مرحله 21: بلبرینگها
شما با اندازه گیری قطر بلبرینگهای قدیمی، می توانید بلبرینگ مناسب را بیابید. اعداد کوچکی روی لبه ی بلبرینگها وجود دارد و شما می توانید آنها را بخوانید و از روی آن بلبرینگ صحیح را خریداری کنید. (به عنوان مثال 6302).
مرحله 22: مونتاژ بلبرینگها (یاتاقانها)
محور روتور را با گریس روانکاری کنید و بلبرینگها را روی شفت موتور نصب کنید.
مرحله 23: مونتاژ موتور
محل قرارگیری بلبرینگها (هوزینگ بلبرینگ) در درپوشهای هر دو طرف را با گریس روانکاری کنید. ابتدا درپوش اول را روی روتور را قرار دهید( واشر فنری را فراموش نکنید). سپس روتور به همراه درپوش را درون استاتور قرار دهید و پیچ های آن را محکم ببندید. بعد از آن، درپوش دوم (سمت دیگر) را روی استاتور قرار داده و پیچ های آن را محکم ببندید.
مرحله 24: پره فن موتور
وقتی که پره فن را تمیز میکردیم، متوجه شدیم که ترک خورده است. و با استفاده از دستگاه تراش، یک حلقه آلومینیومی ساخته و آن را روی پروانه قرار داده و محکم کردیم. قرار دادن گیره روی محور روتور. پره فن موتور را روی روتور قرار می دهیم ( شما می توانید آن را با یک سشوار صنعتی گرم کنید، اما بیش از حد گرم نکنید زیرا ممکن است نرم شود و از شکل طبیعی خود خارج شود ). اگر پروانه فن شما آسیب دیده است، یک پره فن نو بخرید و جایگزین آن کنید ( آن ها ارزان هستند) فقط میخواستیم به شما نشان دهم که می توانید آن را تعمیر کنید.
برای دریافت اطلاعات و مشاهده قیمت ترموسوئیچ ، سوئیچ اورلود و ترمیستور PTC روی بنر زیر کلیک کنید.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
موتور درایو عرضه کننده الکتروموتور در برندهای مختلف می باشد. جهت مشاهده مشخصات و لیست قیمت محصولات روی لینک های زیر کلیک کنید و برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان ما با شماره تلفن 40331927 و 40331967 تماس بگیرید.
1- لیست قیمت الکتروموتور موتوژن
2- لیست قیمت الکتروموتور الکتروژن
3- لیست قیمت الکتروموتور زیمنس
4- لیست قیمت الکتروموتور گاماک (GAMAK)
5- لیست قیمت الکتروموتور ایلماز (ELK-YILMAZ)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
مرحله 25 : پوشش محافظ فن
کاور را سند بلاست کرده و ترک های آن را با لحیم کاری آهن و همچنین حرارت دادن به پلاستیک آن، تعمیر نمودیم، و آن را رنگ سیاه زده و روی موتور نصب کردیم( به پیچ نیازی نبود).
مرحله 26: خازن
با استفاده از بست های زیپی خازن را روی موتور نصب میکنیم ( همانگونه که در تصویر میبینید، دو سوراخ روی بدنه ایجاد کرده و بست ها را از درون آن عبور می دهیم). اگر خازن ندارید، مقدار دقیق خازن مربوطه همراه ولتاژ آن روی پلاک موتور حک شده است، آن را تهیه نمایید ( برای موتور تحت تعمیر ۲۰ میکروفاراد است ) . سیم های خازن را به جعبه ترمینالهای روی موتور داخل کنید.
مرحله 27: تخته ترمینال
کابل برق را داخل جعبه ترمینال بفرستید و آن را به گونه ای اتصال دهید که نتوانید آن را بیرون بکشید. ترمینال ها را همانگونه که در تصویر ۳ وصل کرده ایم اتصال دهید. واشر آب بندی درپوش جعبه ترمینال آسیب دیده بود، بنابراین از لاستیک اسفنجی قدیمی که داشتیم یک واشر جدید ساختیم. پیچ درپوش را بر روی تخته ترمینال موتور محکم ببندید.
مرحله 28: مونتاژ پولی
محور روتور را با استفاده از گریس روانکاری کنید و پولی را روی آن مونتاژ کنید.
مرحله 29: تست
موتور را روشن کنید و جریان آن را اندازه بگیرید ( جریان برای موتور تعمیر شده باید در ۱ آمپر باشد ). اگر موتور به نرمی و روان کار کند ، کار شما به پایان رسیده است.
مرحله 30: نتیجه
بازسازی الکتروموتور زمان زیادی میگیرد، مخصوصا اگر برای اولین بار این کار را انجام می دهید. اما زمانی که نتیجه کار را مشاهده می کنید، احساس نمی کنید وقتتان تلف شده است.
جهت مشاهده قسمت های پیشین این مقاله می توانید از طریق لینک های زیر اقدام نمایید.
" تعمیر موتور تکفاز - قسمت اول " و " تعمیر موتور تکفاز - قسمت دوم "
منبع :http://www.instructables.com
برای مشاهده خدمات موسسه موتور درایو در زمینه تعمیر اینورتر ، درایو و سافت استارتر بر روی بنر زیر کلیک کنید.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
پیشنهاد موتور درایو برای کسب اطلاعات مناسب درباره تست و تعمیر الکتروموتور الکتروموتور مطالعه مقالات زیر می باشد:
1- سیزده دلیل اصلی خرابی موتورها
2- چگونه مقاومت عایقی موتور را اندازه گیری کنیم
3- نحوه تست کردن خازنهای الکتروموتور تکفاز
4- تعویض خازن راه انداز و دائمی الکتروموتور القایی تکفاز
5- دلایل افزایش تلفات در موتورهای بازپیچی
6- تست سیم پیچ موتور سه فاز با اهم متر
7- قواعد تعمیر و نگهداری الکتروموتورها
8- روغن یا گریس در روانکاری الکتروموتورها - قسمت اول
9- روغن یا گریس در روانکاری الکتروموتورها - قسمت دوم
11- تعمیر موتور تکفاز - قسمت اول
12- تعمیر موتور تکفاز - قسمت دوم
13- تعمیر موتور تکفاز - قسمت سوم
14- چگونه درجه حرارت سیم پیچ موتور سه فاز را ارزیابی کنیم
15- توصیه هایی برای خنک کاری در موتورهای داغ
16- تشخیص جریانهای گذرنده از یاتاقان موتورها
17- دستورالعمل هایی برای تعمیر و نگهداری الکتروموتور
18- توصیه هایی برای جلوگیری از سوختن الکتروموتور
19- علل رایج خرابی سیم پیچی استاتور
20- نکات تعمیر موتور روتور سیم پیچی شده
21- علل خرابی یاتاقان (Bearing) و اقدام متقابل
22- عوامل مهم در خرابی عایق الکتروموتور
23- عیب یابی رایج ترین اشکالات سیم پیچی موتورهای الکتریکی سه فاز
24- خرابی الکتروموتور به دلیل کار با درایو + راهکارها
26- روش های تست روتور قفس سنجابی - بخش اول
روشن بخت
1400/02/27باسلام وخسته نباشید خدمت شما اساتید برجسته که به زبان ساده وگویا دانشتان را در اختیار ما قرار می دهید با اجازه شما من خودم در کار تعمیرات لوازم خانگی و بردهای الکتریکی هستم که راهنمایی های شما خیلی بهره برده و در کارهایم استفاده موثر کردم با نهایت تشکر و قدردانی از شما الجرالکم عندالله..
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)
سلام جناب روشن بخت
خوشحالم که زخمتهای محموعه مورد توجه شما قرار گرفته است. از جملات شما انرژی گرفتیم. خدا شما را حفظ کند.