چگونه درجه حرارت سیم پیچ موتور سه فاز را ارزیابی کنیم

با توجه به اینکه افزایش دمای بیش از حد در موتورها باعث کاهش عمر مفید آن می شود و حتی گاهی اوقات خسارات فراوانی به بار می آورد، از اینرو پی بردن به دمای موتور و مقایسه آن با دمای مجاز موتور می تواند کمک فراوانی به ما در جلوگیری از وارد آمدن خسارات احتمالی بنماید.

چگونه درجه حرارت سیم پیچ موتور سه فاز را ارزیابی کنیم

چگونه درجه حرارت سیم پیچ موتور سه فاز را ارزیابی کنیم

حرارت موتور

قبل از اینکه یک قسمت از دستگاه را که فکر می کنید گرم کار می کند، جدا کنید، یک مدت زمانی را صرف کنید و تا نسبت به فرض اولیه خود مطمئن شوید. آیا شک دارید که یک موتور سه فاز، گرم کار می کند؟ اگر اینگونه است، آن الکتروموتور، گرمایی که تولید می کند بیشتر از آن چیزی است که در کلاس حرارتی خود می تواند دفع کند، در گرمای بیش از حد، نگرانی اصلی و بارز ما، سلامتی روانکاری یاطاقان ها و سیستم عایق بندی سیم پیچ است.

قبل از اینکه متحمل هزینه باز کردن یا بیرون کشیدن موتور شوید، درجه حرارت سیم پیچ را بصورت زیر بررسی کنید.

دسته بندی ( کلاس ) حرارتی و محدودیت افزایش دما

پس از تعیین دمای سیم پیچ الکتروموتور دمای بدست آمده را با درجه حرارت مجاز پلاک نامی آن مقایسه کنید. اغلب فقط کلاس عایق بندی در پلاک موتور درج شده است. برای موتور های الکتریکی کلاس عایق بندی معمولا B، F یا H است. موتورهایی که نزدیک به حد مجاز درجه حرارت خود قرار می گیرند یا امکان دارد از آن عبور کنند، می توانند مشکلاتی ایجاد کنند.

اندازه گیری جریان هر سه فاز استاتور

مقادیر قرائت شده را با مقادیر نامی و در صورت امکان، با جریان های قرائت شده همه موتورهای هم نوع، در یک کاربرد یکسان مقایسه کنید. گرمای تولید شده توسط سیم پیچ استاتور با مقاومت سیم پیچ و مربع ( توان دوم ) جریان متناسب است. جریان اضافی به معنای ایجاد گرمای اضافی است.

توجه

با لمس کردن ساده بدنه موتور نتیجه نگیرید که سیم پیچ آن خیلی داغ شده است.درجه حرارت سیم پیچ ها را نمی توان بطور کامل بر اساس درجه حرارت بدنه خارجی محاسبه کرد.اگر موتور مجهز به آشکارسازهای دمایی است که قابلیت قرائت دما را دارند، از آنها استفاده کنید.همیشه به یک کنترل کننده نیاز ندارید. ترمیستورها ممکن است نیاز به کنترل کننده داشته باشند، اما ترموکوپل ها و آشکارسازهای مقاومت دمایی (RTD ها) را می توان به راحتی با دستگاه های رایج، دستگاههای اندازه گیری قابل حمل و جداول مرجع قرائت و نتیجه گیری کرد.همیشه به یک کنترل کننده نیاز ندارید. ترمیستورها ممکن است نیاز به کنترل کننده داشته باشند، اما ترموکوپل ها و آشکارسازهای مقاومت دمایی (RTD ها) را می توان به راحتی با دستگاه های رایج، دستگاههای اندازه گیری قابل حمل و جداول مرجع قرائت و نتیجه گیری کرد. یک ترموکوپل یا RTD را با توجه و در نظر گرفتن اقدامات احتیاطی الکتریکی و ایمنی مناسب، می توان به پشت قسمت آهنی هسته چسپاند.

ترموکوپل یا RTD

در چنین مواردی، دمای سیم پیچ معمولا حدود 5 تا 10 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای آهن هسته استاتور است. اگر آشکارسازهای دما نصب نشده باشد و یا کارآمد نباشند، درجه حرارت سیم پیچ را می توان با استفاده از یک سری زمانی از اندازه گیری های مقاومت سیم پیچ که پس از خاموش شدن انجام می شود، استخراج نمود. (در صورت نیاز، با مرکز خدمات خود تماس بگیرید ). در حالی که این روش نیاز به خاموش کردن و بازکردن اتصالات موتور دارد، بسته به شرایط و اندازه  دستگاه، ممکن است ارزشش را داشته باشد.هنگامی که دمای سیم پیچ را بدست آوردید، مقدار آن را با دمای نامی پلاک موتور، یعنی دمای مجاز، مقایسه کنید.معمولا فقط کلاس عایق بندی بر روی پلاک موتور درج شده است. برای موتور های الکتریکی معمولا  کلاس عایق بندی B، F یا H است (جدول را ببینید ). موتورهایی که نزدیک به حد مجاز درجه حرارت خود قرار می گیرند یا می توانند از آن عبور کنند، می توانند مشکلاتی ایجاد کنند.

 پلاک موتور

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خواندن پلاک موتور ها به " خواندن پلاک موتور القایی در استاندارد IEC " و " نحوه خواندن پلاک موتورهای القایی " مراجعه نمایید.

بیشتر دقت کنید

اگر ارزیابی شما از دمای سیم پیچ نشان می دهد که مشکلی وجود دارد، اقداماتی برای رفع مشکل آن انجام دهید و منتظر خرابی  یا از کار افتادگی دستگاه نباشید.در حالی که گرمای بیش از حد در سیم پیچ استاتور می تواند منجر به خرابی سیم پیچ آن شود، همچنین به دلیل انتقال گرما از سیم پیچ استاتور به روانکاری یاطاقان می تواند به هسته استاتور و یا اجزای مکانیکی آسیب برساند.

برای دریافت راهنمایی هایی در مورد خنک کاری موتور ها به " توصیه هایی برای خنک کاری در موتورهای داغ " مراجعه نمایید

منبع : Mike Howell  www.easa.com.

 

نظرات کاربران

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code