تعویض خازن راه انداز و دائمی الکتروموتور القایی تکفاز

تعویض خازن راه انداز و دائمی الکتروموتور القایی تکفاز مساله بسیار مهمی می باشد. . زمان تعویض خازن و انواع آن در این مقاله بررسی شده است.

تعویض خازن راه انداز و دائمی الکتروموتور القایی تکفاز

اگر نیاز به تعویض خازنهای  الکتروموتور دارید در این مقاله اطلاعات جامع و کاملی در این زمینه ارائه شده است.

انواع خازن

موتور دو خازنه

برای مشاهده لیست قیمت انواع خازن الکتروموتور روی بنر زیر کلیک کنید و یا با ما تماس بگیرید.

به طور خلاصه خازن راه انداز موتور در سیم پیچی استارت موتور القایی تکفاز نسبت به سیم پیچی اصلی آن اختلاف فاز ایجاد می کند که این هم باعث افزایش گشتاور در زمان راه اندازی می شود. خازنهای راه انداز نسبت به ابعادشان دارای ظرفیت خازنی و ولتاژ بزرگی هستند. این خازنها باید به صورت موقت در مدار قرار گیرند به همین دلیل اگر در زمان طولانی تحت جریان قرار داشته باشند آسیب می بینند. اکثر موتورهای الکتریکی دارای خازن راه اندازی با ظرفیت نامی ۵۰۱۲۰۰ میکروفاراد و در ولتاژهای ۱۱۰/۱۲۵ ، ۱۶۵، ۲۳۰/۲۲۰ و ۳۳۰ ولت AC هستند. خازن دائمی موتور تک فاز برای تنظیم پیوسته جریان یا شیفت فاز سیم پیچی موتور به منظور بهینه کردن گشتاور و راندمان موتور استفاده می­ شود. تمامی خازنهای این گروه به صورت پیوسته در مدار قرار دارند و از اینرو میزان خرابی آنها بسیار کمتر از خازنهای راه انداز است. اغلب موتورهای الکتریکی در ایران دارای خازن دائمی در رنج ظرفیت ۲٫۵ ۱۰۰ میکروفاراد و ولتاژ ۴۰۰ تا ۵۵۰ ولت هستند. طراحی بدنه معمولا مدور یا بیضی است بدنه فلزی یا آلومینیوم و در برخی مواقع پلاستیکی است. و خروجی دارای دو تا ۴ ترمینال سایز ۶٫۳ بوده و یا دارای کابل هستند.

البته پیشنهاد ما به شما این است که " نحوه تست کردن خازنهای الکتروموتور تکفاز " را نیز مطالعه نمایید.

خازنهای دائم و راه انداز چه تفاوتهایی دارند؟

خازنهای راه انداز مقدار زیادی از ظرفیت خازنی مورد نیاز برای راه اندازی موتور را در یک بازه زمانی خیلی کوتاه (چند ثانیه) دارا می باشند. آنها کارکرد دوره­ ای دارند و اگر به صورت پیوسته در مدار تحت ولتاژ قرار گیرند. به صورت فاجعه باری آسیب دیده و منفجر می شوند. خازنهای دائمی برای کنترل ولتاژ و جریان سیم پیچی به صورت دائمی استفاده می شوند، و از اینرو چرخه کار پیوسته دارند. و معمولا نسبت به خازن راه انداز مقدار ظرفیت خازنی بسیار کمتری دارند.

آیا خازنهای استارت می توانند با خازنهای دائم کار تعویض گردند؟

هم بله و هم خیر. در شرایط اضطراری و غیر عادی یک خازن دائم کار می­تواند به عنوان خازن راه­انداز استفاده شود اما ظرفیت خازنی موجود بسیار کمتر از ظرفیت خازنی است که معمولا به خازنهای راه انداز اختصاص داده شده است. مقادیر نامی ظرفیت و ولتاژ بایستی منطبق با مقادیر خازن استارت اصلی باشد. و یک خازن استارت نمی­تواند به عنوان خازن دائم کار استفاده شود چون­که نمی­تواند به صورت دائمی تحت جریان و ولتاژ باشد چون در اینصورت آسیب می­بیند. (فقط چند ثانیه باید در مدار باشد)

مشخصات خازن مشخصات خازنمشخصات مورد نیاز برای جایگزین کردن خازن موارد زیر هستند. ولتاژ بهره بردای یا ولتاژ خازن اصلی: ولتاژ باید حداقل برابر با ولتاژی باشد که در حین کار مشاهده می شود. یک موتور که با ولتاژ ۲۴۰ ولت کار می کند بایستی از یک خازن با حداقل ولتاژ ۲۴۰ ولت استفاده کند. البته طراح موتور با توجه به اینکه مدار سیم­پیچی استارت با خازن تبادل انرژی می­کند و گهگاه ولتاژ خازن تا چند صد ولت (بیشتر از ولتاژ تغذیه) افزایش می­یابد مقدار ولتاژ خازن را انتخاب کرده است. لذا سعی کنید حتما ولتاژ خازن انتخابی شما کمتر از ولتاژ خازن اورجینال روی موتور نباشد.

مقدار ظرفیت خازنی (بر حسب میکروفاراد): خازن جایگزین، بایستی کاملا منطبق بر خازن اصلی اولیه باشد. بهتر است جهت عملکرد مناسب الکتروموتور خازن جایگزین تلرانسی برابر و یا کمتر از خازن اصلی داشته باشد.

فرکانس (Hz) بهره برداری، یا خازن اصلی اولیه: تقریبا همه خازنها دارای مقدار نامی فرکانس ۵۰/۶۰ هرتز هستند. خازن جایگزین باید دارای فرکانس نامی شبکه ای باشد که موتور در آن به کار گرفته می شود.

سبک اتصال ترمینال: اتصالات خازن حتی ­الامکان بایستی مطابق خازن اصلی باشد. یعنی اگر کابل دار است با مشابه آن جایگزین شود و اگر فیشی و دارای پیچ است در صورتی که با بدون پیچ جایگزین شود، قابلیت اتصال روی بدنه را از دست می­ دهد. و یا در صورتی که کابل دار بوده و با فیشی جایگزین گردد احتمال دارد IP کل موتور کاهش یابد.

شکل بدنه و اندازه و شکل کلی: تقریبا تمامی خازنهای راه انداز دارای بدنه مدور هستند. خازنهای دائم کار مدور نیز بسیار متداول هستند. اما موتورهای زیادی همچنان از طراحی خازن بیضوی استفاده می کنند. از لحاظ الکتریکی هیچ تفاوتی ندارند. در اینجا محل قرارگیری و جا شدن در محل نصب، مساله اصلی است. اگر فضای جعبه ­ای که خازن در آن قرار می­ گیرد خیلی تنگ و محدود نباشد. نوع بدنه مهم نیست.

اندازه کل : همانند شکل بدنه، خازنها از لحاظ الکتریکی تفاوتی ندارند اما در هر صورت باید بتوانند در فضای فراهم شده نصب شوند

انتخاب کردن خازن جایگزین دلایل خرابی

آیا زمان تعویض خازن راه انداز موتور شما فرا رسیده است؟ بسته به تعداد دفعاتی که ماشین راه اندازی می­ شود، مقدار بار در هنگام راه اندازی، و دمای محیطی که موتور در آن به کار گرفته می­ شود. هر خازن راه ­انداز موتور بایستی در نهایت تعویض شود.
چگونه متوجه شویم که خازن راه انداز خراب شده است؟ اکثرا خرابی خازنهای راه انداز موتور به دو صورت بروز می کند. درپوش بدنه خازن باد کرده یا بیرون زده است: این همان چیزی است که ما به آن خرابی فجیع می­ گوییم. این حالت معمولا به علت اینکه خازن راه ­انداز در سیکلهای راه­اندازی در زمان بیشتری در مدار قرار داشته است رخ می­دهد. درپوش خازن استارت اصطلاحا ورم کرده و احتمالا مقداری از اجزای داخلی نیز بیرون ریخته است. در این حالت به راحتی می­توان گفت که خازن نیاز به تعویض شدن دارد. موتور به آهستگی راه می افتد. آیا خازن خراب شده است؟ جواب این است که شاید خازن خراب باشد. احتمال دارد ظرفیت خازن به علت فرسودگی و استهلاک کم شده باشد. و یا اینکه اجزای دیگر موتور غیر از خازن آسیب دیده باشند.

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

موتور درایو عرضه کننده الکتروموتور در برندهای مختلف می باشد. جهت مشاهده مشخصات و لیست قیمت محصولات روی لینک های زیر کلیک کنید و برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان ما با شماره تلفن 40331927 و 40331967 تماس بگیرید.

1- لیست قیمت الکتروموتور موتوژن

2- لیست قیمت الکتروموتور الکتروژن

3- لیست قیمت الکتروموتور زیمنس

4- لیست قیمت الکتروموتور گاماک (GAMAK)

5- لیست قیمت الکتروموتور ایلماز (ELK-YILMAZ)

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

آیا زمان تعویض خازن دائم کار موتور فرا رسیده است؟

به عنوان یک قاعده کلی، خازن دائمی موتور دیرتر از خازن راه­انداز همسان فرسوده می­شود. یک خازن دائمی نیز به طور متفاوتی خراب و فرسوده می­شود. پیدا کردن زمان تعویض شدن نسبت به خازن راه انداز به بررسی بیشتری نیاز دارد. خازنهای راه­انداز معمولا هنگامی که خراب می­شوند به صورت واضح و مشخص آسیب می­بینند. از اینرو تصمیم­گیری در مورد زمان تعویض و عیب یابی زمان­گیر نیست. هنگامی که یک خازن دائم موتور شروع به کار در خارج از محدوده مجاز می­کند. معمولا به صورت کاهش ظرفیت نسبت به مقدار ظرفیت خازنی نامی، خود را نشان می­دهد. (میکروفاراد کاهش می یابد). برای اغلب موتورهای استاندارد، یک خازن دائمی دارای تلرانسی است که نشان دهنده مقدار انحراف از ظرفیت نامی درج شده بر روی بدنه آن است. که معمولا ۱۰%± و ۵%± هستند. برای اغلب موتورها ، تا هنگامی که مقدار ظرفیت واقعی در محدوده اختلاف ۱۰ درصد با مقدار نامی قرار دارد وضعیت خوب است. اما وقتی که خازن دائمی مورد استفاده خارج از این محدوده قرار گیرد نیاز دارید که به فکر تعویض خازن باشید. در برخی مواقع، به علت خراب شدن ساختمان خازن یا بعضی مواقع به دلایلی غیر از این، خازن دائمی بعلت فشار درونی باد می­کند این مساله در طراحی­های مدرن خازن دائمی، باعث مدار باز شدن خازن خواهد شد، جدا شدن اتصال داخلی ورقه های فنری خازن ابزاری برای جلوگیری از انفجار آن است. آزمایش در این حالت ساده است. اگر خازن باد کرده است زمان تعویض آن است. اگر اندازه­گیری با اهم متر اتصال باز یا عدم اتصال را نشان می­دهد نیز زمان تعویض خازن است.

چرا خازن دائم کار آسیب می بیند؟

شاید در مواردی پاسخ به این سوال ساده باشد. عوامل مختلفی در کاهش طول عمر خازن دائمی دخیل هستند که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته­اند.

زمان: همه خازنها برای عمر مشخصی طراحی شده­اند عوامل مختلفی می­توانند این عمر را کاهش و یا افزایش دهند. اما هنگامی که عمر خازن افزایش می یابد از داخل عملکرد آن کاهش می­یابد و به مرور ظرفیت خازنی خود را از دست می­دهد.

دما: تجاوز از محدوده دمایی که خازن برای کارکرد در آن محدوده طراحی شده است. طول عمر آن را کاهش می­دهد. در حالت کلی، موتورهایی که در محیط­های داغ کار می­کنند و یا در محیط­های با تهویه کم مورد استفاده قرار می­گیرند. طول عمر خازن به میزان قابل توجهی کاهش می­یابد با بهبود خنک سازی موتور و خازن می­توان طول عمر خازن را افزایش داد.

جریان: خرابی موتور باعث اضافه بار خازن می­شود. این مورد معوملا به ندرت رخ می­دهد. در حالتی که موتور به صورت جزیی و یا کلی در سیم پیچها دچار آسیب شود. یا موتور متحمل اضافه بار گردد جریان افزایش یافته که این هم در جای خود بر عمر خازن تاثیر می­گذارد.

ولتاژ: این عامل به تنهایی در کاهش طول عمر خازن اثر نمایی دارد. ولتاژ روی خازن دائم کار نباید از ولتاژ نامی درج شده بر روی آن تجاوز کند. برای مثال اگر اجازه دهیم خازنی با مقدار نامی ۴۴۰ ولت در ۴۵۰ ولت کار کند ممکن است عمر خازن تا ۲۰% کاهش یابد. در ۴۶۰ ولت عمر خازن ۵۰% و در ۴۷۰ ولت ۷۵% طول عمر خازن کاهش می­یابد. و به همین منوال ادامه می­یابد. و با کار کردن خازن در ولتاژی کمتر از ولتاژ نامی آن می­توان طول عمر خازن را افزایش داد.

خازن دائم موتور من تا چه وقت باید کار کند؟

نیمه عمر یک خازن خوب با یک مارک تجاری معتبر (نه خازنی که روی موتور نصب شده است) برای خازن دائم کار ۳۰۰۰۰-۶۰۰۰۰ ساعت کارکرد است. خازنهایی که در کارخانه روی موتور نصب شده­اند بعضی اوقات طول عمر طراحی شده بسیار کمتری دارند. در صنایعی که رقابت بسیار شدیدی وجود دارد هر قطعه موتور تاثیر قابل توجهی و شدیدی در قیمت موتور خواهد داشت. یا در جایی که موتورها به صورت چرخه ای و نه بصورت پیوسته مورد استفاده قرار می­گیرند. در این حالات ممکن است خازن با گرید پایین تر حتی با عمری به کوتاهی ۱۰۰۰ ساعت انتخاب شود. علاوه بر این با توجه به بخش قبلی (دلایلی آسیب دیدن خازن دائم کار) فاکتورهایی که مورد بحث قرار گرفت اگر رعایت شوند به میزان قابل توجهی می­توانند طول عمر مورد انتظار خازن دائم کار را افزایش دهند.

 

برای مشاهده خدمات موسسه موتور درایو در زمینه تعمیر اینورتر ، درایو و سافت استارتر بر روی بنر زیر کلیک کنید.

مرجع :

www.capacitorformotor.com

capacitors for A.C motor applications, www.kemet.com

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای کسب اطلاعات مناسب درباره تست و تعمیر الکتروموتور الکتروموتور مطالعه مقالات زیر می باشد:

1- سیزده دلیل اصلی خرابی موتورها

2- چگونه مقاومت عایقی موتور را اندازه گیری کنیم

3- نحوه تست کردن خازنهای الکتروموتور تکفاز

4- تعویض خازن راه انداز و دائمی الکتروموتور القایی تکفاز

5- دلایل افزایش تلفات در موتورهای بازپیچی

6- تست سیم پیچ موتور سه فاز با اهم متر

7- قواعد تعمیر و نگهداری الکتروموتورها

8- روغن یا گریس در روانکاری الکتروموتورها - قسمت اول

9- روغن یا گریس در روانکاری الکتروموتورها - قسمت دوم

10- نحوه تست موتور تک فاز

11- تعمیر موتور تکفاز - قسمت اول

12- تعمیر موتور تکفاز - قسمت دوم

13- تعمیر موتور تکفاز - قسمت سوم

14- چگونه درجه حرارت سیم پیچ موتور سه فاز را ارزیابی کنیم

15- توصیه هایی برای خنک کاری در موتورهای داغ

16- تشخیص جریانهای گذرنده از یاتاقان موتورها

17- دستورالعمل هایی برای تعمیر و نگهداری الکتروموتور

18- توصیه هایی برای جلوگیری از سوختن الکتروموتور

19- علل رایج خرابی سیم پیچی استاتور

20- نکات تعمیر موتور روتور سیم پیچی شده

21- علل خرابی یاتاقان (Bearing) و اقدام متقابل

22- عوامل مهم در خرابی عایق الکتروموتور

23- عیب یابی رایج ترین اشکالات سیم پیچی موتورهای الکتریکی سه فاز

24- خرابی الکتروموتور به دلیل کار با درایو + راهکارها

25- خطا های روتور قفس سنجابی

26- روش های تست روتور قفس سنجابی - بخش اول

27- روش های تست روتور قفس سنجابی - بخش دوم

28- تبدیل نصب الکتروموتور از افقی به عمودی

نظرات کاربران

Responsive image
مسعود
1402/03/07

سلام جناب کریمی اگر ظرفیت خازن دائمی جاگیزین را نصف کنیم با فرض ثابت بودن ولتاژ دور موتور چقدر کاهش پیدا می کند ؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مسعود جان.

موتور القایی مثل موتور DC نیست که دور آن خیلی تغییر کند. اگر خازن را نصف کنید احتمال دارد که دور موتور اصلا تغییر نکند یا به مقدار جزیی کم شود یا موتور راه اندازی نشود و بسوزد. به شرایط، مقدار بار و ... بستگی دارد.

Responsive image
صابر
1401/03/21

سلام مهندس امکانش هست در شرایط دورتر دسترس که امکان فراهم کردن مثلا خازن ۲۰میکرویی نیست بصورت موقت از خازن بالاتری که در دسترس هست مثلا45میکروفارد استفاده کرد

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام صابر عزیز
خیر امکان استفاده از خازن با ظرفیت بیشتر وجود ندارد. چون بشدت بر روی راندمان موتور تاثیر گذاشته و باعث گرم شدن بیش از حد و در نهایت سوختن آن می شود.

Responsive image
ثابتی
1400/04/19

سلام اقای مهندس موتور دریل های ستونی تکفاز از چه نوعی است؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب ثابتی
در نوع کوچک آن معمولا موتور اونیورسال هستند اما من موتور القایی هم در این کار دیده ام.

Responsive image
مهدی
1399/11/15

با سلام خدمت تمامی دست اندرکاران وب سایت موتور درایو. مطالب سایت بسیار ارزشمند و مفید است. مطالب شما بسیار کاربردی است. بنده در مورد موتور تک فاز سوالی داشتم. چطور باید تشخیص داد که موتور تک فاز از نوع دائم کار است یا موقت؟ موتوری که بنده دارم فقط یک خازن بر روی آن با درپوش نصب شده است. در واقع دو خازن نمی بینم و کابل خازن هم دو رشته ای است که به جعبه ترمینال موتور متصل است.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مهدی عزیز

متشکرم از لطفی که به تیم موتور درایو دارید. معمولا در پلاک موتور دائم کار بودن و یا راه اندازی با خازن راه انداز درج گردیده است. و یک مورد دیگر اگر مقدار ظرفیت خازن زیر 50 میکروفاراد و ولتاژ آن بیش از 400 ولت است خازن دائم و در صورتیکه ظرفیت خازن بیش از 100 میکروفاراد و ولتاژ آن کمتر از 400 ولت است خازن استارت است.

Responsive image
قاسم اردمه
1399/09/13

با سلام و تشکر وتبریک از سایت بسیار خوب و جامع شما موتور اویل فری بدون روغن به خوبی کار میکرد و در زمان کار که در یه لحظه کلید قطع و وصل دستگاه زده شد بصورتی که کمتر از نیم ثاپیه این قطعی و‌وصلی طول کشید بعد از وصل شدن برق دیگه موتور کار نکرد طبق راهنمایی های سایتتون با والای متر اهم گرفتم دو سر سیم موتور ‌مقاومت ۱۵ اهم‌ نشون میده ولی یک سر سیم با بدنه اصلا نه مقاومت نشون میده نه اتصال کوتاه با علم بر اینکه خازن سالم هست (برای تست دو سر سیم خازن رو به برق زده و بعد دیشارژ میکنم خیلی قوی دیشارژ میشه خازن ۴۷۰ ولت ۱۵ میکرو فاراد هست) باز کردن موتور و دسترسی به سیم پیچ بسیار سخته و‌خیلی با الکتروموتور های دیگه متفاوته الان موتور راه نمیفته لطفا راهنمایی کنید ممنون

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام قاسم جان

برای ارزیابی موتور با اهم متر نیاز است که مقاومت اولیه را داشته باشید یعنی بدانید مقاومت سیم پیچ فابریک چقدر است و سپس مقدار اندازه گیری شده را با آن مقایسه کنید اما در موتور سه فاز مقاومتها را با همدیگر مقایسه می کنید باید مشابه هم باشد.

Responsive image
امیر محبعلی
1399/05/10

جناب مهندس سپاس فراوان از سایت عالی هم در بخش اطلاعات اصلی و هم بخش پرسش و پاسخ که خودش حاوی دنیای اطلاعات کاربردی هست، پیروز و موید باشید

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام امیر جان

خیلی متشکرم از لطفی که به بنده و مجموعه ما دارید. خوشحالم که تلاش ما مورد توجه جنابعالی قرار گرفته است. شاد و پر امید باشید.

Responsive image
cena1991
1399/02/31

حالا اگه الکتروموتور مورد نظر خازن راه انداز همراهش نباشه چی؟ تو یه فیلمی دیدم که از خازن یک و نیم میکرو فاراد 450 ولت ای سی برای موتور 220 ولت دور پایین شفت مستقیم استفاده شده بود و با تعویض فاز روی پایه های خازن راستگرد و چپ گرد عوض میشد و در فیلم اینگونه توضیح داده شد که خازن با ظرفیّت بالاتر گشتاور راه اندازی بیشتری تولید میکنه ولی کارکرد مداوم موتور رو دچار اشکال و تولید گرما برای اون میکنه. من الکتروموتوری برای خرید مدّنظر دارم که در جای دیگری نقشه ش رو تو کامنت گذاشتم. 115 ولت 100 وات هست AC ولی نمیدونم چه نوع خازنی باید بهش متّصل بشه و آیا همون یک و نیم یا یک میکرو فاراد 450 ولت مناسبشه؟ چون در توضیحات گفتید باید دارای ظرفیّت بالا باشه ولی برای من مهم نیست کمی بیشتر طول بکشه تا دور موتور بالا بره مهم اینه موتور بهینه تر کار کنه و عمر مفیدش بالاتر باشه. http://uupload.ir/files/ild_es002.jpg

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام دوست من

عکس شما به درستی ارسال و یا دریافت نشده است. ظرفیت خازن الکتروموتور معمولا در پلاک آن درج شده است. در صورت نیاز به توضیحات بیشتر با شماره موبایل موجود در فوتر سایت تماس بگیرید.

Responsive image
ارمان
1398/05/17

سلام جناب مهندس من یک الکترو موتور فن کوئل دارم که با برق مستقیم قشنگ کار میکنه ولی نصب میکنم با ترموستات کار نمیکنه؟ باید یه بار شفت رو بچرخونم تا کار کنه به نظر شما مشکل از خازن کار اندازه؟؟؟ با تشکر

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام آرمان جان

گشتاور راه اندازی موتور فنکوئل خیلی کم است یک گیر مکانیکی، ضعیف شدن خازن موتور و یا سوختن سیم پیچ کمکی می تواند از عوامل ایجاد مشکل باشند.

Responsive image
آرش
1398/04/28

باعرض سلام و تشکر از زحماتتون من ی موتور برای کولر پیدا کردم که سالم است یک خازن هم روی آن نصب است که یک سیم به درون موتور رفته و یک سیم سرش ازاد است پشت موتور هم سه تا جای سوکت داره که کنار یکی comنوشته که سمت راست و وسط هیچ حرفی نداره و کنار چپی هم حرفLOنوشته در ضمن به وسطی یک سیم زرد از توی موتور آمده نصب شده من سیم فاز رو به سیم خازن وصل کردم و سیم نول رو به مشترک یا همونcomالان بدونه تسمه خوب کار می‌کنه ولی تسمه رو که میزارم نمیچرخه باید بچرخونم تا شروع به کار کنه لطفاً راهنمایی کنید که اصلاً سیمها رو درست وصل کردم اگر درست نیست باید به کجا نصب کنم فاز و نول را متشکرم از سایت خوبتون

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام آرش جان

سیم های خازن معمولا به آن ترمینالها متصل نمی شوند و برای ورود به بدنه و اتصال به استاتور سوراخ جداگانه ای دارند که در مدل های مختلف و سازندگان مختلف متفاوت است. به نظر من موتور را به یک تعمیرکار سیم پیچ نشان دهید.

Responsive image
گلشن
1398/04/27

سلام 1 عدد موتور تک فاز با خازن راه انداز دارم که وقتی روشن میشه صدای بدی داره روی دور پایین و لی روی دور بالا این صدا میوفته البته این موتور با دیمر کار می کنه حدسم اینه که خازن راه انداز درست کار نمی کنه چون در دور بالا صدا میوفته ممنون میشم راهنماییم کنین

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام آقای گلشن

موتور تکفاز خودش به تنهایی دارای ریپل گشتاور است. شما هنگامی که برای کنترل دور موتور از دیمر استفاده می کنید اعوجاج ولتاژ ایجاد می کنید و این ریپل گشتاور را بیشتر می کنید در سرعت بالا و نزدیک به سرعت نامی شکل موج ولتاژ به سینوسی کامل نزدیک شده و شرایط موتور خوب می شود. کنترل سرعت با دیمر کار درستی نیستو دیمر فقط برای کنترل لامپ می تواند استفاده شود برای موتور بهتر است از درایو استفاده کنید.

Responsive image
علی تمدنی
1398/02/05

باسلام و خسته نباشید خدمت مهندس عزیز. ما یه کولر دسته دوم نو خریدیم که از فروشنده پرسیدم میگفتن قبلا خازن داشته الان ی دوساله بدون خازن کار میکنه ولی دور کندش باد خوبی نداره دور تندم اندازه دور کند باد میده میخاستم ببینم بخاطر نبود خازنه یا ن و اینکه خازن تو کیفیت باد کولر تاثیر داره یا خیر ؟ ممنون

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام علی جان

در صورتیکه موتور کولر از نوع خازن دائم باشد اصلا اگر خازن نداشته باشد کار نکرده و خواهد سوخت. در صورتیکه موتور کولر از نوع فاز شکسته باشد در برخی توانها خازن ندارد که آن هم در صورتیکه بتواند راه اندازی شود به میزان باددهی ربطی ندارد. لطفا پلاک موتور را برایم بفرست تا بیشتر بررسی کنم.

Responsive image
رضا
1397/03/21

سلام با تشکر از اطلاعات خوبتون.ما یک کمپرسور یخچال صنعتی داریم که از رو ماشینش باز شده و ما میخوایییم بره کار دیگه ای راه اندازیش کنیم.یه خازن راه اندازی و یه خازن دائم کار هم همراهش بود.برای اینکه خازن دائمی همراه خازن استارت از مدار خارج نشه امکان داره اونو با سیم دیگه سری کنیم یا حتما باید با راه انداز موازی باشه؟ممنون

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام رضا جان

خازن راه انداز با کید گرز از مرکز سری می شود و مجموع آن با خازن دائم کار موازی هستند. یک جستجو در فضای وب انجام بدهید مدار آن را خواهید یافت.

Responsive image
علیرضا
1397/03/18

با سلام و خسته نباشید خدمت شما مهندس عزیز .ما یک کولر ابی قدیمی داریم که مشخصات ان پاک شده سالهای قبل دور کند هم نسبتا خوب بود ولی امسال بعضی مواقع دور کند کار نمیکند ولی دور تند خوبه .موتور ۳سیمه است و نمی دونم قبلا خازن داشته یا نه .میشه از خازن راه انداز یا خازن دایم استفاده کرد.ممکنه خازن نداشته باشه؟ (ضمنا در دور کند اگه با دست موتور را بچرخونی کار میکند.) چون هیچ مشخصاتی ندارم در صورت نیاز از چه خازنی و چطوری وصل کنم؟ ممنون

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام علیرضا

موتورهای هستند که اصطلاحا فاز شکسته هستند و فاقد خازن هستند. شاید موتور شما از آن نوع باشد در صورتیکه موتور راه اندازی نمی شود و نیاز است که با دست این کار انجام شود احتمالا سیم پیچ استارت سوخته است یا گاورنر و تخته پلاتین آسیب دیده است. به یک تعمیرکار نشان دهید.

Responsive image
محمد
1397/03/10

با عرض سلام و خسته نباشید ببخشید یه سوال داشتم در مورد کولر آبی ، دور کند یا همون به اصطلاح موتور کار نمیکند یعنی پمپ و دور زیاد کار میکند اما دور کند کار نمیکند ، کلید و اتصالات هم چک کرده ایم ، ممکنه مشکل از خازن باشه ؟ ممنون

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام محمد جان.

امکان دارد از خازن، پلاتین ها و یا حتی کلید داخل منزل و سیم کشی باشد.

Responsive image
محمد
1397/02/13

سلام ی موتور کولر موتوژن دو خازنه که یکی از خازنها دوبله چهار تا سیم زرد قرمز آبی سیاه میاد روش ظرفیت خازن دوبل یکیش ۱۲و دیگری ۲۵ میکرو فاراده باز شده میشه راهنمایی بفرمائید چطور سیمها رو روی خازن دوبل جا لرنم

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام محمدجان

سیمهای آبی و زرد به خازن دور تند (25 میکروفاراد) وصل می شوند و سیمهای مشکی و قرمز به خازن به خازن دور کند (12 میکروفاراد) متصل می شوند.

Responsive image
حسين
1397/01/23

سلام مهندس موتور كولر آبي در حال كار بود پس از قطع و وصل شدن برق بوي سوختگي ميده و گاهي شروع به كاركردن ميكنه و گاهي از كار مي افته خازن سوخته يا سيم پيچ سوزونده ؟ ممنون

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام حسین جان

اینکه موتور کار نمی کنه و یا از کار افتاده احتمالات مختلفی می تواند داشته باشد. اینکه یکی از سیم پیچها آسیب دیده باشد. خازن خراب شده باشد و یا پلاتین موتور (در صورتیکه پلاتین دار باشد) دچار مشکل شده باشد. موتور را به یک تعمیرکار نشان بدهید.

Responsive image
سیدمصطفی
1396/12/05

سلام مهندس عزیز. از اینکه علم خودتو با دیگران به اشتراک میزاری ممنون.امروزه کمتر کسی پیدا میشه حتی در حد راهنمایی معوماتشو در اختیار دیگران بزاره . البته تا حدودی حق هم دارن . بگذریم. من یه موتور تک فاز موتوژن 3 اسب دارم که کوپله شده به پمپ قطره ای باغ . یک سال پیش موقع استارت خیلی مشکل به راه میافتاد تا اینکه این اواخر دیگه باید بیست سی بار با پا روی کوپلینگش تند تند بزنیم تا راه بیافته .پارسال خازن هاشو عوض کردم اما فرق چشمگیری نکرد . با خازنای اصلی خودش نه سال کار کرد بی مشکل . به نظرتون مشکل از کجاست. لطف میکنید اگه راهنماییم کنید . ممنون .

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام سید جان

ممنونم از لطفی که به مجموعه ما دارید. موتوری که درست را اندازی نمیشه در مدار راه انداز خود مشکل دارد. خازنها را چک کنید. احتمال دارد در صورتیکه موتور دو خازنه باشد پلاتین موتور تنظیم نباشد و احتمال دیگر نیز سوختن سیم پیچی استارت و البته ایرادهای مکانیکی نظیر مشکل بلبرینگ، گشاد شدن هوزینگ و ایراد قطعات پمپ نیز می تواند از دلایل این مشکل باشد.

Responsive image
افشین سلطانی
1396/11/14

جناب آقای مهندس کریمی، یه دستگاه فن مارک دمنده 35 سانت در اختیار دارم که متاسفانه اتصالات آن بطور کامل باز شده، فقط 4 رشته سیم (2 سیم قرمز و 2 سیم سفید) از الکتروموتور آن خارج شده، لطفا سیم بندی خازن و برق آن را توضیح دهید. متشکرم

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام افشین جان

در لیبل فنی الکتروموتور معمولا نحوه اتصال سر سیمهای آن مشخص شده است. در صورتیکه نحوه اتصالات در لیبل موجود نیست یا لیبل فنی مفقود شده است. سر سیمهای سفید متعلق به یک سیم پیچ و سرسیمهای قرمز به سیم پیچ دیگر است. با اهم متر مقاومت هر سیم پیچی را با اتصال پروب به دو سر سیم قرمز و دفعه دیگر دو سر سیم سفید اندازه گیری کنید. سیم پیچ با مقاومت بیشتر سیم پیچی کمکی و سیم پیچ با مقاومت کمتر سیم پیچ اصلی است.

Image result for ‫اتصال سیم پیچی تکفاز‬‎

مطابق نقشه فوق موتور را سر بندی کنید.

موید باشید.

Responsive image
جواد
1396/11/10

سلام آقای مهندس . ما یک موتور تک فاز داشتیم که خازن اون معیوب شده بود و با یه خازن با همون مشخصات خریدیم و تعویض کردیم . واسه هواکش سرویس بود یک موتور تکفاز نیم کیلووات .اما بعد از ده دقیقه کار کردن بوی موتور دراومد و ظاهرا سوخت . ۳ تا سیم از موتور بیرون اومده بود که اهم گیری کردم و یه پایه خازن رو به سر سیم پیچ استارت با مقاومت بیشتر و سر دیگه خازن رو به سرسیم پیچ اصلی و فاز ورودی وصل کردم میخواستم ببینم مشکل از کجا بوده آیا موتور اشکال داره یا سرسیم بندی اشتباه بوده ؟ ممنون

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جواد جان

احتمال دارد شما سر سیمهای موتور را به اشتباه متصل کرده باشبد. سیم پیچ کمکی باید با خازن سری شود و مجموع آن دو با اصلی موازی گردند. و برق به دو سر اصلی و این مجموعه موازی شده با آن متصل گردد. احتمال اینکه سیم پیچی قبلا آسیب دیده باشد نیز وجود دارد.

Responsive image
مجتبی
1396/10/05

سلام مهندس جان، ممنون که وقت میذاری. یخچال فریزر سامسونگ دارم. یعد خاموش شدن ، ری استارت نمیکرد، ازبرق میکشدم مجدد میزدم، استارت میکرد. ۳ماهه بی یخچالم. تعمیرکار زیاد آوردم درست نشد. مجبور شدم خودم دست بکار بشم و با اهمتر افتادم به جونش و متوجه شدم المنتش کار نمیکنه، تعویضش کردم. مشکلم اینجاست که رله و خازنشم باز کرده بودم و الان سیمهای ورودی رله خازن رو قاطی کردم نمیدونم کدوم به کدومه. میترسم اشتباه بزنم بسوزه. اعداد ورودی ۲ و ۳ اعداد خروجی به کمپرسور ۵ و ۶ که جاشون مشخصه و مشکلی نیست. قطعه اورلود هم سوار میشه بالای رله. مشکلم ۲ و ۳ و دو سر خازنه؟ از خازن به ۲ باید سری بشه یا ۳؟ و آیا خازن سراش جابجا بشه فرقی داره؟ خیلی ممنون از لطفت لازم به ذکره که رله و خازن رو بسته بودم. ولی یخچال استارت نکرد. بخاطر همین فکر میکنم شاید سیمهارو جابجا میزنم؟ رله رو اهمتر زدم. همه ورودی و خروجی ها به همدیگه اتصال داشتن و بوق میزد. ۲به۳ – ۲به۵ – ۲به۶ – ۳به۵ – ۳به۶ آیا طبیعیه؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مجتبی جان

ممنونم از لطفی که به ما دارید. ما در زیمنه الکتروموتور و درایو کار می کنیم و در این زیمنه من می توانم به شما کمک کنم. اینکه سر شماره 3 یا 4 یا 2 در یخچال سامسونگ به کجا و کدام سیم پیچ متصل است را من نمی دانم شاید یک تعمیرکار یخچال بداند. مقاله "نحوه تست موتور تکفاز" در وبسایت ما را بخوانید در صورتیکه مشکل حل نشد. پیشنهاد می کنم از یک تعمیرکار یخچال کمک بگیرید.

Responsive image
جمشید
1396/09/01

باسلام ، آیاخازن 14 میکروفاراد220 را خازن 14 میکرو فاراد 450ولت عوض کردkAD6f

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جمشید جان

در تعویض خازن اول اینکه هر دو خازن باید مخصوص موتور باشند. دوم اینکه ظرفیتها یکسان باشد. و دیگر اینکه ولتاژ خازن جایگزین باید مساوی و یا بیشتر از خازن اصلی باشد. در صورتی که خازن اصلی 450 ولت است نمی توان به جای آن خازن 220 ولت قرار داد. اما اگر خازن اصلی 220 ولت است می توان به جای آن خازن 450 ولت را قرار داد. ولتاژ خازن معمولا در پلاک موتور درج می شود.

Responsive image
مهدی
1396/08/23

باسلام آقای مهندس خازن ۱۶میکرو ماشین لباسشویی من خیلی زود خراب میشه تعویض میکنم موتور دور کامل میزنه تا چند روز خوبه باز فیوز میپره تا دوباره تعویض بشه مشکل از چیه.ممنون

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مهدی جان

احتمال داره موتور آسیب دیده باشه، یا احتمال دیگر این است که خازن مورد استفاده شما برای ولتاژ کم ساخته شده باشد. در پلاک موتور ولتاژ خازن نوشته شده است در صورتی که خازن مورد استفاده هم ولتاژ با مشخصات درج شده در پلاک و یا بیشتر از آن است به دنبال ایراد در جاهای دیگر بگردید.با توضیحات بالا احتمال آسیب دیدگی خازن کم است.

Responsive image
علی 28
1396/07/10

با سلام خدمت مهندس عزیز.سوالی دارم از خدمت جناب عالی.موتور بالابر تکفاز سه اسب 1450 دور دارم که چند روز پیش از کار افتاد و نزد تعمیر کار بردم که خازن های آن سوخته بود و پلاتین آن هم تعویض شد امروز کلید بالابر را وصل کردم تا یک ساعت به خوبی کار میکرد اما بعد از این مدت در هنگام بالا بردن وسایل در میانه راه متوقف می شود و بالا نمیرود و فقط پایین می آید.و به صورت خالی بالا پایین می رود و مشکلی ندارد اما در هنگام بالا بردن بار تا یک ارتفاعی بالا می رود و سپس خاموش می شود.میخواستم ببینم ایراد از کجا هست؟پیشاپیش سپاسگزارم

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام علی جان

مشکلی که در موتورهای بالابر رخ می دهد این است که بار سیمان یا آجر که به بکسل موتور وصل است به طبقات گیر می کند و موتور می ایستد در این حالت خازن استارت به صورت دائمی در مدار باقی می ماند و چون برای این کار ساخته نشده است آسیب می بیند خازن راه انداز که خراب شد اگر قطع شود موتور فقط با خازن دائمی در مدار خود کار می کند و گشتاور پایین تری را ارائه می کند و لذا در بارهای سنگین راه اندازی نمی شود. برای رفع مشکل خازن را با خازن مارک ISKRA که در بازار ایران نیز موجود است تعویض کنید این خازن در صورتی که به صورت دائم نیز در مدار باقی بماند آسیب نمی بیند.

Responsive image
مهرداد
1396/07/07

باسلام جناب مهندس پنکه موقع روشن شدن به سختی حرکت میکنه .وباید پروانه روبادست بچرخونیم روی دورتند تابه حداکثربرسه بعد کمش کنیم لطفا ؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مهرداد جان

اگر پنکه به سختی می چرخد احتمالا گیر مکانیکی دارد. مثلا یاتاقان آن آسیب دیده و یا نیاز به روغنکاری دارد. در صورتی که روان بچرخد اما راه اندازی نشود احتمال دارد ایراد از خازن یا سیم پیچی باشد.

Responsive image
محمد
1396/07/01

با سلام خدمت جناب مهندس ادرس تلگرام ندارید اگر دارید لطفاً ایمیل کنید ممنون

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام محمد جان

روز شما بخیر. شماره 09124309386 من به تلگرام وصل است. در ضمن ما یک کانال تلگرامی به آدرس

https://t.me/motordrive

داریم می توانید عضو شوید و از اطلاعات و محتوای ایجاد شده در وبسایت مطلع شوید.

Responsive image
behrouz
1396/06/28

آیا نحوی اتصال خازن دائم کار و موقت فرق دارد ،،؟؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

بله خازنی دائم کار با سیم پیچی کمکی سری می شود و خازن راه انداز با کلید گریز از مرکز سری شده و موازی با خازن دائمی با سیم پیچ کمکی سری می شود. به شکل زیر دقت کنید.

موتور تکفاز دو خازنه

Responsive image
آقای حسینی
1396/06/03

من یه کولر پنجره ای دارم چند روزی یک بار فن موتور در حالت ضعیف کار مکند ولی کمپرسور کار میکند شاید 2روز طول بکشد تا شاید دوباره شروع به کار کند علت چیه

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام، من ساختار موتور شما را نمی دانم اما کولرهای گازی مدلهای خیلی متنوعی دارند و در حالت کلی وقتی یک موتور خوب کار نمی کند یا مدار کنترلی و تغذیه ایراد دارد و یا خود الکتروموتور. اطلاعاتی که فرستاده اید خیلی کم است.

Responsive image
علی
1396/05/25

با سلام و احترام مجدد خدمت شما جناب مهندس کریمی بنده برایم دو سوال پیش امده ممنون میشم راهنماییم کنید سوال اول اینکه اگر یک موتور کولر که مثلا 30 یا 40 سال کار کرده باشه و دارای خازن دائم کار هم باشه و به مرور زمان این خازن هایش ظرفیتش نسبت به اولش کمتر شده باشد و موتور همچنان کار کند با کمتر شدن این ظرفیت چه اتفاقی و مشکلاتی به مرور زمان برای ان موتور پیش می آید آیا سیم پیچی موتور ضعیفتر میشود ، ایا فشار بیشتری روی موتور می آید و یا از عمر موتور کمتر میشود و هر اشکالی که پیش می آید ممنون میشم بفرمایید بگید و یک سوال دوم این است که اگر خازن های یک موتور مثل بالا که مدت زیادی کار کرده و با توجه به اینکه موتور ضعیف شده باشد مثلا برای تهیه خازن برای دور کند که خازن روی خود موتور 7 میکرو فاراد بود به جای آن 8 میکروفاراد تهیه شده باشد و برای دور تند آن که اصلیش 10 میکروفاراد بوده 12 میکروفاراد تهیه شده است اشکالی ندارد اگر آری چه مشکلاتی به وجود خواهد امد برای این موتور ممنون میشم بفرمایید.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام علی جان

موتوری که چندین سال کار کرده و خازن آن ضعیف شده است احتمال دارد به درستی راه اندازی نشود چون گشتاور راه اندازی در این حالت کاهش می یابد. اگر چنین مشکلی مشاهده نمی کنید به خازن موتور دست نزنید. و اما در مورد اینکه در هنگام تعویض خازن از خازن با ظرفیت بیشتر استفاده کنید. این کار توصیه نمی شود احتمالا گشتاور راه اندازی افزایش می یابد اما راندمان موتور به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد و همچنین دمای سیم پیچها افزایش یافته و ممکن است آسیب ببینند.

Responsive image
حامد
1396/05/20

درود بر شما پمپ آب خونه چند وقت موقع روشن کردن به سختی راه می افتاد، اول صدا میداد و وقتی که یکم بصورت دستی می چرخوندمش راه می افتاد. خازنش رو عوض کردم، راه افتادنش درست شد ولی چند دیقه که کار می منه داغ میشه و خاموش میشه. با خازن قبلی خودش مشکل خاموش شدن رو نداشت. ولتاژ خازن جدید رو که میگیرم موقع کارکرد، ۴۰۰ ولته و ولتاژ دو سیمی که برای موتور میره ۲۲۰ در ضمن خازن ۲۰ میکرو گذاشتم، موتور یک اسبه

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام حامد جان

در هنگام تعویض خازن باید دقت کنی که خازن دقیقا همان ظرفیت خازن قبلی را داشته باشد. ولتاژی که در موتور بر روی خازن می افتد معمولا از ولتاژ تغذیه بیشتر است و در برخی موتورها به 550 ولت هم می رسد. سم پیچها و یاتاقان و بلبرینگ را هم چک بکنید. ما در وبسایت خود مقاله ای تحت عنوان "جگونگی تست موتور تکفاز" داریم. پیشنهاد می کنم مطالعه بفرمایید.

Responsive image
ali
1396/05/18

با سلام و احترام مجدد خدمت شما جناب مهندس کریمی از اینکه دوباره مزاحمتون میشم خیلی ببخشید بنده همانطور که خدمتتون عرض کردم ظرفیت خازن ها مشخص نیست و موتور کولر با توجه به مشخصات که بنده بزور از روی بدنه موتور کولر متوجه شدم موتور کولر از نوع 1/2 می باشد ممنون میشم راهنماییم کنید باید چه خازنی تهیه کنم. با سپاس فراوان

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام

برای دور تند احتمالا خازن 14 میکروفاراد و برای دور کند خازن 9 میکروفاراد دایم کار

Responsive image
ali
1396/05/18

با سلام و احترام خدمت شما جناب مهندس کریمی از اینکه بنده با شما همکلام میشم خیلی خوشحال هستم قرض از مزاحمت خدمت شما اینکه ما یک کولر آبی داریم که موتورش با دوتا خازن های دائم کار روغنی کار میکنه چند وقتی میشه که کولر رو روشن میکنیم چه روی دور کند یا تند کولر موتورش گیر هست و به راه نمی افته اما با قطع کردن کلید کولر و چراخندن تسمه موتور به محض اینکه از حالت گیری در میاد بعد که کلید کولر رو میزنیم راه میفته چند وقتی هست که اینجوری هست من با مراجعه به تعمیرکار علت مشکل را جویا شدم که به من گفتن کلید کولر خرابه که اون رو هم تعویض کردم مشکل حل نشد تا اینکه در اینترنت سرچ کردم و فهمیدم که مشکل از خازن های کولر هست خازن هارو بررسی کردم مشخص که خراب شده بنده مشکلاتی که برای خازن ها به وجود اومده رو خدمتتون عرض میکنم که به صورت زیر هست : خازن ها به مرور زمان از لبه بالایی اتصالات آن مایعات درون آن بیرون ریخته و دور خازن تمام پر روغن شده و همان روغن ها هم خشک شدن و حالت چسبناکی پیدا کردن بنده از شما سوال داشتم که آیا این خازن ها خراب شده است یا خیر اگر آری بنده برای تعویض این خازن که میخوام

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام علی جان

از لطفی که نسبت به بنده دارید صمیمانه سپاسگزارم. در مورد خازن در صورتی که روغن خازن بیرون زده احتمال قوی خازن خارب شده است. یک خازن مشابه تهیه بفرمایید. ولتاژ و ظرفیت خازن و نوع اتصالات آن باید مشابه خازن موجود باشد. سپس موتور را تست کنید.

 

Responsive image
محمد
1396/05/17

باسلام من یک کولر ابی 5500دارم موتورش تاحالا عوض نشده وخازن دایم کار دارد ولی خازن استارتر ندارد وموتور تقریبا توکند 6تا8 ثانیه طول میکشه به حد اکثر سرعت برسه بعضی وقتا هم روشن نمیشه و باید تند رو میزنم بعد کند رو تاروشن شه. ازاول هم این مشکل رو داشته .یه خازن 250 ولت 24 میکروفارادی دارم ولی نمیدونم چجوری وصل کنم. ممنن میشم اگر راهنمایی کنید چجوری وصل کنم.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام محمد جان

در صورتیکه سیم پیچی موتور آسیب ندیده باشد یک خازن مشابه تهیه کنید و فیش های خازن قبلی را جدا کرده و خازن جدید را صل کنید خازن موتور پلاریته ندارد و فرقی نمی کند که کدام پایه را به کدام فیش متصل کنید.

Responsive image
کورش
1396/05/15

با سلام خدمت آقای مهندس الکترو فن کولر گازی ما وقتی که روشن میکنیم زور میزنه وحرکت نمیکنه گفتیم شاید خازن اون مشکل داره عوض کردیم ولی باز راه نیفتاد موتور اون هم جام نیست و براحتی با دست هم حرکت میکنه لطف میکنید اگر راهنمایی کنید . کورش اسکندری

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام کوروش جان

فن کولر اگر از نوع خازن دائم است و با تعویض خازن هم مشکل راه اندازی حل نمی شود احتمالا سیم پیچ آن آسیب دیده است. با استفاده از اهم متر سیم پیچی را چک کنید.

Responsive image
بختیاری
1396/05/05

سلام آقای مهندس موتور لباسشویی ما توی دورهای کم زور میزد یا اصلا حرکت نمی کرد بعد از کلی ور رفتن با اون پی بردم ظرفیت خازنی خازنش کم شده ....سوالم اینه...ظرفیت خازن خودش ۱۶میکرو فاراد بود ..اگه من یه خازن ۲۵ میکرو جایگزینش کنم آیا مشکلی برای موتور پیش میاد ؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام آقای بختیاری

اگر شما از صحت سیم پیچهای موتور مظمئن هستید. همان خازن 16 میکروفاراد را استفاده کنید ظرفیت خازن دائم کار بر اساس طرح سیم پیچی موتور انتخاب شده است و استفاده از خازن با ظرفیت بیشتر می تواند منجر به کاهش راندمان و داغ شدن موتور و در نهایت سوختن آن شود.

Responsive image
رضا خدیش
1396/04/30

سلام و خسته نباشید من دو تا فن نیمه صنعتی دارم با قطر پروانه 30سانتی یکی سه رشته سیم ازش بیرون امده و اون یکی دو رشته خازن نداشتن یکی رو بردم دینام سازی یه خازن mf225. 400Vوصل کرد به سه سیم یعنی دو پایه خازن یکی مستقیم به برق داد نول اویکی پایه خازن به یکی از سیم های فن زد و سیم سوم فن هم به فاز توسط کلید بین راهی خیلی خوبهم کار میکنه اون یکی فن دو سیم هست چطور خازن دو پایشو وصل کنم؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام رضا جان.

در صورتی که دو سیم از موتور بیرون آمده باشد احتمال دارد موتور ساختار خازن دائم نداشته باشد و یا سیم سوم قطع شده باشد و یا اینکه در برخی موتورها سیمهای خازن از محل جداگانه ای بیرون آورده می شوند. اینها را بررسی کنید.

Responsive image
عباسي
1396/04/23

با سلام و خسته نباشيد ايا مي شود الكترو موتور دو دور تك فاز بدون پلاتين را دورش كم كرد بااستفاده از ديمر معمولي

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام آقای عباسی

می توان دور موتور تکفاز را با استفاده از کاهش ولتاژ تا حدودی کاهش داد. اما کاهش ولتاژ به تنهایی عملکرد موتور را تحت تاثیر قرار می دهد و دیگر اینکه دیمر این کار را به صورت نامناسبی انجام داده و نویز بدی ایجاد می کند که بر روی مصرف کننده های دیگر تاثیر نامطلوب دارد. روش درست تغییر دور تغییر همزمان ولتاژ و فرکانس است که در درایو فرکانس متغیر یا همان اینورتر این روش به کار می رود.

Responsive image
امیر
1396/04/22

سلام یک الکتروموتور تک فاز دارم روش نوشته خازن 8 میکرو فاراد، خازن رو وصل کردم و بعد روشن کردم اول کار کرد ولی بعدش یعنی بعد چند دقیقه شروع کرد به دود کردن مشکل کجاست. باسپاس از شما.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام امیر جان

ما تلفنی با هم صحبت کردیم. مشکلات متعددی می تواند وجود داشته باشد. شاید خازن اشتباه وصل شده و بار روی سیم پیچ کمکی یا استارت قرار گرفته است. باید نوع الکتروموتور مشخص باشد و سپس با استفاده از اهم متر روش اتصال درست را پیدا کنید.

Responsive image
شاهرخ
1396/04/16

سلام و عرض ادب ، پس از روشن کردن کولر در حالت تند روشن شده و تغیر وضعیت به حالت کند نمی دهد . این در حالی است که کلید کند را روشن کرده ایم و مداوم با حالت تند کار می کند . مشکل از کجاست

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام شاهرخ جان

در موتور کولرهای فاز شکسته موتور پیوسته بر روی دور تند راه اندازی می شود (بدلیل چهار قطب بودن سیم پیچ راه انداز) و سپس در صورتی که شما دور کند را انتخاب کرده باشید. توسط عملکرد گاورنر و کلید تبدیل (تخته پلاتین) این کار انجام می شود.و موتور با دور کند به کار خود ادامه می دهد. در این مورد احتمالا مجموعه گاورنر و تخته پلاتین به درستی عمل نمی کنند. البته تمام ،رآیند بالا در زمان کوتاه و کمتر از دو ثانیه انجام می شود.

Responsive image
مرتضی
1396/04/01

سلام جناب کریمی نحوه محاسبه خازن برای موتورهای تک فاز کفکش چگونه است.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مرتضی جان

برای محاسبه خازن قاعده کلی وجود ندارد و طراح الکتروموتور بنابر نوع طراحی سیم پیچ کمکی خازن را انتخاب می کند. و به طور کامل به مقدار توان موتور مرتبط است هر چقدر توان موتور بیشتر باشد معمولا ظرفیت خازن مورد استفاده در آن نیز بیشتر است. یک پمپ KPM50 شرکت پنتاکس خازن 10 میکروفاراد دارد و نوع 750 وات آن KPM100 خازن 20 میکروفاراد دارد. مقدار خازن در پلاک موتور درج شده است. و در صورتی که مدل پمپ خود را بدانید از اطاعات موجود در وبسایت شرکت سازنده می توانید مقدار آن را پیدا کنید.

Responsive image
هادی
1396/03/31

سلام . دو عدد کولر نو خریدم . و اینکه بعد از چند روز زمانی که هرکدوم رو که با دور کند روشن میکنم موتور به حالت شلاقی روشن میشه یعنی در فاصله زمانی 1 ثانیه خاموش روشن میشه و وقتی که به کلید راه انداز موتور نگاه میکنم پلاتین های خازن راه انداز و دور تند و کند در زمان کمتر از یک ثانیه قطع و وصل میشن. از نوع دو خازن میباشد و هر کاری برای تنظیم پلاتین هاکردم جواب نداد. وفقط وقتی پلاتین خازن و سیم پیچ کمکی رو از مدار خارج میکنم موتور ملایم و بدون صدا کار میکند. لطفا در مورد عیب راهنمایی کنید

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام دوست عزیز

احتمالا پلاتین و گاورنر موتور درست تنظیم نشده اند. اگر کولر را تازه خریده اید بهتر آن بود که با واحد خدمات پس از فروش سازنده کولر تماس می گرفتید. در صورتیکه دوست داشتید نام سازنده موتور و مدل آن را ارسال بفرمایید که بتوانم شما را بیشتر راهنمایی کنم.

Responsive image
مجید
1396/03/16

باعرض سلام.اقای کریمی کولر ما خاموش بوده بعد یه دفعه اتصالی کرده خازن دینام اتیش گرفته.احتمال میدید دینام سوخته باشه یا همون خازن سوخته....ممنون از سایت خوبتون

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مجید جان. اطلاعات مساله شما کم است. اینکه خاموش بوده یعنی کار نمیکرده یا موتور نمی چرخیده. احتمال دارد گاورنر و پلاتین درست عمل نکرده باشند و سیم پیچ استارت در مدار باقی مانده باشد. راحت ترین کاری که من به ذهنم می رسد این است که خازن موتور را تعویض کنید و موتور را راه اندازی کنید. احتمال دارد فقط خازن آسیب دیده باشد و چند دقیقه موتور را زیر نظر گرفته و در صورتی که جریان و دمای آن در حد مناسبی بود. سیم پیچی آسیب ندیده است. و در صورتی که بوی سوختگی از سیم پیچها به مشام رسید موتور را خاموش کرده آن را تعمیر و یا تعویض نمایید.

Responsive image
جواد
1396/03/08

سلام من یک موتور الکتروڗن دارم ک دوتاخازن داره اون دوخازن رو بایدباهم سری کنم یاموازی

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام، توان موتور شما چقدر است؟ در صورتی که موتور 1/4 ، 1/3، 1/2 و یا 3/4 اسب بخار باشد. نه سری می شود و نه موازی، چهار تا فیش در محل قاب خازن وجود دارد که باید خازنها را به فیشها متصل کنید. در این حالت موتور دو مدار چهار قطب و شش قطب دارد که هر کدام سیم پیچی کمکی جداگانه و خازن جداگانه دارند.

Responsive image
جواد
1396/03/03

سلام علت اینکه ایفون تصویر سفید نشون میده چیه

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جواد جان.

وبسایت و تخصص ما در مورد الکتروموتور، درایو و محرکه های الکتریکی است. در مورد آیفون تصویری اطلاعاتی نداریم.

Responsive image
محمد
1396/01/21

با سلام و خسته نباشید خدمت شما مهندس گرامی یه موتور تک فاز بالابر دارم زمان استارت خوردن صدای موتور میاد ولی روتور کار نمی کنه مادامی که خودم با دست روتور بچرخونم علت چی میتونه باشه ؟ در ضمن زمان کار کردن وایمیستاد که با تعویض خازن دائم کارش رفع شد

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام محمد جان

دلایل مختلفی برای اینکه یک موتور نچرخه وجود داره. احتمال اینکه سیم پیچی استارت آسیب دیده باشد وجود دارد. با استفاده از یک اهم متر سیم پیچی را چک کنید. خازن راه انداز در صورت وجود احتمال دارد که خراب باشد. یاتاقان یا بلبرینگها را هم چک کن. ما در وبسایت یک مقاله تحت عنوان "تست موتور تکفاز" داریم. این مقاله را هم مطالعه کن.

Responsive image
الیاس
1395/12/21

سلام مهندس من یه پمپ تکفاز دارم که وقتی کار میکنه زیر بار کم میاره و هر پنج دقیقه یبار پنج دقیقه خاموش میشه. مشکلش چی میتونه باشه؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

اگر محافظ پمپ داره پمپ را خاموش میکنه احتمال داره یاتاقانها آسیب دیده باشد یا قسمتی از سیم پیچی آسیب دیده باشد. با اهم متر سیم پیچها را تست کنید و با لامپ سری (اصطلاحا 110 ولت) یا مگر اتصال به بدنه را چک بکنید و یاتاقانها و پکینگ و کاسه نمد پمپ نیز از عوامل سفت شدن محور موتور و عملکرد محافظ آن هستند. آنها را چک کنید.

Responsive image
کمال
1395/12/13

با سلام و احترام. من یه اره برقی بزرگ دارم که با موتور تک فاز دو اسب بخاری کار میکنه. دوتا خازن هم روش نصبه. موقعی که از دستگار بار میکشم سرعت موتور پایین میاد. ممنون میشم راهنمایی کنین

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام، افت سرعت موتور با افزایش بار جز ذات موتور القایی است. اما اگر افت سرعت قابل توجه باشد احتمالا توان خروجی کافی تامین نمی شود. خازن دائم کار را تست کنید و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید. سیم پیچهای موتور را با اهم متر کنترل کنید. و در نهایت اگر نتیجه نگرفتید از یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.

Responsive image
حسین
1395/12/09

با سلام وخسته نباشید کارواش خانگی بعداز مدتی کار متوقف میشود وپس از 2-3 دقیقه مجددا شروع به کار میکند دلیلش چی میتونه باشه یک بارهم خازنش رو عوض کردم مدتی درست بود ولی دوباره به همان صورت درآمد اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

موتورهایی به این شکل احتمالا ترموگارد دارند و بدلایلی از قبیل خنک کاری نامناسبف شکستن پره خنک کاری، یا آسیب دیدن سیم پیچی و یا نامناسب بودن خازن، ترموگارد عمل کرده و مدار موتور را قطع می کند. ترموگارد پس از خنک شدن سیم پیچی مجددا وصل شده و موتور آماده کار می شود. البته اینها احتمالات هستند. توصیه من این است که سیم پیچها و پره خنک کننده را چک کنید و در صورتی که به جواب نرسیدید به یک تعمبرکار الکتروموتور مراجعه کنید.

Responsive image
وحید
1395/11/09

ممنون واقعا لطف کردید فرمول خاصی براش وجود داره؟ بالا یا پایین بودن مقدار چه تاثیراتی داره؟ با تشکر مجدد

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

فرمول خاصی ندارد. بیشتر از روی تجربه های طراحی موتور و موتورهای موجود در بازار شما را راهنمایی کردم. بالا یا پایین بودن خازن دائم کار به میزان بسیار زیادی بر روی راندمان و دمای موتور تاثیر دارد و احتمال دارد باعث داغ شدن بیش از اندازه و سوختن الکتروموتور گردد. موفق باشید.

Responsive image
وحید
1395/11/09

با سلام من یه دریل ستونی دارم که دست دوم از یه نفر گرفتم. یه موتور تک فاز 350 وات 1300 دور داره و خازنش کنده شده و خودش هم نمیدونست مقدارش چقدر بوده. روی پلاکش هم چیزی ننوشته. موتور رو که با دست میچرخونم راه میفته و مشکلی نداره(کلاج دار نیست) . مقدار خازن رو چقدر باید بزارم که مشکل رفع بشه؟ با تشکر

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام،احتمالا یک خازن 15 میکروفاراد دائم کار با ولتاژ 450 یا 500 ولت کارتون رو راه می اندازد.

Responsive image
مجید
1395/10/23

درود و ارادت حضور آقای کریمی، و سپاس بابت راهنماییتون راجع به تکفاز کردن اون موتور یک اسب ۲۸۰۰ دور. طبق توصیه شما یک خازن روغنی ۴۵۰ولت ۵۰میکروفاراد نصب کردم و موتور با قدرت خوبی کار کرد. فقط دو نکته مشکوک بوجود اومده که نمی دونم آیا راه حلی داره یا خیر؟؛ نخست اینکه صدای موتور تقریبا دوبرابر شده و انگار نوعی لرزش در موتور داره اتفاق میافته! (البته موتور خیلی سرپا و سالمه و مشکل بلبرینگ نداره، و پیش از تکفاز شدن، خیلی نرم و بیصدا بود) و دوم اینکه حدود ده دقیقه باهاش کار سبک کردم و بنظرم بطور غیرعادی پوسته ش داغ شد! پوسته ش آلمینیومیه. حالا نمی دونم این دو مسئله آیا عادیه؟ و از عوارض طبیعی تکفاز شدنه؟ یا اینکه راهی (مثلا تغییر خازن) برای رفعشون وجود داره.؟ باز هم از سایت خوبتون و پاسخگویی سریع تون در نوبت قبل سپاسگزارم.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

موتور تکفاز بدلیل ذات گشتاور ضربانی خود معمولا صدای بیشتری تولید می کند. اتصالات خود را چک کنید که تبدیل سه فاز به تکفاز را درست انجام داده باشید. شما در این تبدیل افت توان خروجی را شاهد خواهید بود و امکان دارد موتور برای بار شما توان کافی تامین نکند.

Responsive image
مجید
1395/10/13

سلام و سپاس از سایت ارزشمندتون. بنده میخوام یک الکتروموتور موتوژن سه فاز/یک اسب/۲۸۰۰دور رو با خازن به تکفاز تبدیل کنم.(از کاهش قدرت و گشتاور مطلعم و مشکلی ندارم) ، یکی از دوستان اینطور راهنمایی کردن؛ "یه خازن بین دوتا از فازها ببند وبه یک طرف خازن و اون فاز که دست نخورده برق بده . اگه دورش برعکس بود به سر خازن رو جا به جا کن" شما این راهنمایی رو تایید می کنید؟ و اگر صحیحه، خازن باید چه مشخصاتی از لحاظ ولتاژ و میکروفاراد داشته باشه تا بیشترین بازدهی قدرت ممکن حاصل بشه؟ و آیا خازن الکترولیت برای این کار مناسبه؟ سپاس مجدد

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

در مورد جهت دوران خودتان تست کنید اما در مورد خازن، 50 میکروفاراد برای هر اسب بخار کافی است. خازنها از نوع دائمی مخصوص الکتروموتور و ولتاژ 450 ولت یا 500 ولت باشند. اگر بازدهی زیاد می خواهید از یک درایو فرکانس متغیر که ورودی تکفاز و خروجی سه فاز دارد می تنوانید بهره بگیرید. موفق باشید.

Responsive image
فرزین
1395/10/08

سلام من یه کمپرسور باد دارم که یه موتور 1.5کیلووات تکفاز روش نصب شده الان تو منطقه ای که هستم افت ولتاژ دارم میخواستم ببینم میتونم یه خازن روی موتور بجز راه اندازاش نصب کنم؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

نصب خازن به صورت سری در مدار سیم پیچ استارت کارکرد موتور رو به هم می ریزد. اما ایجاد یک بانک خازنی کوچک همانگونه که در کولرهای آبی هم استفاده می شود کمک می کند جریان راکتیو در محل استقرار موتور تامین شود و جریان کمتری از سیمهای مسیر عبور کرده و افت ولتاژ کمتر شود. کار دیگری که می توان انجام داد استفاده از سیمهای با مقطع بیشتر است. و در نهایت اگر جواب نداد شما می توانید از یک ترانس یا اتوترانس افزاینده که در بازار جهت جبران افت ولتاژ موجود است. استفاده کنید.

Responsive image
تورج
1395/09/16

سلام ـپمپ باد من به علت غلظت روغن و سرما وقتی به برق وصل کردم همین که به زور خواست راه بافته دیگه ایستاد , ایا ممکن است خازن خراب شده باشه یا از سیم پیچی میتونه باشه , ممنون میشم اگه جواب بدین .

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

اگر بدلیل سفتی یاتاقانها و به نوعی بار زیادی این موضوع رخ داده باشد معمولا خازن آسیب نمی بیند بلکه سیم پیچی استارت می سوزد. با اهم متر میتوان تست کرد. در صورت نیاز با شماره تلفن بالای صفحه اصلی تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنم.

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code