عیب یابی و تعمیر اینورتر

افزایش استفاده از اینورتر یا VFDها، تعمیر و نگهداری این تجهیزات را به یک چالش مهم تبدیل کرده است.در این مقاله روش های عیب یابی و تعمیر، تشریح شده است.

عیب یابی و تعمیر اینورتر

مقدمه

در بسیاری از تاسیسات تجاری و صنعتی، اتوماسیون هر فرآیند و کنترلهای مرتبط با آنها به مقدار قابل توجهی بر اساس الکتروموتورها یا موتورهای القایی و اینورترها یا همان درایوهای فرکانس متغیر (VFDs)است. اینورترها که درایوهای سرعت متغیر (ASD) نیز نامیده می شوند. به رایج ترین و مقبول ترین تجهیزات کنترل سرعت متغیر در این حوزه و همچنین تجهیزات خانگی تبدیل شده اند. به طور گسترده ای برای کنترل هواسازها، چیلرها، پمپها، کانوایره، فنها و کمپرسورها تا ماشینهای خیلی پیچیده با چند اینورتر مورد استفاده قرار می گیرند. افزایش استفاده از اینورتر یا درایوهای فرکانس متغیر(VFD) نگهداری و عیب یابی چنین تجهیزات صنعتی مهمی را در حال حاضر به یک چالش مهم برای نگهداری، عیب یابی و استفاده کارآمد و موثر از آنها جهت کاهش زمان خواب و از کار افتادن تاسیسات تبدیل کرده است.

البته پیشنهاد ما به شما این است که قبل از مطالعه مطلب ذیل، جهت اندکی آشنایی بیشتر لینک های " درایو فرکانس متغیر (VFD) چیست؟ " و " روش اتصال اینورتر به موتور " و " نحوه سیم کشی اینورتر (درایو فرکانس متغیر) " را نیز مطالعه نمایید.

در این مقاله قصد داریم به روشهای عیب یابی اینورتر (درایو فرکانس متغیر) با استفاده از یک مولتی چند منظوره بپردازیم.

توجه: درایو سرعت متغیر، درایو فرکانس متغیر، VFD، VSD ، درایو را در بین صنعتگران ایرانی عموما نحت عنوان اینورتر می شناسند. اینورتر یکی از اجزای درایو فرکانس متغیر می باشد.

 

درایو سرعت متغیر چیست؟

 اجزای سازنده درایو سرعت متغیر

شکل 1 - اجزای سازنده درایو سرعت متغیر

 

تعریف

درایوهای سرعت متغیر یا اینورترها کنترل کننده الکترونیکی هستند که برای کنترل سرعت موتور الکتریکی استفاده می شوند. موتور الکتریکی می تواند موتور القایی یا موتور سنکرون باشد. درایو های سرعت متغیر یا اینورترها سرعت موتور القایی را با تغییر دادن فرکانسو ولتاژ تغذیه موتور تغییر می دهند. اینورترها یا درایو های فرکانس متغیر با عنوان درایو های با فرکانس قابل تنظیم (AFD) ، درایوهای با سرعت قابل تنظیم(ASD)، درایوهای سرعت متغیر (VSD)، مبدل فرکانس (FC) ، میکرو درایوها و درایوهای اینورتر نیز شناخته می شوند.درایو سرعت متغیر در مقایسه با گزینه مد بهره بردای سرعت ثابت انرژی کمتری استفاده می کند. به طور نوعی، شما می توانید 20 تا 50 درصد از انرژی را با استفاده از درایو سرعت متغیر (اینورتر) در کاربریهای فن و پمپ صرفه جویی کنید.

سه جز اصلی یک اینورتر به شرح زیر است.

واحد مدار یکسوکننده

در ابتدا اینورتر (درایو سرعت متغیر) برق ورودی AC را با استفاده از پل دیوید تمام موج سه فاز به برق DC طبقه میانی تبدیل می کند.

واحد مداریِ DC (باس DC)

سپس برق DC میانی را در خازنهای توان بالا که قادر هستند ولتاژ و بار زیادی را برای چند دقیقه در خود نگهداری کنند ذخیره می کنند.

واحد مداری وارونگر (Inverter)

و در پایان، واحد اینورتر برق ولتاژ مدار DC را گرفته و به برق سینوسی AC تبدیل می کند که م تواند بوسیله موتور AC استفاده شود. اینورتر از تکنیکهای مدولاسیون پهنای باند جهت ایجاد ولتاژ AC سه فاز در خروجی برای موتور استفاده می کند.

اما عیب یابی درایو سرعت متغیر یا اینورتر معمولا یک چالش است. اینورتر (درایو) ترکیب پچیده ای از قطعات الکترونیک قدرت و مدارات الکترونیکی حساس است.

عیب یابی یک اینورتر (درایو سرعت متغیر)

وقتی اینورتر از کار می افتد. به خاط داشته باشید موارد مقدماتی را چک کنید( صفحه نمایش کنترل کننده، اتصالات و دماها)، موتور را چک کنید، و درایو را چک کنید تا شواهدی بدست بیاورید که کدام بخش از درایو مشکل دارد. بهترین راه برای عیب یابی اینورتر (درایو فرکانس متغیر) بازبینی و بررسی با چشم است. گرد و غبار و زنگار ایجاد شده بر روی هیت سینک درایو را تمیز کنید. سپس سفت و محکم بودن تمامی سیمهای اتصالات را چک کنید. اتصالات شل در سیم کشی درایو در مسیر عبور برق ورودی و اتصال به موتور از دلایل اصلی خرابی اینورتر هستند.

برق سه فاز ورودی باید مورد بررسی قرار بگیرد و نباید انحرافی بیش از 5% از مقدار نامی خود داشته باشد. ولتاژ خط نامتقارن می تواند باعث مشکلات قابل توجهی در درایو گردد. و در ادامه ولتاژ و جریان خروجی های درایو را چک کنید. مشکل در ورودی ها به درایو می تواند باعث مشکلات متعدد گردد. یک درایو یا اینورتر می تواند بدلیل سرج و شکم دادن ولتاژدچاراضافه ولتاژ و زیر ولتاژ بودن شده و از مدار خارج شود یا شاید بدلیل خطاهای مرتبط با موتور مانند اضافه بار قطع گردد.

اگر پس از بررسی ظاهری و چشمی مشکل همچنان پابرجا بود، تعدادی راهکار در زیر ارائه شده است که در جهت عیب یابی اینورتر یا درایو سرعت متغیر می تواند مفید واقع شود.

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

موتور درایو عرضه کننده اینورتر (درایو فرکانس متغیر) در برند های مختلف می باشد. جهت مشاهده مشخصات و لیست قیمت محصولات روی لینک های زیر کلیک کنید و برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان ما با شماره تلفن 40331927 و 40331967 تماس بگیرید.

1- لیست قیمت اینورتر پرتو صنعت

2- لیست قیمت اینورتر تکو (TECO)

3- لیست قیمت اینورتر تتا (TETA)

4- قیمت اینورتر اچ پی مونت hpmont

5- قیمت اینورتر هیوندای HYUNDAI

6- قیمت اینورتر اینوت invt

7- قیمت اینورتر دلتا Delta

8- قیمت اینورتر ال اس LS

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

مرحله یک: یکسو کننده ورودی را چک کنید.

قبل از شروع به کار، همیشه به خاطر داشته باشید که برق را قطع کنید و منتظر باشید تا ولتاژ باس DC تخلیه شده و مدار بدون ولتاژ باشد. یک مولتی متر دستی تهیه کرده و پروب آن را روی باس DC وصل کنید. سلکتور انتخاب رنج مولتی متر را بر روی مد تست دیود قرار دهید. سیم رابط مشکی را از ترمینال منفی مولتی متر به مثبت باس DC که که معمولا با "+" برچسپ خورده است یا نزدیک ترمینالهای برق متصل کنید. اگر مطمئن نیستید به دفترچه راهنمای سازنده مراجعه کنید یا با سازنده تماس بگیرید.

سپس، سر سیم یا پروب قرمز رنگ را به هر کدام از سه فاز ورودی برای چک کردن دیود یکسو کننده متصل کنید. شما در این حالت افت ولتاژ بایاس مستقیم دیود (0.3 ولت تا 0.6 ولت) را بر روی هرک دام از ترمینالها قرادت می کنید. سپس شما می توانید سر پروب قرمز رنگ مولتی متر را بر روی پلاریته منفی باس DC قرار دهید. این معمولا با علامت "-" بر روی آن برچسپ خورده و نزدیک ترمینالهای برق قرار دارد سر پروب مشکی رنگ مولتی متر که به ترمینال منفی متصل است را بر روی هر کدام از سه فاز ورودی قرار دهید و در جستجوی افت ولتاژ دیود در بایاس مستقیم باشید. اگر شما در بایاس مستقیم و معکوس تحت پیکر بندی که در بالا ذکر شد یک عدد را خواندید، پل دیودی ورودی اتصال کوتاه شده است. ولی اگر شما در هر دو بایاس مستقیم و معکوس با مدار باز مواجه شدید، آنگاه احتمالا دیودها سوخته یا مدار باز شده اند. از شکلهای زیر کمک بگیرید.

 تست دیودهای یکسو کننده بالایی

تست دیودهای یکسو کننده پایینی

 

 

مرحله دو: خروجی اینورتر یا درایو سرعت متغیر را چک کنید. 

سیم رابط قرمز مولتی متر را به منفی "-" باس متصل کرده و سیم رابط مشکی مولتی متر را به هر کدام از سه ترمینال های خروجی به موتور متصل کنید. شما بایستی مجددا افت ولتاژ بایاس مستقیم را قرائت کنید. حالا، ترتیب را برعکس کنید با قرار دادن سر سیم مشکی مولتی متر بر روی "+" باس dc و سر سیم قرمز مولتی متر بر روی هر کدام از ترمینالهای خروجی موتور، منتظر افت بایاس مستقیم دیود باشید. اگر شما در هر دو بایاس مستقیم و معکوس تحت پیکر بندی اشاره شده در بالا، قرائت داشته باشید، خروجی اتصال کوتاه شده است و اگر شما مدار باز ببینید آنگاه قطعات خروجی آسیب دیده یا فیوز باس dc مدار باز شده است. به صورت فیزیکی تجهیزات خروجی را بازرسی کنید. آنها می توانند در عملکرد خود شکست بخورند یا حتی می توانند از نظر فیزیکی منفجر شده باشند، اما ما همچنان افت ولتاژ دیود را قرائت کنیم. (یعنی قرائت افت ولتاژ به تنهایی کافی نیست) به شکلهای زیر توجه کنید.

تست دیود های محافظ خروجی پایینی

تست دیودهای محافظ خروجی بالایی

 

مرحله سوم: خازنهای باس DCرا چک کنید

در ابتدا، از نظر ظاهری و فیزیکی خازنها را برای یافتن علائم آسیب دیدگی نظیر ترک خوردن یا بدشکل و دفرمه شدن محفظه بررسی کنید، یا اینکه بررسی شود فیش های خازن در بالای آن شل شده یا به داخل فرو رفته نباشد. سپس، مولتی متر را برای اندازه گیری مقاومت تنظیم کرده و مقاومت دو سر خازن را همان گونه که در شکل 10 نشان داده است اندازه گیری کنید. برای خازنی که اتصال کوتاه شده باشد قرائت مولتی متر نزدیک به عدد 0 اهم خواهد بود. در این حالت شما نباید اتصال کوتاه قرائت کنید (اتصال کوتاه نشان دهنده خراب بودن خازن است). اگر درایو فرکانس متغیر چندین خازن دارد، ممکن است یکی از آنها باز باشد، تنها روش قطعی برای پی بردن به آن قرار دادن اسیلوسکوپ بر روی باس DCبرای دیدن ریپل ولتاژ است. اخطار، یک چنین آزمونی که تحت ولتاژ انجام می گیرذد بایستی توسط تکنسین ها و مهندسین آشنا با یک چنین تستهایی بر روی مدارهای با انرژی بالا انجام گیرد.

 تست خازن باس دی سی برای یافتن خرابی

 

 

 مرحله چهارم: منبع تغذیه داخلی را چک کنید.

فرض کنید که چکهای قطع بودن برق را گذرانده اید، انگاه برق را به درایو اعمال کنید. در اغلب درایوها، توان از طریق تعداد یک یا بیشتر از منابع تغذیه سوئیچینگ به باسDC تامین می گردد. یک بررسی سریع این مورد این است که اطمینان یابیم نور صفحه کلید روشن شده است، اگر این طور نباشد منبع تغذیه سوئیچینگ شما خراب شده است.

 

برای مشاهده خدمات موسسه موتور درایو در زمینه تعمیر اینورتر ، درایو و سافت استارتر بر روی بنر زیر کلیک کنید.

عیب یابی و تعمیر اینورتر

مرجع

1- Troubleshooting a Variable Frequency Drive/ Newsletter from Agilent Technologies

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای دوستانی که به مبحث تعمیر و نگهداری اینورتر علاقه مند هستند مطالعه مقالات زیر است.

1- برنامه ریزی برای بازسازی درایو

2- عمر درایو فرکانس یا VFD چقدر است؟

3- اشتباهات متداول در بازسازی درایو فرکانس متغیر یا VFD

4- dV/dt - دیفرانسیل ولتاژ چیست و چرا باید مراقب آن بود؟

5- چرا باید مراقب هارمونیک در اینورتر VFD باشیم؟

6- روش نگهداری اینورتر و درایو فرکانس متغیر

7- چگونه تعمیر اینورتر (درایو) را انجام دادیم

8- نکاتی برای رفع عیب اینورتر

9- نحوه تست IGBT اینورتر

10- نگهداری مناسب درایو موتور

11- عیب یابی و تعمیر اینورتر

12- در هنگام راه اندازی درایو (VSD) چه چیزهایی را باید بررسی کرد؟

نظرات کاربران

Responsive image
علی رحمانی
1402/10/06

درود بر شما درایو ریچ ei-650 صفحه روشن میشه برنامه هم قابل تغییره یعنی کلیدا پنل کار میکنن اما وقتی ران میکنیم اتفاقی نمیوفته و فرکانس هم روی ۰.۰ مونده بالا پایین نمیشه لامپ ران هم روشن نمیشه خروجی هم نداریم

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب رحمانی

بررسی کنید که در تنظیمات درایو ورودی run را بدرستی انتخاب کرده باشید یعنی اگر می خواهید از روی صفحه کلید راه اندازی کنید آنجا هم باید راه اندازی از روی صفحه کلدی تنظیم شده باشد. 

Responsive image
یاسر
1402/06/31

باسلام ببخشید بنده نانوایی دارم و الان چند وقتی هست اینورتر تنور که با آن سرعت تنور رو تنظیم میکنم ، سرعتش متغییر میشه یعنی اگر روی ۵۲۰۰ بزارم خودش بعضی وقت ها میره روی ۷۰۰۰ تا و همون لحظه ممکنه بیاد روی ۴۰۰۰ تا و خیلی اذیت کننده شده‌ لطفا مشکلش رو بهم بگین تا برطرفش کنم.تشکر

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام یاسر جان

احتمال دارد بخش مربوط به فرمان درایو به مشکل برخورد کرده باشد یعنی پتانسیومتر (ولوم) خراب شده است یا سیم آن شل شده است. احتمال دیگر ایجاد خرابی در اینورتر است.

Responsive image
ربیعی
1402/03/30

سلام خسته نباشید مهندس برای اینورتور LS(SVO75iS5) وقتی برق سه فاز رو وصل میکنیم هیچ کدوم از کلیدهای کی پد ها کار نمیکنن. لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب ربیعی
صفحه نمایش روشن می شود؟ لطفا با شماره های موجود در وبسایت تماس بگیرید.

Responsive image
حسین
1402/01/16

سلام. من یک اینورتر LS5ig5 1.5کیلووات دارم و یک موتور اسپیندل 0.75 کیلووات 18000 دور 300هرتز. وقتی موتور را به اینورتر میزنم فرکانس روی عدد 5.46 باقی می ماند و موتور با همان سرعت که حدود 1/60 سرعت واقعی است می چرخد. اگر ممکن است راهنمایی کنید چکار کنم فرکانس بالا برود( تا 300 هرتز)

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام حسین جان

تلفنی با هم صحبت کردیم و مقداری اطلاعات خودمان را به اشتراک گذاشتیم. امیدوارم راهگشا بوده باشد.

Responsive image
حسین گافی
1401/07/06

سلام مهندس عزیز و بزرگوار از ارائه مطالب خوب تشکر میکنم اگر کتاب یا جزوه‌ای در رابطه با تعمیرات اینورتر دارید فایل آن را برام بفرستید ممنون میشم منظورم با تجربیات بیشتر و حرفه‌ای است

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام حسین جان

متاسفانه کتاب یا جزوه ای در این زمینه ندارم. عذرخواهی می کنم.

Responsive image
شهرام
1401/06/04

سلام مهندس من مد altivar61 دارم گوشه سمت چپ پنل nlp اومده هر کاری میکنم استارت نمیشه ممنون میشم راهنماییم کنید

Responsive image
شهرام
1401/06/04

سلام مهندس من مد altivar61 دارم گوشه سمت چپ پنل nlp اومده هر کاری میکنم استارت نمیشه ممنون میشم راهنماییم کنید

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام شهرام جان

من عذرخواهی می کنم با این اینورتر کار نکرده ام.

Responsive image
علی رحمانی
1401/04/29

سلام و درود بنده فارغ التحصیل رشته الکترونیک هستم و علاقمند به یادگیری تعمیرات اینورتر، میخوام بدونم چطور و از کجا باید شروع کنم به یاد بگیر در واقع مسیر یادگیری رو میخوام بدونم

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام علی جان
برخی موسسات در این زمینه کلاس آموزشی برگزار می کنند. با شرکت در کلاس و مقداری سعی و تلاش و پیگیری احتمالا بتوانید سرنخ کار را بدست بگیرید.

Responsive image
رفیعی
1401/04/22

باسلام و وقت بخیر یک درایو LS IS5 داریم .‌ که هنگام نصب درایو ، مقاومت ترمز بدون دینامیک بریکر ، مستقیما به درایو وصل شد .‌ که باعث سرخ شدن مقاومت شد .‌ بعدا که دینامیک بریکر نصب شد .‌ و فرمان داده شد . باعث ترکیدن خازن های دینامیک بریکر گردید . با تعویض خازن‌ها و برق دار کردن مجدد درایو ، دوباره مقاومت سرخ شد . لطفا راهنمایی کنید . ممنون

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب رفیعی
اتفاقات زیادی در این بین افتاده است. درایو را برای تعمیر به تعمیرگاه بفرستید. ما هم امکان تعمیر داریو داریم.

Responsive image
حسین عبادی
1401/03/10

سلام مهندس خسته نباشید یک اینورتور تک فاز روی دستگاه pvc دارم که وقتی روشن مکنم افت ولتاژ پیدا میکنه و موتور خاموش میشه بعد که موتور خاموش میکنم ولتاژ درست میشه ممنون میشم راهنمایی کنید

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب عبادی
احتمال دارد که خازن یا رکتیفایر ورودی آسیب دیده باشد.

Responsive image
باقری
1400/11/16

با عرض سلام درایو ic5a برای آموزش دارم و وصل به موتور است ولی موتوز را ران نمیکند درضمن ولتاژلینگ دی سی صحیح است و درایو چه در مد ران چ در مد استوپ فرکانس صفر رانشان میدهد در حالی که فرکانس کامند روی ۶۰ است

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب باقری

ولتاژ لینک DC ولتاژ پس از طبقه رکیتیفایر ورودی است احتمال دارد مدارات گیت درایو آسیب دیده باشد یا سوئیچ های خروجی از کار افتاده باشند.

Responsive image
Morteza
1400/10/30

سلام مهندس من یک اینورتر تکفاز رو به برق سه فاز وصل کردم.خازنهای باس ترکیدن.الان که خازنها رو تعویض کردم به برق تکفاز که میزنم روشن نمیشه دلیلش چیه اینورتر دلتاb

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مرتضی جان

احتمالا بخشی از مدار کنترل یا رکتیفایر ورودی هم آسیب دیده است. باید تعمیر شود.

Responsive image
m.e
1400/09/23

با سلام در تابلو برقی اینورتر ال اس موجود است که برق ورودی ان از یک کلید حرارتی امده است و رنج ان متناسب و بالاتر از جریان ورودی اینورتر است هر چند روز یک بار کلید حرارتی می پرد و اینورتر را خاموش میکند به نظرتان ایراد از اینورتر است یا به جای حرارتی از فیوز استفاده کنیم؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام دوست عزیز

استفاده از کلید حرارتی قبل از اینورتر مرسوم نیست. می توانید از فیوز مینیاتوری استفاده کنید.

Responsive image
حسن محمدی
1400/09/23

سلام ما یه درایو ال اس ic5 داریم ک اب خورد بهش کلا خاموش شده روشن نمیشه چیکار کنیم؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب محمدی

بخشی از درایو آسیب دیده است. برای تعمیر بفرستید. ما هم تعمیرات درایو انجام می دهیم.

Responsive image
امیر شکوهی
1400/08/30

سلام وقت بخیر خسته نباشید ما یک اینورتر ۷۵ کیلو وات داریم که حدود شش ماه خاموش بوده الان که روشن میکنیم دور آرام کار میکنه ولی دور تند خیر ارور CPU و COM نشان میدهد اگر ممکنه لطفا راهنمایی کنید

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب شکوهی

نیاز به بررسی از نزدیک دارد عذرخواهی می کنم باید از نزدیک آزمون و بررسی شود. در صورت نیاز می توانید بفرستید تعمیرگاه ما تا بررسی شود.

Responsive image
ابوالفضل
1400/06/14

سلام مهندس جان یه درایو ال اس تکفاز به سه فازدارم که وقتی ران میشه نول تغذیه برقدار میشه و فازمترو روشن میکنه ایا درایو مشکل داره

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام ابولفضل عزیز
در صورتیکه ارت متصل است خیلی نگران نباشید. ولتاژ نول را نسبت به ارت با مولتی متر اندازه بگیرید.

Responsive image
alireza
1400/04/07

با سلام یک سرووموتور با درایو کاسموس 3010-fu کار می کند بعضی از روزها درایو خطای 11 یا high voltage می دهد و موتور را خاموش می کند مشکل از کجاست؟ چرا بعضی از روزها این مشکل هست و بعضی روزها نیست ؟ آیا مشکل از تخلیه خازن نیست؟ بار زیادی بر روی موتور نیست و فکر نکنم نیازی به مقاومت ترمزی اکسترنال داشته باشد . ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام علیرضای عزیز
خطای اضافه ولتاژ می تواند بدلیل ایجاد حالت ژنراتوری ظاهر شود. متاسفانه با این سروو موتور کار نکرده ام برای بررسی خطا می توانید به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

Responsive image
yasser qarakhani
1400/04/06

سلام مهندس .درایور ال اس h100 خروجی چپ گرد میده ولی خروجی راست گرد در حد صفر هست در توان های بالا . هیچ خطایی هم اینورتر نمایش نمیده . ای جی بی تی هم سالم هست . مشکل از کجا میتونه باشه ؟؟؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام یاسر جان

عذرخواهی می کنم. با این اطلاعات نمی توانم نظری بدهم باید درایو از نزدیک بررسی شود.

Responsive image
مهدی
1400/03/13

با عرض سلام وخسته نباشید خدمت مهندس مهندس اینورتر ls ig5 هست کار میکنه بعضی وقتا غلطک وایمیسه ریست هم نمیکنه چراغ ران و فرواد هم خاموش میشن

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مهدی جان

هنگامی که دچتر مشکل می شود چه خطایی نمایش می دهد؟

Responsive image
علیرضا
1400/03/01

عرض سلام. یک عدد درایو LG sv037 iH داریم که بعد از حدود نیم ساعت کارکرد کنتاکتور داخلی درایو قطع میشه و درایو خاموش میشه. میشه فهمید عیب از کجاست؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام علیرضای عزیز

بعد از قطع شدن درایو پیغام خطایی بر روی صفحه نمایش داده می شود؟

Responsive image
بهنام
1400/01/16

سلام مهندس. اینورتر 30 کیلو وات دلتا که صدای خیلی زیادی می داد را باز کردم از کنتاکتور داخلی بود که با تمیز کردن صدا رفع شد. و پیگیر هستم جهت خرید کنتاکتور یدکی .متشکرم

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلامت باشید بهنام جان.

Responsive image
saeed
1400/01/14

سلام اینورتر میتسوبیشی 0.75 کیلو وات داریم که بعد از چند دقیقه کار کردن صدای قطع و وصل شدن رله بای پس از داخلش شنیده میشه به نظر شما مشکل از کجاست ؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام سعید جان
با این اطلاعات نمی توانم نظری بدهم. باید از نزدیک تست و بررسی شود.

Responsive image
روح اله جعفری زرندینی
1400/01/14

سلام.من چدوقته که یک دستگاه مبدل برق( اینورتر) 1000 وات خریدم برای استفاده روشنایی. دستگاه بدون اینکه فن بزنه و بدون اینکه گرم کنه، کارمیکنه و توی روشنایی هم مشکلی ندارم. میخواستم بدونم احتمال داره که دستگاه بسوزه؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب جعفری

شاید توانی که شما از دستگاه می کشید مقدار کمی است و نیاز به روشن شدن فن نبوده است. اگر داغ نمی کند جای نگرانی نیست.

Responsive image
بهنام
1400/01/12

سلام وقت بخیر. اینورتر 30 کیلو وات دلتا سری b پس از روشن کردن درایو بدون راه اندازی موتور صدای زیادی پیدا کرده و بعد از چند لحظه قطع میشد اما الان دیگه صدا قطع نمیشه. از فن نیست و اینورتر بدون مشکل کار میکنه. دلیلش چیه ؟ ایا باید برای تعمیر بفرستم؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام بهنام جان

باید بررسی شود همین طوری نمی توانم نظری بدهم. قطعا باید هر چه زودتر برای تعمیر ارسال شود تا از صدمات مالی و جانی جلوگیری شود.

Responsive image
محسن کلانتری
1400/01/06

سلام وقت بخیر اینورتر میکرو دانفوس چند ماهی خاموش بوده الان که روشن میکنم همه تنظیمات و پارامترهای موتور پاک شده و ولتاژ خروجی نداره(هیچ خطایی نداره).میخوام دوباره تنظیمات انجام بدم وارد هیچ کدوم از منوها نمیشه... ممنون میشم راهنمایی کنید.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب کلانتری
اگر واورد تنظیمات نمی شود احتمال دارد پردازنده و بخش کنترل اینورتر آسیب دیده باشد احتمالات دیگری هم وجود دارد. باید بررسی شود. ولی احتمال خیلی زیاد بایستی تعمیر شود.

Responsive image
مهدی دموری
1400/01/03

سلام ،مهندس ی اینورتور نو اینو خریدم سه فاز ورودی رو که وصل میکنم اتصال کوتاه انجام میشه،اگه امکانش هست، راهنمایی کن لطفا

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مهدی جان

احتمالا دارید اشتباه وصل می کنید یا این که در ابتدای امر این کار را کرده اید و سوئیچ را آسیب زده اید و یا اینکه اینورتر از ابتدا ایراد داشته است. ایراد محتمل سوختن دیودهای ورودی است.

Responsive image
Reza Moqaddam
1399/12/16

سلام مهندس خسته نباشی. یک سوال داشتم اگه راهنمایی کنید. از امروز صبح دوتا vfd زیمنس micromaster 440 توی پلنت کار نمیکنه. وقتی فرمان میدم ولتاژ خروجیش میشه ۱۰ و فرکانسش صفر میمونه. جریان هم بین ۴ تا ۵ آمپر میمونه. فرق نداره فرمان دستی بدی یا اتومات در هر دو حالت vfd خروجیش میشه ۱۰ ولت و فرکانس ۰ و جریان ۴-۵. موندم مشکل چیه.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام رضا جان

آیا خطایی بر روی صفحه ظاهر می شود؟ خروجی های درایو را بررسی کنید که اتصال کوتاه نشده باشد در صورتیکه اتصال کوتاه نباشد احتمالا سوئیچ های خروجی آسیب دیده است.

Responsive image
علی اصغر رشیدی
1399/10/26

سلام جناب مهندس یه اینورتر هیوندا N50 تک فاز به سه فاز دارم که کلا روشن نمیشه. قسمت یکسو کننده رو چک کردم که اوکی بوده میدونم احتمالا قسمت سوئیچیگ مشکل داره... ولی نمیدونم آیسی سوئیچینگ کدومه ممکنه راهنماییم کنید مرسی

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب رسیدی

اگر کلا روشن نمی شود احتمالا تغذیه کنترل مدار کنترل درایو آسیب دیده است.

Responsive image
مصطفی
1399/10/18

مهندس جان سلام خدا قوت اگر درایوی بعد از قطع طولانی مدت تغذیه هنگام روشن شدن مجدد برنامه ان دیر بالا بیاید و ال سی دی ان چشمک بزند مشکل از کجاست البته به نظر می‌رسد سرمای زیاد هم بر روی این مشکل تأثیر دارد واگر هوا گرم باشد این اشکال یا اصلا بوجود نمی اید یا خیلی کمتر دیده می‌شود با تشکر از شما

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مصطفی جان

سرما هم می تواند بر عملکرد مدارهای الکترونیکی تاثیر بگذارد. اگر درایو بالا آمد و شروع به کار کرد اجازه بدهید به کار خود ادامه دهد.

Responsive image
arash
1399/10/17

سلام، من یه درایو ویچی دارم که ورودی 380 بهش میدم خروجی ندارم و کی پدش هم روشن نمیشه ولی کی پد رو روی یه درایو دیگه امتحان کردوم کار میکنه، ال ای دی قرمز رنگ روی درایو هم روشن میشه، برای این تست های دیود که فرمودید مثبت و منفی لینک دی سی کجای درایوه؟ چه مشکلی میتونه داشته باشه؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

آرش جان سلام

در مواقعی که اصلا صفحه نمایش درایو روشن نمی شود معمولا منبع تغذیه داخلی درایو که وظیفه تغذیه کنترل کننده را دارد خراب شده است.

Responsive image
Yaghoub
1399/10/11

سلام مهندس جان .من امروز یه اینورتر یک به سه نصب کردم ورودی ۲۲۰ ولت ولی خروجی تو مانیتور ۱۸۰ ولت‌میزنه ایا ایراد از تنظیمات هست یا طبیعیه .خود نصاب گفت طبیعیه و خود دستگاه اینجور تنظیم کرد اما خودم به ناشی بودن تو تنظیم کردنش حدس زدم .بیزحمت راهنمایی کنین تا اگه بشه تنظیمش کنم

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام آقا یعقوب

به نظر من طبیعی نیست و خروجی می تواند معدل ورودی یعنی همان 220 ولت باشد.

Responsive image
علی
1399/10/09

با سلام ما یک جرثقیل سقفی داریم که سه تا درایو ls دارد دو روز پیش درایو kw 3.7 سوخت تعویض کردیم الان درایو 22 kw سوخته به نظرتون عیب تابلو برق جرثقیل ما چی میتونه باشه ؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام علی جان

باید تابلو را از نزدیک ببینم این طوری نمی توانم نظری بدهم.

Responsive image
علی
1399/09/22

سلام.ممنون از راهنمایی های خوبتون...میشه راهنمایی بفرمایید که برای تعویض igbt یک اینورتر چه نکاتی رو باید مدنظر قرار بدم؟ باتشکر

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام علی جان
IGBT ها در ماژول های تکی، دو تایی و شش تایی موجود هستند و در برخی از آنها گیت داریو نیز درون ماژول قرار دارد و در برخی حتی طبقه رکتیفایر ورودی با IGBT ها در یک ماژول قرار دارند کلا مساله این است که باید با IGBT همسان تعویض گردد و بقیه موارد عملیاتی هستند و بر روی کاغذ نمی توان توضیح داد بلکه نیاز به کارگاه دارد.

Responsive image
محمد
1399/09/15

سلام خسته نباشید مهندس برای اینورتور ls وقتی برق سه فاز رو وصل میکنیم بلافاصله پیغام errرو میده و هیچ کدوم از کی پد ها کار نمیکنن و فقط پیغام err بر روی سون سگمنت چشمک میزند

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام محمد جان
در صورتیکه این اتفاق رخ می دهد احتمالا خطا ناشی از خطای منبع تغذیه کنترل کننده یا طبقه ورودی (رکتیفایر) آن است.

Responsive image
حمید
1399/08/26

سلام خسته نباشید ممنون از مطالبتان یه اینورتر vaconدارم که به محض استارت خطای F1 (اضافه جریان )میزنه و قطع میشه .موتور و کابل هیچ مشکلی نداره .به نظرتون ایراد چی میتونه باشه

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام حمید جان
الکتروموتور را با یک روش درست تست کنید و یا اینکه اینورتر را با یک الکتروموتور دیگر تست کنید اگر خطا مجددا ظاهر شد طبقه خروجی درایو و IGBT ها مظنون بعدی خطا هستند.

Responsive image
احمد
1399/08/20

سلام درایو 5/5 کیلوات دلتا مدل b با ولوم فرکانس را می توانم کم و زیاد کنم و استارت می شود اما ولتاژ در خروجی ندارم

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام احمد جان
آیا بر روی درایو خطایی ظاهر می شود؟

Responsive image
بهنام مصباح
1399/06/16

سلام مهندس خسته نباشید من یه درایو invt دارم runمیشه ولی خروجی نمیده تا موتور کار کنه هیچ خطایی هم در نمایشگر نمیده اشکال از کجا میتونه باشه

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب مصباح
فرکانس بر روی صفحه نمایش تغییر می کند؟ و لامپ RUN بر روی پنل دستگاه روشن می شود؟

Responsive image
مهدی
1399/05/04

سلام مهندس وقت بخیر درایور دانفوس داریم و زمانیکه سه فاز ورودی درایور را بدون ارت وصل میکنیم مشکلی نداریم و درایور روشن می شود، زمانیه ارت درایور وصل میشود روشن نمیشود،لطفاراهنمایی بفرمایید.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مهدی عزیز

این درایو قطعا مشکل دارد. و بخشی از مدار به بدنه متصل شده است. با ارت کردن درایو باعث می شوید جریان زیادی در آن بخش از مدار برقرار شود و مدارهای حفاظتی درایو آن را خاموش می کنند. درایو را به یک تعمیر کار خبره نشان بدهید.

Responsive image
مهدی امیرحسینی
1399/05/03

سلام مهندس خسته من یه درایو مدلic5 LSدارم که زمان راه اندازی خورجی 3 فاز قطع شد وکلیدهایRUN وRSTاز کار افتاده ممنون میشم راهنمایم کنید

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مهدی جان

الان وضعیت درایو مشخص نیست وقتی به برق و الکتروموتور وصل می شود چه پیغامی نشان می دهد؟ در صورت نیاز با تلفنهای موجود در فوتر سایت تماس بگیرید.

Responsive image
محمد فلاح
1399/04/12

سلام، مهندس جان در راه اندازی یک الکتروفن ۷.۵ کیلووات متاسفانه برق سه فاز به خروجی درایو داده شد ولی موتور را استارت نکردیم و اتفاق قابل مشاهده ای نیفتاد. ولی بعد از تصحیح ورودی و خروجی به محض استارت درایو صدای مهیبی از درایو اومد و دیگه صفحه نمایش درایو روشن نشد. میخواستن ببینم آسیب رسیده له درایو همان زمان وصل اشتباهی ولتاژ به خروجی بوده است؟ از لطفتون ممنون

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام محمد جان

احتمالا شما طبقه خروجی درایو که مربوط به سوئیچهای IGBT است را آسیب زده اید. درایو را به یک تعمیرکار نشان دهید. اگر تمایل داشتید ما هم کارگاه تعمیرات درایو داریم می توانید برای ما ارسال کنید تا عیوب آن را بررسی کنیم. و در صورت امکان تعمیر کنیم.

Responsive image
امین
1399/03/30

با تشکر از راهنمایی تون میشه لطفا یک موتور سه فاز مناسب جهت تست گرفتن برای تعمیر درایو های اسانسوری معرفی کنید؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام امین جان

ما برای تست اینورترهای خودمان از یک موتور سه فاز کوچک الکتروژن یا موتوژن استفاده می کنیم.

Responsive image
ابوالقاسم کریمی
1399/03/28

با عرض سلام و خسته نباشید ما یک اینورتر دلتا مدل VFD-B داریم روی جعبه اینورتر کد توان 075 می باشد که بیانگر 10 اسب می باشد ولی داخل پارامترهای اینورتر کد توان 15 که بیانگر 2 اسب می باشد وجود دارد. آیا امکان این وجود دارد که جعبه اینورتر را با یک اینورتر بالاتر عوض کرده باشند؟ یا مشکل از جایی دیگر است؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب کریمی

اینورتر 1.5 کیلووات با 7.5 کیلووات خیلی تفاوت سایز دارند و معمولا جعبه آنها را نمی توان جابجا کرد. از سایز قطعات و اندازه خازن اینورتر می توان به توان آن پی برد.

Responsive image
امین
1399/03/24

سلام مهندس یک تابلو فرمان اسانسور مدل اراد به همراه درایو hpmont و موتور 5.5kw و ups 2kw داریم .زمانی که برق ورودی قطع میشه و تابلوفرمان روی حالت ups قرار میگیره درایو خطای dc bus low میزنه و موتور اصلا حتی زیر بار نمیره یعنی کنتاکتش نمیگیره. مقدار dc bus voltage در پنل درایو 560v هست . ایا راهکاری دارید؟ با تقدیم احترام

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام امین جان

یو پی اس 2 کیلووات برای درایو 5.5 کیلووات قطعا کم است و چون موتور جریان می کشد مدارات حفاظتی UPS وارد شده و ولتاژ خروجی را کم

Responsive image
پژمان
1399/03/10

سلام مهندس خسته نباشید، آیا سری کردن 2 اینورتر امکان پذیر هست؟ یعنی خروجی یک درایو رو به ورودی یک درایو با توان بالاتر وصل کرد؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام پؤمان جان

احتمالا بشه این کار را انجام داد اما احتمال دارد مدارات حفاظتی درایو اولی عمل کند. اصلا چرا می خواهید یک چنین کاری کنید؟

Responsive image
احمد رضا
1399/03/10

درود مهندس کریمی گرامی در مورد درایو stober

Responsive image
محمد اصلی بیگی
1399/01/27

سلام و عرض ادب اینورتر مدل S310 برند تکو داریم که خطای 0C-5 میده و بدون اتصال به موتور هم این مشکل هست با اتصال ترمینال مثبت مولتی متر در حالت دیود به پایه منفی مدار و اتصال ترمینال مثبت به پایه های U V W مقدار 0.4 برای پایه های U و V نشون میده اما به W وصل میکنم اتصال کوتاه نشون میده آیا مشکل از IGBT هستش و سوخته؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام محمد جان

در این حالت شما فقط می توانید دیود موازی با عنصر IGBT را تست کنید برای تست IGBT ماژول را از مدار جدا کنید و مطابق با روشی که در مقاله "نحوه تست IGBT اینورتر" در وبسایت توضیح داده ایم ماژول IGBT را تست کنید.

Responsive image
مجتبی
1398/11/21

با سلام خدمت مهندس یه اینورتر ls ic5 دارم که err Oct میده دفترچه رو.مطالعه کردم واسه igbt هست آیا دلیل دیگه میتونه داشته باشه ،ight رو میشه با خوبه و قلع کش تعویض کرد یا بروور هم لازمه ممنون میشم راهنمای کنید

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مجتبی جان

یک مقدار کلمات بد تایپ شده اند و من تعدادی را متوجه نشدم. برای تعویض IGBT بستگی به نوع آن دارد. برخی اتصالات فیشی و یا پیچی دارند و برخی در مدار لحیم شده اند. باز کنید خودتان متوجه می شوید که باید چه کار کنید.

Responsive image
مسعود
1398/10/30

سلام خروجی درایو التیوار 31 دو فاز شده و به جای 220 ولت 380 ولت میده ورودی اینورتر 220 تکفازه وارد منو که میشم واس تنظیمات فقط به یکی از منوهاش دسترسی دارم و نمیشه رو منوهای دیگش بشم

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مسعود جان

با این توضیحات شما نظری نمی توانم بدهم، باید از نزدیک بررسی شود.

Responsive image
Jalal
1398/09/29

سلام من ls ig5دارم دستکاری شده و سرعتش از ۹۰ بالاتر نمیره خواستم ببینم چه عددی رو باید تغییر بدم

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جلال جان

معمولا تنظیم سرعت و یا فرکانس max است که میزان حداکثر فرکانس کاری موتور را تعیین می کند 90 فرکانس است یا سرعت بر حسب RPM. موارد دیگری هم می تواند از افزایش سرعت جلوگیری کند. یکی از آنها حفاظتهای درایو می باشد شما معمولا عددی را به عنوان جریان نامی و جریان حداکثر در درایو یا اینورتر تنظیم می کنید در صورتیکه موتور اضافه بار داشته باشد و یا آسیب دیده و جریان بیشتری از شبکه بکشد درایو اجازه نمی دهد که جریان بیش از حد تنظیم شده افزایش یابد و لذا فرکانس را کاهش می دهد تا در جریان نامی قرار دهد. چون فرکانس بیشتر سرعت و توان بیشتری را سبب می شود.

Responsive image
پوریا
1398/09/18

درود بر شما درایو lsic5 خطای فن داشته وفن را تعویض کردم الان فن کار میکنه ولی خطای فن از روی درایو از بین نرفت لطفا راهنمایی کنید.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام پوریا جان

هیت سینک را هم تمیز کنید و چک کنید که جهت چرخش فن درست باشد. در موارد دیگر باید از نزدیک بررسی شود.

Responsive image
علیرضا
1398/08/24

سلام آقای مهندس من رشته اصلی ام الکترونیک هستش ولی به مدت 5 سال هست در زمینه برق صنعتی دریک شرکت مشغول به کارم خیلی دلم میخواد در زمینه تعمیر و عیب یابی درایوها فعالیت کنم باور کنید وقتی یه درایو خراب میشه زجر میکشم از اینکه نمیتونم خودم تعمیرش کنم و میفرستن بیرون شرکت برا تعمیر توروخدا به عنوان برادر بزرگتر منو راهنمایی کنین نمیدونم باید چیکار کنم تعمیرکارها هم معمولا چیزی به ادم نمیگن منم دلم میخواد پایه ای تو این زمینه یاد بگیرم تعمیرات رو حاضرم هر کاری انجام بدم تا یاد بگیرم ممنون بابت پیج آموزنده و خوبتون

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام علیرضای عزیز

ما در این زمینه کلاس برگزار نمی کنیم اما در تهران آموزشگاههایی هستند که در زیمنه تعمیر بردهای صنعتی کلاس آموزشی دارند شاید شرکت در این کلاسها تا حدودی بتواند به شما کمک کند و بعد از آن کار بر روی بلوکهای تشکیل دهنده یک درایو است و سپس تلاش و آزمون و خطا و جستجو در اینترنت. اینها به ذهنم می رسد.

Responsive image
شایسته
1398/07/21

علامتOCبر روی صفحه ظاهر میشود،،(کابل خروجی به پمپ چیلر متصل نیست)

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام آقای شایسته

برای یافتن علل خطا بایستی به دفترچه درایو مراجعه کنید. OC احتمالا مخفف Over Current به معنای اضافه بار است اگر بار به آن متصل نیست احتمال سوختن سوئیچهای طبقه خروجی وجود دارد باید بررسی شود.

Responsive image
علیرضا
1398/07/16

سلام مهندس، یه درایو dimag داریم که پس از اتصال برق ورودی، تقریبا نیم ساعت طول میکشه تا درایو نرمال بشه و خروجی داشته باشیم

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام علیرضای عزیز

در این صورت احتمال دارد خازن باس dc ایراد داشته باشد احتمالا در هنگام تغذیه بار هم این درایو کم بیاورد. مدار رکتیفایر ورودی و باس dc و تغذیه کنترل کننده را بررسی کنید.

Responsive image
reza
1398/05/12

سلام مهندس جان من یک درایو 30 کیلووات دارم و میخواهم قبل از اینکه در خط تولید قرار بگیرد آن را در حالت زیر بار تست کنم. میخواهم با یک موتور و درایو دیگر به عنوان بار این درایو را تست کنم آیا این کار امکان پذیر هست؟؟؟ ممنون میشم راهنامیی کنید

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

بار درایو موتور است و بار موتور نیز باید به شفت آن متصل می شود در صورتیکه اینها را دارید می توانید تست را انجام دهید.

Responsive image
مسعود
1398/04/20

حالت maximumدور اینورترم 65.00هرتز هست الان میخوام کهحالت maximum دور اینورترم مثلا 45.00هرتز بشود واز این فرکانس بالاتر نرود، ایاامکانش هست؟ ممنون میشم اگه کمکم کنید مرسی، مسعود هستم

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مسعود جان

فکر نکنم مشکلی وجود داشته باشد یکی از پارمترهای داریو مربوط به ماکزیمم فرکانس کاری است آن پارامتر را بیابید و سپس در عدد مورد نظر خود تنظیم کنید در درایوهای مختلف متفاوت است. به دفترچه راهنمای درایو مراجعه کنید.

Responsive image
علیرضا
1398/04/15

سلام آقای مهندس خسته نباشید بنده فارغ التحصیل رشته برق گرایش الکترونیک هستم حدود 5 سال در رشته برق قدرت کار کردم در حال حاضر میخوام وارد حرفه تخصصی تعمیر و عیب یابی درایو و اینورترهای صنعتی بشم راستش میخواستم راهنماییم کنیین چطور و کجا میتونم دوره اش رو بگذرونم خیلی علاقه دارم به این رشته مخصوصا تعمیر بردهای الکترونیکی ممنون میشم به عنوان برادر بزرگتر بنده رو راهنمایی کنین بابت سایت خوب و پرمحتواتون هم خیلی خیلی ممنون مطالب عالی هستند.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام علیرضای عزیز

در تهران مراکزی هستند که کلاس تعمیر بردهای الکترونیکی برگزار می کنند می توانید جستجو کنید و در یکی از این کلاسها ثبت نام کنید در آنجا می توانید دوستانیی هم پیدا کنید. بعد وارد کار شوید و از هر کجا که توانستید مداری برای تعمیر بیابید. در نهایت به نظر من موفقیت در این زمینه خیلی هم دور از دسترس نیست.

Responsive image
افشين
1398/03/28

سلام خسته نباشيد درايو ٣٧ كيلووات ال اس دارم درقسمت تغذيه پنل ماسفت ٢٢٢٥ سوخته پس از تعويض قبل از نصب در محل ميخواستم از روشن شدن پنل مطمئن شم اما به برق سه فاز دسترسي ندارم چه راهي پيشنهاد ميفرماييد مهندس جان؟ اگر دو سر ورودي برق منبع تغذيه سوييچينگ رو با يك لامپ سري به ٢٢٠ متصل كنم ميتونم نتيجه بگيرم؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام افشین جانپ

برخی درایوها نسبت به کاهش ولتاژ ورودی حساس هستند و خطا را نشان می دهند تست کردنش احتمالا ضرری نداشته باشد. اگر خطا نشان داد با برق سه فاز این کار را باید انجام دهید.

Responsive image
کامران
1398/03/20

سلام وقت تون بخیر.دوستان عزیزم هر کسی اینورتر مدل ls600-2002sn داره لطفا تصویر برد اصلیش رو محبت کنه برای من بفرسته.یه اینورتر دارم دوتا مقاومتش ترکیده که مشخص نیست مقدارش چقدره.خسلی لطف میکنین سپاسگزارم

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام کامران جان

متاسفانه من این نوع اینورتر را ندارم که برای شما عکس بوردش را بفرستم. عذرخواهی می کنم.

Responsive image
محمد رضا جوانلو
1398/01/21

با سلام درایوهای با توان 15 کیلووات با برند دانفوس ( بوستر پمپهایی 1+3 ) بعبارتی سوخته است، و از مدار خارج شده است علت سوختن چه میتواند باشد ؟ شاید سوال بنده بی ربط باشه ولی ایا میتواند اشکال ایجاد شده در سربندی موتور باشد ؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام محمدرضای عزیز

احتمال ایجاد مشکل در درایو بدلیل مشکل در سر بندی موتور وجود دارد. من مواردی از این دست تا به حال دیده ام. موتوری که باید مثلث متصل می شده است اتصالات مثلث اشتباه بوده و به درایو آسیب وارد شده بود. توسط یک نفر آدم وارد به کار سربندی و اتصالات موتور را چک کنید.

Responsive image
پیام
1398/01/13

سلام اینورتر ls ic5 ارور err میده مشکل از چیه و چطوری رفع میشه

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام پیام جان

نمی دانم. سوال شما خیلی کلی است.

Responsive image
علی کاظمی
1398/01/07

سلام یک اینورتر BNK داریم روشن میشه ولی خروجیش برق نداره

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام علی جان

برای شروع ورودی و فیوزهای ورودی را چک کنید در ادامه ولتاژ باس DC، سپس کنترل کننده و در نهایت طبقه اینورتر خروجی می توانند دلایل ایجاد ایراد باشند.

Responsive image
رمضانی
1397/12/18

باسلام یک عدد درایو vacon داریم برای جرثقیل اگه مقاومت ترمز درایو اتصال زمین شده باشه احتمال سوختن درایو وجود دارد باتشکر

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام آقای رمضانی

سوال شما مقداری ابهام دارد در صورت امکان با ما تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری دریافت کنیم.

Responsive image
حمید رضایاری
1397/12/18

سلام جناب مهندس اینورتر enc داریم وقتی برق وصل میکنیم فیوز برق بیرون می پرد دلیل چه می باشد ممنون

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام حمید جان

وقتی در همان لحظه وصل اینورتر فیوز می پرد به احتمال زیاد شما یک اتصال کوتاه دارید. اتصال کوتاه و سوختن پل دیود ورودی و یا سوئیچهای منبع تغذیه کنترل کننده می تواند از دلایل ایجاد این مشکل باشد. دلایل دیگری هم ممکن است. که باید بررسی شوند.

Responsive image
بهرام
1397/11/21

سلام... شاگرد برقکار با اشتباه وصل کردن سیمهای سه فاز ونول باعث سوختن اینورتر 9.2 کیلوواتی دشتگاه شیشه شور پنچره های دوجداره شد... ایا این اینورتر تعمیر میشود؟؟ با توجه به اینکه شاگردبرقکار باید متحمل این خسارت شود ایا راهی هست که تعمیر اینورتر ارزانتر صورت پذیرد؟؟؟ با تشکر واحترام

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام بهرام جان

باید اینورتر را دید در صورتیکه برد کنترل آسیب ندیده باشد احتمالا قابل تعمیر باشد. در صورت نیاز با شماره های موجود در فوتر سایت تماس بگیرید.

Responsive image
شهاب
1397/10/18

سلام یه اینور تر دارم مهندس جان همه چیز کار میکنه ولی خروجی ندارم

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام شهاب جان

هیچ خطایی بر روی صفحه ظاهر نمی شود؟ باید موارد یک به یک بررسی شود.

Responsive image
مسعود
1397/10/13

با سلام مهندس ما یکسری موتور سه فاز دارای ترمز مغناطیسی داریم که دارای اینورتر LS700 1.5KW هست ایرادی که پیدا کرده اینه که در مدار فرمان شستی وجود داره که کارش غیر فعال کردن ترمز موتوره .اما آسیبی که به اینورتر رسیده باعث شده با فشردن شستی موتور شروع به حرکت کند.ما اینورتر نو جایگزین کردیم و مشکل رفع شد.حال ایراد اینورتر قبلی چیه ؟؟؟ممنون میشم از جوابتون

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مسعود جان

خیلی خوب متوجه نشدم که مشکل شما چیست. لطفا در صورت امکان تماس بگیرید تا توضیحات بیشتری بگیرم.

Responsive image
خسروی
1397/09/09

سلام مهندس من اینورتر دارم ال اس ig5 ولتاژ ورودی وصل میکنم روشن میشه صفحه ام روشن میشه اما خروجی که به سر موتور وصل میشه نمیده ؟؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام آقای خسروی

در صورتیکه خروجی نمی دهد احتمالا یک پیغام خطا ظاهر می شود به لیست خطاهای موجود در دفترچه درایو مراجعه کنید و سعی کنید مشکل را پیدا کنید.

Responsive image
خلیلی
1397/09/09

سلام مهندس جان یک اینورتر ال اس is5 داریم وقتی استارت میزنیم روشن میشود بلافاصله خاموش میگردد خطای نشان نمیدهد مشکل چیست لطفا راهنمایی فرمایید.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

اینورتر را از الکتروموتور یا هر باری جدا کرده و مجددا راه اندازی کنید. در صورتیکه مجددا خاموش شد احتمالا منبع تغذیه داخلی آن آسیب دیده است.

Responsive image
امید
1397/07/10

با سلام درایو 200kw برند الپرو مدتی است با وجود عدم تغییر ولتاژ و جریان و فرکانس در حین کار به دلیل فالت اندر کارنت متو قف میشه ممنون میشم راهنمایی کنید

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام امید جان

متاسفانه با این درایو کار نکرده ام. نمی توانم کمکی کنم.

Responsive image
مهدی
1397/05/14

سلام مهندس من یه درایو1.5کیلووات ال اس دارم اصلا روشن نمیشه مشکلش چی میتونه باشه؟ ممنون میشم. راهنمایی کنید

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سیم رابط و در ادامه تغذیه ورودی را چک کنید.

Responsive image
رضا عابدی
1397/04/27

سلام. من یک درایو 75 کیلو وات دانفوس دارم. آلارم هت سینک میدهد علت چیه. باتشکر.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام رضا جان

به دفترچه راهنمای درایو مراجعه کنید معمولا در این مواقع فن درایو آسیب دیده است و یا هیت سینک و یا فن دچار غبار گرفتگی و آلودگی می باشند و یا منافذ عبور هوا مسدود و یا گرد و غبار گرفته است. مشکلات آن را برطرف کنید. تمیزکاری انجام بدهید و در صورتیکه فن آسیب دیده است با یک فن جدید تعویض کنید.

Responsive image
سعدی
1397/04/26

با عرض سلام محضر مهندس گرامی ی درایو میکرو دانفوس داریم که جهت بوستر پمپ مورد استفاده قرار ميگيره درایو از لوگو فرمان ميگيره به محض فرمان دادن از سمت لوگو خطای اتصال کوتاه ميده ممنون ميشم راهنمایی بفرمایید

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام درایو را با یک موتور دیگر بصورت دستی و یا با ولوم موجود بر روی درایو تست کنید در صورتیکه خطا مشاهده کردید درایو در سوئیچها دچار مشکل شده است.

Responsive image
کامران
1397/04/26

سلام چطور میشه یک درایو سه فاز رو با برق تک فاز تست کرد برای تعمیرات . ایا با یک ترانس 600 ولت dc میتونم این کار رو انجام بدم . ممنونم

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام کامران جان

ما ترانس DC نداریم اگر منظور شما از ترانس DC همان منبع تغذیه DC و یا ترانسی است که خروجی آن DC شده است در صورتیکه باس DC در اختیار شما قرار داشته باشد بله این کار را می توانید انجام بدهید.

Responsive image
جلال محبی
1397/04/25

سلام من یک نوع درایو دارم که مخصوص آسانسور هست و حدود ده ساله که کار می‌کنه و بدنه اون تماما فلزیه و هیت سینک هم به Igbt متصل ،ولی احساس میکنم بیشتر از حد معمول هست سینک داغ میشه با وجود اینکه درایو سالم هست و کار می‌کنه و ده سال از عمرش میگذره قصد دارم خازن هاشو و خمیر سیلیکون igbt رو تعویض کنم آیا این کار نیاز هست انجام بدم یا خیر؟ و مورد دوم هم اینکه سازنده برای درایو فن نداشته ،میخواستم بدونم فن فقط برای خنک کردن هست سینک لازمه ،یا برده‌ای داخل هم نیاز به فن دارد? باتشکر

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جلال جان

در مورد آسانسور کاربری آن معمولا پیوسته نیست و موتور مورد استفاده نوع S4 است یعنی مدتی کار می کند و مدتی استراحت دارد که در این مدت استراحت موتور و البته درایو خنک می شود. اینکه در درایو از فن استفاده کند یا خیر کاملا به طراح آن بستگی دارد. به نظر من شما به مدارات الکترونیکی درایو دست نزنید فقط گرد و خاک محل عبور هوا را پاک کنید و اجازه بدهید که راحت تر خنک کاری شوند. با توجه به اینکه 10 سال است که در حال کار است این حرارت آسیبی به درایو وارد نمی کند.

Responsive image
مهدی
1397/04/04

سلام وقتتون بخیر مهندس.یه لینورتر مدل ls600 دارم که در محیطی گرد غباری بوده.و دچار تغییر فرکانس میشه و دور موتور هی بازی می کنه.باتمیز کردن هیت سینک و سیلیکون زدن مجدد به مدت نیم ساعت درست شد ولی مجددا به حالت قبل برگشت.علت میتونه به ضعیف شدن فن باشه؟.لطفا راهنمایی بفرمایید.باتشکر

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مهدی جان

عوامل مختلفی می توانند در این مورد سهیم باشند. از تغییر در فرکانس فرمان تا خراب شدن یکی از سوئیچها و همچنین درست کار نکردن فن هم می تواند باعث عملکرد مدارات حفاظتی اینورتر و عملکرد آنها شود. هر فرضی را باید آزمون کرد.

Responsive image
علی
1397/01/28

سلام تشکر از مطالب مفید شما یک اینورتور ۳۵ کیلو وات دلتا B هست که وقتی روشن میکنم بعد از چند ثانیه ارور افزایش گرما رو میده و متوقف میشه من فنها رو چک کردم درسته در هیچ بخشی گرما یا سوختگی دیده نشده و اینورتور را کاملا پاک کردم حتی زیر RGBT ها رو نیر سیلیکون زدم و در اخر سنسور حرارتی رو هم جدا کردم ولی ارور افزایش گرما از بین نرفت لطفا منو راهنمایی کنین ممنون میشم مهندس

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

مبدل یکسو کننده ورودی را چک کنید و IGBT ها را هم تست کنید در صورتیکه کنترل کننده دارای مشکل باشد به نقشه های سازنده نیاز دارید. به نمایندگی این درایو مراجعه کنید.

Responsive image
حمید
1396/12/25

سلام بر مدیر محترم سایت. آقای مهندس من میخوام تعمیر درایو رو یاد بگیرم. نمی دونم از کجا شروع کنم. اگر راهنمایی در این زمینه دارید ممنوم میشم. با تشکر

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام حمید جان. تعمیر درایو جدای از مدارات الکترونیک و الکترونیک قدرت نیست. شما باید بلوکهای سازنده مداردات مختلف یک درایو را بشناسید و با کمک نقشه هایی که سازنده منتشر می کند می توانید درایو را تعمیر کنید. برخی از موسسات نیز دوره هایی در این زمینه برگزار می کنند از کیفیت دوره ها اطلاعی ندارم. موید باشید.

Responsive image
مهدی
1396/11/30

باسلام درایو کنترل سرعت ما صفحه نمایشش روشن نمیشه لطفا راهنماییم کنید ممنون

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مهدی جان

احتمالا منبع تغذیه دستگاه آسیب دیده است. آن قسمت را بررسی کنید.

Responsive image
مهدی
1396/11/09

با سلام علت عدم افزایش فرکانس در فرکانس های درخواستی بالای 80 در صد چیست ؟ با تشکر

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام. احتمال دارد بدلیل محدودیتهایی که در پارامترهای دیگر درایو نظیر مقدار جریان حداکثر قرار داده اید،  باشد.

Responsive image
داریوش دلبری
1396/11/01

باسلام من عیب یابی اینورتورو مطالعه کردم در قسمت چهارم فرمودین منبع تغذیه سویچینگ خراب است این منبع در کدام سمت واقع شده ممنون میشم راهنمایی کنید

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام داریوش جان

در قسمت چهارم در مورد منبع تغذیه داخلی صحبت شده است هر مدار کنترلی به یک تغذیه مناسب نیاز دارد. این با تغذیه باس DC فرق دارد اگر مانیتور شما روشن نمی شود و اصلا کلیدهای فرمان عمل نمی کنند احتمال دارد این قسمت آسیب دیده باشد.

Responsive image
MWeb
1396/05/23

ممنون مهندس...

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code