ترموول چیست؟

ترموول ها لوله های تو خالی هستند که از یک سر بسته می شوند و سر دیگر آن ها رزوه می شود. آن ها به طور دائم در داخل لوله ها و مخازن قرار می گیرند و پروب های اندازه گیری دما در داخل آنها قرار می گیرند

ترموول چیست؟

ترموول ها لوله های تو خالی هستند که از یک سر بسته می شوند و سر دیگر آن ها رزوه می شود. آن ها به طور دائم در داخل لوله ها و مخازن قرار می گیرند و پروب های اندازه گیری دما در داخل آنها قرار می گیرند تا بتوانند دمای محتویات لوله یا مخزن را اندازه بگیرند. ترموول همچنین نقش محفظه ای را دارد که پراب سنسور دما (RTD یا ترموکوپل) را از قرار گرفتن در معرض مواد خطرناک یا شرایط محیطی سخت محافظت می کند.

طبق تعریف انجمن آمریکایی تست و مواد ( ASTM ) ترموول عبارت است از: لوله ای با انتهای بسته که برای وارد کردن عنصر سنجش دما در داخل آن و قسمتی برای اتصال محکم به ظرف مورد نظر دارد.

 جنس این لوله ها میتواند از از میله های آهنگری/لوله ها باشد، همچنین ترموول ها از جنس فولاد کربنی (A105)، SS304، SS304L، SS310، SS316، SS316L، SS446، SS410، SS317، SS321L، SS317، SS321L، SS317، SS317L، و غیره نیز موجود می باشند.

انتخاب مواد ترموول به شرایط فرآیند مانند مایعات خورنده مورد اندازه گیری بستگی دارد. جایی که فشار و دمای پایین دارد ممکن است از تفلون استفاده شود.

اجزای اصلی ترموول

قطر سوراخ (B):

این قطر داخلی ترموول است.

عمق سوراخ (S):

طول کل سوراخ

طول درج (U):

طول غوطه وری ترموول را معمولاً طول U می نامند که اندازه  پایین محل اتصال ( مثلا انتهای رزوه) تا قسمت سر ترموول است.

اتصال فرایند:

ترموول ها به روش های مختلفی به محل فرایند متصل می شوند که معروفترین آنها روش رزوه ای، فلنجی و جوشی می باشد.

ساختار میله:

میله، بخش غوطه ور ترموول است. ساختار میله ها به طور کلی به سه دسته تقسیم می شود: صاف، پله ای و مخروطی.

همانطور که در تصویر هم پیداست:

  • در مدل میله ای صاف قطر لوله در تمام طول آن یکسان است. این مدل برای مصارف عمومی و جایی که به استحکام زیادی نیاز نیست مناسب است.
  • در مدل پله ای هر چه به سمت نوک ترموول نزدیک تر می شویم قطر بیرونی به صورت پله ای کمتر می شود. ترموول پله ای در برخی کاربری ها برای پاسخگویی سریع تر سیستم مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در مدل مخروطی قطر خارجی تروموول به تدریج کاهش پیدا می کند و ظاهر مخروطی شکل به خود می گیرد. این مدل ترموول برای استفاده در سرعت های بالا طراحی شده اند. در جایی که سرعت سیال زیاد است باید اثرات ارتعاشی آن بر ترموول را در نظر گرفت.

طول قسمت اتصال ترموول (T):

این طول را که معمولا با حرف T نشان می دهند در قسمت سرد فرایند قرار دارد. که در تصویر مشخص تر است.

اندازه قطر پایه (Q):

اندازه قطر بیرونی میله ترموول را نشان می دهد. این بخش متراکم ترین قسمت ترموول است چون ممکن است با مواد خطرناک فرایند در تماس باشد.

ضخامت نوک ترموول (E):

ضخامت نوک ترموول را نشان می دهد. (به تصویر دقت کنید)

قطر نوک (V):

قطر بیرونی نوک ترموول.

نکته: قطر داخلی ترموول ها در تمام صول یکسان است.

انواع ترموول

ترموول رزوه ای

این مدل ها به صورت پیچی به لوله متصل می شوند. و در لوله های با اندازه کوچک برای اندازه گیری دمای سیالات غیر خورنده استفاده می شود.

ترموول فلنجی

محل اتصال این نوع ترموول به لوله ها از نوع فلنجی بوده و با پیچ شش گوش و مهره به لوله متصل می شود. این نوع ترموول به فلنج کوپلینگ روی لوله یا مخزن متصل می شود. در جایی که نیاز داریم تا ترموول به صورت مکرر باز و بست شود از این مدل استفاده می کنیم.

ترموول های فلنج دار در کاربری های با دمای بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

ترموول جوشی

این نوع ترموول مستقیما به خط لوله جوش می شود. از آنجایی که اتصال به صورت جوشی انجام می شود از این ترموول برای اتصالات دائمی استفاده می شود.

طول پراب برای ترموول ها

نوک سنسور دما باید کف ترموول را لمس کند. سنسورهای دما، مانند ترمومتر، ترموکوپل یا RTD از سر باز ترموول وارد می شود و معمولا به یک فنر مجهز می شود برای اینکه اطمینان حاصل شود که نوک بیرونی سنسور دما در تماس فلز به فلز با نوک داخلی ترموول است.قرار گیری سنسور باید تا حد امکان محکم باشد تا فاصله هوایی کاهش یابد زیرا هوا به عنوان یک عایق عمل می کند. این عایق باعث ایجاد خطا می شود.

هیچ روش استانداردی برای انتخاب طول پروب با توجه به ترموول ها وجود ندارد. ترموول ها در استانداردهای مختلف با طول های مختلف موجود هستند، پروب های سنسور مانند دماسنج، RTD، ترموکوپل نیز در ابعاد مختلف موجود می باشند. بنابراین باید یک طول پروب مناسب با توجه به ترموول انتخاب کرد.

به عنوان مثال، موارد خاصی وجود دارد که طول پروب کمتر از ترموکوپل است. در این حالت برای انتقال حرارت به پروب می توان داخل ترموول را با روغن با نقطه جوش بالا پر کرد. این کار در اندازه گیری های غیر حساس منطقی است. که از کاردبرد اندازه گیری می توان به میزان اهمیت آن پی برد.

از سوی دیگر اگر طول پراب بیشتر از محفظه ترموول باشد احتمال خم شدن و آسیب فیزیکی وجود دارد.

 منبع: instrumentationtools.com

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای یادگیری مباحث مربوط به ابزار دقیق مطالعه مقالات زیر است

1- سنسور القایی چیست؟ انواع و کاربردهای مختلف

2- گیج فشار ایندومارت INDUMART

3- ترمومتر ایندومارت INDUMART

4- نحوه کار گیج فشار

5- نحوه کار ترانسمیتر 4-20 میلی آمپر

6- اصول کار ترموستات

7- سیم بندی ترانسمیتر

8- دلیل استفاده از سیگنال جریان 4-20 mA به جای سیگنال ولتاژ

9- تفاوت بین دقت، تلرانس، عدم قطعیت و خطا

10- معنی اطلاعات روی صفحه گیج فشار

11- چرا دقت اندازه گیری RTD چهار سیمه از بقیه بیشتر است؟

12- لوله مویین چیست؟ مزیت ها و معایب

13- تفاوت ترانسمیتر و ترانسدیوسر چیست؟

14- دماسنج بی متال (ترمومتر)

15- ترموول چیست؟

16- مقایسه RTD و ترموکوپل : کدام یک برای نیاز شما مناسب تر است؟

نظرات کاربران

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code