معایب انتخاب موتور بزرگتر از سایز

در خیلی از مواقع، عادت و مرسوم شده است که در یک کاربری خاص از موتور با سایز بزرگتر استفاده می کنند، در این مقاله اشکالات انجام این کار تشریح می شود.

معایب انتخاب موتور بزرگتر از سایز

اجازه دهید قبل از شروع اطلاعات اندکی را از طریق " 20 عامل مهم در خرید الکتروموتور " در اختیار شما قرار دهیم.

 عادت و شیوه بد

در خیلی از مواقع، عادت و مرسوم شده است که در یک کاربری خاص از الکتروموتورها بالاتر از سایز استفاده می کنند، مثلا از موتوری با توان خروجی بیشتر از مقدار مورد نیاز استفاده می شود.

اشکالات انجام این کار به شرح زیر است.

1- راندمان پایین تر
2- ضریب توان کمتر
3- هزینه بیشتر خرید موتور
4- هزینه بیشتر خرید کنترل کننده
5- هزینه نصب بالاتر

اجازه بدهید یک مثال از سایز بزرگتر موتور در موارد استفاده سیکل کاری متغیر را بررسی کنیم. ملاحظه کنید مقایسه موتور 40hp را که می توان بر اساس حداکثر بار انتخاب کرد در مقایسه با موتور 30hp که بر اساس چرخه کاردهی انتخاب می شود.

1- هزینه موتور // لیست قیمت یک موتور صنعتی استاندارد چهار قطب با IP55 به شرح زیر است.

  • 30 اسب = 1160 دلار
  • 40 اسب = 1446 دلار

2- هزینه کنترل // راه انداز 240 ولت، همه منظوره موتور، NEMA-1

  • 30 اسب، سایز 3 = 600 دلار
  • 40 اسب، سایز 4 = 1350 دلار

در نتیجه اختلاف قیمت 1036 دلار یا 59% خواهد بود.

شکل 1 اختلاف توان ورودی بر حسب وات و شکل 2 اختلاف در ولت آمپر (توان ظاهری) ورودی برای عملکرد موتورهای 30hp و 40hp در خروجی یکسان می باشد.

نتیجه گیری: در بارهای بالای 36 اسب بخار ورودی موتور 40hp بهتر و مطلوب تر است. اما، در بارهایی زیر 36 اسب، ورودی های کیلووات و توان ظاهری (کیلوولت-آمپر) با موتور 30hp بهتر است.

 

شکل 1 - صرفه جویی برق بر حسب وات برای یک موتور 30hp در مقابل یک موتور 40hp برای باری مشابه

نکته مهم - در حالت کل، اگر اختلاف بار واقعی و توان نامی موتور هر چه بیشتر باشد، برای یک بار ثابت نیاز به توان ورودی بیشتر می باشد.

شکل 2 - صرفه جوی توان ظاهری کیلووات-آمپر برای یک موتور 30hp در مقاسه با یک موتور 40hp در باری مشابه

 

تجربه مشترک داده، بزرگتر از سایز گرفتن موتور باعث کمتر شدن راندمان عملیاتی موتور، جریان بیشتر موتور، پایین آوردن ضریب توان و تلفات توان بیشتر در سیستم توزیع برق است.

اگر چه در برخی وضعیتها ممکن است جهت پیک بار نیاز باشد موتور را بالاتر از سایز بگیرید، در غیر این صورت همیشه موتور را در رنج 75 تا 100 درصد باری که می خواهد کار کند، انتخاب کنید. رنج بار کارآمد برای انواع مختلف موتور، طراحی ها یا کاربردها متغیر است. در برخی مواقع، کوچکتر کردن اندازه موتور ممکن است باعث کاهش و صرفه جویی در تقاضای انرژی شود.  

آیا باید موتوری که بزرگتر از سایز است را با موتور مناسب جایگزین کرد؟

موتورها بندرت در نقطه بار کامل خود کار می کنند. بازرسی های میدانی بر روی 60 دستگاه الکتروموتور در 4 کارخانه مختلف نشان داد که به طور متوسط آنها در 60% بار نامی خودشان کار می کنند. موتورهایی که از طریق درایو تغذیه می شوند یا یا بادزن هوا در سیستمهای گرمایش، هواسازی و تهویه مطبوع به گردش در می آورند معمولا در 70% تا 75% بار کامل خود کار می کنند. 

یک دیدگاه رایج این است که موتورهای بزرگتر از اندازه، مخصوصا موتورهایی که در کمتر از 50% بار نامی خود کار می کنند، کارآمد نبوده و بایستی فورا با موتورهای راندمان بالا که به درستی سایز شده اند جایگزین گردند. در واقعیت، اطلاعات متعددی نیاز است تا بدرستی صرفه جویی انرژی و گزینه های مرتبط ارزیابی گردد. این بررسی ها شامل بار موتور، راندمان عملیاتی موتور در باری که قرار دارد، سرعت بار کامل (بر حسب دور بر دقیقه (rpm)) موتوری که می خواهید جایگزین شود و سرعت بار کامل موتور کوچکتر که قرار است جایگزین کنید، می باشد.

 استفاده از نرم افزار هدایت کردن و انجام کار جایگزین کردن موتور بزرگتر از سایز

نرم افزار MotorMaster مشتمل بر الگوریتم اصلاح سرعت می باشد به گونه ای که وقتی سرعت بار کامل پلاک نامی موتوری که می خواهیم جایگزین کنیم وارد شود، افزایش یا کاهش در بار برای موتور جایگزین به طور خودکار محاسبه می شود. اثرات تغییر سرعت برای تعیین انرژی سالیانه و صرفه جویی دلاری مرتبط با آن و بازگشت سرمایه در یک موتور جدید راندمان بالا، استفاده می شود.

نرم افزار MotorMaster اطلاعات بار کامل، 75% ، 50% و 25% بار کامل و ضریب توان را برای بیشتر موتورها را دارا می باشد.. تجزیه و تحلیل جایگزین کردن یک موتور بزرگتر از سایز می تواند بسهولت انجام شود، نرم افزار MotorMaster اطلاعات بار کامل، 75% ، 50% و 25% بار کامل و ضریب توان را برای بیشتر موتورها را دارا می باشد.. تجزیه و تحلیل جایگزین کردن یک موتور بزرگتر از سایز می تواند بسهولت انجام شود، MotorMaster جهت تعیین راندمان در موتور با سایز کوچکتر در نقطه مطلوب کار، محاسبات لازم را با درون یابی انجام می دهد.

 

برای مشاهده خدمات موسسه موتور درایو در زمینه تعمیر اینورتر ، درایو و سافت استارتر بر روی بنر زیر کلیک کنید.

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

موتور درایو عرضه کننده الکتروموتور در برندهای مختلف می باشد. جهت مشاهده مشخصات و لیست قیمت محصولات روی لینک های زیر کلیک کنید و برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان ما با شماره تلفن 40331927 و 40331967 تماس بگیرید.

1- لیست قیمت الکتروموتور موتوژن

2- لیست قیمت الکتروموتور الکتروژن

3- لیست قیمت الکتروموتور زیمنس

4- لیست قیمت الکتروموتور گاماک (GAMAK)

5- لیست قیمت الکتروموتور ایلماز (ELK-YILMAZ)

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

مرجع

http://electrical-engineering-portal.com/overmotoring-application

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

در صورتیکه به مباحث مربوط به صرفه جویی انرژی در محرکه ها علاقه مند هستید پیشنهاد موتور درایو مطالعه مقالات زیر است.

1- معایب انتخاب موتور بزرگتر از سایز

2- راهکارهای صرفه جویی انرژی در سیستمهای هوای فشرده

3- صرفه جویی انرژی برق در منزل

4- رهیافتهای جدید افزایش راندمان در محرکه ها

5- گرید انرژی موتورهای القایی

6- راهکارهای صرفه جویی انرژی در سیستمهای پمپ

7- راهکارهای صرفه جویی انرژی در سیستمهای فن

8- راهکارهای صرفه جویی انرژی در الکتروموتورها

نظرات کاربران

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code