حفاظت تعبیه شده در الکتروموتورها

در این مقاله به حفاظت تعبیه شده در الکتروموتورها خواهیم پرداخت. اقلام حفاظت در 4 گروه 1- ترموگارد 2- ترموستات 3- سوئیچ اورلود و ترمیستور PTC تقسیم بندی شده.

حفاظت تعبیه شده در الکتروموتورها

 

مواد این پست تجربیات چند سال کار در زمینه طراحی الکتروموتور بوده و در مرکز آموزش شرکت الکتروژن تدریس شده است. امیدوارم بتواند دیدگاه مناسبی از حفاظت در موتورهای الکتریکی ارائه کند.

موتورهای القایی تقریبا در همه جا مورد استفاده هستند. در این مقاله قصد داریم به حفاظتهای تعبیه شده در موتورهای القایی بپردازیم. در موتورهای سه فاز حفظت الکتریکی معمولا در بیرون از موتور و به وسیله اقلام حفاظتی نظیر کلید MCCB ، بی متال رله اضافه جریان و ... انجام می شود که در این زمینه می توان مقاله های متعدد نوشت اما مساله ای که ما قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم حفاظتهای تعبیه شده در داخل موتور است به گونه ای که این اقلام که عمدتا در سیم پیچی موتور تعبیه شده اند در صورت مواجه شدن با افزایش دمایی بیش از دمای مجاز یا اضافه جریان ، سوییچ داخلی آنها مدار را قطع می کند و یا کنترل کننده را به کار می اندازد تا اقدام لازم انجام گیرد. اقلام حفاظت تعبیه شده در الکتروموتورها که عموما مورد استفاده قرار می گیرند را در چهار گروه قرار داده ایم. قطعا می توان اقلامی خاص با شکل و عملکرد خاص نیز در برخی الکتروموتورها پیدا کرد که در این چهار نوع قرار نگیرند.

بسته به کلاس عایقی موتور افزایش دمای مجاز در موتورهای اکتریکی در کلاس B حداکثر 85 درجه سانتیگراد و در کلاس F حداکثر تا 110 درجه سانتیگراد مجاز است. به دلایل مختلفی نظیر اضافه بارهای دایمی یا موقت، از کار افتادن یاتاقانها (قفل شدن روتور)، افزایش دمای محیط، نوسانات برق و یا قطع و وصل مکرر و بیش از استاندارد موتور، عدم عمکرد درست گاورنر و تخته پلاتین و یا خراب شدن خازن الکتروموتور احتمال دارد دمای سیم پیچهای موتور افزایش یافته و به دمایی بیش از دمای مجاز برسد که این مساله می تواند باعث آسیب دیدن سیم پیچها، آتش سوزی و صدمه به اموال و جان انسانها شود از اینرو با استفاده از اقلام حفاظتی در الکتروموتور می توان از این خسارتها جلوگیری کرد.

اقلام حفاظت تعبیه شده در الکتروموتورها

  1. ترموگارد (سوئیچ حرارتی، ترمال کات اوت)
  2. ترموستات (Thermostat)
  3. سوئیچ اورلود (Overload Switch)
  4. ترمیستور PTC

 

1- ترموگارد

ترموگارد یک کلید حرارتی است که در سیم پیچی الکتروموتور قرار گرفته و مستقیما در معرض حرارت سیم پیچها قرار دارد با رسیدن دمای سیم پیچی به دمای عملکردT ترموگارد عمل کرده و کلید داخل آن تغییر وضعیت می دهد ترموگارد معمولا به صورت نرمال بسته است با عملکرد در موتور داغ، از سوختن موتور و آتش سوزی جلوگیری می کند. با برطرف شدن خطا و کاهش دمای موتور در دمایی کمتر از دمایی که ترموگارد عمل کرده بود دوباره وصل شده و موتور شروع به کار می کند. در حالتی که تمایل داریم موتور با سرد شدن به کار نیفتد و حتما اپراتور انسانی بعد از رفع خطا آن را به کار بیاندازد از سوئیچ اورلود (Overload Switch ) استفاده می کنیم.

مدار داخلی و اجزای ترموگارد

مدار داخلی و نحوه جایگیری ان در سر کلاف سیم پیچی در شکل زیر نشان داده شده است. ساختمان و نصب ترموگارد در سیم پیچی

در ترموگارد چند آیتم متفاوت وجود دارد که ر روی محفظه آن قید می شود این موارد شامل نوع، درجه حرارت عملکرد، تلرانس و غیره است. جریان مجاز گذرنده از ترموگارد یکی دیگر از مسایلی است که بایستی در هنگام استفاده، تعویض یا انتخاب ترموگارد به آن دقت کرد. در شکل زیر یک نمونه ترموگارد ساخت شرکت Thermic تشریح شده است در مورد ترموگارد شرکتهای دیگر نیز معمولا دمای عملکرد و تلرانس آنها قید می گردد. با مراجعه با کاتالوگ ترموگارد می توان اطلاعات دقیقتری بدست آورد.

2- ترموستات

شکل زیر یک ترموستات را نشان می دهد. ترموستات معمولا در بدنه الکتروموتور اسانسورها نصب می گردد و با افزایش دمای بدنه موتور آسانسور در یک دمای خاص از پیش تعیین شده عمل می کند و معمولا مدار بسته می شود (یعنی نرمال باز است) با بسته شدن کلید داخل آن معمولا فن خنک کننده موتور آسانسور عمل کرده و بدنه موتور را خنک می کند.

انواع ترموستات موتور

3- سوئیچ اورلود

این سوئیچ بر روی الکتروموتور و در بدنه یا قسمت خارجی جعبه ترمینال آن به گونه ای نصب می شود که در صورت عبور جریان زیادتر از جریان نامی ان عمل می کند و مدار الکتروموتور را قطع می کند. سوئیچ اورلود موتور

عملکرد سوئیچ منطبق بر منحنی عملکرد آن است به گونه ای که با افزایش جریان عبوری از آن سرعت قطع کردن (مانند فیوزها) افزایش می یابد در صورت عملکرد سوئیچ فقط در صورتی مدار مجددا برقرار می شود که اپراتور انسانی دکمه قرمز آن را فشار داده و سوئیچ را ریست کند این موضوع کمک می کند از راه اندازی مجدد و خرابی های مرتبط جلوگیری شود. در موتورهای کولری ساخت شرکت الکتروژن این سوئیچ بر روی درپوش نصب شده است و در صورت قفل شدن و گیرپاژ پولی متصل به پره ها از سوختن موتور جلوگیری می کند. یک نمونه سوئیچ نصب شده بر روی الکترموتور فاز شکسته ساخت الکتروژن در شکل زیر آمده است.

موتور کولری فاز شکسته الکتروژن

4 – ترمیستور PTC

از ترمیستورهای PTC نیز جهت حفاظت در برخی موتورهای سه فاز، در برخی پمپها و موتورهای آسانسور استفاده می شود. PTC مخفف (Positive Temperature Coefficient) به معنای ضریب دمایی مثبت است و عنصری است که منحنی مقاومت بر حسب دمای آن مطابق شکل زیر است. منحنی غیر خطی ترمیستور همان طور که از شکل منحنی دیده می شود رفتار ترمیستور PTC به گونه ای است که تا دمای خاصی مقاومت آن مقدار کمی است و میتوان آن را یک کلید بسته در نظر گرفت. بعد از رسیدن به دمایی که برای عملکرد در آن دما طراحی شده است به طور ناگهانی مقاومت آن افزایش یافته و مدار باز می شود سپس مدار کنترلی اتصالات برق را قطع کرده و یا یک فن کمکی را برای خنک کاری راه اندازی می کند.

در موتورهای سه فاز معمولا از سه عدد PTC که به صورت سری متصل شده اند استفاده می شود که هر کدام از این المانها در سر کلاف یکی از فازها قرار می گیرد. در صورتی که هر کدام از فازها دچار مشکل شود PTC عمل خواهد کرد و مدار کنترلی موتور اقدام لازم را انجام خواهد داد. شکل زیر محل قرارگیری PTC در سرکلاف یک موتور سه فاز را نشان می دهد.

PTC حفاظت موتور با قرار دادن در الکتروموتور آسانسورهایی که دو دور سه فاز هستند 6 عدد PTC در یک مجموعه به صورت سری در یر کلافهای هر فاز در هر دو دور سرعت بالا و سرعت پایین قرار می گیرند. در پایان جهت آشنایی با ساختمان این موتورها از " ساختمان موتورهای القایی سه فاز " و " ساختمان، نحوه عملکرد و کاربردهای موتورهای DC " بازدید نمایید.

 

 

برای دریافت اطلاعات و مشاهده  قیمت ترموسوئیچ ، سوئیچ اورلود و ترمیستور PTC روی بنر زیر کلیک کنید.

تامین تجهیزات حفاظت الکتروموتور

مراجع: 1- دیتاشیت ترموگاردهای شرکت Thermic 2- www.kuoyuh.com

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

موتور درایو عرضه کننده الکتروموتور در برندهای مختلف می باشد. جهت مشاهده مشخصات و لیست قیمت محصولات روی لینک های زیر کلیک کنید و برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان ما با شماره تلفن 40331927 و 40331967 تماس بگیرید.

1- لیست قیمت الکتروموتور موتوژن

2- لیست قیمت الکتروموتور الکتروژن

3- لیست قیمت الکتروموتور زیمنس

4- لیست قیمت الکتروموتور گاماک (GAMAK)

5- لیست قیمت الکتروموتور ایلماز (ELK-YILMAZ)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای کسب اطلاعات مناسب درباره تجهیزات حفاظت الکتروموتور مطالعه مقالات زیر می باشد:

1. سنسور دمای مقاومتی RTD

2. تفاوت بین سنسور RTD دو سیمه، سه سیمه و چهار سیمه

3. کلاس دقت سنسور Pt100

4. ترموسوئیچ thermal switch چیست؟

5. فیوز حرارتی thermal fuse چیست؟

6. حفاظت تعبیه شده در الکتروموتورها

7. نکات کاربردی برای نصب و استفاده از حفاظت ترمیستوری موتور

8- رله اضافه بار حرارتی یا بی متال موتور

9- هیتر ضدمیعان سیم پیچ الکتروموتور

10- انتخاب سنسور دمای مناسب

نظرات کاربران

Responsive image
جمشید
1402/03/01

سلام وقتتون بخیر ممنون از مطالب بسیار مفیدتون،واقعا عالی بود من بخوام سیم پیچی پمپ آب ساختمونم هیچوقت نسوزه و قبل از ایراد سیم پیچی بتونم ایراد دیگشو رفع کنم از سوپیچ اورلود میتونم استفاده کنم؟ واسه اینکه اگر حتی موتور گیرپاژ کرد قبل از سوختگی مدار از دسترس خارج بشه پیشنهاد شما چیه؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جمشید جان

سوئیچ اورلود می تواند این کار را انجام دهد در موتورهای کولر الکتروژن سری EG نیز این سوئیچ ها نصب شده است. از ترموگارد هم می توانید استفاده کنید البته ترموگارد در هنگام سیم پیچی باید در لای کلاف سیم پیچ قرار بگیرد.

Responsive image
saeed
1400/08/21

سلام وعرض ادب در دستگاه های بافندگی یکنوع ptc با مشخصات ptc 4_2853 وجود دارد که ساخت امریکا هست و تهیه ان ب دلیل تحریم سخت شده میخواستم بدونم ایا ترمیستوری شبیه ان وجود دارد که جایگزین ان کرد ممنون میشم جواب بدید وراهنمایی کنید سپاس

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام سعید جان

لطفا با شماره های موجود در وبسایت تماس بگیرید تا بتوانم اطلاعات بیشتری از شما دریافت کنم.

Responsive image
وحید احمدی
1400/05/26

سلام قربان میخواستم بدونم برای به کار بردن ترموگارد در داخل سیم پیچ از چه درجه حرارتی باید استفاده کرد وچه برندی ممنونم از شما

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام وحید جان

درجه حرارت ترموگارد به کلاس عایقی سیم پیچ بستگی دارد. برای کلاس B درجه حرارت 130 و 140 درجه مناسب هستند و برای کلاس F از ترموگارد 150 و 160 درجه سانتیگراد استفاده می کنند. این برای ترموگاردهایی است که در لای سیم پیچ قرار داده می شوند اگر می خواهید روی سیم پیچ بگذارید 10 درجه کمتر انتخاب کنید.

در مورد برند هم ترمیک خوب و خیلی خوب است. در حال حاضر باید ببینید چه چیزی می توانید پیدا کنید. ما هم عرضه کننده این قطعات هستیم.

Responsive image
یونس شهودی
1400/05/22

سلام میشه در الکتروموتورهای سه فاز از ترموگارد استفاده کرد توضیح میدی

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام یونس عزیز

بله می توان استفاده کرد. برای این کار معمولا سه عدد ترموسوئیچ معمولا 140 یا 150 درجه را با هم سری می کنند و هر کدام را در یک فاز قرار می دهند. مجموعه ترموسوئیچ ها را در مسیر مدار فرمان بوبین کنتاکتور الکتروموتور قرار می دهند. بدلیل جریان پایین ترموسوئیچ ها نمی توان آنها را در مسیر قدرت قرار داد.

Responsive image
شعبان
1400/02/15

سلام، یه موتور ۷۵ کیلو وات موتوژن دارم، که گویا سنسور ptc دارد، نصاب سیمهای سنسور را به کنترل کننده بی متال وصل کرد و بعد از ده دقیقه موتور خاموش شد، و بعدا کلا سنسور رو از مدار خارج کرد و موتور راه اندازی شد، ایا مشکلی برای سنسور پیش اومده؟ و اصلا میشه ptc رو به بیمتال وصل کرد؟ ایا سوختن ptc امکان پذیره؟؟؟؟ اهم ازشون میگیریم الان صفر رو نشون میده

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام آقا شعبان

اگر مطمئن هستید که PTC است مقداری مقاومت اهمی باید داشته باشد اما گهگاه از ترموسوئیچ هم در مدار فرمان موتورهای بزرگ استفاده می کنند. PTC برای خودش رله مخصوص PTC دارد که زیمنس و اشنایدر و ... هم این رله را دارند.

Responsive image
امیرحسین ابراهیمی
1399/03/09

سلام خسته نباشید می خواستم ببینم مقدار تغییر مقاومت در موتور های تک فاز مس و آلومینیوم در دماهای مختلف چه قدر است؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب آقای ابراهیمی

در این مورد برای اندازه گیری تغییرات دما با استفاده از تغییر در مقاومت سیم پیچی در استاندارد ملی ایران 1-3772 به خوبی تشریح شده است. ویرایشگر متنی اجازه نمی دهد. فرمول را تایپ کنم. اما از طریق لینک زیر می توانید به استاندارد مذکور دسترسی پیدا کنید.

"استاندارد ماشین های الکتریکی دوار: 1-3772"

Responsive image
محمد
1398/04/06

سلام و عرض ادب مهندس از کجا بفهمیم رله ی ترمیستوری که تهیه میکنیم تو چه محدوده دمایی باید باشه ... دیتاشیت موتور؟پلاک موتور؟ سپاسگذارم

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام محمد جان

معمولا در اطلاعاتی که سازنده الکتروموتور با الکترموتور عرضه می کند این موارد درج شده است یا می توان این اطلاعات را از سازنده الکتروموتور درخواست کرد و مورد دیگر اینکه با یک اهم متر و چند آزمون ساده می توان به نوع حفاظت مورد استفاده در الکتروموتور پی برد.

Responsive image
رحمتی
1397/12/05

سلام،برای اتصال ptc به برد الکترونیک چطور میشه تنظيم کرد که زمانی که ptc اتصال کوتاه است به میکروکنترلر ما صدمه نزنه???یعنی چطور میشه خروجی ptc رو ۵ولت کرد?با تقسیم ولتاژ?جریان خروجیشو چطور میشه تنظيم کرد?

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام آقای رحمتی

ترمیستور PTC خودش رله مخصوص دارد که می توانید از آن استفاده کنید. مقاله " نکات کاربردی برای نصب و استفاده از حفاظت ترمیستوری موتور" را در وبسایت ما مطالعه بفرمایید به طور مفصل در آنجا مورد بحث قرار گرفته است. 

PTC هیچ وقت اتصال کوتاه نیست مقاومت آن در کمترین حالت چند ده اهم است. می توانید با یک مقاومت دیگر سری کرده و ولتاژ 5 ولت را به مجموع آنها اعمال کنید در صورتیکه ولتاژ روی ترمیستور PTC از یک عدد مشخصی بیشتر شد می توانید در میکروکنترلر تعریف کنید که اقدام حفاظتی مشخصی را انجام دهد.

Responsive image
علی
1397/11/30

سلام. من نیاز به PTC جهت الکتروموتور سه فاز دارم. دما 160 درجه. شما موجود دارید؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام علی جان.

ما این قطعه را برای فروش نداریم.

Responsive image
Amirreza
1397/11/06

سلام من یک موتور در پله برقی دارم که داخل تخته کلم موتور دوتا سیم نازک به یک ترمینال متصل شده و رها شده،آیا این سیمها همان سیم های خروجی ptc هستند؟ چطور میشه تست گرفت و دید سالم هست ؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام امیررضای عزیز

احتمال دارد که سیمهای PTC یا عنصر حرارتی دیگری باشد با یک اهم متر می توانید آن را بررسی کنید در صورتیکه مقاومت آن در حالت سرد چند صد اهم باشد به احتمال زیاد PTC است.

Responsive image
مجید
1397/06/05

سلام مهندس سوالم این که حفاظت جریان درایو سروموتور در کدوم قسمت درایو ممنون

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مجید جان

درایو از طرق مختلف موتور را حفاظت می کند. از قبیل عدم تقارن در جریانهای موتور آن را در برابر دو فاز شدن و از طریق قرائت جریانها از اضافه بار محافظت می کند و در صورتیکه یک دتکتور یا PTC در داخل سیم پیچ موتور وجود داشته باشد می تواند مقدار دمای سیم پیچ را به عنوان فیدبک دریافت کرده و در صورت زیاد شدن دمای سیم پیچ، موتور را از مدار خارج کند.

Responsive image
کاظم قمصری
1397/05/28

با عرض سلام و تشکر از شما جناب کریمی بابت مطالب مفیدتون من هرچی گشتم از سازنده ای که شما اسم بردید تو بازار PTC رو پیدا نکردم. جایی رو سراغ دارید؟ یا می شه از PTC هایی که در مدارات الکترونیکی استفاده می کنیم استفاده کرد تو سیم پیچ؟ تشکر

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام کاظم جان

سنسور PTC در بازار به سختی پیدا می شود. برخی تولید کنندگان الکتروموتور خودشان PTC را وارد کرده و استفاده می کنند. تعمیرکاران موتورهای بزرگ هم گهگاه وارد می کنند ما هم وارد کننده و فروشنده این تجهیز هستیم. لطفا با شماره های دفتر ما تماس بگیرید تا شما را رهنمایی کنیم.

Responsive image
کاوه
1397/05/10

با سلام و سپاس لطفا در مورد سنسور ntc و تفاوتش با ptc هم بنویسید.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام کاوه جان

سنسور ntc تا آجاییکه من دیده ام در حفاظت موتور استفاده نمی شود.

Responsive image
مرتضی
1396/11/03

با عرض سلام خدمت مدیر عزیز من موضوع پروژه پایان ترمم حفاظت از الکتروموتور هاست.(رله های حفاظتی داخلی و خارجی) میخواستم تقاضا کنم اگر مطلب یا لینکی در این باره دارید برام بفرستید مطالب اینترنت پراکنده و ناقصه. ممنون.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مرتضی جان

متاسفانه در این زمینه مطالب فارسی وجود دنارد . من فقط همین مقاله ای که در این سایت نوشته ام را دیده ام. که در سایتهای دیگر نیز کپی کرده اند. اما در زبان انگلیسی و در نتهای کاربردی سازندگان مطالب خوبی می توانید پیدا کنید.

Responsive image
هادی
1396/10/25

با سلام و تشکر از مطالب خوبتون اگه ترمیستور موتور آسانسور بسوزه ولی فن کار کنه عمل خنک کاری رو میتونه انجام بده کلا منظورم اینه که با سوختن ترمیستور مشکل خاصی پیش میاد؟فعلا تا امروز که تقریبا ۷ ماه از کارکردش گذشته مشکلی پیش نیومده کارکرد آسانسور تقریبا میشه گفت کم ترافیکه تو یه آپارتمان ۵ طبقه با ۵ واحد نصب شده

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام هادی جان

اگر ترمیستور آسیب ببیند دو حالت امکان دارد رخ دهد فن خاموش بماند و روشن نشود چون چرخه کاردهی موتور آسانسور پیوسته نیست شاید در یک ساختمان کم واحد مشکلی پیش نیاید و اصلا نیازی به عملکرد فن نباشد و در صورتیکه ترمیستور آسیب ببیند و سیستم کنترل فن را پیوسته روشن نگه دارد موتور آسانسور به خوبی خنک کاری شده و مشکلی برای آن بوجود نمی آید اما یک فن به صورت دائم انرژی مصرف کرده و عمر فن کوتاه شده و احتمالا پس از مدتی از بین برود.

Responsive image
نوید فتح آبادی
1396/08/09

سلام مهندس کریمی ، ممنون بابت مطالب آموزنده و کاربردیه سایتتون . یک سوال داشتم در مورد اینکه گفتین که در موتور های سه فاز برای کنترل دما از سه تا PTC به صورت سری استفاده می شود و من موتوری را در حال دمونتاز هستم که دقیقا سه تا سنسور دمایی داره ولی وقتی به لاله زار مراجعه کردم برای پیدا کردن سنسور ها ، به من گفتند که سنسور های شما ترمو سویچ هست اما نمیدونم فرق این دوتا منظورم PTC با ترموسویچ چیه و کجاها از کدوم یکی و به چه دلیلی استفاده می شه ؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام نوید جان، ممنونم از لطفی که به من و موتور درایو دارید.

ما یک ترموگارد داریم که در بازار به عنوان ترموسوئیچ هم احتمالا می شناسند و بعنوان ترمال کات اوت هم بعضی ها این قطعه را عرضه می کنند(خیلی محدود) و یک PTC داریم که در اصل یک ترمیستور است. ترموگارد مستقیما در مسیر جریان برق قرار می گیرد و در صورت عملکرد جریان برق را قطع می کند اما PTC در مدار کنترلی قرار گرفته است و به عنوان فیدبک دمای کنترل کننده موتور استفاده می شود و معمولا در موتورهای بزرگ استفاده می شود.

Responsive image
مهدی
1396/08/06

با سلام و ادب خواستم بپرسم واسه اینکه از ترمیستورهای موجود در الکتروموتور بتونم استفاده کنم و سیگنال اون رو توی تابلو برق استفاده کنم از چه تجهیزی توی تابلو باید بهره گرفت تا فرمان از موتور به آن منتقل شود.آیا میشه بطور مستقیم اون رو به بوبین منتقل کرد. ممنون ومتشکر

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مهدی جان، ترمیستور PTC یک نصر مقاومتی است که مقاومت آن در دمای خاصی ناگهان خیلی زیاد می شود. به نظر من شما این ترمیستور را نمی توانید مستقیما به بوبین متصل کنید احتمالا به یک منبع تغذیه کوچک 5 ولت و مقاومت نیاز دارید که تغییر مقاومت ترمیستور را به ولتاژ تبدیل کنید و توسط کنترل کننده سیگنال ولتاژ را دریافت کنید.

Responsive image
مهرداد
1396/03/21

سلام از کجا میشه سنسور ptc روتهیه کرد. و آیا شماره خاصی بر روی قطعه دارد ؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

PTC را معمولا موتور سازها استفاده می کنند. و معمولا خودشان آنها را وارد می کنند. ما هم چون به برخی از سازندگان خدمات طراحی و مشاوره می دهیم. این قطعه را وارد می کنیم. با شماره های موجود در وبسایت تماس بگیرید تا دوستانم در واحد فروش شما را راهنمایی کنند.

Responsive image
مهرشاد
1396/01/08

با سلام و وقت بخیر، ببخشید اطلاع دارید که نحوه وایرینگ سنسور که از موتور به دستگاه اندازه گیری وصل میشه به چه شکله؟ و دیگر اینکه در مورد روشهای قرارگیری سنسورها داخل موتورهای الکتریکی سوال داشتم. با تشکر

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مهرشاد جان سوال شما خیلی کلی است. انواع سنسور و یا محافظ در داخل موتور موجود است و در نتیجه انواع وایرینگ هم به کار می رود. و سوال دوم هم کلی است در مورد روش قرار گیری کدام سنسور سوال دارید. لطفا مساله خود را بیان کنید تا در صورتی که مقدور بود پاسخگو باشم.

Responsive image
صابر
1395/10/25

با تشکر از مطالب خوبتون میخواستم بدونم حفاظت در موتور اسپیندل از کدام نوعه؟؟؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

در حفاظت موتور قانون کلی وجود ندارد. در موتورهای سه فاز صنعتی معمولا حفاظت داخلی وجود ندارد(به جز موتورهای متوسط و بزرگ) . حفاظت بیرونی مانند بی متال و فیوزها این کار را انجام می دهند.

Responsive image
احمد
1395/10/24

از نظر من که در ی شرکت تابلو سازی کار میکنم و نصب تابلو و چگونه استفاده شدن قطعات داخل تابلو رو کمتر اشنای دارم مطالب خوبی بود البته بهتر بود نحوه اتصال ptcرو به ترمیستور که در تابلو برق نصب میشه رو بیان میکردین

Responsive image
علی
1395/09/24

ما یه موتور سی کیلو وات زیمنس داریم که دور موتورش 3000است میخوام از همین ترموگارد استفاده کنم البت مخاستم بدونم باید حتما داخل سیم پیچ باشه این قطعه؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

علی جان ترموگارد را معمولا داخل سیم پیچ و برخی مواقع روی سیم پیچی نصب می کنند. شما می توانید از ترموستات و یا PTC هم استفاده کنید. فقط حتما اطلاع دارید که ترموگارد در موتور به این بزرگی در مدار قدرت قرار نمی گیرد. بلکه در یک مدار جداگانه از تغذیه موتور استفاده می شود.

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code