در این مبحث بهتر است قبل از شروع به " ساختمان موتورهای القایی سه فاز " و " ساختمان، نحوه عملکرد و کاربردهای موتورهای DC " مراجعه نمایید تا اطلاعاتی هر چند ناچیز در مورد ساختمان موتورها بدست آورید.
مقاومت عایقی موتور
اگر موتور و یا حتی موتور القایی به محض خریداری شدن و تحویل مورد استفاده قرار نگیرد. حفاظت آن در برابر عوامل خارجی نظیر رطوبت، درجه حرارت بالا و آلودگی به منظور جلوگیری از خسارت به عایقها، مهم و حیاتی است. در حالتی که الکتروموتور یک دوره طولانی در انبار نگهداشته شده بوده است. قبل از استفاده و کاربرد موتور ، بایستی مقاومت عایقی موتور (سیم پیچهای موتور) اندازه گیری شود.
توجه: اگر موتور در مکانی با رطوبت زیاد قرار دارد، انجام بازرسی دوره ای ضروری است.
در واقع تعیین قواعدی برای مقدار حداقل مقاومت عایقی واقعی یک موتور غیر ممکن است، چونکه مقاومت با توجه به روش ساخت، وضعیت مواد عایقی استفاده شده، ولتاژ نامی، اندازه و نوع آن تغییر می کند. در حقیقت، سالهای زیادی تجربه نیاز است که تعیین کنیم موتور برای بهره برداری آماده است یا خیر.
یک قاعده سرانگشتی 10 مگااهم یا بیشتر است
اندازه گیری مقاومت عایقی موتور با استفاده از یک مگااهم متر (مگر) – اهم متر رنج مقاومتهای بالا انجام می شود. اما این دستگاه چگونه کار تست را انجام می دهد؟ ولتاژ DC با دامنه 500 یا 1000 ولت بین سیم پیچها و بدنه زمین شده موتور اعمال می شود.
توجه: در حین اندازه گیری و لحظاتی پس از آن، بعضی از ترمینالها حامل ولتاژهای خطرناک بوده و نباید لمس گردد.
در انجام این کار سه نکته مهم جهت ذکر کردن وجود دارد: 1- مقاومت عایق، 2- اندازه گیری و 3-بررسی
1- مقاومت عایقی
- حداقل مقاومت عایقی سیم پیچهای جدید، تمیز شده یا تعمیر شده نسبت به زمین 10 مگااهم یا بیشتر است.
- مقاومت عایقی حداقل، R، با ضرب کردن ولتاژ نامی Un با ضریب ثابت 0.5 مگااهمکیلوولت محاسبه می شود.
برای مثال: اگر ولتاژ نامی 690 ولت باشد، مقاومت عایقی حداقل برابر است با:
0.69kV* 0.5 Megohm/kV = 0.35 Megohm
2- اندازه گیری
- مقاومت عایقی حداقل سیم پیچ به زمین با 500VDC اندازه گیری شده و دمای سیم پیچ باید 25 درجه سانتیگراد با تلرانس 15 درجه باشد.
- مقاومت عایقی حداکثر سیم پیچ باید با اعمال ولتاژ 500VDC در یک دمای کاری سیم پیچها بین 80 تا 120 درجه سانتیگراد بسته به نوع و راندمان موتور اندازه گیری شود.
3- بررسی
- اگر مقاومت عایقی موتور در یک موتور نو، تمیز یا تعمیر شده که مدت زمانی در انبار بوده است کمتر از 10 مگااهم باشد. می تواند بدلیل این باشد که سیم پیچها نمناک هستند و نیاز است که خشک گردند.
- اگر موتور برای یک دوره زمانی طولانی تحت بهره برداری بوده است، حداقل مقاومت عایقی ممکن است به یک سطح بحرانی سقوط کند. تا زمانیکه مقدار اندازه گیری شده به زیر مقاومت عایقی حداقل محاسبه شده نرفته است، موتور می تواند به کار خود ادامه دهد.اما، اگر از این محدوده پایین تر برود، موتور بایستی سریعا متوقف گردد. تا از صدمه به افراد بدلیل ولتاژ نشتی بالا جلوگیری گردد.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
موتور درایو عرضه کننده الکتروموتور در برندهای مختلف می باشد. جهت مشاهده مشخصات و لیست قیمت محصولات روی لینک های زیر کلیک کنید و برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان ما با شماره تلفن 40331927 و 40331967 تماس بگیرید.
1- لیست قیمت الکتروموتور موتوژن
2- لیست قیمت الکتروموتور الکتروژن
3- لیست قیمت الکتروموتور زیمنس
4- لیست قیمت الکتروموتور گاماک (GAMAK)
5- لیست قیمت الکتروموتور ایلماز (ELK-YILMAZ)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
مرجع
http://www.electrical-engineering-portal.com
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
پیشنهاد موتور درایو برای کسب اطلاعات مناسب درباره تست و تعمیر الکتروموتور الکتروموتور مطالعه مقالات زیر می باشد:
1- سیزده دلیل اصلی خرابی موتورها
2- چگونه مقاومت عایقی موتور را اندازه گیری کنیم
3- نحوه تست کردن خازنهای الکتروموتور تکفاز
4- تعویض خازن راه انداز و دائمی الکتروموتور القایی تکفاز
5- دلایل افزایش تلفات در موتورهای بازپیچی
6- تست سیم پیچ موتور سه فاز با اهم متر
7- قواعد تعمیر و نگهداری الکتروموتورها
8- روغن یا گریس در روانکاری الکتروموتورها - قسمت اول
9- روغن یا گریس در روانکاری الکتروموتورها - قسمت دوم
11- تعمیر موتور تکفاز - قسمت اول
12- تعمیر موتور تکفاز - قسمت دوم
13- تعمیر موتور تکفاز - قسمت سوم
14- چگونه درجه حرارت سیم پیچ موتور سه فاز را ارزیابی کنیم
15- توصیه هایی برای خنک کاری در موتورهای داغ
16- تشخیص جریانهای گذرنده از یاتاقان موتورها
17- دستورالعمل هایی برای تعمیر و نگهداری الکتروموتور
18- توصیه هایی برای جلوگیری از سوختن الکتروموتور
19- علل رایج خرابی سیم پیچی استاتور
20- نکات تعمیر موتور روتور سیم پیچی شده
21- علل خرابی یاتاقان (Bearing) و اقدام متقابل
22- عوامل مهم در خرابی عایق الکتروموتور
23- عیب یابی رایج ترین اشکالات سیم پیچی موتورهای الکتریکی سه فاز
24- خرابی الکتروموتور به دلیل کار با درایو + راهکارها
26- روش های تست روتور قفس سنجابی - بخش اول
مهدی
1402/10/26سلام مقاومت یک کلاف سیم پیچ الکترو پمپ شناور به بدنه رو با میگر و ولتاژ 1000 اندازه گرفتم شده 0.1 مگا اهم به نظرم که خیلی کمه میشه شما هم راهنمایی کنید
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)
سلام مهدی عزیز
زیر 10 مگا اهم قابل قبول نیست. احتمال دارد مقداری رطوبت گرفته باشد. پمپ را در کوره با دمای 120 درجه خشکن کنید و دوباره مگر بزنید اگر درست شد و به بالای 10 مگااهم رسید استفاده کنید در غیر اینصورت احتمالا نیاز به بازپیچی دارد