نحوه کار رزولور چگونه است؟

اما آیا می دانید که رزولور چگونه کار میکند؟ رزولور شامل یک قسمت ثابت است که به آن استاتور می گویند. و یک قسمت چرخان و متحرک دارد که به آن روتور می گویند و به شفت موتور وصل می شود.

نحوه کار رزولور چگونه است؟

یک ماشین تراش دارای چندین محور می باشد که با یک سروو سیستم هدایت می شود. در این مورد برای سنسور فیدبک از یک رزولور استفاده شده است.اما آیا می دانید که رزولور چگونه کار میکند؟

 

با ما همراه باشید تا پاسخ این پرسش را بیابیم.

رزولور چگونه کار می کند؟

رزولور شامل یک قسمت ثابت است که به آن استاتور می گویند. و یک قسمت چرخان و متحرک دارد که به آن روتور می گویند و به شفت موتور وصل می شود.

سیم پیچ اولیه استاتور به یک سیگنال سنوسی فرکانس بالا متصل می شود. این سیگنال سینوسی به سیم پیچ روتور منتقل می شود. زیرا سیم پیچ اولیه استاتور و سیم پیچ روتور در کنار یکدیگر مثل یک ترانسفورماتور عمل می کنند.

بنابراین سیم پیچ روتور را می توانیم سیم پیچ مرجع بنامیم. قدر نسبی ولتاژ سینوسی و کسینوسی برای تعیین زاویه روتور نسبت به استاتور اندازه گیری می شود.

 

برای داشتن یک سیگنال خروجی ما دو سیم پیچ ثانویه در استاتور داریم: سیم پیچ سینوسی و سیم پیچ کسینوسی که با زاویه 90 درجه نسبت به هم قرار می گیرند.

 

حالا بیایید شرایطی را در نظر بگیریم که این رزولور را روی شفت موتور نصب کنیم و به سیم پیچ اولیه استاتور آن یک سیگنال سینوسی با فرکانس بالا اعمال کنیم. میدان مغناطیسی متناوب پالسی سیم پیچ روتور یک ولتاژ متناوب در سیم پیچ های اندازه گیری سینوسی و کسینوسی القا می کند. دامنه آن ها به موقعیت زاویه روتور بستگی دارد. 

اگر سیم پیچ روتور و سیم پیچ اندازه گیری با هم موازی باشند، میدان مغناطیسی روتور به صورت کامل از سیم پیچ اندازه گیری عبور می کند. بنابراین ولتاژ القا شده ماکزیمم خواهد بود و در زاویه شفت صفر درجه ، موج کسینوسی نیز در بیشینه مقدار خود خواهد بود.

اگر سیم پیچ روتور و سیم پیچ اندازه گیری با یک دیگر زاویه داشته باشند، هیچ ولتاژی القا نمی شود. 

اگر شفت موتور را 90 درجه بچرخانیم می توانیم تمام این گفته ها را اثبات کنیم.

 

سیگنال های رزولور در سرعت بالا

 حالا بیایید بیس زمانی اسیلسکوپ را تغییر بدهیم و سیگنالهای اندازه گیری شده را ببینیم. 

آنچه الان می بینیم چیزی است که به آن سیگنال سینوسی و کسینوسی مدوله شده می گوییم که به آن منحنی انولوپ (پاکت) نیز می گویند. و حالا این سیگنال به مبدل دیجیتال (RDC) رزولور رسیده است تا موقعیت فعلی روتور و سرعت چزخشی را از روی این سیگنال ها ارزیابی کند. 

 

چرا از رزولور استفاده می کنیم؟

برخلاف انکودر ها ، رزولور از قطعات الکترونیکی استفاده نمی کند. بنابراین در مقابل آلودگی ها و لرزه ها مقاوم است و در گستره دمایی وسیعی به صورت امن و پایدار کار می کند. 

این موضوع آن ها را قابل اطمینان و در برابر محیط مقاوم می کند.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای کسب اطلاعات مناسب درباره کنترل الکتروموتور و ادوات مربوطه مطالعه مقالات زیر می باشد:

1- نحوه کار رزولور چگونه است؟

2- اصول شینه بندی تابلو برق

3- روش های کنترل موتور القایی

4- تست های مهم برای تایید تابلو برق

5- تجهیزات اصلی تابلو برق

6- کنترل اینورتر با پی ال سی

7- یک برنامه ساده PLC برای کنترل موتور AC

8- راه اندازی موتور با اتوترانس

9- راه اندازی و کنترل موتور اسلیپ رینگ

10- سایز کردن کابل و سیم

11- راه اندازی موتور سه فاز با برق تکفاز

12- نحوه سیم کشی اینورتر (درایو فرکانس متغیر)

13- راه اندازی ستاره مثلث

14- راه اندازی موتور القایی با ولتاژ مستقیم خط

15- سنسور اثر هال در کنترل موتور

16- مقایسه انکودر و رزولور

17- سنجش سرعت و موقعیت با استفاده از انکودر

 18- انکودر دوار چیست؟

19- انتخاب تجهیزات فیدبک مناسب برای موتور

20- انتخاب الکتروموتور برای کنترل دقیق حرکت

نظرات کاربران

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code