نگهداری مناسب درایو موتور

برای دستیابی به اهداف صنعتی نیاز است که احتمال خرابی را به حداقل برسانید، که این مهم با برنامه ریزی و نگهداری مناسب درایو موتور قابل دستیابی است .

نگهداری مناسب درایو موتور

نگهداری مناسب درایو موتور

عبارت است از به حداقل رساندن خرابی ها باانجام اقداماتی برای نگهداری تجهیزات درحال کار می باشد. کسب و کارهای کمی می توانند در مورد خرابی های ناخواسته، فعالیت کنند، که معمولا یا به نوعی باعث کاهش حاشیه سود می شود، و میتوانند منجر به آسیب هایی در محل کار، سوانح و به خطر افتادن سلامت افراد شود. زمانی که شما اهداف تولیدی دارید، برای رسیدن به آن اهداف نیاز به تجهیزات دارید، ضروری است که الکتروموتورها، موتور درایوها و ماشین آلات دیگر باید با ایمنی و بدون اشکال کار کنند، شما می توانید با برنامه ریزی و نگهداری منظم، احتمال خرابی ها را به حداقل ممکن برسانید، به خصوص آنهایی که به علت مشکلات رایج در درایوهای فرکانس متغیر ایجاد می شوند.

مراحل زیر را برای نگهداری درایوها انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که کنترل کننده ها کارکرد خود را بدرستی انجام می دهند.

1 – ایمنی را رعایت کنید

توصیه ها وبرنامه های زمانی سازندگان را مطالعه و بررسی کنید. حتی اگر این توصیه ها، دستورالعمل های خاصی را شامل نمی شود،  نقطه شروع خوبی می باشد. فقط پرسنل مجرب باید تعمیر و نگهداری موتور درایو ها را انجام دهند. ضروری است که به دنبال انجام اقدامات ایمنی خوب و مناسب باشید. برخی از این اقدامات در ادامه آورده شده است:

   • در حین انجام سرویس تعمیر و نگهداری پروتکل های ایمنی مربوط به تخلیه انرژی برق که می تواند به اشخاص و یا تجهیزات آسیب برساند را مطالعه و اجرا کنید.

  • ایمنی فلاش قوس یا قوس الکتریکی از طریق انطباق با استاندارد  NFPA 70Eرا رعایت کنید.

اقدامات ایمنی عمومی عبارتند از:

اطمینان از اینکه تجهیزات از تمام منابع تغذیه برقی قطع و جدا شده باشند. محدوده  تعمیر و نگهداری دارای تهویه کافی جهت راحتی نفس کشیدن در هنگام  فعالیت کارکنان حتی در صورت استفاده از مواد شیمیایی تمیز کننده باشد.

فیوز

نگهداری پیشگیرانه یک اقدام کلیدی برای بهبود کارکرد سیستم یا دستگاه است.

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

موتور درایو عرضه کننده اینورتر (درایو فرکانس متغیر) در برند های مختلف می باشد. جهت مشاهده مشخصات و لیست قیمت محصولات روی لینک های زیر کلیک کنید و برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان ما با شماره تلفن 40331927 و 40331967 تماس بگیرید.

1- لیست قیمت اینورتر پرتو صنعت

2- لیست قیمت اینورتر تکو (TECO)

3- لیست قیمت اینورتر تتا (TETA)

4- قیمت اینورتر اچ پی مونت hpmont

5- قیمت اینورتر هیوندای HYUNDAI

6- قیمت اینورتر اینوت invt

7- قیمت اینورتر دلتا Delta

8- قیمت اینورتر ال اس LS

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

2 - جهت تمیز کردن هوا یا فضا اقدامات لازم را انجام دهید

هوای پاک برای کارکرد مناسب همه موتور درایو ها ضروری است، بنابراین فیلترهای هوای کابین را تا آنجا که برای برقراری و حفظ جریان هوای تمیز نیاز است، تمیز یا جایگزین کنید. حالت ایده آل برای جایگزینی فن های خنک کننده، هر دو سال یکبار است. همچنین اینکه چک کردن آنها در دوره های سه ماهه بسیار مفید است و قبل از اینکه فنها بطور کامل از بین بروند موارد معیوب را تعویض کنید. تاخیر در تعمیر و نگهداری تا زمانی که مشکلات عمده ایجاد شود، راهی است که مطمئنا باعث خرابی کامل یا از بین رفتن بهره وری می شود. علاوه بر این، تجهیزات خنک کننده معیوب می تواند منجر به خرابی سایر قطعات شود که درنتیجه منجر به تعمیرات پر هزینه تر می شود. .

3 - بررسی اتصالات

با استفاده از مشخصات گشتاور سفت کننده پیچ که توسط  تولید کننده درایو به عنوان راهنما ارائه می گردد، تمام اتصالات در دسترس را حداقل یک بار در  سال بررسی کنید.  هنگامی که این کار را انجام دادید، تمامسر سیمهای موتوررا از درایو جدا کنید، مقاومت عایقی را اندازه بگیرید و آنها را برای مراجعات بعدی یادداشت کنید، مطمین شوید  که عایق های الکتریکی در شرایط خوبیقرار دارند، و مقاومت سیم پیچ را اندازه گیری کنید، که میتواند اطلاعات خوبی در مورد شرایط  تجهیزات و اجزای آن ارایه دهد.

درایو

 4- خازنهای لینک DC را جایگزین کنید.

خازنهای لینک DC جزء مهمی از درایو موتورهای ACهستند. بسیاری از سازندگان توصیه میکنند آنها را بصورت دوره ای تعویض کنید، این کار، به ویژه برای درایوهای بزرگتر  که باید هر پنج تا هفت سال جایگزین شود، مهم است، اگرچه ممکن است برای درایو های کوچکتر عملی نباشد.

خازن لینک dc

5 – از ارتقای سیستم غافل نشوید.

در مواردی که درایوها قدیمی تر هستند و بدست آوردن قطعات جایگزین دشوارتر است، آن ممکن است ارزشارتقایک درایو یا جایگزینی آن را داشته باشد، برای درایو های dc  ، یک جایگزینی برنامه ریزی شده با درایوو موتور AC ممکن است گزینه مناسبی باشد.

6 - آزمایش کردن

هنگامی که تمام کار تعمیر و نگهداری شما کامل شد، درایو را با سرعت کامل راه اندازی کنید، و در صورت امکان ولتاژ ورودی و خروجی و  جریان را با استفاده از یک اسیلوسکوپ بخوانید و تمام اندازه گیری ها را ثبت کنید. اگر استفاده از درایو با سرعت کامل ممکن نباشد، در بالاترین سرعت پیوسته که ممکن است اجرا شود. در صورت لزوم موتور را از بار جدا کنید.

در پایان جهت آشنایی هر چه بیشتر شما را ارجاع می دهیم به مقالات زیر، امیدواریم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.

" درایو فرکانس متغیر ( VFD ) چیست " و " محاسبه مقاومت ترمز اینورتر (درایو فرکانس متغیر) " و " انتخاب سافت استارتر یا درایو سرعت متغیر (VSD) ؟ " و " در هنگام راه اندازی درایو (VSD) چه چیزهایی را باید بررسی کرد؟ "

عیب یابی و تعمیر اینورتر

 

 منبع : TAGS: Maintenance, Repair & OperationsElectrical Testing , www.controlconceptstexas.com

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای دوستانی که به مبحث تعمیر و نگهداری اینورتر علاقه مند هستند مطالعه مقالات زیر است.

1- برنامه ریزی برای بازسازی درایو

2- عمر درایو فرکانس یا VFD چقدر است؟

3- اشتباهات متداول در بازسازی درایو فرکانس متغیر یا VFD

4- dV/dt - دیفرانسیل ولتاژ چیست و چرا باید مراقب آن بود؟

5- چرا باید مراقب هارمونیک در اینورتر VFD باشیم؟

6- روش نگهداری اینورتر و درایو فرکانس متغیر

7- چگونه تعمیر اینورتر (درایو) را انجام دادیم

8- نکاتی برای رفع عیب اینورتر

9- نحوه تست IGBT اینورتر

10- نگهداری مناسب درایو موتور

11- عیب یابی و تعمیر اینورتر

12- در هنگام راه اندازی درایو (VSD) چه چیزهایی را باید بررسی کرد؟

نظرات کاربران

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code