاله به موارد موثر در طول عمر و ارتقاء طول عمر اشاره می شود.

عمر درایو فرکانس یا VFD چقدر است؟

آیا VFD شما در آزمون زمان، مقاومت خواهد کرد؟

هر زمان که تجهیزاتی را برای تاسیسات خود خریداری می کنید، می خواهید بدانید که با پول خود چه چیزی به دست می آورید.

درایوهای فرکانس متغیر (VFD) به دلیل توانایی آنها در کنترل سرعت و صرفه جویی در انرژی، بخش مهمی در بسیاری از سیستم ها هستند. با این حال، بسیاری از مردم نمی دانند که آنها چگونه کار می کنند و چه مدت باید دوام بیاورند.

بر اساس تجربه ما، اکثر درایوهای ولتاژ پایین، حدود ده سال دوام خواهند داشت، در حالی که درایوهای ولتاژ متوسط اغلب 20 سال عمر می کنند. این می تواند متغیر باشد و عوامل زیادی در طول عمر درایو  موثر است.

هنگام بحث در مورد طول عمر درایو نکات کلیدی وجود دارد که باید به خاطر بسپارید. ما در مورد اینکه چه اجزایی اغلب خراب می شوند، چرا آنها خراب می شوند، چگونه عمر آنها را افزایش دهیم و چه زمانی برنامه ریزی برای جایگزینی را شروع کنیم، صحبت خواهیم کرد.

طول عمر درایو بر اساس اجزای سازنده است

به ندرت، کلِ درایو یکباره از کار می افتد. برخورد صاعقه یا موج برق ممکن است به چندین مؤلفه آسیب برساند یا افتادن درایو در دریاچه ممکن است باعث آسیب کلی شود. با این حال، در بیشتر موارد، احتمال اینکه اجزای منفرد از کار بیفتند که باعث از کار افتادن درایو شوند، بسیار بیشتر است.

آیا VFD شما در آزمون زمان، مقاومت خواهد کرد؟

هر زمان که تجهیزاتی را برای تاسیسات خود خریداری می کنید، می خواهید بدانید که با پول خود چه چیزی به دست می آورید.

درایوهای فرکانس متغیر (VFD) به دلیل توانایی آنها در کنترل سرعت و صرفه جویی در انرژی، بخش مهمی در بسیاری از سیستم ها هستند. با این حال، بسیاری از مردم نمی دانند که آنها چگونه کار می کنند و چه مدت باید دوام بیاورند. بر اساس تجربه ما، اکثر درایوهای ولتاژ پایین، حدود ده سال دوام خواهند داشت، در حالی که درایوهای ولتاژ متوسط اغلب 20 سال عمر می کنند. این می تواند متغیر باشد و عوامل زیادی در طول عمر درایو  موثر است.

هنگام بحث در مورد طول عمر درایو نکات کلیدی وجود دارد که باید به خاطر بسپارید. ما در مورد اینکه چه اجزایی اغلب خراب می شوند، چرا آنها خراب می شوند، چگونه عمر آنها را افزایش دهیم و چه زمانی برنامه ریزی برای جایگزینی را شروع کنیم، صحبت خواهیم کرد.

طول عمر درایو بر اساس اجزای سازنده است

به ندرت، کلِ درایو یکباره از کار می افتد. برخورد صاعقه یا موج برق ممکن است به چندین مؤلفه آسیب برساند یا افتادن درایو در دریاچه ممکن است باعث آسیب کلی شود.

با این حال، در بیشتر موارد، احتمال اینکه اجزای منفرد از کار بیفتند که باعث از کار افتادن درایو شوند، بسیار بیشتر است.

بسیاری از اجزای سازنده احتمالاً بیشتر از آنچه که تا به حال نگران آن هستید دوام خواهند داشت. به عنوان مثال، میتسوبیشی می گوید: "عمر سوئیچینگ قطعه کانورتر حدود 1 میلیون بار است."

سایر اجزا معمولاً خراب می شوند. وقتی به خرابی های درایو نگاه می کنید، سه جزء خاص وجود دارد که باید بیشتر مراقب آنها باشید.

فن‌ها

فن ها تمایل به خرابی دارند زیرا آنها یک جزء متحرک هستند که احتمال مواجهه آن‌ها با آلودگی زیاد است. فن های خنک کننده هوا را روی سینک های حرارتی حرکت می دهند و اغلب با گرد و غبار یا آلودگی مواجه می شوند.

میتسوبیشی در جدیدترین درایوهای سری F800 خود، به افزایش طول عمر فن های آنها می بالد. آنها می گویند: "عمر فن های خنک کننده اکنون ده سال است." البته این عمر بر اساس محیط  یا اینکه هر چند وقت یکبار برای خنک کردن به فن نیاز دارید، می‌تواند کوتاه تر باشد. همچنین این طول عمر بر این فرض استوار است که شما به درستی فن ها و درایو را تمیز کرده و از آنها مراقبت می کنید.

راه هایی برای به حداکثر رساندن عمر فن های خنک کننده درایو شما وجود دارد.

بر اساس توصیه  ABB، اگر می‌خواهید فن‌هایتان دوام بیشتری داشته باشند، باید محیط اطراف را خنک‌تر و تمیزتر نگه دارید و مدت زمان کارکرد فن‌ها را کاهش دهید.

هنگامی که یک فن از کار می افتد، سایر اجزای درایو اغلب بیش از حد گرم می شوند و از کار می افتند. اگر فن را تعویض کردید، بقیه درایو را نیز تست کنید.

خازن ها

پیش بینی خرابی خازن با دقت کامل غیرممکن است. با این حال، می توان برای بررسی اینکه آیا یک خازن کار نمی کند یا خیر، آزمایش هایی انجام داد.

برخی از درایوهای ولتاژ متوسط، از یک خازن با فیلم خشک استفاده می کنند که دوام بیشتری دارد و نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارد.

اکثر درایوهای ولتاژ پایین و برخی از ولتاژهای متوسط از خازن های الکترولیتی استفاده می کنند که مسائل مختلفی را باید در نظر گرفت.

عمر این خازن ها بین 5 تا 10 سال است. میتسوبیشی می گوید خازن های آنها در درایوهای ولتاژ پایین "عمر طراحی 10 سال" دارند.

با کاهش دمای محیطی که خازن در آن قرار گرفته و کار می کند، می توان طول عمر خازن را افزایش داد.

شما همچنین باید اطمینان حاصل کنید که آنها به صورت دوره ای در هنگام ذخیره سازی یا در یک فرآیند کمتر فعال (less-active) استفاده می شوند.

هنگامی که خازن ها از کار می افتند، تمایل به نشت یا بیرون راندن ژل الکترولیتی داخل دارند، به این معنی است که درایو باید قبل از راه اندازی مجدد تمیز شود تا احتمال خرابی سایر قطعات به حداقل برسد.

بردها

بردهای مدار در سراسر درایوها برای کنترل عملکردها استفاده می شوند. آنها معمولاً قابل اعتمادتر از فن ها یا خازن ها هستند اما می توانند مستعد خرابی باشند.

اگر درایو در یک محیط خوب کار کند، بردهای مدار نیز به اندازه طول عمر درایو دوام می آورند.

 

فرض کنید محیط کثیف، دارای گرد و غبار، مرطوب یا دارای گازها و مواد خورنده است، در این صورت، معمولاً بردها اولین قطعه‌ای هستند که دچار قطعی می‌شوند.

ما همچنین شاهد قطعی ناشی از ورود موش‌ها، مارها و سایر حیوانات بوده‌ایم که برای جستجوی گرما وارد تجهیزات الکتریکی شده و در کار بردها اختلال ایجاد کرده‌اند.

با تمیز، خنک و خشک نگه داشتن VFD و محیط و محدود کردن دسترسی به اجزای داخلی  درایو، عمر بردهای مدار را افزایش دهید.

نگه داشتن درایو در یک پنل محصور شده مناسب می تواند به جلوگیری از بسیاری از این مشکلات کمک کند.

زمان برنامه ریزی برای جایگزینی

کم تهاجمی ترین روش برای خرابی درایو انجام تعمیرات و تعویض قطعات است. از آنجایی که این رویکرد غیرقابل اجرا به نظر می رسد، در بسیاری ازموارد بلافاصله کل سیستم خراب شده و مجبور به ارتقا می شوند.

ما دیده‌ایم که مقاوم‌سازی درایو اغلب گام خوبی قبل از تخلیه کل سیستم برای به دست آوردن قابلیت اطمینان با هزینه کمتر است.

به جای تعویض تابلو برق، سیم کشی، لوله برق(کاندوئیت) و بسیاری از اجزای دیگر، تعویض صرفاً درایو یا پنل درایو می تواند 10 تا 20 سال دیگر خدمات قابل اعتمادی را برای شما به ارمغان بیاورد تا بودجه عملیاتی شما کاهش یابد.

زمانی که هزینه تعمیر به 50 درصد قیمت یک درایو جایگزین نزدیک شد، به دنبال جایگزینی آن باشید.

همچنین در صورت مشاهده خرابی های مکرر قطعه که نیاز به تعمیر دارند یا یک قطعه حیاتی که به قابلیت اطمینان بالاتری نیاز دارد، بایستی آن را ارزیابی کنید.

همچنین می توانید تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را برنامه ریزی کنید. همانطور که سیستم ولتاژ پایین شما به سن ده سالگی نزدیک می شود، می توانید ارزیابی کنید که آیا قطعات در ارزیابی های شما قوی و مستحکم  هستند یا خیر؟

همچنین می توانید بررسی کنید که آیا این فناوری هنوز به خوبی با سیستم مدیریت ساختمان شما (BMS) و بقیه سیستم شما ادغام می شود یا خیر.

اغلب مزایای کافی برای ارتقاء تجهیزات برای تعیین اینکه آیا این مسیر خوبی برای شما است یا خیر وجود دارد.

    مرجع؛       vfds.com

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای دوستانی که به مبحث تعمیر و نگهداری اینورتر علاقه مند هستند مطالعه مقالات زیر است.

1- برنامه ریزی برای بازسازی درایو

2- عمر درایو فرکانس یا VFD چقدر است؟

3- اشتباهات متداول در بازسازی درایو فرکانس متغیر یا VFD

4- dV/dt - دیفرانسیل ولتاژ چیست و چرا باید مراقب آن بود؟

5- چرا باید مراقب هارمونیک در اینورتر VFD باشیم؟

6- روش نگهداری اینورتر و درایو فرکانس متغیر

7- چگونه تعمیر اینورتر (درایو) را انجام دادیم

8- نکاتی برای رفع عیب اینورتر

9- نحوه تست IGBT اینورتر

10- نگهداری مناسب درایو موتور

11- عیب یابی و تعمیر اینورتر

12- در هنگام راه اندازی درایو (VSD) چه چیزهایی را باید بررسی کرد؟

نظرات کاربران

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code