استاندارد ایمنی وسایل برقی خانگی 1-1562

استاندارد ایمنی وسایل برقی خانگی 1-1562 یکی از استانداردهای مهم در زمینه تولید لوازم خانگی می باشد.

استاندارد ایمنی وسایل برقی خانگی 1-1562

مقدمه

این استاندارد جایگزین استاندارد ملی ایران 1562-1 مصوب چهارصد و چهل و دومین جلسه کمیته ملی ایران برق و الکترونیک مورخ 25/12/1386 می شود. با این حال استاندارد ملی ایران فوق الذکر تا تجدیدنظر الزامات ویژه برخی وسایل برقی که به همراه آن استاندارد به کار می روند همچنان معتبر است.

این استاندارد به همراه الزامات ویژه مربوط به هر وسیله به کار گرفته می شود. در الزامات ویژه وسایل، بندهای نظیر بر اساس بندهای این استاندارد تکمیل، اصلاح و یا جایگزین می شوند تا الزامات مربوط به هر نوع وسیله ارائه شود. در موارد خاص که الزامات ویژه در مورد وسایل موجود نباشد این استاندارد تا جایی که منطقی باشد می تواند به کار گرفته شود.

دانلود استاندارد وسایل برقی خانگی و مشابه - ایمنی - قسمت 1 : الزامات عمومی

استاندارد ایمنی لوازم خانگی

1 هدف و دامنه کاربرد

هدف از تدوین این استاندارد تعیین الزامات ایمنی وسایل برقی برای مصارف خانگی و مشابه می باشد که ولتاژ اسمی آنها از 250 V برای وسایل تک فاز و 480 V برای سایز وسایل بیشتر نمی باشد.

یادآوری 1 وسایلی که با باتری کار می کنند و سایر وسایلی که به جریان مستقیم d.c تغذیه می شوند، در دامنه کاربرد این استاندارد قرار می گیرند.

وسایلی که برای مصارف عادی خانگی در نظر گرفته نشده اند. ولی با این حال می توانند منشاء خطر برای عموم باشند مثل وسایلی که اشخاص غیر حرفه ای در فروشگاه ها، صنایع سبک و در مزارع استفاده می کنند. در دامنه کاربرد این استاندارد قرار می گیرند.

یادآوری 2 مثال هایی از چنین وسایلی، تجهیزات موسسات پذیرایی، وسایل تمیز کننده برای استفاده های صنعتی و تجاری، و وسایل برقی مخصوص آرایشگاه ها می باشد.

بنابراین تا جایی که قابل اجرا باشد این استاندارد خطرات عمومی موجود توسط وسایل و دستگاه هایی که توسط افراد در خانه و اطراف آن استفاده می شود را در بر می گیرد. با این حال، به طور کلی این استاندارد موارد زیر را در بر نمی گیرد:

استفاده ایمن از وسایل توسط افراد (از جمله کودکان)

  • با ناتوانی جسمی، حسی یا عقلی، یا
  • نداشتن تجربه و دانش
  • بدون حضور سرپرست یا دستورالعمل

بازی کردن کودکان با وسایل

یادآوری 3 باید به این نکته توجه کرد که:

  • در مورد وسایلی که برای استفاده در وسایل نقلیه زمینی، دریایی یا هوایی در نظر گرفته شده اند ممکن است به الزامات دیگری هم نیاز باشد؛
  • مراجع قانونی و ذیصلاح که مسئولیت سلامت و بهداشت جامعه و حفاظت کار را بر عهده دارند و نیز سازمان آب ممکن است در این مورد الزامات دیگری هم داشته باشند.

یادآوری 4 این استاندارد در مورد وسایل زیر معتبر نیست:

  • وسایلی که منحصرا برای مصارف صنعتی می باشند؛
  • وسایلی که برای استفاده در اماکنی با شرایط خاص مانند محیط های خورنده یا قابل انفجار (گرد و غبار، بخار یا گاز) می باشند؛
  • گیرنده های رادیوی و تلویزیونی، ضبط صوت و تجهیزات مشابه (استاندارد ملی ایران 4582)؛
  • وسایلی که استفاده های پزشکی دارند (استاندارد ملی ایران 3368)؛
  • ابزارهای الکتریکی موتوردار دستی (استاندارد ملی ایران 4549)؛
  • کامپیوترهای شخصی و دستگاه های مشابه (استاندارد IEC 60950)؛
  • ابزارهای الکتریکی موتوردار قابل حمل و نقل (استاندارد IEC 61029)؛

مرجع: پرتال سازمان ملی استاندارد ایران

 

نظرات کاربران

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code