فیوز حرارتی چیست؟

فیوز حرارتی thermal fuse یک قطع کننده حرارتی است که با رسیدن به دمای کاری خود مدار را قطع کرده و قابل استفاده مجدد نمی باشد.

فیوز حرارتی چیست؟

فیوز حرارتی چیست؟

یک فیوز حرارتی یک قطع کننده حرارتی است که برای حفاظت و ایمنی مدارات را در هنگامی که بیش از حد داغ می شوند، باز می کند. این قطعه حرارت ایجاد شده به دلیل اضافه جریان ناشی از اتصال کوتاه یا خرابی قطعات را تشخیص ادده و مدار را باز می کند.فیوز حرارتی با افت حرارت خود به خود همانند قطع کننده مدار ریست نمی شود. و در هنگام عمل کردن و خطا باید تعویض گردند.

شماتیک یک فیوز حرارتی

بر خلاف فیوزهای الکتریکی و مدار شکن ها، فیوزهای حرارتی فقط به دمای اضافی واکنش نشان می دهند نه جریان اضافی، مگر اینکه جریان اضافی به قدری کافی زیاد باشد که فیوز حرارتی خودش داغ شده و به دمای عملکرد خودش برسد.

برای دریافت مشاوره حرفه ای روی بنر زیر کلیک کنید.

چرا از فیوز حرارتی استفاده می کنیم؟

دلیل استفاده از یک فیوز حرارتی معمولاً قطع کردن دستگاههای تولید گرما است. همانطور که از نام آن پیداست ، فیوزهای حرارتی معمولاً در وسایل برقی تولید کننده گرما مانند دستگاه های قهوه ساز و سشوار یافت می شوند. آنها به عنوان وسایل ایمنی عمل می کنند تا در صورت نقص عملکرد (مانند ترموستات معیوب) جریان را از عنصر گرم کننده قطع کنند که در غیر این صورت امکان دارد دما به سطح خطرناکی افزایش یافته و احتمالاً باعث آتش سوزی شود.

چگونه تشخیص دهیم فیوز حرارتی سوخته است؟

برای آزمایش اینکه آیا فیوز حرارتی شما سوخته است یا نه؟ مولتی متر را در حالت تست پیوستگی و یا اندازه گیری اهم قرار دهید. و یکی از پروب های مولتی متر را به یک سر فیوز حرارتی و پروب دیگر را به سر دیگر فیوز حرارتی متصل کنید. اگر مقاوت کم و در حد صفر نشان داد که فیوز سالم است و اگر مقاومت زیاد و نزدیک به بی نهایت بود فیوز سوخته است.

بسته به دستگاه ، اگر مولتی متر ندارید ، گاهی اوقات می توانید تشخیص دهید که فیوز حرارتی ذوب شده و سوخته است. به عنوان مثال ، اگر دستگاه خشک کن است و کار می کند ، اما گرم نمی کند ، احتمالاً فیوز حرارتی که برای حفاظت از گرم کننده قرار داده شده، آسیب دیده است.

 اصول عملکرد فیوزهای حرارتی

 فیوزهای حرارتی قطع کننده های مدار هستند.که به محض تشخیص گرمای اضافی ناشی از آتش، اتصال کوتاه، یا عملکرد غیر متعارف تجهیزات الکترونیکی مدار را قطع می کنند. فیوزهای حرارتی پس از عملکرد قابل استفاده مجدد نیستند و پس از عمل کردن بایستی تعویض شوند.

فیوزهای حرارتی نوع اول تشکیل شده از یک کنتاکت لغزنده، فنر و قرص حرارتی غیر رسانای الکتریکی تشکیل شده اند.قبل از شروع کار ، جریان از پایه اتصال سمت چپ به سمت کنتاکت لغزنده و سپس به پایه اتصال راست منتقل می شود ، وقتی که دما به نقطه عملکرد طراحی شده می رسد ، قرص حرارتی به حالت مایع تبدیل می شوند و فنر فشرده شده باز می شود. یعنی فنر منبسط شده و کنتاکت لغزنده از پایه اتصال سمت چپ دور می شود. مدار باز شده و جریان بین کنتاکت لغزنده و پایه سمت چپ قطع می شود

فیوز حرارتی نوع اول

فیوزهای حرارتی نوع دوم از پایه های متقارن محوری ، عنصر حرارتی الیاژ فلزی که در دمای مشخص ذوب می شود، ترکیب ویژه برای جلوگیری از اکسید شدن عنصر حرارتی و عایق سرامیکی تشکیل شده است. رزین ترکیبی خاص با افزایش دمای محیط شروع به مایع شدن می کند و با رسیدن دما به نقطه ذوب عنصر حرارتی ، کشش سطحی ایجاد می کند. به دنبال آن با ذوب شدن ترکیب فلزی که دو پایه اتصال را بهم وصل می کند ، پایه ها به عقب کشیده شده و مدار را به طور دائم قطع می کند.

فیوز حرارتی نوع دوم

فیوزهای حرارتی نوع دوماز پایه های متقارن محوری ، عنصر حرارتی الیاژ فلزی که در دمای مشخص ذوب می شود، ترکیب ویژه برای جلوگیری از اکسید شدن عنصر حرارتی و عایق سرامیکی تشکیل شده است. رزین ترکیبی خاص با افزایش دمای محیط شروع به مایع شدن می کند و با رسیدن دما به نقطه ذوب عنصر حرارتی ، کشش سطحی ایجاد می کند. به دنبال آن با ذوب شدن ترکیب فلزی که دو پایه اتصال را بهم وصل می کند ، پایه ها به عقب کشیده شده و مدار را به طور دائم قطع می کند.

اصطلاحات فیوزهای حرارتی

 تعاریف زیر برای انواع فیوزهای حرارتی قابل اعمال است.

دمای باز کردن / دمای قطع

دمایی که فیوز حرارتی هنگام عبور 0.1 آمپر یا کمتر در حمام روغن کنترل شده در نرخ افزایش دامای 1 درجه سانتیگراد در دقیقه باز می شود. دمای عملکرد درجه حرارت عملکرد نامی فیوز حرارتی نیست.

دمای نامی عملکرد (Tf)

دمای نامی عملکرد بر اساس استانداردهای ایمنی می باشد. تلرانس دامی نامی عملکرد در استاندارد IEC 60691+0 , -10 °C است. و تلرانس برای METI مقدار ±7°Cبه جز برخی تیپ ها است.

دمای نگه داشتن (Th)

بالاترین دمای فیوز حرارتی که در آن هنگام عبور جریان نامی برای 168 ساعت ، مدار را باز نمی کند.

 حد حداکثر دما (Tm)

 بالاترین درجه حرارت فیوز حرارتی که در آن پیوستگی به مدت 10 دقیقه پس از عملکرد فیوز حرارتی رخ نمی دهد.

حداکثر دمای استفاده

بالاترین دمای فیوز حرارتی که در آن کار نمی کند یا دمای عملکرد پس از قرار گرفتن در مدت زمان مشخصی به طور قابل ملاحظه ای بالاتر نمی رود.

 جریان نامی (Ir)

حداکثر جریان مجاز که فیوز حرارتی قادر به عبور آن است.

ولتاژ نامی (Ur یا Vr) 

حداکثر ولتاژ مجاز که می تواند روی فیوز حرارتی اعمال شود.

 برای دریافت مشاوره و تامین تجهیزات حفاظت الکتروموتور به صفحه ی قیمت ترموسوئیچ ، سوئیچ اورلود و ترمیستور PTC مراجعه کنید.

 

 مراجع:

http://www.thermalcutoff.com

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای کسب اطلاعات مناسب درباره تجهیزات حفاظت الکتروموتور مطالعه مقالات زیر می باشد:

1. سنسور دمای مقاومتی RTD

2. تفاوت بین سنسور RTD دو سیمه، سه سیمه و چهار سیمه

3. کلاس دقت سنسور Pt100

4. ترموسوئیچ thermal switch چیست؟

5. فیوز حرارتی thermal fuse چیست؟

6. حفاظت تعبیه شده در الکتروموتورها

7. نکات کاربردی برای نصب و استفاده از حفاظت ترمیستوری موتور

8- رله اضافه بار حرارتی یا بی متال موتور

9- هیتر ضدمیعان سیم پیچ الکتروموتور

10- انتخاب سنسور دمای مناسب

 

نظرات کاربران

Responsive image
حسین رمضانی
1400/09/15

سپاس از شما کار شناسان محترم که با دانش بالای فنی سعی در ارتقای سطح کیفی افراد در زمینه فنی شغلی خود دارند اهتمام میورزید درود به شرفتان

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام حسین جان

ممنونم از لطفی که به ما دارید. باعث دلگرمی ما شدید. خدا شما را حفظ کند.

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code