نکاتی برای رفع عیب اینورتر

اینورتر یا همان درایو فرکانس متغیر VFD در حال حاضر عضو مهمی از تجهیزات کارگاههای صنعتی شده است. رفع عیب اینورتر مساله مهمی است که به آن می پردازیم.

نکاتی برای رفع عیب اینورتر

آنهارا با نامهای مختلفی می شناسند از قبیل: اینورتر، درایو فرکانس متغیر، VFD، درایو AC، کنترل کننده موتور AC، و انواع اسامی و القاب که از کارگاههای تعمیر و نگهداری تجهیزات شنیده می شود اینها مهم نیست در هر صورت با یک چیز مشخص مواجه هستیم. اینکه این اجزای مهم به درستی کار کنند و در کوتاه ترین زمان ممکن پس از خرابی دوباره آماده به کار شوند. توانایی شناسایی و رفع مشکل موجود در اینورتر (ما در این مقاله از این نام استفاده می کنیم) برای کارکنان بخش نگهداری و تعمیرات (نت) یک توانمندی حیاتی است. امیدواریم که این نوشتار در مورد عیب یابی و رفع عیب اینورتر بتواند بعنوان مرجعی برای عیب یابی و رفع عیب اینورترهای مورد استفاده در کارخانه ها مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه برخی از متداول ترین مشکلات که با آنها برخورد می کنیم و نحوه چک کردن انها آورده شده است./ راه حل های احتمالی نیز آورده شده اند.

احتیاط: در هنگامی که با اینورتر (VFD) کار می کنید.ممکن است حتی اگر از برق قطع باشد، ولتاژهای زیاد خطرناک در آن وجود داشته باشد (به دلیل انرژی ذخیره شده در خازنهای بزرگ باس DC) – فقط افراد دارای صلاحیت بایستی بر روی پنل یا باقی تجهیزات اینورتر کار کنند. مطمئن شوید که تمامی اقداماتی حفاظتی برای از مدار خارج کردن و ایمن کردن دستگاه انجام گرفته است.

برای دریافت اطلاعات و مشاهده  قیمت ترموسوئیچ ، سوئیچ اورلود و ترمیستور PTC روی بنر زیر کلیک کنید.

تامین تجهیزات حفاظت الکتروموتور

ولتاژ زیاد خطرناک در اینورتر

  • پس از قطع از برق حداق 5 دقیقه صبر کنید تا از دشارژ شدن ولتاژ موجود در اینورتر مطمئن شوید و سپس کار بر روی آن را شروع کنید

  • در این زمینه ما مطلبی در وبلاگ خود قرار داده ایم که می توانید مشاهده بفرمایید.

اغلب اینورترها صفحه نمایشی دارند که عیب یابی و ورود پارامترها را تسهیل می کند.

 بازرسی چشمی (در این مرحله برق باید قطع باشد)

بازرسی چشمی اینورتر (VFD)

اطمینان حاصل کنید که تمامی سیمها به درستی متصل شده اند و دستگاه را برای مشکلاتی که با چشم قابل رویت است نظیر موارد زیر جستجو کنید:

  • سوختن بخش هایی از درایو یا اتصالات سیمها
  • نهای خنک کننده (اگر امکان پذیر است) یا هیت سینکها با پرز و کرک و آشغال مسدود نشده باشد.

هیت سینک و فن اینورتر

موتور را برای موارد زیر چک کنید

  • سوختگی سیمها یا بوی سوختگی که از موتور می آید (برداشتن درپوش کاور سیمها بدین منظور می تواند مفید باشد)
  • آسیب فیزیکی به شفت یا کوپلینگ / تسمه

مشکلات عمومی (درایو در شرایط خطا قرار ندارد)

صفحه نمایش چیزی نشان نمی دهد.

  • اگر صفحه نمایش درایو (اینورتر) خاموش است، برق ورودی به اینورتر را چک کنید که ولتاژ آن در مقدار نامی ولتاژ اینورتر باشد، برای دستگاههایی که توان ورودی آنها برق سه فاز است. مطمئن شوید که هر سه فاز را چک کرده باشید.

  • پس از جدا کردن و قطع برق از اینورتر (زمان کافی اجازه بدهید تا ولتاژ باس DC دشارژ شود)، تمامی سیمها را به جزئ سیمهای برق ورودی و زمین را از آن جدا کنید (مثل سیمهای موتور و ورودی ها و خروجی های اینورتر) و مجددا سعی کننید که اینورتر را راه اندازی کنید تا ببینید مشکل اینورتر از سیمهای متصل به آن بوده است یا خیر.

  • همه سیمها را برچسپ شناسایی بزنید و از اتصال صحیح آنها مطمئن شوید.

  • پس از جدا کردن اتصالات مجددا برق را به اینورتر متصل کنید.

  • اگر باز هم صفحه نمایش روشن نشد، به خراب بودن درایو مشکوک شوید و آن را بررسی کنید.

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

موتور درایو عرضه کننده اینورتر (درایو فرکانس متغیر) در برند های مختلف می باشد. جهت مشاهده مشخصات و لیست قیمت محصولات روی لینک های زیر کلیک کنید و برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان ما با شماره تلفن 40331927 و 40331967 تماس بگیرید.

1- لیست قیمت اینورتر پرتو صنعت

2- لیست قیمت اینورتر تکو (TECO)

3- لیست قیمت اینورتر تتا (TETA)

4- قیمت اینورتر اچ پی مونت hpmont

5- قیمت اینورتر هیوندای HYUNDAI

6- قیمت اینورتر اینوت invt

7- قیمت اینورتر دلتا Delta

8- قیمت اینورتر ال اس LS

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

 فیوز(های) برق ورودی سوخته است.

فیوز اینورتر سوخته

 

  • قبل از آنکه اتصال کوتاه احتمالی را رفع نکرده اید. فیوزهای خط ورودی را جایگزین نکنید. اگر اینورتر خراب شده و دلیل ذوب شدن فیوز آن باشد، جایگزین کردن فیوزها و اعمال مجدد برق ممکن است باعث خسارتهای فاجعه بار به اینورتر و بقیه اجزای نزدیک به آن شود.
  • اگر اینورتر اجزای ترمز خارجی دارد (مقاومت ترمز یا یونیت ترمز)، این بخش ها را هم از جهت وجود مشکل احتمالی بررسی کنید.

  • بعد از اینکه تشخیص دادید مشکل واضحی در بخش توان ورودی یا اجزای خارجی ترمز وجود ندارد، فیوزها را تعویض کنید و مجددا برق را به اینورتر متصل کنید.

  • اگر فیوزها مجددا ذوب شدند، به خراب بودن درایو مشکوک باشید.

اینورتر راه اندازی نمی شود.

اگر صفحه نمایش اینورتر روشن می شود، اما راه اندازی نمی شود، این مشکل می تواند دلایل متعددی داشته باشد.

  • مطمئن شوید که اینورتر در شرایط خطا (fault) قرار ندارد. – اگر این طور است، شرایط خطا را برطرف کنید
  • چک کنید که ورودی اعمالی مناسب به درایو اعمال می شود، چه از طریق ورودی های گسسته و یا ارتباطات از بقیه تجهیزات.

    سیمهای شل و اتصالات نامناسب از جمله دلایل آن است.

اینورتر راه اندازی می شود اما عملی انجام نمی دهد.

  • اغلب اینورتر سیگنال فعال سازی راه اندازی را دریافت می کند اما سیگنال سرعت را خیر (با توجه به اینکه چگونه پیکربندی شده است، از طریق ترمینالهای I/O یا کابلهای ارتباطی با دیگر تجهیزات)

 خطاهای اینورتر

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خطای درایو با توجه به مدل آن به راهنمای استفاده کنندگان دستگاه مراجعه کنید.

توجه: خیلی مهم است که برای تمام تجهیزات درایو فرکانس متغیر (اینورتر) که موجود دارید یک راهنمای استفاده برای برخورد با مشکلات احتمالی یک نسخه از راهنمای استفاده در دسترس داشته باشید. اگر راهنمای استفاده مناسب ندارید معمولا می توانید آن را در اینترنت یافته و از آن دانلود کنید.

خطای اضافه جریان

این مورد نشان دهنده آن است که درایو در خروجی خود جریان بیش از اندازه را مشاهده کرده است. که می تواند به دلایل زیر باشد.

  • بار بیش از حد از موتور
  • خود موتور، کابلها یا اتصالات آن آسیب دیده اند.
  • زمان شتاب گیری ناکافی (به احتمال زیاد در کاربری های جدید تاسیسات یا تغییر پارمترهایی که به تازگی انجام شده است.)
  • مشکل بار بر روی موتور (گیربکس، کوپلینگ، گیر کردن موتور)

خطای اضافه ولتاژ

درایو در باس DC خود شرایط اضافه ولتاژ را حس کرده است.

  • مشکل مدار ترمز، هم داخلی و هم خارجی (سیم کشی، یونیت ترمز، مشکلات مقاومت ترمز داخلی یا خارجی)
  • تنظیم زمان شتابدهی اینورتر خیلی کوچک است. (پارامتر)

خطای کم بودن ولتاژ

اینورتر حس کرده است که ولتاژ خط یا ولتاژ برق تغذیه خیلی کم است.

  • ولتاژ خط ورودی را چک کنید بایستی در محدوده تعریف شده برای درایو باشد.
  • اگر برق ورودی سه فاز است، ولتاژ همه فازها را چک کنید.
  • ممکن است که برق تغذیه درایو توسط چیزی که به ورودی/خروجی درایو متصل شده است پایین کشیده شده باشد.
  • با قطع کردن برق، همه اتصالات ورودی/خروجی از درایو را حذف کنید، سپس مجددا برق را متصل کنید و این مورد را بررسی کنید.

 خطای حرارت اضافی درایو

نوعا این مورد بدین دلیل است که هیت سینک درایو دمایش بیش از اندازه افزایش یافته است.

 اضافه حرارت اینورتر

 

  • هیت سینک و فنهای درایو را چک کنید و مطمئن شوید که آنها تمیز و آری از پرز و آشغال باشند.
  • بررسی کنید و ببینید که فنهای خنک کننده کار می کنند.

توجه: برخی از درایها فنهای خنک کننده ای دارند که در هنگامی که موتور کار می کند یا دمای آن از حد مشخصی فراتر برود شروع به کار می کنند.

خطای دمای بیش از اندازه موتور

دمای موتور متصل به درایو توسط درایو حس نمی شود.

  • دمای موتور را از نظر حرارت اضافی چک کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که دمای موتور در درایو به درستی سنجش شده است.

خطای زمین

  • سیم کشی از درایو فرکانس متغیر به موتور را چک کنید و خراش و لخت شدگی احتمالی را که سیمها را به اتصال زمین وصل کرده است بیابید.
  • موتور را از نظر احتمال وجود نشتی زمین چک کنید. (موتور را قبل از انجام تست عایقی یا تست با مگر از درایو جدا کنید)

خطای اضافه بار موتور

  • ممکن است درایو قبل از نمایان شدن این خطا مدت کوتاهی کار کند، این خطا معمولا بوسیله جریان بیش از اندازه در یک بازه زمانی رخ می دهد.
  • موتور و بار متصل به آن را از نظر وجود مشکل احتمالی بررسی کنید.
  • مطمئن شوید که درایو برای موتورهای در حال کار بدرستی سایز شده و پیکربندی شده است (پارامترهای موتور)

خطای بیرونی

  • این خطا نوعا به اتصالات خارجی درایو مربوط است که پایش می شود.
  • مدارات خارجی که به ورودی خطای خارجی درایو متصل هستند را چک کنید.

 

برای مشاهده خدمات موسسه موتور درایو در زمینه تعمیر اینورتر ، درایو و سافت استارتر بر روی بنر زیر کلیک کنید.

عیب یابی و تعمیر اینورتر

ما در موسسه موتوردرایو اینورتر تعمیر می کنیم. در صورت نیاز به این خدمت با شماره های 40331927-021 و 40331967-021 با ما در تماس باشید.

ترتیبی که موتور درایو برای خواندن مطالب سری نصب و راه اندازی و همچنین عیب یابی و تعمیرات اینورتر و سافت استارتر به شما پیشنهاد می کند:

1- در هنگام راه اندازی درایو (VSD) چه چیزهایی را باید بررسی کرد؟

2- تنظیم پارامترهای اصلی سافت استارتر

3- محاسبه مقاومت ترمز اینورتر (درایو فرکانس متغیر)

4- روش اتصال اینورتر به موتور

5- نگهداری مناسب درایو موتور

6- نحوه سیم کشی اینورتر

7- عیب یابی و تعمیر اینورتر

8- نکاتی برای رفع عیب اینورتر

9- نحوه تست IGBT اینورتر

10- چگونه تعمیر اینورتر (درایو) را انجام دادیم

 

منبع:

General Troubleshooting Of VFD Problems- www.pesquality.com

 

نظرات کاربران

Responsive image
محمد مرادی
1400/02/09

اقا مایه درایو v10000داریم ورودیش برق داره خودشم روشن ولی خروجی برق نداره

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام دلایل متعددی می تواند وجود داشته باشد. باید یک به یک بررسی شود. لطفا با تلفن های موجود در فوتر وبسایت تماس بگیرید.

Responsive image
کاظم
1399/12/22

سلام یکی از درایوهای من خود به خود استپ می شود و دوباره شروع به کار می کند. سیم کشی ها هم چک کردم همه محکم هستند.لطفا راهنمایی بفرمایید

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام کاظم جان

احتمال دارد در مدار کنترل و یا سیم کشی آن ایرادی وجود داشته باشد. باید از نزدیک بررسی کنم.

Responsive image
حیدر همت زاده
1399/10/21

سلام وقت بخیر اقای مهندس ما ایستگاه پمپاژ اب داریم که زیر بار بوده واداره برق امده برق را قطع کرده وکات ها را کشیده الان کات ها را جا زدن ولی درایو راه اندازی نمیشه البته دستی اسارت میخوره ولی مثل قبل فرمان نمی گیره

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب همت زاده

این طور که شما می فرمایید احتمالا تنظیمات درایو به هم خورده است یا پورت رتباطی کنترل فرمان درایو قطع شده است. بررسی کنید.

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code