محاسبه مقاومت ترمز اینورتر (درایو فرکانس متغیر)

در این مقاله چگونگی محاسبه مقاومت ترمز اینورتر برای سیستم های درایو DC و اینورترها با جزئیات کامل تشریح شده است.

محاسبه مقاومت ترمز اینورتر (درایو فرکانس متغیر)

مقاومتهای ترمز دینامیک (DBRs) برای سیستمهای درایو DC و اینورترها

 

یک موتور درایو می تواند به عنوان یک ژنراتور نیز عمل کند. اگر سیستم سیستم درایو به گونه ای ساخته شده باشد که اجازه دهد توان در جهت معکوس جریان یابد آنگاه این توان می تواند به یک مقاومت اعمال گردد، بدین طریق انرژی را به خارج از سیستم انتقال داده و باعث شود سرعت مجموعه ای را که موتور می چرخاند کاهش بیابد.

میزان ترمز گرفتن با توجه به اینکه انرژی با چه سرعتی در مقاومت ترمز تخلیه می شود تعیین می گردد. خازن لینک DC هر اینورتر یا درایو خودش می تواند 3 تا 5 % توان بازیابی شده را جذب کند. برای کاربردهای غیر بحرانی این تلفات به اضافه تلفات مکانیکی در سیستم دوار، ممکن است ترمز کافی ایجاد کند. توانهای بیشتر، تا 100% یا بیشتر مقدار گشتاور بار کامل الکتروموتور می تواند جذب شده و سپس در مقاومتهای ترمز متصل به دو سر باس DC جذب شود. در جاهایی که توان ترمز تنها چند ده یا چند صد وات (مقدار کم) است یک مقاومت ترمز که در داخل درایو نصب شده است ممکن است خودش به تنهایی مناسب باشد. اما بالاتر از این سطوح مقدار حرارت تولید شده باعث می شود به مقاومت ترمز که جداگانه نصب شده همراه با تدارکات خنک کاری مناسب نیاز باشد.

مقاومت ترمز بوسیله یک واحد کنترل جداگانه سوئیچ می شود، با استفاده از یک سنسور که سطح ولتاژ باس DC را پایش فعال می شود. و وقتی که بدلیل شارش معکوس توان به درایو این ولتاژ از سطح از پیش تعیین شده بیشتر شود مقاومت ترمز وصل می گردد. ممکن است یک سنسور دما در مقاومت ترمز برای جلوگیری اضافه بار شدن درایو قرار داده شده باشد. همه انرژی به منظور تلف شدن در مقاومت استفاده می شود، مقداری فورا تلف می گردد و بقیه پس از توقف هنگامی که مقاومت خنک شده است. به همین دلیل ما بایستی خصوصیت چرخه کار را بدانیم و سپس می توانیم اندازه صحیح مقاومت ترمز را تعیین کنیم.

انرژی متوقف کنندگی چیست؟

مقاومت ترمز انرژی را مجددا به حرارت تبدیل می کند. هر دو نوع انرژی بر حسب ژول اندازه گیری می شوند (J) . یک ژول کمیت خیلی کوچکی است، ازینرو ما پیوسته درباره kJ یا MJ صحبت می کنیم. به منظور طراحی سیستم ترمز ما بایستی هم مقدار حرارت (بر حسب ژول) و نرخ حرارتی را که می خواهیم تولید شود را منظور کنیم. این ژول ثانیه است که معمولا به عنوان وات شناخته می شود. و به دلایلی مشابه معمولا بر حسب kW یا MW اندازه گیری می شود. بنابراین ما نیاز داریم بدانیم که چه مقدار انرژی برای هر توقف نیاز است وفرکانس توقف چقدر است؟ انرژی بر توقف: پیک انرژی برق مقاومت ترمز را در هر توقف تعین می کند و فرکانس توقف: توان متوسط مقاومت ترمز را تعیین می کند. همه ما ایده های خوبی داریم برای اینکه هر کدام چه مقدار طول می کشد.

به منظور تشریح موضوع چند مثال از کاربردهای روزمره در ادامه آورده شده است.

  • توقف کردن یک مرد با دوچرخه: 2kJ
  • جرثقیل با چهار فرد درون آن: 25kj
  • توقف اتومبیل از سرعت 80 کیلومتر بر ساعت: 250kJ
  • چزخ طیار با قطر 600mm و ضخامت 300mm ، سرعت 1500 دور بر دقیقه: 375kJ
  • قطار زیر زمینی مترو لندن از سرعت 80 کیلومتر بر ساعت: 50MJ

چگونه انرژی توقف که به مقاومت ترمز دینامیکی اعمال می شود را محاسبه کنیم؟

انرژی توقف (به خاطر داشته باشید که در این مورد اصطکاک، کشیده شدن و غیره به نفع شما کار می کنند)
نخست اینکه به یاد داشته باشید همه چیز را به واحدهای درست آن تبدیل کنید: متر، کیلوگرم، ثانیه و رادیان (برای انرژی چرخشی)

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

موتور درایو عرضه کننده اینورتر (درایو فرکانس متغیر) در برند های مختلف می باشد. جهت مشاهده مشخصات و لیست قیمت محصولات روی لینک های زیر کلیک کنید و برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان ما با شماره تلفن 40331927 و 40331967 تماس بگیرید.

1- لیست قیمت اینورتر پرتو صنعت

2- لیست قیمت اینورتر تکو (TECO)

3- لیست قیمت اینورتر تتا (TETA)

4- قیمت اینورتر اچ پی مونت hpmont

5- قیمت اینورتر هیوندای HYUNDAI

6- قیمت اینورتر اینوت invt

7- قیمت اینورتر دلتا Delta

8- قیمت اینورتر ال اس LS

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

به مثالهای زیر توجه کنید.

 اندازه و سایز مقاومت ترمز دینامیکی چگونه محاسبه می گردد؟

 برای تعیین مقاومت ما نیاز داریم که سه چیز را بدانیم: مقدار انرژی در هر توقف، چرخه کاردهی و مقدار مقاومت اهمی. دو تای اول معمولا در یک متغیر ترکیب می شوند و به عنوان توان مقاومت ظاهر می شوند.


 توان

در دنیای ایده آل شما می توانید انرژی مکانیکی درگیر در هر توقف را محاسبه کنید، با استفاده از یک یا تعداد بیشتری از فرمولهای فوق. این مقدار، مجموع انرژی های جنبشی، دورانی و پتانسیل خواهد بود البته با کسر تلفات اصطکاکی اگر در سیستم موتور/درایو این تلفات مقدار قابل توجه و قابل محاسبه ای باشند.

متاسفانه در دنیای واقعی مساله متفاوت است کم و بیش احتمالا شما هیچ اطلاعات نداشته و یا اینکه اطلاعات کمی از کاربری موتور دارید. تولید کنندگان مقاومت هم مثل ما هستند- برای ایمنی شما احتمالا مقاومت DBR بزرگتری از مقداری که شما واقعا نیاز دارید سفارش می شود- اما شما هنوز نیاز به تصمیم گیری دارید. پیشنهاد ما به صورت زیر است: اگر شما می دانید که از چه درایوی قرار است استفاده شود و می توانید مقدار زمان شروع را معین کنید آنگاه:

انرژی توقف = انرژی راه اندازی (تقریبا)

= زمان راه اندازی * توان در طی راه اندازی

= زمان راه اندازی * توان Max

= زمان راه اندازی * توان درایو

با دانستن انرژی توقف و چرخه کاردهی شما می توانید متوسط توان را که به مقاومت اعمال می شود و در بیشتر چرخه های کاردهی نیز همین طور خواهد بود،تعیین کنید.

وقتی که زمان توقف نسبت به کل دوره کار کوتاه است امکان دارد که نیاز باشد ظرفیت حرارتی مقاومت ترمز را نیز در نظر بگیریم، تا مطمئن شویم که در حین توقف ها دچار اضافه حرارت نخواهد شد.

اهم

مقدار مقاومت اهمی نرخ انرژی اعمال شونده به مقاومت یا همان توان ترمز کنندگی را تنظیم می کند. مقدار کمتر مقاومت اهمی، توان ترمزی بیشتر را نتیجه می دهد. حداقل اهم توسط تولید کننده درایو تنظیم شده ، و توان ترمزی را در پیک نامی درایو تولید خواهد کرد (یا ماژول ترمز آن).

اهم =(توان پیک) / 2(ولتاژ باس DC)

 مقادیر مقاومت اهمی بالاتر می تواند استفاده شود؛ این کار باعث می شود توان ترمز کنندگی به تناسب کاهش یابد، و از اینرو زمانهای توقف برای هر بار مفروضی افزایش خواهد یافت.

 

برای مشاهده خدمات موسسه موتور درایو در زمینه تعمیر اینورتر ، درایو و سافت استارتر بر روی بنر زیر کلیک کنید.

عیب یابی و تعمیر اینورتر

ما در موسسه موتوردرایو اینورتر تعمیر می کنیم. در صورت نیاز به این خدمت با شماره های 40331927-021 و 40331967-021 با ما در تماس باشید.

مرجع

http://www.cressall.com/dynamic-braking/calculating-resistor-sizes/

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای دوستانی که به مبحث اینورتر ، درایو و سافت استارتر علاقه مند هستند مطالعه مقالات زیر می باشد.

1- درایو یا VFD مناسب پمپ کدام است؟

2- دفترچه فارسی اینورتر اینوت invt GD10

3- نمایندگی اینورتر پرتو صنعت در لاله زار

4- راه اندازی اینورتر اینوت INVT GD20

5- تعیین کابل های موازی در درایو فرکانس متغیر یا اینورتر

6- راه اندازی چند موتور با یک اینورتر

7- راهنمای خرید اینورتر (درایو)

8- اینورتر چیست و چگونه کار می کند؟

9- سروو موتور چگونه کار می کند؟

10- روش اتصال اینورتر به موتور

11- محاسبه مقاومت ترمز اینورتر (درایو فرکانس متغیر)

12- دلایل پیشتازی اینورتر یا VFD ها

13- تنظیم پارامترهای اصلی سافت استارتر

14- چرا به درایوهای سرعت متغیر (VSD) نیاز داریم؟

15- انتخاب سافت استارتر یا درایو سرعت متغیر (VSD) ؟

16- سافت استارتر (Soft Starter) چیست؟

17- رینگ زمین کننده شفت موتور – متعلقات ضروری VFD

18- چرا شما باید در درایو خود از راکتور خط استفاده کنید؟

19- راکتور خط چیست و چگونه به درایو موتور شما کمک می کند؟

20- شش تصور رایج غلط در مورد درایو فرکانس متغیر

21- مزایای VFD ها، اینورترها و درایوها

22- نکات مهم در خرید درایو فرکانس متغیر

23- درایو فرکانس متغیر (VFD) چیست؟

نظرات کاربران

Responsive image
یک هموطن
1399/07/13

با عرض سلام و خسته نباشید خطای oct در درایو ال اس موقعی میاید که موتور زیر بار قرار میگیرد ولی بدون بار این خطا نمی اید، میتوانید مرا راهنمایی کنید.مقاومت ترمز هم وصل کردیم. باتشکر

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام یحیی جان

این خطا نشان از اضافه جریان درایو می باشد و به دلایل زیر رخ می دهد.

1- توان الکتروموتور در درایو بدرستی تنظیم نشده است.
2- زمان راه اندازی (acceleration time) کم است.
3- IGBT درایو آسیب دیده است.
4- در خروجی درایو اتصال به الکتروموتور شل است.
5- الکتروموتور آسیب دیده است. و دلایل دیگر

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code