راه اندازی چند موتور با یک اینورتر

در این مقاله می خواهیم نحوه راه اندازی چند موتور با یک اینورتر را بررسی کنیم.

راه اندازی چند موتور با یک اینورتر

در این مقاله می خواهیم نحوه راه اندازی چند موتور با یک اینورتر را بررسی کنیم.

همه ما از اهمیت وجود اینورتر برای راه اندازی موتور در سرعت های متغیر مطلع هستیم. استفاده از الکترونیک در ساختار اینورتر کمک زیادی به کنترل جنبه های کلی یک موتور می کند.همچنین ما می‌توانیم چند موتور را با یک اینورتر راه اندازی کنیم. و این قابلیتی است که بسیاری از کاربران از آن بی خبرند.

این کار تا حد زیادی به صرفه جویی در هزینه ها کمک می کند. کاهش تعداد تجهیزات باعث کوچک تر شدن اندازه تابلو برق و همچنین صرفه جویی در اقلام مصرفی نیز می شود.

چگونه چند موتور را با یک اینورتر راه اندازی کنیم؟

تصویر زیر را نگاه کنید.

یک اینورتر در مقایسه با چند اینورتر گرمای کمتری نیز تولید می کند و در نتیجه فضای تابلو خنک تر می شود.

در این حالت همه موتورها با یک فرکانس کار می کنند ( یک سیستم فن را در نظر بگیرید) و اگر یکی از موتور ها از کار بیفتد بقیه موتورها دیماند (تقاضا) را بر طرف می کنند. درست است ظرفیت کاهش پیدا می کند ولی سیستم به طور کلی متوقف نمی شود.

در ادامه نکاتی که برای طراحی این سیستم لازم است را بررسی می کنیم.

سرعت

همانطور که می دانیم. درایو ها سرعت های متغییری دارند و حالا، اگر چند موتور به آن وصل کنیم همه موتور ها با سرعت یکسانی که درایو تعیین می کند حرکت خواهند کرد. که درک این موضوع از روی تصویر هم کاملا واضح است.

باید بدانید که تمام موتور های چنین سیستمی برای تمام طول کاری شان در اسن سیستم به طور همزمان و با سرعت یکسان کار خواهند کرد.

پس این نوع راه اندازی برای سیستم های سه موتوره که نیاز دارد سرعت موتور ها متفاوت باشد و مثلا یکی از موتور ها در فرکانس 30 هرتز و دو موتور دیگر در فرکانس 25 هرتز کار کند مناسب نیست.

مدار محافظتی

در ابتدا درایوی انتخاب کنید که توان و جریان نامی آن از مجموع توان و جریان موتور ها بزرگتر باشد. اجازه دهید با یک مثال توضیح بدهیم:

فرض کنید در یک سیستم سه موتوره هر کدام از موتورها حداکثر جریان 10 آمپر و توان 15 اسب بخار دارند. بنابراین توان و جریان درایوی که انتخاب می کنیم باید حداقل 20 درصد بیشتر از 30 آمپر و 45 اسب بخار باشد.

اما این نکته را هم در نظر بگیرید که اگر هر کدام از موتور ها دچار خطای اتصال کوتاه شود یا بیش از حد مجاز خودش (در این مثال 10 آمپر) جریان بکشد، اصطلاحا درایو تریپ نمی کند (مدار را قطع نمی کند) چرا که همانطور که بالاتر اشاره کردیم درایو برزرگتری انتخاب کرده ایم.

برای جلوگیری از آسیب های احتمالی این چنینی، لازم است قبل از هر موتور رله اورلود ، محافظ موتوری یا هر وسیله حفاظتی دیگر را نصب کنید.

از فیدبک این رله ها می توان برای قطع کل مدار  و خاموشی هر سه موتور استفاده کرد. در اینصورت هر کدام از موتور ها دچار خطا شود کل سیستم قطع می شود. این امر ایمنی سیستم را افزایش می دهد.

به تصویر زیر دقت کنید.

سایزینگ درایو

VFD (درایو) میتواند در یک بازه زمانی که برای آن تعیین می کنیم سرعت موتور را به میزان دلخواه ما کاهش یا افزایش دهد.

اگر بخواهیم همه موتور ها به صورت همزمان روشن شوند و به فرکانس مورد نظر برسند و یا همگی با هم خاموش شوند این طراحی مناسب خواهد بود. در غیر اینصورت اگر بخواهیم موتور ها در زمان های مختلفی خاموش و روشن شوند قطعا این سیستم پاسخگو نخواهد بود.

حالا این مثال را در نظر بگیرید. سه موتور داریم که دو موتور کوچک با جریان بار کامل و توان نامی یکسان و کوچک تر هستند و موتور سوم جریان بار کامل و توان نامی بزرگتری دارد.

اگر بخواهیم همه موتورها را به صورت همزمان راه اندازی و متوقف کنیم مشکلی پیش نخواهد آمد. ولی اگر شرایط به گونه ای باشد که بخواهیم در ابتدادو موتور کوچک تر را ارهاندازی کنیم و سپس موتور بزرگ تر را، در اینصورت باید جمع جریان های بار کامل (FLA: Full Load Ampere) را از نو محاسبه کنیم.

این امر جریان (آمپر) روتور قفل شده را نیز در نظر می گیرد. جدای از در نظر گرفتن جریان بار کامل (FLA) دو موتور کوچک باید جریان روتور قفل شده (LRA: Locked Rotor Ampere) موتور بزرگتر که بعدا راه اندازی می شود هم باید در نظر گرفته شود. جریان روتور قفل شده همان جریان هنگام راه اندازی موتور است.

بنابراین از آنجایی که موتور بزرگتر از ولتاژ و فرکانس صفر به حالت کارکرد خود شتاب نمی گیرد. درایو مانند یک DOL استارتر برای آن عمل می کند. و برای رساندن آن به حالت رانینگ به جریان روتور قفل شده موتور احتیاج دارد.

پس جریان بار کاملی که برای انتخاب درایو در نظر می گیریم به این صورت است که FLA  یا همان جریان بار کامل دو موتور کوچک به اضافه LRA یا همان جریان روتور قفل شده موتور بزرگتر را محاسبه می کنیم.

با این کار اندازه درایو افزایش می یابد. به این حالت انتخاب درایو بزرگتر از سایز یا آپ سایزینگ درایو می گویند.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای دوستانی که به مبحث اینورتر ، درایو و سافت استارتر علاقه مند هستند مطالعه مقالات زیر می باشد.

1- درایو یا VFD مناسب پمپ کدام است؟

2- دفترچه فارسی اینورتر اینوت invt GD10

3- نمایندگی اینورتر پرتو صنعت در لاله زار

4- راه اندازی اینورتر اینوت INVT GD20

5- تعیین کابل های موازی در درایو فرکانس متغیر یا اینورتر

6- راه اندازی چند موتور با یک اینورتر

7- راهنمای خرید اینورتر (درایو)

8- اینورتر چیست و چگونه کار می کند؟

9- سروو موتور چگونه کار می کند؟

10- روش اتصال اینورتر به موتور

11- محاسبه مقاومت ترمز اینورتر (درایو فرکانس متغیر)

12- دلایل پیشتازی اینورتر یا VFD ها

13- تنظیم پارامترهای اصلی سافت استارتر

14- چرا به درایوهای سرعت متغیر (VSD) نیاز داریم؟

15- انتخاب سافت استارتر یا درایو سرعت متغیر (VSD) ؟

16- سافت استارتر (Soft Starter) چیست؟

17- رینگ زمین کننده شفت موتور – متعلقات ضروری VFD

18- چرا شما باید در درایو خود از راکتور خط استفاده کنید؟

19- راکتور خط چیست و چگونه به درایو موتور شما کمک می کند؟

20- شش تصور رایج غلط در مورد درایو فرکانس متغیر

21- مزایای VFD ها، اینورترها و درایوها

22- نکات مهم در خرید درایو فرکانس متغیر

23- درایو فرکانس متغیر (VFD) چیست؟

نظرات کاربران

Responsive image
یعقوبی
1402/12/20

سلام خوبید . ما میخواییم دو الکتروموتر تک فاز بالابر زنجیری رو به یک تابلو فرمان آسانسور نصب کنیم اینورتر در کدام قسمت باید وصل شود و اینکه موتورها هم فرکانس کار میکننند و باید همزمان چپ گرد و راستگرد هم کار کننند شما چه سیستمی پیشنهاد میکنیید . با چه توانی با تشکر از شما

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب یعقوبی

بنده این پیکربندی که نوشته اید را خیلی متوجه نشده ام. اما در حالت کلی اینورتر قبل از موتور متصل می شود و امکان چپگرد و راستگرد کردن را هم دارد.

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code