چرا باید مراقب هارمونیک در اینورتر VFD باشیم؟

کلیه منابع تغذیه سوئیچینگ بدلیل ذات مدارات سوئیچینگ هارمونیک تولید می کنند هارمونیک در اینورتر نیز مساله حیاتی و مهم است که به آن پرداخته ایم.

چرا باید مراقب هارمونیک در اینورتر VFD باشیم؟

چه مشکلاتی می تواند با اینورتر یا VFD ها همراه باشد؟

اکثر افرادی که یک درایو فرکانس متغیر (VFD) خریداری و استفاده می کنند از مزایایی که این دستگاه ها ارائه می دهند آگاه هستند. مانند کنترل سرعت بر روی موتور تحت کنترل یا صرفه جویی در انرژی برق. چیزی که اکثر استفاده کنندگان نمی دانند این است که VFD ها باعث ایجاد یک مشکل مرتبط به نام آلودگی هارمونیکی می شوند و بسیاری از کسانی که از این مشکل آگاه هستند ان را ساده گرفته و به این مشکل اهمیتی نمی دهند.

 تابلوی یک درایو فرکانس متغیر

در طول سال ها تجربه خود با VFD ها و هارمونیک ها، متوجه شده ایم که هارمونیک ها مشکلی هستند که عموماباید سعی کنید آن را برطرف کنید، یا حداقل از عواقب آن آگاه باشید. در حالی که تأثیر کلی هارمونیک ها به اندازه الکتروموتور، اینورتر یا VFD و سیستم کلی شما بستگی دارد، در زیر سه دلیل اصلی که باعث می شود به هارمونیک ها اهمیت بدهید، آورده شده است.

یک روح در سیستم برقی

آلودگی هارمونیکی اغلب منجر به مشکلاتی می شود که به بهترین وجه می توان آن را با یک روح در سیستم تاسیسات شما برفقی مقایسه کرد. هارمونیک ها زمانی ظاهر می شوند که انتظارش را ندارید. هارمونیک ها می توانند در ارتباطات و سیستم های کنترل تداخل ایجاد کنند. باعث سوسو زدن چراغ‌ها یا حتی منجر به ایجاد نویز مزاحم یا سوختن فیوزها شود.

اگر چندین مورد از این مشکلات را همزمان تجربه کنید، ممکن است احساس کنید که سیستم الکتریکی شما خانه ارواح شده است. در حالی که ممکن است اینطور باشد. اما به احتمال زیاد شما فقط باید به برخی از روش های کاهش هارمونیک مراجعه کنید تا رفتار سیستم شما دوباره به حالت عادی برگردد.

فلسفه همسایه خوب

اثرات جانبی هارمونیک ها فقط در محدوده سیستم الکتریکی شما متوقف نمی شود. مشابه سایر انواع آلودگی ها، آلودگی هارمونیک به مصرف کنندگان دیگر در همسایگی سیستم شما نیز گسترش می یابد. باز هم، اثرات مضر هارمونیک ها به اندازه VFD ها در رابطه با سیستم شما و همسایه های تان بستگی دارد. اما می تواند برای دیگران نیز مشکل ساز باشد. همسایه خوبی باشید و با رفع این مشکل از آسیب الکتریکی به سیستم های دیگر جلوگیری کنید.

مواجهه و درگیری با شرکت برق

اگر ایده کارآمد نگه داشتن سیستم خود یا مهربانی با همسایگان برای شما کافی نیست. طرف سنگین تری درگیر است: شرکت برق. مؤسسه مهندسین برق و الکترونیک (IEEE) دستورالعمل هایی را برای سطوح هارمونیکی که تأسیسات شما باید بر اساس آن عمل کند را تنظیم کرده است، به نام IEEE 519، که شرکت برق مطابق با آنها سطح هارمونیک سیستم شما را پایش می کند.

 مقدار مجاز هارمونیک طبق استاندارد شرکت برق

 

اگرچه قوانین هر یک از شرکت‌ها در نحوه اجرای دقیق این استاندارد متفاوت است، اما این پتانسیل وجود دارد که شرکت برق بر اساس آلودگی هارمونیک ایجاد شده توسط شما جریمه دریافت کند. علاوه بر این اگر هارمونیک های شما باعث ایجاد مشکل در سیستم های دیگر می شوند، ممکن است در خطر ادعای مسئولیت در قبال خسارت ناشی از آن باشید.

مرجع:

www.vfds.com /VFDs and Harmonics – Why You Should Care

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای دوستانی که به مبحث تعمیر و نگهداری اینورتر علاقه مند هستند مطالعه مقالات زیر است.

1- برنامه ریزی برای بازسازی درایو

2- عمر درایو فرکانس یا VFD چقدر است؟

3- اشتباهات متداول در بازسازی درایو فرکانس متغیر یا VFD

4- dV/dt - دیفرانسیل ولتاژ چیست و چرا باید مراقب آن بود؟

5- چرا باید مراقب هارمونیک در اینورتر VFD باشیم؟

6- روش نگهداری اینورتر و درایو فرکانس متغیر

7- چگونه تعمیر اینورتر (درایو) را انجام دادیم

8- نکاتی برای رفع عیب اینورتر

9- نحوه تست IGBT اینورتر

10- نگهداری مناسب درایو موتور

11- عیب یابی و تعمیر اینورتر

12- در هنگام راه اندازی درایو (VSD) چه چیزهایی را باید بررسی کرد؟

نظرات کاربران

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code