عوامل مهم در خرابی عایق الکتروموتور

عوامل اصلی خرابی عایق الکتروموتور شامل مواد مخرب عایق و حرارت زیاد است که در این مقاله بدان پرداخته ایم.

عوامل مهم در خرابی عایق الکتروموتور

  • متداول ترین عامل خاربی در تجهیزات برقی افت کیفیت و شکست عایقی (flashover) است. عایق الکتریکی می تواند مایع یا جامد، ارگانیک یا غیر ارگانیک باشد.

خرابی عایق الکتروموتور

 

دو تا از مهمترین عوامل دخیل در شکست عایقی موتور

مواد عایقی ارگانیک شامل: مینا، لاکها، رزین ها یا پلیمرهایی که به سطح فلزی در بین لایه های سیم پیچی اعمال می شوند که در اغلب ماشین های خنک شونده با هوا یا ترانسفورماتورهای غوطه ور در روغن مشاهده می شوند.

ترانسفورماتورهای بزرگتر با روغنهای معدنی پر شده اند. که قابلیت عایقی بالاتری ایجاد کرده و با تجهیز آنها به رادیاتورها، فنها و پمپهای خارجی به صورت موثری توانایی شان برای اتلاف حرارت افزایش یافته است. عایق جامد مورد استفاده در این ترانسفورماتورها معمولا از جنس کاغذ آغشته به روغن می باشد که به دور هادی های سیم پیچ پیچیده شده اند.

مواد عایقی غیر ارگانیک می توانند شامل ترکیبی از مواد زیر باشند.

  • اکسید منیزیم

  • سیلیکاتها

  • فسفاتها

  • پودر سرامیک

این نوع از عایق معمولا با حرارت بر سطح فلز اعمال می شوند و نسبت به عایقهای ارگانیک کمتر متداول هستند. فارغ از اینکه عایق از کدام نوع است، دو عامل دخیل در خرابی عایق، حرارت و رطوبت می باشند.

1- رطوبت بیش از اندازه

در ماشینهای الکتریکی خنک شونده با هوا، میزان رطوبت موجود در هوا خیلی مهم است. با پیر شدن عایقها، ترکهای ریزی در پیشانی عایق مشاهده می گردد. رطوبت به داخل این ترکها نفوذ کرده و باعث ایجاد یک اتصال کوتاه بین حلقه های مجاور سیم در سیم پیچی می گردد. اگرچه ولتاژ بین حلقه ها خیلی کم است، هنگامی که آنها به به یکدیگر متصل می شوند، یک حلقه بسته برای شار مغناطیسی تامین می شود، که باعث عبور جریان خیلی زیاد از حلقه اتصال کوتاه شده، می شود. که معمولا باعث تخریب ماشین الکتریکی می شود. و نیاز است که ماشین جایگزین گردد یا مجددا سیم پیچی گردد.

در ماشین های خنک شونده با روغن (مثل ترانسفورماتورها)، فقط با نمونه برداری از روغن می توان به وجود رطوبت در آن پی برد. با توجه به فرآیند پیوسته سیکلهای گرم و خنک شدن ترانسفورماتور، رطوبت از طریق دریچه انبساط هوا به داخل روغن مکیده می شود.

نکته: خشک کنهای مخصوص هوا (مثل Drycol) و بقیه جاذبها می توانند به منظور کاهش دادن میزان رطوبت جذب شونده به روغن کمک کنند.

در ترانسفورماتورهای پر شده از روغن توجه به این نکته ضروری است که وجود رطوبت خیلی کم در روغن باعث کاهش قابل توجه در مقدار عایقی می شود. فقط 30 جزئ آب در میلیون جزئ روغن تحمل عایقی آن را به میزان 50% کاهش می دهد.

2- دمای بیش از حد

در ماشینهای الکتریکی خنک شونده با هوا، دمای زیاد در طولانی مدت باعث پیری حرارتی می شود. این باعث می شود عایق ترد و شکننده شود. خرابی متعاقب می تواند ناشی از نفوذ رطوبت باشد که قبلا مورد بحث قرار گرفت و یا از طریق اتصال فیزیکی هادی ها رخ دهد.

در ترانسفورماتورهای پر شده با روغن این اثر پیری عایق نامیده می شود. پیری شیمیایی در دماهای بالا خیلی سریع تر رخ می دهد، کاهش عمر عایق بصورت تقریبی با دمای آن رابطه نمایی دارد.

برای مثال – برای یک عایق که دمای نامی آن بصورت استاندارد 65°C (افزایش دما) است. کاهش عمر آن از 0.001% بر ساعت در 100°C تا 0.05% بر ساعت در 140°C و 1.0% بر ساعت در 180°C می رسد. اگر بخواهیم عبارت بالا را بر حسب بازه زمانی بیان کنیم عمر عایقی مورد انتظار 11.4 سال در 100°C، 83 روز در 140°C و 100 ساعت در 180°C است.

به صورت تقریبا واضح می توان اهمیت نگهداری دما های کارکرد تجهیزات و اطمینان از اینکه تجهیزات الکتریکی در مای محیط پایین نگهداری شوند مشاهده کرد. 

برای دریافت اطلاعات و مشاهده  قیمت ترموسوئیچ ، سوئیچ اورلود و ترمیستور PTC روی بنر زیر کلیک کنید.

تامین تجهیزات حفاظت الکتروموتور

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

موتور درایو عرضه کننده الکتروموتور در برندهای مختلف می باشد. جهت مشاهده مشخصات و لیست قیمت محصولات روی لینک های زیر کلیک کنید و برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان ما با شماره تلفن 40331927 و 40331967 تماس بگیرید.

1- لیست قیمت الکتروموتور موتوژن

2- لیست قیمت الکتروموتور الکتروژن

3- لیست قیمت الکتروموتور زیمنس

4- لیست قیمت الکتروموتور گاماک (GAMAK)

5- لیست قیمت الکتروموتور ایلماز (ELK-YILMAZ)

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

مرجع:

https://electrical-engineering-portal.com/2-most-common-contributing-factors-in-insulation-failure

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای کسب اطلاعات مناسب درباره تست و تعمیر الکتروموتور الکتروموتور مطالعه مقالات زیر می باشد:

1- سیزده دلیل اصلی خرابی موتورها

2- چگونه مقاومت عایقی موتور را اندازه گیری کنیم

3- نحوه تست کردن خازنهای الکتروموتور تکفاز

4- تعویض خازن راه انداز و دائمی الکتروموتور القایی تکفاز

5- دلایل افزایش تلفات در موتورهای بازپیچی

6- تست سیم پیچ موتور سه فاز با اهم متر

7- قواعد تعمیر و نگهداری الکتروموتورها

8- روغن یا گریس در روانکاری الکتروموتورها - قسمت اول

9- روغن یا گریس در روانکاری الکتروموتورها - قسمت دوم

10- نحوه تست موتور تک فاز

11- تعمیر موتور تکفاز - قسمت اول

12- تعمیر موتور تکفاز - قسمت دوم

13- تعمیر موتور تکفاز - قسمت سوم

14- چگونه درجه حرارت سیم پیچ موتور سه فاز را ارزیابی کنیم

15- توصیه هایی برای خنک کاری در موتورهای داغ

16- تشخیص جریانهای گذرنده از یاتاقان موتورها

17- دستورالعمل هایی برای تعمیر و نگهداری الکتروموتور

18- توصیه هایی برای جلوگیری از سوختن الکتروموتور

19- علل رایج خرابی سیم پیچی استاتور

20- نکات تعمیر موتور روتور سیم پیچی شده

21- علل خرابی یاتاقان (Bearing) و اقدام متقابل

22- عوامل مهم در خرابی عایق الکتروموتور

23- عیب یابی رایج ترین اشکالات سیم پیچی موتورهای الکتریکی سه فاز

24- خرابی الکتروموتور به دلیل کار با درایو + راهکارها

25- خطا های روتور قفس سنجابی

26- روش های تست روتور قفس سنجابی - بخش اول

27- روش های تست روتور قفس سنجابی - بخش دوم

28- تبدیل نصب الکتروموتور از افقی به عمودی

نظرات کاربران

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code