روغن یا گریس در روانکاری الکتروموتورها - قسمت دوم

در این مقاله به تشریح عوامل موثر در انتخاب گریس یا روغن در روانکاری الکتروموتورها به صورت جامع پرداخته شده است.

روغن یا گریس در روانکاری الکتروموتورها - قسمت دوم

روغن یا گریس: 7 عاملی که باید به یاد داشته باشید(بخش دوم)

 

عامل شماره 4: بار

همانطور که ممکن است حدس زده باشید افزایش بار، فشار بر روی الکتروموتور را افزایش می دهد؛ دقیقا مثل اینکه یک تریلرِ پر، فشار روی کامیون (کشنده) را افزایش می دهد یا اینکه وقتی بچه ای روی شانه هایتان باشد فشار بیشتری به پشت شما می آید. در موتورها این فشار باعث تولید گرما می شود که پتانسیل بالایی برای تبخیر روان کننده ایجاد می کند.

اگر در یک روز آفتابی یک شیشه لیموناد را در پیاده روی کنار یک خیابان بگذارید 25 در صد آن زیر نور خورشید تبخیر می شود. با تولید حرارت کافی داخل یک موتور که با روغن روانکاری شده است، در موارد شدید، همان اتفاق برای روغن می افتد. برای جبران این ضرر، روانکاری مجدد باید یک بخش معمول از برنامه تعمیر و نگهداری موتور شما باشد. اگر چه این تکرار بیشتر مربوط به موتورهای بزرگتر است، برخی از موتورهای با کسری از اسب بخار نیز از این نوع نگهداری بهره می برند. نکته مهم این است که تعیین کنید که آیا موتور شما آب بندی شده است یا نه؟ - در صورت عدم آب بندی یا خراب شدن آن، ممکن است نیاز به روانکاری مجدد باشد.

تعداد تکرار روانکاری و همچنینند مقدار روغن مورد استفاده با توجه به نوع موتور و اینکه در چه دوره های مورد استفاده قرار می گیرد، تعیین می شود. با این حال، این مشخصات باید توسط سازنده ارائه شده باشد، بنابراین روانکاری مجدد بیشتر مربوط به ریختن روغن در محل های روانکاری مطابق با دستور العمل های ارایه شده است. گاهی اوقات تمیز کردن یا حذف کامل روان کننده های موجود توصیه می شود.

توجه داشته باشید که برای عملیات روانکاوی از روغن موتور مورد استفاده در خودروها می توانید استفاده کنید. اما این روغن باید استفاده نشده باشد تا کارایی مناسب را داشته باشد.

با این حال، اگرچه روغن معمولا به راحتی دوباره پر می شود (روغن ها با یکدیگر سازگاری دارند )، اما در مورد گریس کمی پیچیده تر است، زیرا همه ی گریس ها به طور یکسانی درست نشده اند. حتی گریس معمولی، همان گریس NLGI2، همیشه با گریس مشابه دیگری همخوانی ندارد-همه ی قوطی ها و برندها به صورت یکسان تولید نشده اند. بهترین توصیه ما برای شما این است که گریس را دقیقا با همان نوع و برند قبلی پر کنید. جدول سازگاری زیر این مشکل را نشان می دهد.

جدول سازگاری گریس ها

علاوه بر مساله یافتن گریس جایگزین مناسب، بعضی از افراد پیشنهاد می کنند که مانند برخی روغن ها، قبل از دوباره پر کردن گریس باید گریس قبلی به طور کامل پاکسازی شود؛ با این حال، این کار خطر آلودگی را افزایش می دهد و گاهی اوقات محل قرار گرفتن جعبه دنده یا موقعیت موتور روانکاری مجدد را بسیار سخت یا غیر ممکن می کند، که یکی از موضوعات مورد بحث در آخرین بخش مقایسه بین روغن و گریس است.

تامین تجهیزات حفاظت الکتروموتور

عوامل شماره 5 و6 : جهت قرارگیری و پاکیزگی

جهت قرار گیری تجهیز – مکان، موقعیت، و دسترسی به موتور، بر عملی بودن (امکان) استفاده از روغن یا گریس تاثیر می گذارد. بعضی موتورها باید در فضا های تنگی کار کنند یا لازم است در در زاویه ای کار کنند که روان کننده های رقیق تر، مثل روغن، احتمال بیشتری برای نشت کردن دارند و یا نمی توانند سطح روغن لازم برای روانکاری مناسب را فراهم کنند. فرض کنید یک لیوان آب ایستاده را به کناره ها خم کنیم. قسمت هایی از لیوان که قبل از خم کردن در تماس با آب بودند حالا دیگر در تماس با آب نیستند چرا که جهت لیوان تغییر کرده است.

جهت قرارگیری تجهیزات برای روانکاری

به طور مشابه، اگر لازم است که روان کننده ی جعبه دنده (گیربکس) تا 2/3 پر باشد، قسمت هایی که به روان کننده نیاز دارند در صورت تغییر جهت ممکن است خشک کار کنند و یا ممکن است روغن نشت کند. گریس، اگر به درستی انتخاب شود، طول عمر موتور را زیاد می کند. در نتیجه مانند برخی از کابری های روغن دیگر نیاز به روانکاری مجدد روزمره نیست و به خاطر غلظتش به اندازه روغن جابجا نمی شود و به همین دلیل حتی در صورت تغییر جهت گیربکس موقعیت خود را حفظ می کند.

علاوه بر این ویسکوزیته یا غلظت بیشر گریس تا حدودی باعث ایجاد یک لایه محافظ در برابر آلودگی ها می شود. از طرفی دیگر، روغن نه تنها گرما را از قسمت های متحرک دور می کند، بلکه آلودگی ها را نیز دور می کند. اگر چه این امر موجب حفظ پاکیزگی داخلی می شود، ولی بعد از حدود 2000 ساعت کار کردن باید روغن تعویض شود (درست مثل یک خودرو). با این حال اندازه موتور روی این نیاز به روانکاری مجدد تاثیرگذار است. موتور های کوچک تر به ویژه آنهایی که می توانند با هزینه کمتری ساخنه شوند به دلیل عملی بودن و هزینه ها بهتر است به جای آنکه که دوباره روانکاری شوند با موتور جدید جایگزین شوند

به همین دلیل اگر کاربری در محیطی کثیف، غبارآلود، خشن و یا در محلی که دسترسی به آن سخت است انجام می شود، گریس گزینه ارجح تری است- ویژگی های غلظت و محافظ بودن گریس در مواجهه با محیط های کثیف کمک می کند.

با این حال لازم به ذکر است که وجود یک ماده خارجی در گریس باعث زوال سریع بلبرینگ های موتور می شود.( نیمی از مسائل مربوط به موتور شامل خرابی های بلبرینگ ناشی از مشکلات روانکاری می باشد).

درنهایت همه این مطالب ما را به سمت یک سوال بزرگ سوق می دهد: چگونه روغن و گریس بر راندمان کلی موتور اثر می گذارند؟

عامل شماره 7: کارایی (راندمان)

راندمان بالا هدف مشترک تمام مهندسین، تولیدکنندگان و مشتریان است. ما همیشه می خواهیم بیشترین سود را از هزینه پرداخت شده خود ببریم. با این حال بازدهی علاوه بر اینکه به قطعات موتور و طراحی آن بستگی دارد به استفاده از روغن و گریس نیز مربوط است.

نکات کلیدی زیر تفاوت های روغن و گریس را از لحاظ تاثیر بر بازدهی مورد توجه قرار داده است.

  • گریس گشتاور و پتانسیل راه اندازی بهتری دارد. روغن پس از هر بار کار کردن و توقف موتور ته نشین می شود بنابراین دستگاه ها در خطر شروع به کار کردن در حالت خشک هستند (عامل آسیب داخلی)، در حالی که گریس در جای خودش باقی می ماند.
  • چون که ویسکوزیته روغن از گریس کمتر است، در دستگاه ها راحت تر مورد استفاده قرار می گیرد. این امر می تواند سرعت یک دستگاه روانکاری شده با گریس را محدود کرده و موجب افزایش دمای داخلی آن شود.

مزایا و معایب گریس و روغن در یک جدول

همانطور که می بینید پاسخ دادن به سوال قدیمی <<روغن بهتر است یا گریس؟؟>> کار دشواری است. همانطور که گاهی نوشتن با مداد بهتر از نوشتن با خودکار است، کاربری هایی وجود دارند که استفاده از روغن ایده آل است و در برخی دیگر گریس گزینه بهتری است. در نتیجه تعیین اینکه کدامیک استفاده شود محدود به توجه به این هفت عامل (آب و هوا، ساعات عملیات، سطح لرزش، بار، جهت گیری، تمیزی محیطی و بازدهی) نمی شود. و گاهی نیاز به تجربه و بررسی های بیشتر دارد.

امیدواریم که این مقاله هم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

برای دیدن بخش اول مقاله "گریس یا روغن؟" اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده خدمات موسسه موتور درایو در زمینه تعمیر اینورتر ، درایو و سافت استارتر بر روی بنر زیر کلیک کنید.

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

موتور درایو عرضه کننده الکتروموتور در برندهای مختلف می باشد. جهت مشاهده مشخصات و لیست قیمت محصولات روی لینک های زیر کلیک کنید و برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان ما با شماره تلفن 40331927 و 40331967 تماس بگیرید.

1- لیست قیمت الکتروموتور موتوژن

2- لیست قیمت الکتروموتور الکتروژن

3- لیست قیمت الکتروموتور زیمنس

4- لیست قیمت الکتروموتور گاماک (GAMAK)

5- لیست قیمت الکتروموتور ایلماز (ELK-YILMAZ)

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

 منبع: http://www.groschopp.com/oil-or-grease-7-factors-to-remember/

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای کسب اطلاعات مناسب درباره تست و تعمیر الکتروموتور الکتروموتور مطالعه مقالات زیر می باشد:

1- سیزده دلیل اصلی خرابی موتورها

2- چگونه مقاومت عایقی موتور را اندازه گیری کنیم

3- نحوه تست کردن خازنهای الکتروموتور تکفاز

4- تعویض خازن راه انداز و دائمی الکتروموتور القایی تکفاز

5- دلایل افزایش تلفات در موتورهای بازپیچی

6- تست سیم پیچ موتور سه فاز با اهم متر

7- قواعد تعمیر و نگهداری الکتروموتورها

8- روغن یا گریس در روانکاری الکتروموتورها - قسمت اول

9- روغن یا گریس در روانکاری الکتروموتورها - قسمت دوم

10- نحوه تست موتور تک فاز

11- تعمیر موتور تکفاز - قسمت اول

12- تعمیر موتور تکفاز - قسمت دوم

13- تعمیر موتور تکفاز - قسمت سوم

14- چگونه درجه حرارت سیم پیچ موتور سه فاز را ارزیابی کنیم

15- توصیه هایی برای خنک کاری در موتورهای داغ

16- تشخیص جریانهای گذرنده از یاتاقان موتورها

17- دستورالعمل هایی برای تعمیر و نگهداری الکتروموتور

18- توصیه هایی برای جلوگیری از سوختن الکتروموتور

19- علل رایج خرابی سیم پیچی استاتور

20- نکات تعمیر موتور روتور سیم پیچی شده

21- علل خرابی یاتاقان (Bearing) و اقدام متقابل

22- عوامل مهم در خرابی عایق الکتروموتور

23- عیب یابی رایج ترین اشکالات سیم پیچی موتورهای الکتریکی سه فاز

24- خرابی الکتروموتور به دلیل کار با درایو + راهکارها

25- خطا های روتور قفس سنجابی

26- روش های تست روتور قفس سنجابی - بخش اول

27- روش های تست روتور قفس سنجابی - بخش دوم

28- تبدیل نصب الکتروموتور از افقی به عمودی

نظرات کاربران

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code