تنظیم پارامترهای اصلی سافت استارتر

این مقاله شامل پارامترهای مشترک موجود در اغلب سافت استارترها است. بقیه تنظیمات بسته به نوع سافت استارتر و تولید کننده آن می توانند در دسترس کاربر قرار بگیرند.

تنظیم پارامترهای اصلی سافت استارتر

قبل از شروع، اگر خواهان اطلاعات اندکی در مورد سافت استارتر می باشید، بهتر است " سافت استارتر (Soft Starter) چیست؟ " را مطالعه نمایید.

این مقاله فنی مشتمل بر توضیح کوتاهی از پارامترهای مشترک موجود در اغلب سافت استارترها است. بقیه تنظیمات بسته به نوع سافت استارتر و تولید کننده آن می توانند در دسترس کاربر قرار بگیرند.

انجام این تنظیمات می تواند با تنظیم کردن پتانسیومترها، تغییر دیپ سوئیچها، استفاده از یک صفحه کلید، و وسایلی مشابه انجام شود.

1- شیب (ramp) استارت

شیب استارت مقدار زمانی است که سافت استارتر ولتاژ را از یک (مقدار اولیه) افزایش داده تا به ولتاژ کامل خود برسد. زمان صعود(رمپ) نباید خیلی طولانی باشد، چونکه باعث افزایش دمای غیر ضروری شده و خطر عمل کردن رله های اضافه بار و از مدار خارج شدن موتور را افزایش می دهد.

اگر الکتروموتور و یا موتور القایی در زمان راه اندازی بدون بار باشد موتور احتمالا نیاز به تنظیم زمان صعود استارت کوتاهتری داشته باشد و اگر موتور به میزان زیادی بارگزاری شده باشد. زمان صعود در هنگام استارت احتمالا طولانی تر خواهد شد.

 2 – شیب (ramp) توقف

 شیب (رمپ) توقف هنگامی استفاده می شود که توقف نرم موتور مورد نیاز باشد.، برای مثال در یک پمپ یا نوار نقاله. شیب توقف مقدار زمانی است که الکتروموتور از ولتاژ کامل به ولتاژ صفر یا مقدار اولیه می رسد. اگر زمان شیب (رمپ) در مقدار صفر تنظیم شود توقف همانند یک توقف مستقیم و بی وقفه انجام می شود.

 دیاگرامی که شیب راه اندازی، شیب توقف و ولتاژ اولیه را نشان می دهد

شکل 1- دیاگرامی که شیب راه اندازی، شیب توقف و ولتاژ اولیه را نشان می دهد.

3- ولتاژ اولیه

بعضی اوقات ولتاژ یا گشتاور پیاده نامیده می شود، این نقطه ای است که سافت استارتر شیبهای توقف یا استارت را شروع می کند. گشتاور موتور متناسب با مربع کاهش ولتاژ کاهش می یابد و اگر ولتاژ به مقدار خیلی مثلا 20% ولتاژ نامی تنظیم شود، گشتاور راه اندازی فقط 0.22 = 0.04 = 4 %می شود. واز ابتدای کار موتور راه اندازی نخواهد شد.

از اینرو خیلی مهم است سطح ولتاژی را بیابیم که به قدر کافی زیاد باشد تا موتور بتواند مستقیما تیک اف کند تا از گرمایش غیر ضروری آن جلوگیری شود.

 

4- محدودیت جریان

محدودیت جریان می تواند در جاهایی استفاده شود که جریان راه اندازی محدود شده مورد نیاز باشد، یا در راه اندازی هایی مخصوص کارهای سنگین و هنگامی که دستیابی به استارت خوب و تمام عیار با تنظیم کردن ولتاژ اولیه و رمپ استارت به تنهایی ممکن نباشد.

در این حالت هنگامی که جریان به مقدار محدود شده خود برسد سافت استارتر موقتا افزایش دادن ولتاژ را متوقف می کند تا جریان افت کرده و به زیر محدوده حداکثر تنظیم شده برسد. سپس شروع به افزایش ولتاژ تا رسیدن به مقدار نهایی آن می کند. توجه کنید که این ویژگی در تمامی سافت استارترها موجود نیست!

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

موتور درایو عرضه کننده اینورتر (درایو فرکانس متغیر) در برند های مختلف می باشد. جهت مشاهده مشخصات و لیست قیمت محصولات روی لینک های زیر کلیک کنید و برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان ما با شماره تلفن 40331927 و 40331967 تماس بگیرید.

1- لیست قیمت اینورتر پرتو صنعت

2- لیست قیمت اینورتر تکو (TECO)

3- لیست قیمت اینورتر تتا (TETA)

4- قیمت اینورتر اچ پی مونت hpmont

5- قیمت اینورتر هیوندای HYUNDAI

6- قیمت اینورتر اینوت invt

7- قیمت اینورتر دلتا Delta

8- قیمت اینورتر ال اس LS

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

عملکرد محدودیت جریان در استفاده از سافت استارتر

شکل 2 – عملکرد محدودیت جریان در استفاده از سافت استارتر

5- ولتاژ Step down

ولتاژ Step down نوع خاصی از رمپ توقف را ارائه می کند. مقدور است ولتاژ را به گونه ای تنظیم کنید و آن را در سطح ولتاژ کمی قرار دهید که سرعت موتور با دریافت فرمان توقف شروع به کاهش ناگهانی کند.

 برای موتورهایی که به مقدار کمی بارگزاری شده اند سرعت تا رسیدن ولتاژ موتور به مقدار خیلی کم، کاهش نخواهد یافت. اما استفاده از عملکرد ولتاژ Step down می تواند این پدیده را حذف کرده و به طور ویژه در توقف پمپها مفید می باشد.

شکل موجی که عملکرد ولتاژ Step down یک سافت استارتر را نشان می دهد

شکل 3 – شکل موجی که عملکرد ولتاژ Step down یک سافت استارتر را نشان می دهد.

همانطور که در شکل بالا ملاحظه می شود برای توقف سریعتر موتور ولتاژ آن را به 50% ولتاژ نامی تقلیل داده و سپس با رمپ توقف به 30% رسیده است در صورت شروع توقف با 100% ولتاژ نامی در پایان شیب توقف به 80% می رسید که تغییر محسوسی در سرعت موتور ملاحظه نمی شد.

 

6- اندازه نامی موتور قابل تنظیم

جریان نامی قابل تنظیم موتور اجازه می دهد جریان نامی موتور بر روی سافت استارتر را برای موتور مورد استفاده تنظیم کنیم. این تنظیمات ممکن است همچنین مقادیر دیگر را تحت تاثیر قرار دهد، مانند سطح trip رله های اضافه بار الکترونیکی، عملکرد میزان محدودیت جریان و غیره.

 در پایان اگر در انتخاب سافت استارتر یا درایو سرعت متغیر vsd شک دارید می توانید " انتخاب سافت استارتر یا درایو سرعت متغیر (VSD) ؟ " را نیز مطالعه نمایید.

 

برای مشاهده خدمات موسسه موتور درایو در زمینه تعمیر اینورتر ، درایو و سافت استارتر بر روی بنر زیر کلیک کنید.

عیب یابی و تعمیر اینورتر

مراجع

1- http://electrical-engineering-portal.com/

2- Softstarter Handbook by ABB

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای دوستانی که به مبحث اینورتر ، درایو و سافت استارتر علاقه مند هستند مطالعه مقالات زیر می باشد.

1- درایو یا VFD مناسب پمپ کدام است؟

2- دفترچه فارسی اینورتر اینوت invt GD10

3- نمایندگی اینورتر پرتو صنعت در لاله زار

4- راه اندازی اینورتر اینوت INVT GD20

5- تعیین کابل های موازی در درایو فرکانس متغیر یا اینورتر

6- راه اندازی چند موتور با یک اینورتر

7- راهنمای خرید اینورتر (درایو)

8- اینورتر چیست و چگونه کار می کند؟

9- سروو موتور چگونه کار می کند؟

10- روش اتصال اینورتر به موتور

11- محاسبه مقاومت ترمز اینورتر (درایو فرکانس متغیر)

12- دلایل پیشتازی اینورتر یا VFD ها

13- تنظیم پارامترهای اصلی سافت استارتر

14- چرا به درایوهای سرعت متغیر (VSD) نیاز داریم؟

15- انتخاب سافت استارتر یا درایو سرعت متغیر (VSD) ؟

16- سافت استارتر (Soft Starter) چیست؟

17- رینگ زمین کننده شفت موتور – متعلقات ضروری VFD

18- چرا شما باید در درایو خود از راکتور خط استفاده کنید؟

19- راکتور خط چیست و چگونه به درایو موتور شما کمک می کند؟

20- شش تصور رایج غلط در مورد درایو فرکانس متغیر

21- مزایای VFD ها، اینورترها و درایوها

22- نکات مهم در خرید درایو فرکانس متغیر

23- درایو فرکانس متغیر (VFD) چیست؟

نظرات کاربران

Responsive image
نجفی
1399/10/26

با سلام و احترام تشکر میکنم از وقتی که برای ارتقاء دانش فنی دوستان و همکاران می‌گذارید. مطالبتون بسیار مفید و کاربردی است.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب نجفی

متشکرم از لطفی که به بنده و گروه موتور درایو دارید. شاد و سرفراز باشید.

Responsive image
محمود هاشمی
1399/10/01

با سلام. خیلی ممنونم از مطالب ارزشمند و بسیار کاربردی. لطفا یک مقاله هم در مورد حفاظت از خود سافت استارتر هم قرار بدهید. همانطور که در مورد حفاظت از vfd پست های خوبی گذاشتید که از راکتور خط و امثال اینها استفاده میشد. یک حفاظت کامل و بی عیب و نقص از سافت استارتر چگونه باید باشد. موفق و پیروز باشید.

Responsive image
بنیامین شهنوازی
1399/01/14

سلام علیکم، سایت بسیار عالی هست ،بهترین ها را برایتان آرزو دارم، لطفا ترتیبی اتخاذ نمایند تا جواب دریافت سئوالات سهل تر و زودتر امکان پذیر کردد، تشکر میکنم

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام بنیامین عزیز

خیلی متشکرم از لطفی که به بنده و تیم ما دارید. خوشحالم که مطالب ما مورد توجه شما قرار گرفته است. من هم قبول دارم که روش ارسال ایمیل و فرم آن در بخش ارتباط با ما زیاد جالب نیست چون دیگر کمتر کسی به ایمیل خود سر می زند. این بخش را باید به یک پیام رسان خوب متصل کرد. از طریق شماره تلفن بنده که در فوتر وبسایت نیز موجود است و بر روی آن تلگرام و واتساپ نصب است سوالات خود را بپرسید و کمتر از چند ساعت پاسخ خود را دریافت کنید.

متشکرم.

Responsive image
مجید
1395/12/09

سلام مهندس، سایت خیلی خوبی ایجاد کردید.موفق باشید.

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code