دلایل استفاده از مقاومت در خازن راه انداز موتور

دلایل استفاده از مقاومت در خازن راه انداز موتور

قبل از شروع این مطلب لازم می دانیم که اگر اطلاعات کمی در مورد انواع خازن های موتور دارید ابتدا " تعویض خازن راه انداز و دائمی الکتروموتور القایی تکفاز " که حاوی اطلاعاتی در این مورد می باشد را مطالعه نمایید.

مقاومت خازن راه انداز

هدف از استفاده از مقاومت در خازن راه انداز بیرون کشیدن یا دشارژ ولتاژ باقیمانده در خازن پس از راه اندازی موتور و هنگامی که از مدار موتور خارج شده، می باشد. هیچ خازن راه اندازی این مقاومت را ندارد و از آن استفاده نمی کند بلکه باید به طریقی دیگر این کار انجام شود. و بعدا این مقاومت بر روی خازن نصب شود.

بخش مهم این است که اگر خازن اصلی یکی از این مقاومتها را داشته است، شما نیاز دارید که در خازن جدید نیز یکی از این مقاومتها نصب کنید. عمده خازنهایی که در بازار برای خازن استارت موجود هستند شامل مقاومت نیستند. شما می توانید شرایط خازن قدیمی را با استفاده از مقدار مقاومت آن چک کنید. و یک مقاومت جدید را جایگزین قبلی کنید. مقاومتی که استفاده می کنید بنابر شرایط بایستی 10-20 کیلو اهم و توان آن 2 وات باشد. مقاومت معمولا یا با استفاده از قلع به پایه های خازن لحیم می شود و یا به آنها پرچ می گردد.

چرا استفاده از مقاومت خازن استارت مهم است؟

در مدار موتور با خازن راه انداز، شما فقط خازن را در یک بازه زمانی خیلی کوتاه تا سرعت گرفتن موتور در مدار نیاز دارید. بمجرد اینکه موتور به دور خود رسید، دیگر به خازن جهت ایجاد گشتاور و چرخاندن موتور نیاز نیست. در این حالت معمولا یک کلید گریز از مرکز یا یک رله حساس به ولتاژ برای خارج کردن خازن از مدار موتور استفاده می شود.

با جریان AC، شما یک ولتاژی دارید که در طول زمان از مثبت به منفی با سرعت 50 تا 60 بار در ثانیه (50 هرتز یا 60 هرتز) تغییر می کند. به صورت ایده آل، خازن راه انداز در هنگامی که ولتاژ آن 0 ولت است باید از مدار خارج شود، اما این مورد قابل کنترل نیست. از مدار خارج شدن خازن می تواند در هر نقطه ای غیر از "0" ولت رخ دهد. این ولتاژ شارژ شده در خازن به صورت بالقوه در خازن راه انداز شما به عنوان ولتاژ DC باقی می ماند. این مساله باعث می شود خازن عامل خطر بالقوه در بکارگیری آن باشد و با وصل مجدد پلاتین و گاورنر باعث خال زدن (Arc) و خراب شدن پلاتین گردد. استفاده از یک مقاومت که به صورت موازی با خازن قرار گرفته برای دشارژ کردن انرژی ذخیره شده در خازن راه انداز لازم است.

 

محاسبات

بیایید یک موتور 2 اسب بخار موجود در بازار را در نظر بگیریم مقدار خازن راه انداز آن در حدود 150 میکروفاراد است (سازنده های مختلف خازنهای متفاوتی دارند.) و فرض کنیم که کل ولتاژ 220 ولت منبع تغذیه بر روی خازن قرار می گیرد. (ولتاژ بر روی خازن از تحلیل مدارهای RLC ناشی از مقاومت سیم پیچی، اندوکتانس و خازن سری با آن بدست می آید. و معمولا از ولتاژ منبع تغذیه بیشتر است). حال می خواهیم مقدار خازن مناسب را انتخاب کنیم. از اطلاعات و آزمونهای سازنده خازن می دانیم که خازن راه انداز باید سه ثانیه در مدار بوده و دو دقیقه بیرون از مدار قرار داشته باشد. پس از دو دقیقه که می خواهد دوبار متصل گردد برای جلوگیری از اصطلاحا خال زدن پلاتین بایستی ولتاژ نسبتا کمی داشته باشد.

از فیزیک دبیرستان می دانیم که ثابت زمانی یک مدار RC سری (ترکیب خازن و مقاومت دشارژ کننده) به صورت زیر است.

ثابت زمانی = R x C

و دیگر اینکه می دانیم ولتاژ خازن در هر ثابت زمانی 63 درصد کاهش یافته و در 5 ثابت زمانی به کمتر از 1 درصد ولتاژ اولیه می رسد. مقاومت را 10 کیلو اهم فرض می کنیم و ثابت زمانی را محاسبه می کنیم.

ثابت زمانی =0.000001*150*10000 = 1.5 ثانیه

پنچ ثابت زمانی 7.5 ثانیه می شود که عدد مناسبی است. حال بیایید مقدار جریان گذرنده از مقاومت را حساب کنیم تا مطمئن شویم برای مقاومت موازی با خازن راه انداز مشکلی بوجود نخواهد آمد.

جریان مقاومت = 220/10000 = 22 میلی آمپر

توان مقاومت = RI2 = 10000 x 0.0222= 4.84 وات

اما از سوی دیگر می دانیم که خازن راه انداز کمتر از یک ثانیه در مدار است و میتوان کارکردهای مقاومت را در یک زمان خیلی کوچک در نظر گرفت و لذا همین مقاومت مناسب این کار می باشد.

 

نصب مقاومت خازن راه انداز

برای نصب، به سادگی سرهای فلزی مقاومت را خم کرده تا با پهنایی ترمینالهای اتصال خازن راه انداز هم اندازه گردد، پایه ها را وارد کرده لحیم کنید و مقاطع لحیم را مرتب کنید. یک جایگزین دیگر پرچ کردن پایه های مقاومت به ترمینال اتصالات خازن است. هر دو روش متعارف بوده و در صورتی که خوب اجرا شوند بدرستی کار می کنند.

 

مرجع

http://www.capacitorformotor.com/start_capacitor_resistor

 

نظرات کاربران

Responsive image
قدرت
1396/12/01

با سلام سؤالى داشتم كه چند درصد بالا و يا پايين rating label در خازن و ولتاژ را مى توان استفاده كرد مثلا درخازنها فكر كنم ٪؜٥ و يا بيشتر اگر پاسخ بدهيد ممنون

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام قدرت جان

در خازنهای دائم کار معمولا سازنده الکتروموتور از خازن با تلرانس 5% استفاده کرده است و شما نیز باید همین کار را بکنید. اما در مورد خازنهای راه انداز که معمولا دی الکتریک کاغذ آغشته به روغن دارند تلرانس خیلی بیشتر است. سعی کنید از خازن درج شده روی پلاک استفاده کنید در غیر اینصورت هر خازنی استفاده کردید مراقب باشید گشتاور راه اندازی از مقدار مورد نیاز شما کمتر نباشد و جریان راه اندازی مشکلی برای شما ایجاد نکند.

Responsive image
مالک
1396/09/13

سلام خسته نباشید. پمپ خونگی ما کار نمیکنه از اب جدا کردم پمپ اب هم باز کردم روشن نمیشه ولی وقتی پروانه رو یکم حل میدم کار میکنه و بعد یکم خاموش میشه . فالت هم همیشه روشن میمونه روش.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مالک جان

روز شما بخیر. احتمال دارد اتومات پمپ آسیب دیده باشد. اتومات پمپ را از مدار خارج کنید و پمپ را تست کنید در صورتیکه که به درستی کار کرد اتومات را تعویض کنید.

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code