واحد های آماده سازی هوای فشرده

در آماده سازی هوای فشرده واحد های مختلفی نقش دارند، واحد های FRL پنوماتیک و همچنین بخش های مجزای فیلتر، رگلاتور و روان کننده از این دسته ...

واحد های آماده سازی هوای فشرده

واحد های آماده سازی هوای فشرده

وظیفه فیلترها، فیلتر کردن ذرات آلوده کننده و از بین بردن میعانات آزاد شده از هوای فشرده می باشد.

توجه! فیلترهای (0.01 تا 50 میکرون) هیچ تاثیری در رطوبت ندارند ، بسته به ظرافت عناصر سازنده فیلتر ، ذرات را فیلتر می کنند. آبی که در بخش تخلیه ی میعانات دیده می شود فقط شامل قطره های آب است و تقریبا ربطی به فیلتر ندارد.

گاهی اوقات در یک سیستم به دلیل نیاز های مختلف چندین فیلتر نیاز داریم :

  • آلودگی آزاد شده از خط لوله یا میعانات در مدت انتقال هوا، باید قبل از رسیدن به تجهیزات حذف شوند.
  • بخش های مختلف تجهیزات کنترل و تنظیم، هوایی با کیفیت های مختلف نیاز دارند.
  • برای کاربرد های خاص (مثل بسته بندی غذا) فیلتراسیون استاندارد کافی نیست. در اینجا به فیلتر های کربن فعال نیاز داریم. هوایی که وارد این فیلتر ها می شود باید از قبل توسط فیلتر های ظریف تمیز شده باشد.

 

 

 

روان کننده پنوماتیک

یک شیر تخلیه اتوماتیک مانند یک شیر تخلیه شناور کار می کند. به محض اینکه میعانات به حد خاصی می رسند شیر باز شده و کاسه آن تخلیه می شود.

 

تخلیه اتوماتیک میعانات سیستم پنوماتیک

 

بسته به نیاز داخل سیستم پنوماتیک ، عناصر مختلف فیلتر وجود دارد که درجات و ظرافت و مواد مختلفی را ارائه می دهند.

در پنوماتیک معمولاً از عناصر فیلتر با ظرافت 5 تا 50 میکرومتر استفاده می کنیم.

برای دستیابی به کیفیت هوا مطابق با ISO 8573-1: 2010 [7: 4: 4] موارد زیر لازم است:

  • غلظت ذرات: 10-5 میلی گرم در متر مکعب
  • ظرافت فیلتر: 50-20 میکرومتر  

در صورت نیاز به کیفیت بهتر ، استاندارد ISO 8573-1: 2010 [6: 4: 4] را توصیه می کنیم که هنوز در پنوماتیک رایج است:

  • غلظت ذرات: حداکثر 5 میلی گرم در متر مکعب
  • ظرافت فیلتر: 5 میکرومتر  

بر اساس ساخت و ظرافت عنصر فیلتر ، ما بین فیلترها تمایز قائل می شویم:

واحد فیلتر کلاسیک

  • ظرافت فیلتر: 5 میکرومتر ، 20 میکرومتر ، 50 میکرومتر
  • جنس: PE مصنوعی ، برنز ساخته شده در صورت تقاضا

واحد پیش فیلتر

  • ظرافت فیلتر: 0،3 میکرومتر
  • جنس: سلولز استات

واحد فیلتر ظریف

  • ظرافت فیلتر: 0،01 میکرومتر
  • جنس: الیاف شیشه ای با استات

فیلتر کربن فعال شده

  • جنس: کربن فعال شده

 

واحد های آماده سازی هوا 

 گیج دیفرانسیلی پنوماتیک

تنظیم فشار با یک رگلاتور

به طور معمول شبکه فشار بین 6 تا 10 بار را تأمین می کند ، که بسته به میزان مصرف هوا می تواند متفاوت باشد.

برای استفاده بهینه از هوای فشرده شده ، فشار لازم برای هر کدام از تجهیزات با رگلاتور فشار مستقلی تنظیم می شود. این فشار فقط می تواند از فشار تأمین شده توسط شبکه (فشار خط) کمتر باشد.

این وظیفه شیر تنظیم فشار است که بدون در نظر گرفتن فشار ورودی یا نوسانات در مصرف هوا ، سطح فشار خروجی را در سطح ثابت نگه دارد.

ما بین رگلاتورها با تهویه ثانویه و رگلاتورها بدون تهویه ثانویه فرق می گذاریم.

رگلاتورهای دارای تهویه ثانویه می توانند فشار اضافی را به طرف ثانویه وارد کنند ، به عنوان مثال هنگامی که فشار P2 توسط عملگر کاهش می یابد یا فشار توسط تجهیزات افزایش می یابد (فشار زیاد بر روی یک سیلندر بزرگ).

رگلاتور های بدون تهویه ثانویه معمولا در مواردی که که فشار خط برای ورود به اتمسفر پیش بینی نشده است استفاده می شوندرگلاتور تهویه ثانویه پنوماتیک

 

احتیاط! تنظیم فشار در سیستم های پنوماتیک همان تنظیم حجم می باشد. مقدار هوای فشرده پشت رگلاتور باید به اندازه کافی زیاد باشد تا بتواند فشار تنظیم شده در رگلاتور را مهیا کند ( خنثی کردن نیروی فنر در رگلاتور). اگر فشار افت کند هوای بیشتری به سیستم پشت رگلاتور تغذیه می شود. بین نیروی فشار هوا و نیروی فنر باید یک تعادلی برقرار باشد.

روانکاری هوای فشرده

در یک سیستم پنوماتیک، نه عناصر کنترلی و نه محرک ها، هیچ کدام به صورت جداگانه روانکاری نمی شوند.به منظور جلوگیری از فرسودگی تجهیزات، روانکاری می تواند کمک کننده باشد. اصطکاک غیر ضروری باعث افزایش مصرف انرژی نیز می شود.

هدفتولید کنندگان قطعات طراحی محصولاتی است که نیازی به روانکاری جداگانه ندارند. این امر با انتخاب مواد مناسب، انتخاب سیستم درزگیری مناسب، کاهش اصطکاک و یا استفاده از روانکاری اولیه مناسب (که در طول عمر دستگاه نیازی به روانکاری مجدد نباشد) محقق می شود. برای این نوع روانکاری انواع خاصی از گریس ها موجود می باشد. آنها برای اینکه به صورت دائمی درون شیرها و سیلندرها قرار بگیرند طراحی شده اند. برای جلوگیری از شسته شدن روان کننده (مثلا گریس)، هوا باید خشک باشد چرا که آب روی تجهیزات و روان کننده آن ها تاثیر منفی دارد.

سؤال اساسی این است که : "آیا باید از روان کننده ها استفاده شود یا نه؟"

     پاسخ: همیشه به برنامه بستگی دارد!

در برخی صنایع خاص (مث صنایع غذایی) روغن کاری ممنوع می باشد.در صنایع دیگری که سیلندر های بزرگ با نیروی زیاد دارند، روانکاری می تواند بسیار مفید باشد، مخصوصا برای افزایش طول عمر تجهیزات.

روان کننده ها در سیستم های پنوماتیک از اصل اثر ونتوری (Venture principle) پیروی می کنند.

روانکاری سییتم پنوماتیک

 علائم استاندارد پنوماتیک

علائم استاندارد پنوماتیک

احتیاط! داشتن فقط یک فیلتر و یک رگلاتور تنظیم فشار برای کل سیستم ناکافی می باشد. به دلیل مصرف بی رویه هوای فشرده ، قطعات مختلف تجهیزات به آماده سازی هوای مستقل نیاز دارند (فشار ، گاهی اوقات نیز کیفیت هوا متفاوت ، تصفیه / روانکاری).

پیشنهاد ما این است که برای قسمت های مختلف آماده سازی هوا را به صورت محلی انجام دهید. ای عمل باعث کاهش فرسودگی و افزایش طول عمر تجهیزات می شود.

 

برای مشاهده خدمات موسسه موتور درایو در زمینه اجرای پروژه اتوماسیون صنعتی بر روی بنر زیر کلیک کنید.

منبع: www.hafner-pneumatik.com

پیشنهاد موتور درایو برای یادگیری پنوماتیک مطالعه مقالات زیر (به ترتیب) می باشد. ترتیبی که در زیر مشاهاده می کنید اصول پنوماتیک را از مبتدی ترین مسائل آن شروع کرده و تا سطح مطلوبی پیش می برد.

1- پنوماتیک چیست؟

2- مفاهیم اولیه و قوانین پنوماتیک

3- طراحی سیستم پنوماتیک و اجزای آن

4- شیر پنوماتیک

5- شیر کنترل جهت پنوماتیک

6- علائم استاندارد شیرهای کنترل جهت پنوماتیک

7- سیلندر های پنوماتیک - بخش اول

8- سیلندرهای پنوماتیک - بخش دوم

9- مبانی آماده سازی هوای فشرده

10- آماده سازی هوای فشرده در سیستم پنوماتیک

11- واحدهای آماده سازی هوای فشرده

12- شیرها و محرک های پنوماتیک با رابط نامور (NAMUR-interface)

13- استفاده از سیستم های پنوماتیک در محیط های خشن

14- مزایای سیستم پنوماتیک و محدودیت ها

15- عملگر پنوماتیک، انواع و کاربردها

نظرات کاربران

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code