چگونه درجه حرارت سیم پیچ موتور سه فاز را ارزیابی کنیم

پی بردن به دمای موتور و مقایسه آن با دمای مجاز موتور می تواند کمک فراوانی به ما در جلوگیری از وارد آمدن خسارات احتمالی بنماید.

چگونه درجه حرارت سیم پیچ موتور سه فاز را ارزیابی کنیم

چگونه درجه حرارت سیم پیچ موتور سه فاز را ارزیابی کنیم

حرارت موتور

قبل از اینکه یک قسمت از دستگاه را که فکر می کنید گرم کار می کند، جدا کنید، یک مدت زمانی را صرف کنید و تا نسبت به فرض اولیه خود مطمئن شوید. آیا شک دارید که یک موتورالقایی سه فاز، گرم کار می کند؟ اگر اینگونه است، آن الکتروموتور، گرمایی که تولید می کند بیشتر از آن چیزی است که در کلاس حرارتی خود می تواند دفع کند، در گرمای بیش از حد، نگرانی اصلی و بارز ما، سلامتی روانکاری یاطاقان ها و سیستم عایق بندی سیم پیچ است.

قبل از اینکه متحمل هزینه باز کردن یا بیرون کشیدن موتور شوید، درجه حرارت سیم پیچ را بصورت زیر بررسی کنید.

دسته بندی ( کلاس ) حرارتی و محدودیت افزایش دما

پس از تعیین دمای سیم پیچ الکتروموتور دمای بدست آمده را با درجه حرارت مجاز پلاک نامی آن مقایسه کنید. اغلب فقط کلاس عایق بندی در پلاک موتور درج شده است. برای موتور های الکتریکی کلاس عایق بندی معمولا B، F یا H است. موتورهایی که نزدیک به حد مجاز درجه حرارت خود قرار می گیرند یا امکان دارد از آن عبور کنند، می توانند مشکلاتی ایجاد کنند.

اندازه گیری جریان هر سه فاز استاتور

مقادیر قرائت شده را با مقادیر نامی و در صورت امکان، با جریان های قرائت شده همه موتورهای هم نوع، در یک کاربرد یکسان مقایسه کنید. گرمای تولید شده توسط سیم پیچ استاتور با مقاومت سیم پیچ و مربع ( توان دوم ) جریان متناسب است. جریان اضافی به معنای ایجاد گرمای اضافی است.

توجه

با لمس کردن ساده بدنه موتور نتیجه نگیرید که سیم پیچ آن خیلی داغ شده است.درجه حرارت سیم پیچ ها را نمی توان بطور کامل بر اساس درجه حرارت بدنه خارجی محاسبه کرد.اگر موتور مجهز به آشکارسازهای دمایی است که قابلیت قرائت دما را دارند، از آنها استفاده کنید.همیشه به یک کنترل کننده نیاز ندارید. ترمیستورها ممکن است نیاز به کنترل کننده داشته باشند، اما ترموکوپل ها و آشکارسازهای مقاومت دمایی (RTD ها) را می توان به راحتی با دستگاه های رایج، دستگاههای اندازه گیری قابل حمل و جداول مرجع قرائت و نتیجه گیری کرد.همیشه به یک کنترل کننده نیاز ندارید. ترمیستورها ممکن است نیاز به کنترل کننده داشته باشند، اما ترموکوپل ها و آشکارسازهای مقاومت دمایی (RTD ها) را می توان به راحتی با دستگاه های رایج، دستگاههای اندازه گیری قابل حمل و جداول مرجع قرائت و نتیجه گیری کرد. یک ترموکوپل یا RTD را با توجه و در نظر گرفتن اقدامات احتیاطی الکتریکی و ایمنی مناسب، می توان به پشت قسمت آهنی هسته چسپاند.

ترموکوپل یا RTD

در چنین مواردی، دمای سیم پیچ معمولا حدود 5 تا 10 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای آهن هسته استاتور است. اگر آشکارسازهای دما نصب نشده باشد و یا کارآمد نباشند، درجه حرارت سیم پیچ را می توان با استفاده از یک سری زمانی از اندازه گیری های مقاومت سیم پیچ که پس از خاموش شدن انجام می شود، استخراج نمود. (در صورت نیاز، با مرکز خدمات خود تماس بگیرید ). در حالی که این روش نیاز به خاموش کردن و بازکردن اتصالات موتور دارد، بسته به شرایط و اندازه  دستگاه، ممکن است ارزشش را داشته باشد.هنگامی که دمای سیم پیچ را بدست آوردید، مقدار آن را با دمای نامی پلاک موتور، یعنی دمای مجاز، مقایسه کنید.معمولا فقط کلاس عایق بندی بر روی پلاک موتور درج شده است. برای موتور های الکتریکی معمولا  کلاس عایق بندی B، F یا H است (جدول را ببینید ). موتورهایی که نزدیک به حد مجاز درجه حرارت خود قرار می گیرند یا می توانند از آن عبور کنند، می توانند مشکلاتی ایجاد کنند.

 پلاک موتور

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خواندن پلاک موتور ها به " خواندن پلاک موتور القایی در استاندارد IEC " و " نحوه خواندن پلاک موتورهای القایی " مراجعه نمایید.

بیشتر دقت کنید

اگر ارزیابی شما از دمای سیم پیچ نشان می دهد که مشکلی وجود دارد، اقداماتی برای رفع مشکل آن انجام دهید و منتظر خرابی  یا از کار افتادگی دستگاه نباشید.در حالی که گرمای بیش از حد در سیم پیچ استاتور می تواند منجر به خرابی سیم پیچ آن شود، همچنین به دلیل انتقال گرما از سیم پیچ استاتور به روانکاری یاطاقان می تواند به هسته استاتور و یا اجزای مکانیکی آسیب برساند.

برای دریافت راهنمایی هایی در مورد خنک کاری موتور ها به " توصیه هایی برای خنک کاری در موتورهای داغ " مراجعه نمایید

http://motordrive.ir/test-and-repair/%D8%B9%DB%8C%D8%A8-%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

موتور درایو عرضه کننده الکتروموتور در برندهای مختلف می باشد. جهت مشاهده مشخصات و لیست قیمت محصولات روی لینک های زیر کلیک کنید و برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان ما با شماره تلفن 40331927 و 40331967 تماس بگیرید.

1- لیست قیمت الکتروموتور موتوژن

2- لیست قیمت الکتروموتور الکتروژن

3- لیست قیمت الکتروموتور زیمنس

4- لیست قیمت الکتروموتور گاماک (GAMAK)

5- لیست قیمت الکتروموتور ایلماز (ELK-YILMAZ)

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

برای دریافت اطلاعات و مشاهده  قیمت ترموسوئیچ ، سوئیچ اورلود و ترمیستور PTC روی بنر زیر کلیک کنید.

تامین تجهیزات حفاظت الکتروموتور

منبع : Mike Howell  www.easa.com.

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای کسب اطلاعات مناسب درباره تست و تعمیر الکتروموتور الکتروموتور مطالعه مقالات زیر می باشد:

1- سیزده دلیل اصلی خرابی موتورها

2- چگونه مقاومت عایقی موتور را اندازه گیری کنیم

3- نحوه تست کردن خازنهای الکتروموتور تکفاز

4- تعویض خازن راه انداز و دائمی الکتروموتور القایی تکفاز

5- دلایل افزایش تلفات در موتورهای بازپیچی

6- تست سیم پیچ موتور سه فاز با اهم متر

7- قواعد تعمیر و نگهداری الکتروموتورها

8- روغن یا گریس در روانکاری الکتروموتورها - قسمت اول

9- روغن یا گریس در روانکاری الکتروموتورها - قسمت دوم

10- نحوه تست موتور تک فاز

11- تعمیر موتور تکفاز - قسمت اول

12- تعمیر موتور تکفاز - قسمت دوم

13- تعمیر موتور تکفاز - قسمت سوم

14- چگونه درجه حرارت سیم پیچ موتور سه فاز را ارزیابی کنیم

15- توصیه هایی برای خنک کاری در موتورهای داغ

16- تشخیص جریانهای گذرنده از یاتاقان موتورها

17- دستورالعمل هایی برای تعمیر و نگهداری الکتروموتور

18- توصیه هایی برای جلوگیری از سوختن الکتروموتور

19- علل رایج خرابی سیم پیچی استاتور

20- نکات تعمیر موتور روتور سیم پیچی شده

21- علل خرابی یاتاقان (Bearing) و اقدام متقابل

22- عوامل مهم در خرابی عایق الکتروموتور

23- عیب یابی رایج ترین اشکالات سیم پیچی موتورهای الکتریکی سه فاز

24- خرابی الکتروموتور به دلیل کار با درایو + راهکارها

25- خطا های روتور قفس سنجابی

26- روش های تست روتور قفس سنجابی - بخش اول

27- روش های تست روتور قفس سنجابی - بخش دوم

28- تبدیل نصب الکتروموتور از افقی به عمودی

نظرات کاربران

Responsive image
باقری
1400/03/14

سلام مهندس ما یک الکتروموتور 132 کیلووات داریم که با سافت استارتر روشن میشه و جریان هنگام سرد بودن موتور 190 آمپر هست . و بعد 4ساعت کار کردن دمای سیم پیچ به 90درجه می‌رسد و موتور خاموش می شود دمای محیط هم 40درجه هست زمانی که دمای موتور به 89 درجه می‌رسد جریان همان 190آمپر هست کلاس موتور fهست اگه ممکن هست راهنمایی کنید ؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب باقری

الکتروموتور کلاس F تا دمای 150 درجه سانتیگراد می تواند کار کند و برای آن مشکلی پیش نیاید تعریف کلاس F همین است. شما دمای سیم پیچ را چگونه اندازه گیری کرده اید؟ در صورت نیاز با شماره تلفن ما تماس بگیرید.

Responsive image
محمدزاده
1397/11/12

سلام اقای کریمی ما یک الکتروموتور 115 کیلوواتی داریم که به صورت ستاره مثلث راه اندازی می شود واین الکتروموتور با قطع برق خاموش شد بعد از وصل برق و گذشت زمان نیم ساعت از خاموش شدن الکتروموتور اقدام به روشن شدن دوباره الکتروموتور کردم که الکترو موتور روشن شد وبعد از زمان تقریبی نیم ساعت از ان دود بلند شد وخاموش شد و احتمالا سیم پیچی ان سوخته است به نظر شما چرا وسایل حفاظتی این الکتروموتور عمل نکرده است؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام رضا جان

نوع سوختگی الکتروموتور بایستی بررسی شود. از اینکه موتور خاموش شده و پس از روشن کردن مجدد به مشکل برخورد کرده است. نمی توان چیز خاصی برداشت کرد. سرکلاف موتور را باز کنید و نوع سوختگی را با انواع سوختگی موجود در مقاله "علل رایج خرابی سیم پیچی ها استاتور" مقایسه کنید. سپس در مورد مشکل ایجاد شده قضاوت و تدبیر لازم را اتخاذ کنید.

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code