تفاوت ترانسمیتر و ترانسدیوسر چیست؟

هر دو ترانسمیتر و ترانسدیوسر دستگاه هایی هستند که یک شکل انرژی را به شکل دیگری تبدیل کردهو سیگنال خروجی می دهند. با این حال تفاوت هایی نیز دارند.

تفاوت ترانسمیتر و ترانسدیوسر چیست؟

تفاوت بین ترانسمیتر و ترانسدیوسر با ذکر مثال

هر دو ترانسمیتر و ترانسدیوسر دستگاه هایی هستند که یک شکل انرژی را به شکل دیگری تبدیل کردهو سیگنال خروجی می دهند.

سیگنال خروجی به وسایلی مانند نشانگر، کنترل کننده در کنترل پنل، سیستم های DCS و PLC متصل می شود. این سیستم ها پارامترهای اندازه گیری شده را تفسیر کرده و قرائت های معادل را به اپراتورها نمایش می دهند و قرائت ها را ثبت می کنند.

با این حال، تفاوت هایی وجود دارد که به کاربری در سمت دریافت کننده بستگی دارد. دستگاه های دریافت کننده شامل یک پانل کنترل، نشانگرهای دیجیتال، DCS، کنترل کننده های قابل برنامه ریزی (PLC) یا پنل های ضبط کننده نمودار هستند.

واژه‌های ترانسمیتر و ترانسدیوسر امروزه در صنعت ابزار دقیق به جای یکدیگر استفاده می‌شوند.

به عنوان مثال، برخی از سازندگان ابزارهای فشار مینیاتوری، دستگاه تولیدی خود را به عنوان ترانسمیتر فشار نامیده اند و تعداد کمی از تولیدکنندگان از آن به عنوان ترانسدیوسر نام می برند.

اما کلمات ترانسمیتر و ترانسدیوسر در واقع اساسا معانی متفاوتی دارند.

عوامل تعیین کننده هنگام انتخاب ترانسمیتر یا ترانسدیوسر مناسب برای یک کاربری دقت، دامنه و مقیاس پذیری هستند.

طیف گسترده‌ای از ترانسمیترهاو ترانسدیوسرهای فشار برای کاربردهای مختلف مانند اتوماسیون صنعتی فرآیند، صنایع هوافضا، صنایع خودرو و سیستم‌های تبرید وجود دارد.

مقایسه ترانسمیتر و ترانسدیوسر

تفاوت بین ترانسمیتر و ترانسدیوسر در ادامه مورد بحث قرار گرفته است.

تفاوت ترانسمیتر و ترانسدیوسر از نظر عملکرد

عملکرد یک ترانسدیوسر

ترانسدیوسر حضور، بزرگی و تغییرات یک کمیت فیزیکی در حال اندازه گیری را تشخیص داده و حس می کند. و یک سیگنال الکتریکی متناسب با آن را ارائه می دهد.

مثال: کرنش سنج، لود سل، LVDT، RVDT، ترموکوپل و غیره

ترانسدیوسر دارای دو جزء است.

1-   جزء حسگر

2-   جزء انتقال (transduction)

ترانسدیوسرفشار یک دستگاه الکترومکانیکی برای اندازه گیری مقدار فشار فرآیند به یک ولتاژ معادل است.

عملکرد یک ترانسمیتر فشار

از طرف دیگر، ترانسمیترها مقدار فشار فرآیند را اندازه گیری کرده و به جریان معادل معمولاً در محدوده 4-20 میلی آمپر تبدیل می کنند.

به طور کلی، ترانسمیترها هنگام ارسال سیگنال در فواصل بیش از صدها متر ترجیح داده می شونداین دستگاه ها منحصراً برای اندازه گیری پارامترهای فرآیند و ارتباط خروجی به صورت الکترونیکی یا بصری در صنایع هستند.

 تفاوت ترانسمیتر و ترانسدیوسر از نظر سیگنال

ترانسدیوسر خروجی خود را بصورت سیگنال میلی ولت (mV) یا ولت (V) یا هر فرم دیگری ارسال می کند. اما سیگنال خروجی ترانسمیتر بصورت استاندارد جریان 4 تا 20 میلی آمپر (mA) است.

برای مثال، ترانسدیوسرهای فشار دستگاه هایی هستند که فشار اعمال شده توسط نیروی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. به یک سیگنال خروجی تبدیل می شود که خطی و متناسب با فشار اعمال شده است.

اگر در یک کاربری یا فرآیند اتصالات الکتریکی کوتاه باشد، مانند کاربرد در آزمایشگاه یا داخل یک محفظه الکترونیکی، یک ترانسدیوسر کارمان را به خوبی جواب می دهد. خروجی به صورت ولتاژ معادل است (بستگی به نوع دستگاه سایر اشکال خروجی نیز ممکن است).

ترموکوپل یک ترانسدیوسر دما است، خروجی آن معمولا سینگالی با دامنه mV استکه مشخصه دمایی خطی ندارند. اگر از ترموکوپل بدون مدار اضافی استفاده کنیم، ترانسدیوسر یا مبدل نامیده می شود زیرا انرژی گرمایی (دما) را به انرژی الکتریکی بر حسب ولتاژ(mV) تبدیل می کند.

ترانسمیتر دما سیگنال خروجی 4-20 میلی آمپر می فرستد. سیگنال جریان در برابر تداخل و نویز مقاومت بیشتری نسبت به سیگنال ولتاژ دارد.

مصرف توان در ترانسمیتر و ترانسدیوسر

ترانسدیوسرها معمولاً نسبت به ترانسمیترها توان عملیاتی کمتری دارند و برق کمتری مصرف می کنند.

از طرفی ترانسمیترها در حین کار انرژی بیشتری مصرف می کنند.

ویژگی های پیشرفته

یک ترانسمتر هوشمند یک سیگنال خروجی 4 تا 20 میلی آمپر را با یک سیگنال دیجیتالی اضافی (در صورت نیاز) ارسال می کند که به کاربر امکان می دهد علاوه بر متغیرهای فرآیند، در مورد سایر متغیرهای دستگاه نیز اطلاعات بیشتری را جمع آوری کند.

ترانسمیتر دارای مدارهای الکترونیکی اضافی است که سیگنال یک سنسور یا مبدل را خطی و جبران سازی کرده و تقویت می کند.انواع مختلف سیگنال ها نوعا سیگنال های ولتاژ، میلی آمپر، مقاومت یا بصورت دیجیتال می باشد. دستگاه می تواند سیگنال را از راه دور به یک گیرنده ارسال کند.

ترانسمیترها را می توان به یک واحد نمایش محلی مجهز کرد.

در اندازه گیری برخی از پارامترهای فرآیند مثلا فشار را در نظر بگیرید، ترانسمیتر یا فرستنده ها و ترانسدیوسر یا مبدل ها عملاً نیازهای اندازه گیری ساده را برآورده می کنند، تفاوت اصلی آنها در نوع سیگنال الکتریکی است که ارسال می کنند.

بسیاری از فرستنده ها انواع مختلفی از گزینه های کالیبراسیون از جمله تنظیم چرخش و صفر و بازه اندازه گیری را ارائه می دهند. وضعیت سلامتی کارکرد ترانسمیترهای هوشمند می تواند با استفاده از یک شبکه از راه دور چک شده، کالیبره، تست و ریست شود.

وضعیت سلامت مبدل را نمی توان از راه دور بررسی کرد. نمایشگری برای خواندن مقدار قرائت وجود نخواهد داشت.

اکثر ترانسمیترها دستگاه های دارای خروجی جریان هستند و ممکن است پیکربندی با دو یا چند سیم داشته باشند. می توان با استفاده از پیکربندی دو سیم صرفه جویی قابل توجهی در هزینه سیم بندی انجام داد، که در آن برق و سیگنال روی همان دو سیم حمل می شود.

فرستنده های خروجی دیجیتال معمولاً از یک ریزپردازنده تشکیل شده اند که پارامترهای فرآیند اندازه گیری شده را به کد دیجیتال تبدیل می کند که از طریق سیم، فیبر نوری یا رادیو به گیرنده یا میزبان راه دور منتقل می شود. تعدادی پروتکل برای برقراری ارتباط با میزبان وجود دارد. فونداسیون فیلد باس، HART، Profibus تعدادی از اینها هستند. که می توان بدان اشاره کرد.

ترانسدیوسرها یک چنین امکانات پیشرفته ای ندارند.

فراتر از ارسال مقادیر پارامترهای فرآیند، انتقال دیجیتال می تواند شامل اطلاعات تشخیصی، وضعیت و آلارم باشد و همچنین می تواند پیکربندی ترانسمیتر از راه دور را تسهیل کند.

ترانسدیوسرها ها ویژگی های پیشرفته ای ندارند، گزینه های پیکربندی ندارند و مقیاس پذیر نیستند.

تداخل (پارازیت)

خروجی های ترانسمیتر نسبت به مبدل های خروجی ولتاژ کمتر مستعد تداخل الکترومغناطیسی هستند.

سیگنال های خروجی ترانسدیوسرها ساده تر بوده و به تداخل الکترومغناطیسی حساس تر می باشند. اگر کابل ها طولانی باشند، کابل های اتصال ممکن است خطاهای قابل توجهی ایجاد کنند.

مرجع:https://instrumentationtools.com

Difference between Transmitter and Transducer with Examples

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای یادگیری مباحث مربوط به ابزار دقیق مطالعه مقالات زیر است

1- سنسور القایی چیست؟ انواع و کاربردهای مختلف

2- گیج فشار ایندومارت INDUMART

3- ترمومتر ایندومارت INDUMART

4- نحوه کار گیج فشار

5- نحوه کار ترانسمیتر 4-20 میلی آمپر

6- اصول کار ترموستات

7- سیم بندی ترانسمیتر

8- دلیل استفاده از سیگنال جریان 4-20 mA به جای سیگنال ولتاژ

9- تفاوت بین دقت، تلرانس، عدم قطعیت و خطا

10- معنی اطلاعات روی صفحه گیج فشار

11- چرا دقت اندازه گیری RTD چهار سیمه از بقیه بیشتر است؟

12- لوله مویین چیست؟ مزیت ها و معایب

13- تفاوت ترانسمیتر و ترانسدیوسر چیست؟

14- دماسنج بی متال (ترمومتر)

15- ترموول چیست؟

16- مقایسه RTD و ترموکوپل : کدام یک برای نیاز شما مناسب تر است؟

نظرات کاربران

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code