قواعد تعمیر و نگهداری الکتروموتورها

تعمیر و نگهداری درست از توقفهای ناخواسته جلوگیری می کند. و شامل 1- نگهداری پیشگیرانه 2- نگهداری پیشگویانه 3-تعمیر و نگهداری واکنشی می باشد.

قواعد تعمیر و نگهداری الکتروموتورها

قبل از شروع این مبحث، جهت آشنایی با موتورهای القایی " دسته بندی موتورهای الکتریکی " و " ساختمان موتورهای القایی سه فاز " را مطالعه نمایید.

تعمیر و نگهداری الکتروموتور و یا موتور القایی یک برنامه تعمیر و نگهداری که به خوبی و با دقت طراحی شده است هنگامی که درست استفاده شود می تواند به صورت خلاصه شامل موارد زیر باشد.

  1. نگهداری پیشگیرانه
  2. نگهداری پیشگویانه
  3. تعمیر و نگهداری واکنشی (Reactive)

سیکلهای بازرسی و نظارت به نوع الکتروموتور و شرایط کارکردی آن بستگی دارد. موتور به منظور جلوگیری از خرابی و طولانی تر شدن طول عمر خود نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد. معمولا گفته می شود که موتورها و قطعات آنها بایستی هر 6 ماه تست و در صورت نیاز سرویس و تعمیر شوند. فقط در این صورت است که نگهداشتن طول عمر مفید و راندمان موتور ممکن می شود.

فاکتورهای موثر بر طول عمر موتور

شکل شماره (1) :عواملی که بر اثر عدم تعمیر و نگهداری مناسب بر طول عمر موتور تاثیر می گذارند.

1- نگهداری پیشگیرانه موتور

هدف از این نوع نگهداری جلوگیری از ایجاد مشکلات حین عملکرد و اطمینان یافتن از این که موتور به طور مستمر در حالت معمولی یک کارکرد قابل اطمینان را تامین می کند، است. نگهداری پیشگیرانه بخشی از نگهداری برنامه ریزی شده کل سیستم است.

نگهداری پیشگیرانه موتور

شکل شماره (2) : نگهداری پیشگیرانه موتور

2- نگهداری پیشگویانه موتور

هدف از این نوع نگهداری موتور، رسیدن به این مساله است که اطمینان یابیم نوع صحیح نگهداری در زمان صحیح انجام می شود. به منظور تعیین کردن این دو پارامتر، نیاز داریم عملکرد موتور را به صورت پیوسته و منظم پایش کرده و مشکل را قبل از آنکه واقعا رخ بدهد شناسایی کنیم.

3- تعمیر و نگهداری واکنشی (Reactive)

هدف اصلی از این نوع نگهداری، تعمیر و جایگزینی موتور در هنگام رخداد خرابی است. تعمیر و نگهداری راکتیو (انفعالی) به عنوان تعمیر و نگهداری از کار افتادگی نیز شناخته می شود، در این نوع فعالیت هیچ نوع سرویس یا اندازه گیری های منظم انجام نمی شود.

نکاتی درباره تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه

از کار افتادگی دستگاههای صنعتی بسیار پر هزینه است، بدلیل اینکه اگر قسمتی از فرآیند از کار بیفتد کل فرآیند متوقف خواهد شد. نگهداری پیشگیرانه موتور با یک مبنای منظم می تواند کمک کند که از خرابی موتور جلوگیری شود و در نتیجه از توقف ناخواسته خط تولید جلوگیری خواهد شد. در پاراگراف های بعدی برخی از ارکان مهم تعمیر و نگهداری پیشگیرانه در الکتروموتورها معرفی و بررسی خواهد شد.

تست کردن الکتروموتور برای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه

شکل شماره (3) : انجام آزمونهایی برای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه الکتروموتور

4- اقداماتی برای انجام تعمیر و نگهداری پیشگیرانه

 

1-4- تهویه موتور

اگر موتور در محیطی با تهویه کم و محدود نصب و بهره برداری شده باشد، ممکن است دمای موتور به دماهای بالایی برسد که می تواند به عایق بندی موتور و گریس یاتاقان آسیب بزند. و گرد و خاک و آلودگی ها نیز می توانند باعث گرفتگی و مسدود شدن سوراخها و مجاری تهویه موتور گردند.

از اینرو، به منظور جلوگیری از افزایش دمای بیش از اندازه موتور، مهم و حیاتی است که آلودگی ها به صورت منظم از محل های تهویه هوا زدوده شوند. با اینکه موتورها حفاظت شده اند، خیلی مهم است که موتورها را در جایی با تهویه دایمی نصب کنیم به گونه ای که دماهای زیاد به عایق و یاتاقانهای آن آسیب نزند. به هر مقدار که موتور خنک تر کار کند، طول عمر آن نیز افزایش می یابد. بنابراین، سرپوش فن و پره های خنک کننده بایستی حتی الامکان تمیز شوند.

مسدود شدن مسیر تهویه توسط آلودگی

شکل شماره (4) : گردوخاک و کثافات اغلب معابر تهویه را مسدود می کنند.

2-4- رطوبت و چگالش (condensation)

در موتور محفظه بسته با IP55، بخار آب ممکن است چگالیده شده و به مایع تبدیل شود و در نتیجه به سیم پیچها و یاتاقانهای موتور برسد. از اینرو، در این نوع موتور، دمای موتور همواره گرمتر از دمای محیط مجاور در حالت پایدار باشد. این کار را می توان با راه حل دیگری مانند برداشتن درپوش تخلیه انجام داد که اجازه خواهد داد میعانات آب از موتور خارج شوند.

توجه: برداشتن درپوش تخلیه درجه حفاظت موتور را از IP55 به IP44 تقلیل خواهد داد.

استاتور مجهز به المنت برای جلوگیری از میعان

شکل شماره (5) : استاتور تجهیز شده با المنت گرم کننده برای ممانعت از مشکلات میعان.

3-4- اتصالات شل (Loose connections)

تمامی اتصالات الکتریکی باید سفت و محکم با گشتاور توصیه شده بسته شوند. خزش در پیچها و سیکلهای کاری معمولا باعث باز شدن اتصالات می گردد. فیوزها، اتصالات کابلها، کنتاکتورها و مدار شکن ها اغلب در معرض شل شدن اتصالاتشان هستند و بایستی به صورت منظم چک شوند.

اتصالات الکتریکی الکتروموتور

شکل شماره (6) :تمام اتصالات الکتریکی باید سفت و محکم باشند.

4-4- عدم تعادل ولتاژ و جریان

عدم تعادل ولتاژ و جریان مطمئنا یکی ازحوزه های نگرانی است و مقادیر آنها به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل در موتور بایستی مرتبا چک شود. عدم تعادل ولتاژ هنگامی رخ می دهد که دامنه ولتاژهای سه فاز متفاوت از همدیگر است. عدم تعادل ولتاژ باعث عدم تعادل جریان نیز می شود.

این مساله باعث انواع مختلفی از مشکلات می شود. لرزش، گشتاور ضربانی و افزایش دمای بیش از حد سیم پیچ یکی یا چند فاز، از آن جمله آنها است. عدم تعادل ولتاژ منجر به کاهش راندمان موتور و کوتاهتر شدن عمر آن می شود.

عدم تعادل ولتاژ مطابق رابطه زیر قابل محاسبه است.

محاسبه عدم تعادل ولتاژ

5-4- کم بودن و اضافه بودن ولتاژ

کم و اضافه بودن ولتاژ عایقهای استاتور موتور را فرسوده می کند. کم بودن ولتاژ در عایقها تنش حرارتی ایجاد می کند.

در ولتاژهای پایین تر، موتور در راندمانی کمتر از بار کامل خود کار می کند، داغتر کار کرده، دارای لغزش بزرگتر بوده، گشتاور کمتری تولید کرده و احتمالا طول عمر کوتاهتری خواهد داشت.

معولا، موتورهای القایی قادر به تحمل شرایط اضافه ولتاژ هستند. اما، اضافه ولتاژهای شدید ممکن است باعث اتصال کوتاه حلقه های سیم پیچها، اتصال فاز به فاز یا اتصال فاز به زمین شود. که این اتصال کوتاه، بین فازها یا بین فازها و بدنه می باشد.

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

موتور درایو عرضه کننده الکتروموتور در برندهای مختلف می باشد. جهت مشاهده مشخصات و لیست قیمت محصولات روی لینک های زیر کلیک کنید و برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان ما با شماره تلفن 40331927 و 40331967 تماس بگیرید.

1- لیست قیمت الکتروموتور موتوژن

2- لیست قیمت الکتروموتور الکتروژن

3- لیست قیمت الکتروموتور زیمنس

4- لیست قیمت الکتروموتور گاماک (GAMAK)

5- لیست قیمت الکتروموتور ایلماز (ELK-YILMAZ)

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

عمده دلایل خرابی الکتروموتور

شکل شماره (7) :عمده دلایل خرابی و آسیب به موتورها، مطابق با تحقیقات انجام شده توسط Electrical Research Association, USA

در حال حاضر، یاتاقانها اجزایی در موتورها هستند که بیش از همه در معرض فرسایش قرار دارند. به دلیل اینکه به مرور زمان با افزایش راندمان موتورها، سیستم عایقی کمتر در معرض دماهای زیاد و بالا قرار دارد. خطا و خرابی عمده ایجاد شده اتصال کوتاه نیست بلکه صدای نامطلوب یاتاقانها و خرابی آنها است.

از اینرو، هنگام اجرای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بر روی موتور، جایگزینی و نگهداری یاتاقانها در عمل از فاکتورهای مهم است.

دلایل خرابی در بلبرینگهای غلطکی

شکل شماره (8) : دلایل خرابی در بلبرینگهای غلطکی

باید به این نکته توجه کرد که تنها 1% از بلبرینگهای غلطکی به عمر مورد نظر می رسند.

برخی از یاتاقانها به عنوان یاتاقانهای گریس کاری شده برای کل عمر یا یاتاقانهای بدون نیاز به نگهداری معرفی و وارد بازار شده اند. اما، این کلمات گمراه کننده هستند. اینها دلیل بر این نیستند که یاتاقانها اصلا نیاز به نگهداری ندارند. یاتاقانهای گریس کاری شده برای کل عمر یا یاتاقانهای بدون نیاز به نگهداری نیز سرانجام بایستی تعویض گردند. زمان آن بستگی به دو عامل طول عمر یاتاقانها (L10h) و بر طول عمر گریس مورد استفاده برای روانسازی (F10h) دارد.

توجه: طول عمر یاتاقانها بین 16000 تا 40000 ساعت یا بیشتر متغیر است. طول عمر گریس معمولا تحت شرایط کاری عادی حداقل 40000 ساعت است.

طول عمر یاتاقان

طول عمر یاتاقان ها بر اساس خستگی و پیری مواد در صورتی مقدار بار و سرعت عملیاتی موتور را بدانیم قابل محاسبه است. برای صحت این محاسبات لازم است یاتاقان بدرستی نصب و روغن کاری شده باشد. محاسبات شرایط کاری تعریف نشده و مضر را در نظر نمی گیرد.

روانکاری یاتاقانها

یاتاقانها در موتورهای استاندارد معمولا با گریس روانکاری می شوند به دو طریق یا یک بار(برای تمام عمر گریس خورده) که این گروه قابل گریس کاری مجدد نیستند، یا آنها ممکن است از طریق گریس خور یاتاقان قابلیت روانکاری و اعمال گریس مجدد را داشته باشند.

عمده دلایل خرابی زودهنگام یاتاقانها موارد زیر هستند. نصب اشتباه آلودگی جابجایی نادرست نگهداری نادرست عدم روانکاری یا روانکاری نادرست (روانساز خیلی کهنه، مقدار نادرست روانکار، آلودگی در روانکار و غیره)

نظافت

موتور بایستی تمیز نگهداری شود، عاری از گرد و غبار، خاک و شن و روغن باشد. برای تمیزکاری باید از برسهای نرم یا کهنه های کتان تمیز استفاده کرد. برای حذف گرد و غیار غیر ساینده از کاور فن و انباشت کثافت بر روی فن و پره های خنک کن باید از جریان هوای فشرده استفاده کرد.

جعبه ترمینالهای موتور که با درجه حفاظت IP55 منطبق شده اند بایستی نظافت شوند. ترمینالهای آنها باید عاری از اکسیداسیون بوده و از لحاظ مکانیکی در شرایط خوبی باشند. و تمام فضای استفاده نشده در آن عاری از گرد وغبار باشد. برای استفاده تحت شرایط محیطی نامساعد موتورهای با حفاظت IP(W) 55 توصیه شده است.

در پایان، پیشنهاد ما به شما این است که با مطالعه

تست سیم پیچ موتور سه فاز با اهم متر

دلایل افزایش تلفات در موتورهای بازپیچی "

چگونه مقاومت عایقی موتور را اندازه گیری کنیم

اندکی تخصصی تر به موضوع تعمیر ونگهداری بنگریم. البته جهت مطالعات بیشتر نیز میتوانید به بخش مقالات مرتبط که در سمت راست صفحه قرار دارد مراجعه نموده و اطلاعات مورد نیازتان را استخراج نمایید. 

 

برای مشاهده خدمات موسسه موتور درایو در زمینه تعمیر اینورتر ، درایو و سافت استارتر بر روی بنر زیر کلیک کنید.

 مرجع: http://electrical-engineering-portal.com

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای کسب اطلاعات مناسب درباره تست و تعمیر الکتروموتور الکتروموتور مطالعه مقالات زیر می باشد:

1- سیزده دلیل اصلی خرابی موتورها

2- چگونه مقاومت عایقی موتور را اندازه گیری کنیم

3- نحوه تست کردن خازنهای الکتروموتور تکفاز

4- تعویض خازن راه انداز و دائمی الکتروموتور القایی تکفاز

5- دلایل افزایش تلفات در موتورهای بازپیچی

6- تست سیم پیچ موتور سه فاز با اهم متر

7- قواعد تعمیر و نگهداری الکتروموتورها

8- روغن یا گریس در روانکاری الکتروموتورها - قسمت اول

9- روغن یا گریس در روانکاری الکتروموتورها - قسمت دوم

10- نحوه تست موتور تک فاز

11- تعمیر موتور تکفاز - قسمت اول

12- تعمیر موتور تکفاز - قسمت دوم

13- تعمیر موتور تکفاز - قسمت سوم

14- چگونه درجه حرارت سیم پیچ موتور سه فاز را ارزیابی کنیم

15- توصیه هایی برای خنک کاری در موتورهای داغ

16- تشخیص جریانهای گذرنده از یاتاقان موتورها

17- دستورالعمل هایی برای تعمیر و نگهداری الکتروموتور

18- توصیه هایی برای جلوگیری از سوختن الکتروموتور

19- علل رایج خرابی سیم پیچی استاتور

20- نکات تعمیر موتور روتور سیم پیچی شده

21- علل خرابی یاتاقان (Bearing) و اقدام متقابل

22- عوامل مهم در خرابی عایق الکتروموتور

23- عیب یابی رایج ترین اشکالات سیم پیچی موتورهای الکتریکی سه فاز

24- خرابی الکتروموتور به دلیل کار با درایو + راهکارها

25- خطا های روتور قفس سنجابی

26- روش های تست روتور قفس سنجابی - بخش اول

27- روش های تست روتور قفس سنجابی - بخش دوم

28- تبدیل نصب الکتروموتور از افقی به عمودی

نظرات کاربران

Responsive image
علی اکبری
1400/06/05

با سلام و خسته نباشد بازه زمانی انجام روتین های (Aو B و C) تعمیرات پیشگیرانه (PM) بر اساس ساعت کارکرد و کیلووات الکتروموتور چگونه می باشد باتشکر از همکاری شما

Responsive image
روزبه
1400/04/21

سلام خدمت مهندس عزیز . در مورد دوره روانکاری بیرینگ های الکتروموتور ها راهنمایی می خواستم.زمان بین روانکاری ،نوع گریس،چند روزه باید گریس کاری شوند.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام روزبه عزیز

در مورد فواصل تعویض یا گریس کاری به مقدار کارکرد موتور ربط دارد و در مورد نوع گریس هم کاملا به گریس قبلی و موجود بر روی بیرینگ مربوط است که باید خودش باشد و در صورتیکه خود همان گریس را پیدا نکردیم باید کل گریس قبلی تخلیه شود و مجددا گریس کاری گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر ما دو تا مقاله در این زمینه در وبسایت خودمان داریم که از طریق لینک های زیر می توانید ملاحظه بفرمایید.

1- روغن یا گریس در روانکاری الکتروموتورها - قسمت اول

2- روغن یا گریس در روانکاری الکتروموتورها - قسمت دوم

Responsive image
احمد
1400/04/21

سلام خدمت مهندس عزیز . در مورد دوره روانکاری بیرینگ های الکتروموتور ها راهنمایی می خواستم.زمان بین روانکاری ،نوع گریس،چند روزه باید گریس کاری شوند.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام احمد جان

در مورد فواصل تعویض یا گریس کاری به مقدار کارکرد موتور ربط دارد و در مورد نوع گریس هم کاملا به گریس قبلی و موجود بر روی بیرینگ مربوط است که باید خودش باشد و در صورتیکه خود همان گریس را پیدا نکردیم باید کل گریس قبلی تخلیه شود و مجددا گریس کاری گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر ما دو تا مقاله در این زمینه در وبسایت خودمان داریم که از طریق لینک های زیر می توانید ملاحظه بفرمایید.

1- روغن یا گریس در روانکاری الکتروموتورها - قسمت اول

2- روغن یا گریس در روانکاری الکتروموتورها - قسمت دوم

Responsive image
hamid
1400/04/17

سلام. آیا مسیر drain گریس محفظه بیرینگ الکتروموتور باید همیشه باز باشد؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام حمید جان
در بلبرینگی که گریس می خورد. معمولا Z سمت درپوش برداشته می شود.

Responsive image
شایان
1400/03/18

سلام مهندس وقت بخیر یه سوال داشتم برا تعمیر و‌نگهداری موتور الکتریکی تک فاز(واتر پمپ) این موتور تقریبا 4 ساله در حال مار هس ینی هر سال تابستون حدود 4 تا 6 ماه کار میکنه بعد دوباره استراحت تا سال بعد (برای کشاورزی) خواستم بیینم برا سرویس نیاز هس سرویس بشه یا چیز خاصی‌انجام بدیم براش!!؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام شایان عزیز
برای الکتروپمپ هم قواعدی وجود دارد که باید رعایت شود از قبیل:
1- احتمال دارد هوزینگ دچار زنگ زدگی شده باشد و موتور بعد از چند ماه نتواند راه بیفتد در لحظه راه اندازس مجدد دقت کنید که اگر راه نیفتاد با یک پیچ گوشتی از پشت پروانه آن را مقداری بچرخانید تا بتواند راه اندازی شود.
2- در هنگام عدم استفاده الکتروپمپ خشک شود و در مکانی بدون رطوبت نگهداری شود.
3- الکتروپمپ از نظر نشتی و سالم بودن پروانه مکانیکال سیل و اورینگها بررسی شود که نشتی آب و نفوذ به بخش های الکتریکی نداشته باشید.
4- سالم بودن پروانه پمپ و پره های خنک کاری مورد بررسی قرار گیرد.

Responsive image
حسین
1399/05/22

سلام مهندس ببخشید زیاد مزاحم میشم. ما الان دستگاه بلوک زنی رو تازه خریدیم و قراره به کنتور برق وصل کنیم کنتور برق خودش ایمن نیست؟؟ اگه نه پس لطفا امر بفرمایید برای حفاظت چی بخریم ؟ هر سه کنداکتور و فیوز و بیمتال باید باشه؟ واقعا ممنون میشم راهنماییم کنین ممنون

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام حسین جان

در حالت کلی فقط کلید فیوز و بی متال یا MCCB نیاز است در صورتیکه بخواهید یک شستی امرجنسی هم قرار دهید یک کنتاکتور هم نیاز می شود.

Responsive image
حسین
1399/05/21

با سلام خدمت مهندس عزیز ببخشید اگه دستگاه بلوکزنی رو به جریان مستقیم وصل کنیم ( بدون کنداکتور و فیوز با هاش کار کنیم) خطری اکترو موتور هاش رو تهدید میکنه؟؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام حسین جان

این کار را انجام ندهید حتما یک حفاظت مناسب برای الکتروموتور در نظر بگیرید.

Responsive image
حسین
1399/05/20

سلام آقای مهندس دستگاه بلوکزنی داریم که با دینام تک فاز کارمیکنه، روی پلاکش نوشته 250 ولت ولی کنتور برق ما 220 ولت هستش. میخواستم بدونم مشکلی پیش میاد؟؟ با تشکر

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام حسین جان

در صورتیکه دستگاه قدرت مورد نیاز شما را فراهم می کند و علائم داغ شدن بر روی بدنه خود نشان نمی دهد. با خیال راحت از آن استفاده کنید مشکلی نیست.

Responsive image
کیان
1399/04/05

سلام جناب مهندس.ما یک ژنراتور سنکرون داریم که IP23 هست و از قسمت دریچه ورود هوا گرد و خاک وارد ژنراتور میشه و روی سیم پیچ ها رو یک لایه گرد و خاک که با گریس برینگ ها چرب شده روی سیم پیچ ها نشسته. لطفا روش تمیز کاری و شستشوی این وضعیت و اینکه ایا میشه از حلال خاصی استفاده کرد که به سیم پیچ ها اسیب نرسونه و شارلاک رو خراب نکنه و اینکه تو بحث فاصله هوایی بین استاتور و روتور و مقاومت هوایی ان اختلالی بوجود نیاره؟ ممنون میشم زودتر جوابم رو بدین.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام کیان جان

شما می توانید سیم پیچها را با آب (کارواش صنعتی) و مقداری شوینده های صابونی معمولی بشویید. و بعد چند ساعت در کوره در دمای 100 تا 120 درجه قرار دهید تا خشک شود بعد اتصال بدنه آن را با مگر چک کنید در صورتیکه مشکلی نبود ژنراتور را مورد استفاده قرار دهید. فاصله هوایی روتور و استاتور هم به شستشور ربطی ندارد و بحث مکانیکی است.

Responsive image
سید
1399/03/17

من مهندس درشرکت جمکو هستم سوالی داشتید درخدمتم

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام سید جان

خیلی خوشحال شدم از آشنایی شما. حتما استفاده از تجربیات شما جذاب خواهد بود. متشکرم

Responsive image
Mehdi
1399/01/20

سلام مهندس جان خسته نباشید الکترومتون۴۵ کیلو وات چقدر باید گریس کاری بشه سالی دوماه کار میکنه

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مهدی جان

گریس به مرور خاصیت خود را از دست می دهد. اگر یک الکتروموتور برای مدت نسبتا طولانی در انبار هم باشد در هنگام استفاده گریس آن بایستی تخلیه شده و با گریس نو جایگزین گردد. فواصل گریس کاری بسته به نوع نصب و یاتاقانهای الکتروموتور دارد. در دفترچه راهنمای استفاده کنندگان این مورد ذکر شده است. اما به نظر من در همان فصلی که می خواهید استفاده کنید هر سال گریس را تعویض کنید.

Responsive image
سعید باقری
1398/05/07

با سلام واحترام در یک موتور الکتریکی باز سیم پیچی شده 37 کیلوواتی با دور 3000 دور بر دقیقه در تجهیز هیتر مقدار مقاومت قبل از تعمیر 554 اهم اندازه گیری شده وبعد از تعمیر 1100 اهم. ودر RTD نیزقبل از تعمیر 220 اهم اندازه گیری شده وبعد از تعمیر 110 اهم.آیا موردی برای الکتروموتور پیش میایدیا خیر. اصولا آیاحفاظت های حرارتی سریعتر عمل میکنن یا حفاظت های الکتریکی یا اصلا ربطی به هم ندارند.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب باقری

من خیلی خوب مساله را متوجه نشدم. چرا مقاومت هیتر و RTD افزایش پیدا کرده اند آیا آنها را تغییر داده اید؟ لطفا در صورت نیاز با تلفنهای موجود در سایت تماس بگیرید تا در صورت امکان بتوانم پاسخگو باشم.

Responsive image
علی بهرامی
1397/11/14

سلام .مطالبی که توی سایت تون قرار دادین خیلی عالی بود .ممنونم وبراتون آرزوی موفقیت بیشتر در صنعت رو دارم.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام آقای بهرامی

خیلی خوشحالم که زحمات ما مورد توجه جنابعالی قرار گرفته است. باعث دلگرمی ما شدید. متشکرم.

Responsive image
مهران کریمیان
1397/10/20

سلام مهندس جان خسته نباشید خواستم بپرسم که موتور الکتریکی ۹۰ کیلو وات داریم که با دور ۳۰۰۰ کار میکنه دمای این موتور روی ۸۰ و ۹۰ درجه نوسان میکنه از نظر الایمنت و هم راستا سازی هم مشکل نداره گریسکاری هم در زمان مقرر انجام میشه ولی لرزش حدود۷ میلیمتر بر ثانیه داره میخواستم ببینم این دما و لرزش را چگونه میشه کم‌کرد.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مهران جان

حد مجاز دمای این الکتروموتور که احتمال قوی کلاس F است. 155 درجه سانتیگراد می باشد. دمای سیم پیچ هم معمولا 20 درجه بیشتر از دمای پوسته است لذا دمای پوسته تا 130 درجه هم احتمالا مجاز باشد. لذا دمای پوسته شما الان در زیر محدوده مجاز است و مشکلی پیش نمی آید. برای کم کردن دما باید ساختار و طراحی موتور را تغییر دهید. برای کم کردن ویبره هم می توانید یاتاقانها را بهبود دهید. شفت را چک کنید که تلرانسهای آن درست باشد. روتور را بالانس کنید ما مقاله ای به عنوان "سیزده دلیل اصلی خرابی موتورها" در وبسایت خودمان داریم. مطالعه این مقاله هم احتمال دارد راه گشای شما باشد.

Responsive image
خسروی
1397/07/17

سلام آیا رنگ زدن سطح بیرونی الکتروموتورها به گرم شدن بیشتر آن کمک نمی کند ونتیجتا کاهش عمر الکتروموتور؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام آقای خسروی

رنگ زدن تاثیر اندکی بر روی گرم شدن الکتروموتور دارد. در آزمایشهایی که ما انجام داده ایم اثبات شده است که قابل صرف نظر کردن است. اما در صورتیکه این رنگ زدن باعث گرفتگی منفذهای عبور هوا در کاسه باد گردد می تواند مخرب باشد.

Responsive image
علی
1397/06/12

با سلام. در کارخانه موتور 435 کیلوواتی زیمنس با بیرینگ های 6218c3 در حال کار هستند. با استفاده از همراستاساز لیزری کار همراستایی انجام می شود. بعد از تعویض بیرینگ ها بعد از 1 ماه دوباره صدای بیرینگ زیاد شد و دمای سطح موتور بالا رفت. دوباره آن را تعویض نمودیم ولی باز هم در کمتر از 1 ماه صدایی بیرینگ زیاد شد و موتور داغ شد. بعد از تعویض بیرینگ وضعیت ارتعاشی بررسی میشه که عالی هستش ولی کم کم بالا میره. صدای beat در موتور شنیده میشه. در سطح محفظه بیرینگ (درپوش) خوردگی ایجاد شده است. سافت فوت نیز وجود دارد. به نظر شما مشکل از چیست؟؟ آیا آنبالانسی روتور وجود دارد؟ بیرینگ فیک به این زودی خراب میشه؟؟....

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام علی جان

در موتورهای بزرگ یا موتورهایی که با مبدل فرکانس (درایو یا همان اینورتر) کار می کنند. بدلیل وجود مولفه های فرکانس بالا جمع جبری جریانها صفر نمی شود و احتمال داردجریانهایی از مسیر شفت و یاتاقان عبور کند عبور این جریانها باعث استهلاک سریع یاتاقان و ایجاد ذراتی نظیر جوشکاری در ساچمه های آن می شود این مورد را هم چک کنید. ما در وبسایت خودمان یک مقاله با عنوان "تشخیص جریانهای گذرنده از یاتاقان موتورها" داریم که مطالعه آن می تواند به شما کمک کند.

Responsive image
مجتبی منصوری
1397/06/02

با عرض سلام و خسته نباشید تشکر بابت سایت و مطالب آموزندتون خواستم بپرسم واسه موتورهای اسلیپ رینگی چه نوع سرویسهایی رو پیشنهاد میدید ما تعدادی موتور 1.3 مگاوات زیمنس (اسلیپ رینگ) داریم این موتورها مشکل سایش زغال و ورود زغال به محفظه استارتر دارند و تا حالا چندین بار از ناحیه اسلیپ رینگها دچار سوختگی شدند(حتی با وجود تمیزکردن محفظه زغال ها به ازای هر 100ساعت کارکرد موتور) ممنون میشم تجربتون رو جهت تعمیرات پیشگیرانه در اختیارم بگذارید با تشکر

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مجتبی جان

مساله ای که اشاره کردید عوامل مختلفی می توانند در آن دخیل باشند که این مشکل در موتورهای DC هم شایع هستند. ناهمواری سطح قرار گیری جاروبک (زغالها) و همچنین جنس زغالها و ایراد در سیم پیچی و عبور جریان زیاد از جاروبکها می تواند باعث ایجاد این مشکل شوند.

Responsive image
رضا
1397/01/19

باسلام وتشکر از سایت خوب و توضیحات شما. یک سوال داشتم. ممنون میشم جواب بدین. یک موتور 6کیلوولت 250 کاوآ که حدود یک سال از تعویض بالبرینگش میگذره دچار سروصدا شده ولی لرزشش تغییری نکرده و در رنج مناسب و پایینی هست. آیا ممکنه این سروصدا ناشی از چیزی غیر از خرابی بالبرینگ باشه؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

عوامل مغناطیسی که به سیم پیچی مربوط می شوند هم می توانند باعث ایجاد نویز در ماشین شوند. که هر کدام باید جداگانه بررسی شوند. جنس بلبرینگ و جریانهای گذرنده از شفت و بار نامتقارن بر روی شفت نیز بشدت بر روی خرابی یاتاقان تاثیر گذار هستند.

Responsive image
محمد حسین مالکی
1396/11/04

سلام خسته نباشید یک موتور زیمنس ۱۱ کیلو وات که برینگ سر جلو و عقب تعویض شده و نیز درپوش سر جلو محل قرار گیری برینگ کمی گشاد کرده بود که با شین های برنجی آن را رفع کردیم و فقط خود موتور را تست کردیم اما پس از ۵ ساعت تست فقط شفت موتور قسمت سر جلو دمای آن حدود ۶۰ درجه سانتیگراد بود و جریان موتور ۹.۵ آمپر دلیل این گرمای زیاد چیست؟؟؟ باتشکر

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام آقای مالکی

جریان 9.5 آمپر خیلی غیر متعارف نیست اما از موتورهای نرم تولید ما (شرکت الکتروژن) مقداری بیشتر است که می تواند نشان دهنده مونتاژ نامناسب یا فشار بر روی بیرینگها باشد. در صورتی که سر شفت داغ می شود ایراد را در مونتاژ و عدم تقارت بیرینگها ببینید. البته اگر از درایو استفاده می کنید جریان سیگما نیز ممکن است با عبور جریان از بیرینگ باعث مشکلات جرقه و داغ شدن آن گردد. ولی موتوری که با ولتاژ شبکه مستقیم و بدون درایو کار می کند نباید شفت آن داغ شود.

Responsive image
hamid ahmadi
1396/08/30

جناب مهندس سلام با توجه به هزینه های بالای خرید بال برینگها و رول برینگها در تعداد الکتروگیربکسهای نصب، حضرت عالی بحث فیلرگیری برینگها را پیشنهاد می کنید، مهندس در ضمن اگر برایتان مقدور بود مجموعه تجهیزات جانبی که نیاز است تا الکتروموتورها را در حالت کار باقی نگهداشت لیست کنید ممنون میشم.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام حمید جان

تا آنجایی که من دیده ام بحث فیلر گیری بیشتر در یاتاقان لغژشی یا همان بوشها مطرح است. اگر امکان دارد بیشتر توضیح دهید. اما در مورد سوال دوم روشها و الزامات متفاوت و متعددی برای حفاظت موتور وجود دارد که در مقاله "حفاظت تعبیه شده در الکتروموتورها" تعدادی از آنها تشریح شده است. اما اگر سوال شما چیز دیگری است بفرمایید تا پاسخگو باشم. شماره من بر روی صفحه اصلی قرار دارد در صورت تمایل تماس بگیرید تا در صورت امکان بیشتر راهنمایی کنم.

Responsive image
احسان
1395/12/17

باسلام وخسته نباشید.ببخشید یه سوال خدمتتون داشتم اینکه اگر موتوری با کلاس عایقی fو دایم کار باشه بهتره هر چند روز یا هرچند ساعت بهش استراحت بدیم. ممنون میشم پاسخ بدید.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام احسان جان، طبق استاندارد IEC60034-1 و استاندارد ملی ایران به شماره 1-3772 موتوری که بصورت پیوسته کار می کند با چرخه S1 در پلاک آن مشخص می گردد. که موتورهای مورد استفاده عمدتا در این گروه قرار دارند. شرکت سازنده در این حالت تضمین کرده است که  تا پایان عمر آن شما می توانید بصورت پیوسته و بدون توقف از آن استفاده کنید. اینکه بعد از مدتی کارکردن بگذاریم موتور استراحت کند مبنای علمی و استانداردی ندارد. در صورت استفاده پیوسته، از عمر مفید آن نیز کاسته نخواهد شد.

Responsive image
سعید
1395/10/30

خیلی ممنون از سایت خوبتون

Responsive image
حامد مقصودي
1395/10/24

سلام خسته نباشيد خيلي خيلي ممنونم بهترين اطلاعات رو از سايت شما بدست اوردم باز هم ممنونم

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code