ترموسوئیچ چیست؟

ترموسوئیچ یک کلید حرارتی است که با رسیدن دمای آن به مقدار تعیین شده تغییر وضعیت می دهد و یک کلید باز را بسته و یا بسته را باز می کند.

ترموسوئیچ چیست؟

محدود کننده های دما به عنوان تجهیزات ایمنی در موتورهای الکتریکی ، بخاری ها و ترانسفورماتورهای در مارک های معتبر لوازم خانگی نصب می شوند. آنها اغلب به عنوان کنترل کننده دما ، مانیتور دما یا محدود کننده دمای ایمنی شناخته می شوند.

یک وجه تمایز برای دسته بندی ترموسئیچ ها (thermal protectors) وضعیت کنتاکتها به صورت نرمال بسته (NC) و نرمال باز (NO) است. معمولا حفاظت کننده های حرارتی به صورت NC استفاده می شوند و در صورتیکه دما از دمای مجاز افزایش یافت تجهیز برقی را قطع می کنند اما ترموسوئیچ های NO برای اطمینان از عملکرد صحیح و ایمن دستگاه به کار می روند. قابل اعتماد و بدون وقفه.

مدارشکن های حرارتی به طور معمول در موتورها، ترانسفورماتورها، وسایل گرم کننده و دستگاه های معمولی خانگی مانند میکسر و کتری استفاده می شوند.

ساختار داخلی ترموسوئیچ به شکل زیر است.

ساختمان داخلی ترموسوئیچ

جریان برق از یک پایه های ورودی وارد تجهیز شده و سپس از یک بی متال که به یک کنتاکت الکتریکی متصل شده است عبور داده می شود. بی متال از دو فلز غیر هم جنس تشکیل شده است که ضریب انبساط مختلفی دارند این اختلاف ضریب انبساط باعث می شود بی متال به سمت فلزی که ضریب انبساط کمتری دارد خم شود و باعث باز شدن کنتاکت و ممانعت از عبور جریان برق شود ساختار بالا برای یک سوئیچ نرمال بسته ((NC است ساختار مشابهی را می توان برای سوئیچ نرمال باز (NO) در نظر گرفت.

برای دریافت مشاوره حرفه ای روی بنر زیر کلیک کنید.

  • دقت عمل ضربه محکم و ناگهانی
  • اندازه استاندارد در سطح بین المللی
  • قابلیت عبور جریان تا 22 آمپر
  • بسیار اقتصادی و بصرفه
  • حساس به جریان و دما

 موارد استفاده از ترموسوئیچ ها (thermal protector)

موتورهای تک فاز، ژنراتورها، کانورترها، ترانسفورماتورها، پمپ ها، عناصر گرمایشی، ترانسمیترهای سیگنال، دتکتورهای آتش، مگنت ها، رله ها، چوکها، سیم پیچ ها، منابع تغذیه و اینورترها و ....

انواع ترموسوئیچ ها

از نظر شکل و ظاهر و نوع نصب ترموسوئیچ ها را به چند نوع مختلف دسته بندی می کنند.

1- ترموسوئیچ کتابی سیم دار
2- ترموسوئیچ قابلمه ای
3- ترموسوئیچ پیچ دار
4- ترموسوئیچ ریست دار

 

1- ترموسوئیچ کتابی سیم دار

این نوع ترموسئیچ ها بیشتر در جاهایی استفاده می شوند که نقطه داغ در مرکز جایی باید اندازه گیری شود و محل قرار گیری ترموسوئیچ تنگ و بسته است. این نوع ترموسوئیچ به فراوانی در سیم پیچی الکتروموتور مورد استفاده قرار می گیرند. نوع نرمال بسته آنها در مدار قدرت موتورهای لوازم خانگی نظیر هود، فنکوئل، پرده هوا، پمپهای خانگی و ... استفاده می شوند. یک نوع از این ترموسوئیچها در الکتروموتورهای آسانسور بصورت نرمال باز استفاده می شود و در هنگامی که دمای آن به حدود 70 درجه رسید سوئیچ وصل شده و فن خنک کننده موتور گیربکس را وارد مدار کرده و عمل خنک کاری انجام می شود. این کار کمک می کند که در سیکل های سبک فن کار نکند و در مصرف انرژی فن صرفه جویی شود.

موارد استفاده از ترموسوئیچ های کتابی

1-بالاستهای HID
2- موتورهای DC
3- پکیج های باطری
4- تجهیزات گرم کننده
5- موتورهای القایی کوچک
6- ترانسفورماتورها
7- موتورهای BLDC و پمپهای آب

 ترموسوئیچ کتابی سیم دار

2- ترموسوئیچ قابلمه ای

این نوع از ترموسوئیچ در جایی استفاده می شود که محدودیت فضایی وجود ندارد و جای کافی وجود دارد معمولا در کیس و بدنه وسایل گرم کننده قرار می گیرد. و توسط پیچ به بدنه دستگاه متصل می شود. از این نوع ترموسوئیچ نیز در بدنه موتور گیربکس آسانسور استفاده می شود با افزایش کاردهی و استفاده مداوم از آسانسور موتور آن داغ شده و به خنک کاری نیاز پیدا می کند ترموسوئیچ مورد استفاده در بدنه موتور گیربکس آسانسور نرمال باز (NO) می باشد. در هنگامی که دمای بدنه از 70 درجه بیشتر شود ترموسوئیچ عمل کرده و مدار فن را می بندد و فن شروع به خنک کاری موتور گیربکس می نماید. پس از خنک شدن پوسته ترموسوئیچ عمل کرده و مجددا تیغه آن باز می شود و فن از کار می افتد تا سیکل بعدی کار موتور گیربکس.

 ترموسوئیچ قابلمه ای

3- ترموسوئیچ پیچ دار

 عمکلرد ترموسوئیچ پیچ دار نیز مانند ترموسوئیچ قابلمه ای است اما برای نصب آن بدنه دستگاه را بصورت پیچ سر خود سوراخ و رزوه می کنند و ترموسوئیچ مستقیما بر روی آن متصل می شود. این کار نحوه نصب و تعویض ترموسوئیچ را آسان تر می کند این نوع ترموسوئیچ نیز در بدنه آسانسور نصب می شود.

موارد استفاده از ترموسوئیچ پیچ دار

1- لوازم برقی خانگی
2- قهوه جوش ها
3- تستر های اتوماتیک
4- دستگاه های لمینیت
5- اتو بخار
6- کتری برقی
7- اجاق های مایکروویوترموسوئیچ پیچی

4- ترموسوئیچ ریست دار

این نوع ترموسوئیچ هم مانند ترموسوئیچ قابلمه ای و ترموسوئیچ پیچ دار عمل می کند و در هر دو نوع قابلمه ای و پیچ دار تولید می شود اما پس از رسیدن به دمای عملکرد خود و پس از عملکرد سوئیچ دیگر به وضعیت قبلی خود باز نمی گردد و برای راه اندازی مجدد باید دکمه قرمز رنگ پشت آن را فشار داد. این کار کمک می کند که در صورتیکه مشکلی در مدار و عملکرد دستگاه وجود داشته باشد ابتدا مشکل توسط اپراتور برطرف شود و سپس دستگاه مجددا راه اندازی گردد. ترموسوئیچ ریست دار

 برای دریافت مشاوره و تامین تجهیزات حفاظت الکتروموتور به صفحه ی قیمت ترموسوئیچ ، سوئیچ اورلود و ترمیستور PTC مراجعه کنید.

نکاتی در مورد نصب ترموسوئیچ های سیم دار

هنگامی که حفاظت دمایی (ترموسوئیچ) نصب می شود خیلی مهم است که مطمئن شویم انتقال حرارت به خوبی انجام می شود. سطح حس گر دمایی بایستی به منبع دمای بسیار نزدیک باشد. ممواد یا رنگ رسانای گرما انتقال حرارت را بهبود می دهد.

بایستی توجه شود که در نسخه استاندارد ترمال کات اوت ها یک هوزینگ حامل جریان دارند و عایق کردن بخش حامل جریان در انتقال حرارت اختلال ایجاد می کند و باعث می شود و بر روی دمای عملکرد سوئیچ تاثیر می گذارد. . در هنگام انتخاب دمای پاسخ نامی این را باید به خاطر بسپارید.

در موتورهای تک فاز، کات اوت باید تغذیه اصلی را سوئیچ کند. در صورتیکه بیش از حد تعیین شده داغ شود سوئیچ برق موتور را قطع می کند. در صورتیکه جریان اتصال کوتاه مدار موتور بیشتر از جریان نامی سوئیچ کات اوت باشد آنگاه جریان اتصال کوتاه موتور بصورت ایمن قطع می شود.

برای موتورهای سه فاز نمی توان توسط ترموسوئیچ جریان موتور را بصورت مستقیم از تغذیه آن قطع کرد. ترموسوئیچ های نصب شده در سیم پیچ های سه فاز بایستی با سیم پیچ بوبین کنتاکتور بصورت سری وصل شود. تغذیه برق ترموسوئیچ را می توان بصورت مستقل یا از ترمینالهای موتور تامین کرد به گونه ای که در اتصال به مدار کنترلی امکان پذیر باشد.

ترموسوئیچ سه تایی برای الکتروموتور سه فاز

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای کسب اطلاعات مناسب درباره تجهیزات حفاظت الکتروموتور مطالعه مقالات زیر می باشد:

1. سنسور دمای مقاومتی RTD

2. تفاوت بین سنسور RTD دو سیمه، سه سیمه و چهار سیمه

3. کلاس دقت سنسور Pt100

4. ترموسوئیچ thermal switch چیست؟

5. فیوز حرارتی thermal fuse چیست؟

6. حفاظت تعبیه شده در الکتروموتورها

7. نکات کاربردی برای نصب و استفاده از حفاظت ترمیستوری موتور

8- رله اضافه بار حرارتی یا بی متال موتور

9- هیتر ضدمیعان سیم پیچ الکتروموتور

10- انتخاب سنسور دمای مناسب

 

نظرات کاربران

Responsive image
مهدی
1402/06/14

سلام آقای مهندس،غرض از مزاحمت ،تعمیرکار هستم ،یه فر توکار هستش که یه نا متخصص ،اومده ترمو سویئیچ اصلی رو باز کرده و در حال حاضر هم نرمال باز ر۶۵ ونرما اپن رو هم ۶۵ گذاشته که با توجه به این داستان ،هنگامی که هنوز به دمای خواسته شده نرسیده خاموش و بعداز سرد شدن روشن میشه و استمرار دارد و حال لطفا میشه راهنمایی بفرمایید باید نرمال باز و بسته باید چند درجه بزارم بی نهایت سپاسگذارم

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مهدی جان

تا به حال فر تعمیر نکردم. لطفا با شماره بنده تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری بگیرم. متشکرم

Responsive image
صالحی
1402/04/19

سلام از چه مدل ترموسویچ میشه برای سیم پیچ کمپرسورهای کولر گازی استفاده کرد که مشکل ساز نباشد چون نمونه فابریکشون توی بازار گیر نمیاد

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب صالحی

لطفا با دفتر ما تماس بگیرید تا اطلاعات موتور کمپرسور شما را بگیرم و شما را راهنمایی کنم. ما خودمان هم وارد کننده ترموسوئیچ هستیم. شاید مشابه ترموسوئیچ مورد نیاز شما را بتوانیم تامین کنیم.

Responsive image
آرمان بهراد
1401/12/16

مهندس جان سلام و عرض ادب مهندس مفهوم کلاس F یعنی سیم پیچی الکتروموتور قادر به تحمل و کارکرد در دمای ۱۵۰ درجه هستش؟ و اینکه من می‌خوام یه ترموسوئیچ حالا یا کتابی یا قابلمه ای بیرون به بدنه الکتروموتور با همون کلاس F نصب کنم چه ترموسوییچی با چه دمایی رو باید تهیه کنم پیشاپیش از توجه جنابعالی سپاسگزارم

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب بهراد
خیلی خوشحال شدم که برای بنده پیام فرستادید اسم پسر کوچک بنده هم بهراد هست.
در مورد کلاس عایقی F منظور این است که این موتور توانایی تحمل دمای تا 150 درجه را در حالت پیوسته داشته و در این دما بدون اینکه به سیم پیچی آن آسیب وارد شود می تواند به کار خود ادامه دهد. اما این دما مربوط به دمای نقطه داغ سیم پیچ که در مرکز آن قرار دارد می باشد اما در مورد بدنه با توجه به نحوه خنک کاری و IP موتور دمای بنده پیوسته از دمای نقطه داغ سیم پیچ کمتر است. به تجربه در آزمایشگاه ماشین های الکتریکی شرکت الکتروژن برای الکتروموتور صنعتی با IP55 ما این اختلاف را در حدود 20 درجه یافته ایم. لذا شما اگر می خواهید از یک ترموسوئیچ برای حفاظت استفاده کنید احتمالا یک ترموسوئیچ قابلمه ای 120 درجه مناسب کار شما می باشد.

Responsive image
علی
1401/04/02

باسلام جناب مهندس ظرفشویی کرال قدیمی دارم دوتا فیوز حرارتی پیچی داره زیر کابین رزوه میشوه میخوام اگه دارید .۳۰/۹۰ حک شده روش

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلتام علی جان
ما فقط یک نوع ترموسوئیچ داریم. که شبیه یک مداد کوچک و 10 آمپر است اما در دماهای مختلف موجود داریم. اگر تماس بگیرید در ضمن اینکه صدای جذاب شما را می شنویم امکان این را پیدا می کنیم اطلاعات بیشتر و همچنین عکس قطعه را خدمت شما ارسال کنیم.

Responsive image
علیرضا ضامن
1400/05/11

سلام آقای مهندس سوالی داشتم ازحضورتون واسه پمپ لوارا چه ترمو سویئچی مناسبه از لحاظ آمپر ودما ممنون

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام علیرضای عزیز

از لحاظ آمپر که بستگی به جریان نامی الکتروموتور یا الکتروپمپ دارد. جریان ترموسوئیچ باید از جریان نامی الکتروپمپ بیشتر باشد. برای 0.5 اسب ترموسوئیچ 5 آمپر و برای 1 اسب ترموسوئیچ 7 یا 10 آمپر مناسب است.
در مورد دما هم اگر الکتروپمپ کلاس B باشد 130 یا 140 درجه مناسب است و برای کلاس F دمای ترموسوئیچ را معمولا 150 یا 160 درجه در نظر می گیرند.

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code