دسته بندی موتورهای الکتریکی

در این مقاله به دسته بندی موتورهای الکتریکی پرداخته شده است. در یک دسته بندی کلاسیک موتورها را به AC ، DC و مخصوص تقسیم بندی می کنند.

دسته بندی موتورهای الکتریکی

دسته بندی موتورهای الکتریکی

در کتابهای کلاسیک الکتروموتورها که به طور معمول در دوره کارشناسی تدریس می گردد. موتورهای الکتریکی را به دو دسته موتورهای عمومی (General Purpose) و ماشین های مخصوص (Special Purpose) تقسیم بندی می گردد. در رده ماشینهای با کاربرد عمومی موتورهای الکتریکی را به دو دسته موتورهای جریان مستقیم(DC ) و موتورهای جریان متناوب (AC) دسته بندی می­ کنند. و ماشینهای مخصوص نیز به صورت جداگانه ای مورد بررسی قرار می گیرد. شاید بتوان انواع الکتروموتورها را به صورت درخت زیر دسته بندی نمود.

دسته بندی موتورهای الکتریکی

معیارهای دیگری نیز برای دسته بندی موتورهای الکتریکی وجود دارد. به چهار روش اصلی می توان موتورهای الکتریکی را دسته بندی کرد که شامل: منبع تغذیه توان الکتریکی آنها ،ساختمان داخلی آنها ، نوع حرکتی که ایجاد می کنند و کاربردهای آنها می شود.اگر چه موتورهای الکتریکی را می توان به موتورهای جریان مستقیم (DC) و جریان متناوب (AC) تقسیم بندی کرد اما موتور اونیورسال می ­تواند با هر دو جریان مستقیم و متناوب کار کند. امکان دارد بتوان به روشهای متنوع و متفاوتی کار دسته بندی را انجام داد.

به علت تنوع زیاد موتورهای الکتریکی، در کاربردهای عمومی و صنعتی مختلفی از آنها استفاده می شود که شامل: ساختمان سازی، تولیدات صنعتی که برای به حرکت در آوردن پروسه های مختلف صنعتی، در انجام فرآیندهای صنعتی و تجهیزات اتوماسیون، در الکترونیک، برای به حرکت در آوردن درایو هارد، دستگاه پخش CD و DVD ، در منازل جهت لوازم خانگی مانند فنها، یخچال، ماشین لباسشویی و … و در دفاتر اداری در تجهیزات اداری نظیر پرینترها، کامپیوترها و ماشینهای فکس.

تمام موتورهای الکتریکی عمل تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی را انجام می دهند. ولی طریقه انجام این تبدیل انرژی می تواند بسیار متفاوت باشد. بر حسب روش تبدیل انرژی چهار نوع اصلی موتور الکتریکی وجود دارند. که شامل سروو موتورها، موتورهای سنکرون، موتورهای القایی و موتورهای الکترواستاتیک (که به عنوان موتور خازنی شناخته می شود) می گردد. الکتروموتورهای سروو بر اساس سروو مکانیسم کار میکند ( که به سروو مختصر شده است). که از فیدبک حسگر خطا استفاده می کند و تصحیحات را انجام می دهد. سرووموتورها کوچک هستند و معمولا در کاربردهای روباتیک، ماشینهای ابزار و کارکردهای صنعتی دقیق و اتوماتیک استفاده می شوند. موتورهای الکتریکی سنکرون یک گونه از موتور AC هستند که بر اساس میدان مغناطیسی دوار حاصل از روتور و جریان گذرنده در استاتور عمل می کند. موتورهای القایی بسیار شبیه موتورهای سنکرون هستند بجز اینکه موتورهای القایی آسنکرون هستند. و گهگاه با عنوان موتور آسنکرون نیز به جای موتور القایی نام برده می شوند. موتورهای القایی بر اساس اصل القای الکترومغناطیسی عمل می کنند.

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

موتور درایو عرضه کننده الکتروموتور در برندهای مختلف می باشد. جهت مشاهده مشخصات و لیست قیمت محصولات روی لینک های زیر کلیک کنید و برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان ما با شماره تلفن 40331927 و 40331967 تماس بگیرید.

1- لیست قیمت الکتروموتور موتوژن

2- لیست قیمت الکتروموتور الکتروژن

3- لیست قیمت الکتروموتور زیمنس

4- لیست قیمت الکتروموتور گاماک (GAMAK)

5- لیست قیمت الکتروموتور ایلماز (ELK-YILMAZ)

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

نظرات کاربران

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code