موتورهایی که با یک درایو فرکانس متغیر (VFD) کار می کنند بلبرینگهایشان بیشتر مستعد خراب شدن هستند. در موجهای سینوسی تولید شده استاندارد، ولتاژ متعادل است. این به این معنا است که دامنه های موج در هر دو نیم سیکل مثبت و منفی یکسان هستند. در PWM(مدولاسیون پهنای پالس) ولتاژ موجهای سینوسی که توسط VFD ها تولید می شود، متعادل نیست. این عدم تقارن می تواند باعث پتانسیل ولتاژ در ساختمان الکتروموتور شود. که در جای خود عامل گذر ولتاژ از روتور و استاتور به زمین از طریق یاتاقانهای موتور می شود باعث آسیب هایی مانند شکلهای زیر می شود.
برای دریافت اطلاعات و مشاهده قیمت ترموسوئیچ ، سوئیچ اورلود و ترمیستور PTC روی بنر زیر کلیک کنید.
شکل (۱)
در نتیجه قوس ولتاژ بین یاتاقانها و بدنه، ترشحات جوشکاری میکروسکوپی به جا می ماند. این ترشحات اجزائ غلطان یاتاقان، ساچمه و غلطک، و مسیر داخلی گردش ساچمه های یاتاقان را درگیر می کند، که می تواند باعث خرابی یاتاقان گردد.
خرابی یاتاقان چه عواقبی برای شما دارد؟
- در تعویض یاتاقان موتور از سیستم یا دستگاه جدا شود و نصب مجدد آن هزینه بر است.
- زمان توقف دستگاه
- قفل شدن یاتاقانها و آسیب دیدن سیم پیچی
چه چیزی باعث عبور جریان از یاتاقانها می شود؟
خازن پارازیتی بین هسته آهنی استاتور و روتور موتور ایجاد می شود؛ که باعث ایجاد ولتاژ می شود، و به شفت موتور انتقال می یابد. این جریان گذرنده از شفت به دنبال راحت ترین مسیر به زمین است، که معمولا باعث می شود مسیر عبور خود را از طریق یاتاقانها ببیند.
چگونه از یاتاقانها حفاظت کنیم؟
رینگ زمین کننده شفت موتور در هر دو قسمت انتهایی شفت قرار می گیرد.(شکل ۲ را ببینید). جاروبکهای فیبر کربن متعلق به رینگ به شفت متصل شده است. حالا آسان ترین مسیر جریانهای گذرنده از شفت این جاروبکها هستند. و دیگر جریانها از طریق یاتاقانها عبور نمی کنند، که این هم به نوبه خود از خرابی یاتاقان بدلیل عدم تقارن موج PWM جلوگیری می کند.
شکل (۲)
انواع مختلف رینگهای زمین کننده شفت
طرحهای مختلفی از رینگهای زمین کننده شفت وجود دارند. در حالیکه همه آنها حفاظت مشابهی ایجاد می کنند، هر کدام از آنها با توجه به نیاز شما امکان نصب منحصر به فردی دارد.
رینگهای دو بخشی(Split Rings)
رینگهای دو بخشی دو تکه هستند که بر روی شفت موتور نصب می شوند مزیت این رینگها این است که برای نصب آن نیاز نیست موتور از بار گردان ، پولی یا کوپلینگ جدا شود. این رینگها می توانند بوسیله پیچها، گیره یا رزین های هادی متصل شوند.
رینگهای سخت (Solid Rings)
این رینگها با استفاده از رزین هادی، گیره های نگهدارنده (stand-off brackets) یا پیچ نگهدارنده نصب می شوند. رزین ها پس از نصب شدن به ۱۰ دقیقه زمان برای خشک شدن نیاز دارند. این رویه (روش نصب) رینگها اغلب در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد که موتور در کارگاه برای تعمیرات آورده شده است و یا پیش از انجام اتصال موتور به تجهیزات گردان بر روی موتور نصب می شوند.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
موتور درایو عرضه کننده اینورتر (درایو فرکانس متغیر) در برند های مختلف می باشد. جهت مشاهده مشخصات و لیست قیمت محصولات روی لینک های زیر کلیک کنید و برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان ما با شماره تلفن 40331927 و 40331967 تماس بگیرید.
1- لیست قیمت اینورتر پرتو صنعت
2- لیست قیمت اینورتر تکو (TECO)
3- لیست قیمت اینورتر تتا (TETA)
4- قیمت اینورتر اچ پی مونت hpmont
5- قیمت اینورتر هیوندای HYUNDAI
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
پرس شده (نصب فقط در مراکز سرویس)
در حالتی که موتورها در کارگاه هستند رینگها می توانند پرس شوند. درپوش (bracket) انتهای موتور فشرده می شود تا در حدود ۰٫۰۰۰۵ تا ۰٫۰۰۱۵ اینج داخل یکدیگر فیت شوند.
اطلاعات ضمانت موتور
هنگامی که یک درایو فرکانس متغیر را با یک موتور به کار می گیریم خیلی با اهمیت است که اطلاعات ضمانت موتور تولید کنندگان بررسی گردد. کلیه تولید کنندگان موتور در صورت استفاده از VFD در صورتی که رینگهای حفاظتی استفاده نشود از ضمانت خراب شدن یاتاقانها طفره می روند و آن را قبول نمی کنند. باید مواردی را که تولید کنندگان از خود رفع مسئولیت کرده اند را مد نظر داشته باشید.
پیشنهادات
مهندسین پیشنهاد می کنند موتورهایی که با VFD ها کار می کنند دامنه و فرکانس ولتاژ شفت آنها اندازه گیری و ثبت شوند. برای این آزمون موتور باید در شرایط کارکردی خود نصب شده باشد، و بایستی در کل محدوده دور/فرکانس و بار خود مورد آزمون قرار گیرد. این کار کمک خواهد کرد که در صورت وجود جریان زیاد در شفت بهترین اقدام اصلاحی صورت گیرد. موتورهای بزرگتر (عموما با اندازه فریم ۴۰۰ و بالاتر ) با جریان شفت زیاد احتمالا نیاز به حفاظت اضافی مانند یاتاقان عایق شده، یا نصب رینگهای زمین کننده در هر یاتاقان دارند. یا اینکه از رینگهای با ظرفیت بالاتر (ipro) استفاده کنند. رینگهای زمین کننده شفت در مقایسه با هزینه اولیه خرید موتور و VFD ها هزینه کمی دارند و با در نظر گرفتن زمان وقفه تعمیرات (زمان خواب دستگاه) و هزینه های تعویض موتور این نسبت به شدت کوچکتر می شود. این رینگها را می توان به آسانی نصب کرد و دوام و بقای موتور را تضمین کرد. هر گاه که موتور با یک VFD به کار گرفته می شود بایستی خرید یک رینگ زمین کننده شفت و باقی ملزومات حفاظتی مد نظر قرار گیرد.
مرجع
www.vfds.com
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
پیشنهاد موتور درایو برای دوستانی که به مبحث اینورتر ، درایو و سافت استارتر علاقه مند هستند مطالعه مقالات زیر می باشد.
1- درایو یا VFD مناسب پمپ کدام است؟
2- دفترچه فارسی اینورتر اینوت invt GD10
3- نمایندگی اینورتر پرتو صنعت در لاله زار
4- راه اندازی اینورتر اینوت INVT GD20
5- تعیین کابل های موازی در درایو فرکانس متغیر یا اینورتر
6- راه اندازی چند موتور با یک اینورتر
7- راهنمای خرید اینورتر (درایو)
8- اینورتر چیست و چگونه کار می کند؟
9- سروو موتور چگونه کار می کند؟
10- روش اتصال اینورتر به موتور
11- محاسبه مقاومت ترمز اینورتر (درایو فرکانس متغیر)
12- دلایل پیشتازی اینورتر یا VFD ها
13- تنظیم پارامترهای اصلی سافت استارتر
14- چرا به درایوهای سرعت متغیر (VSD) نیاز داریم؟
15- انتخاب سافت استارتر یا درایو سرعت متغیر (VSD) ؟
16- سافت استارتر (Soft Starter) چیست؟
17- رینگ زمین کننده شفت موتور – متعلقات ضروری VFD
18- چرا شما باید در درایو خود از راکتور خط استفاده کنید؟
19- راکتور خط چیست و چگونه به درایو موتور شما کمک می کند؟
20- شش تصور رایج غلط در مورد درایو فرکانس متغیر
21- مزایای VFD ها، اینورترها و درایوها
بخشيان
1396/10/11پتروشيمي شيراز