ساختمان موتورهای القایی سه فاز

در این مقاله به ساختمان موتورهای القایی سه فاز پرداخته شده است. موتورهایی القایی از سه قسمت 1- استاتور 2- روتور و 3- محفظه تشکیل شده است. که بررسی شده است

ساختمان موتورهای القایی سه فاز

امروزه الکتروموتورهای AC القایی سه فاز در کاربردهای صنعتی بسیار متداول هستند. ساختمان موتورهای القایی شامل سه قسمت اصلی: روتور، استاتور و محفظه می باشد. استاتور و روتور اجزایی هستند که کار تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی را انجام می دهند و محفظه از استاتور و روتور محافظت می کند. اجزای موتور القایی

دوستان می توانند به " انتخاب الکتروموتور القایی در صنعت " هم سری بزنند

ساختمان استاتور

استاتور قسمت ساکن مدار الکترومغناطیسی موتورها است. هسته استاتور از تعداد زیادی ورقه نازک فلزی که بر روی هم پرچ شده اند تشکیل شده است. که لمینیشن نامیده می شود. در شرکتهای موتور سازی نیز به همین نام نامیده می شود. این ورقه ورقه ساختن هسته کمک می کند که تلفات هسته در مقایسه با حالتی که از یک هسته یکپارچه استفاده شود، کاهش یابد.

لمینیشن استاتور

لمینیشن استاتور

ورقه های استاتور بر روی یکدیگر جمع شده و پرچ می شوند که حاصل آن یک سیلندر توخالی را می سازد. بوبین سیم پیچهای عایق شده در شیارهای استاتور قرار می گیرند و سیم پیچی استاتور را تشکیل می دهند. سیم پیپچی استاتور موتور القایی

سیم پیچی استاتور که هنوز ناقص است.

هنگامی که موتور مونتاژ شده در حال کارکرد است. سیم پیچهای استاتور بطور مستقیم به منبع توان متصل می گردند هر گروه از کلافها، همراه با هسته آهنی که در مجاور آن قرار دارد، هنگامی که جریان برقرار می شود یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد می کند. الکترومغناطیسی اساس کارکرد و عملکرد موتور القایی است.

سیم پیچی کامل شده استاتور موتور القایی

سیم پیچی کامل شده استاتور

ساختمان روتور

روتور جزئ گردان مدار الکترومغناطیسی موتورهای القایی است. رایج ترین نوع روتور مورد استفاده در موتورهای القایی سه فاز، روتورهای قفس سنجابی هستند. بقیه ترکیب ها و انواع دیگر در پست های آینده مورد بحث قرار خواهند گرفت. روتور قفس سنجابی به این دلیل این گونه نام گذاری شده است که شکل آن مانند قفس سنجابی است که بر روی آن می دود. یک نمونه روتور شفت خورده در شکل زیر آورده شده است. روتور موتور القایی هسته روتور قفس سنجابی بوسیله تجمیع کردن ورقه های نازک آهن ایجاد شده و تشکیل یک سیلندر فلزی را می دهد.

لمینیشن روتور موتور القایی

لمینیشن روتور

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

موتور درایو عرضه کننده الکتروموتور در برندهای مختلف می باشد. جهت مشاهده مشخصات و لیست قیمت محصولات روی لینک های زیر کلیک کنید و برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان ما با شماره تلفن 40331927 و 40331967 تماس بگیرید.

1- لیست قیمت الکتروموتور موتوژن

2- لیست قیمت الکتروموتور الکتروژن

3- لیست قیمت الکتروموتور زیمنس

4- لیست قیمت الکتروموتور گاماک (GAMAK)

5- لیست قیمت الکتروموتور ایلماز (ELK-YILMAZ)

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

در روتور موتور القایی قفس سنجابی سیم پیچی وجود ندارد و در عوض میله های هادی در شیارهای روتور که به صورت یکنواخت در محیط آن قرار گرفته است، تزریق (دایکست) شده است. بیشتر روتورهای قفس سنجابی با تزریق فلز آلومینیوم میله های هادی را شکل می دهند همچنین برخی شرکتها مانند زیمنس از تزریق مس در میله های روتور نیز استفاده کرده است. این موتورها دارای راندمان بالاتر از موتورهای راندمان بالای استاندارد NEMA دارند. اما تولید آنها سخت تر بوده و در نتیجه گرانتر هستند. پس از دایکست کردن، میله های هادی روتور از نظر الکتریکی و مکانیکی به حلقه های رینگ انتهایی متصل می شوند. آنگاه روتور درون یک شفت استیل پرس شده تا روتور مونتاژ شده را تشکیل دهد.

اجزای روتور موتور القایی

نمای برش خورده روتور

محفظه موتور

محفظه از یک بدنه (یا یوغ) و دو عدد درپوش ( یا محفظه یاتاقانها) تشکیل شده است. استاتور درون بدنه نصب شده است. روتور درون استاتور قرار گرفته و با یک فاصله هوایی خیلی کوچک از استاتور جدا شده است. هیچ تماس و اتصال فیزیکی مستقیمی بین استاتور و روتور وجود ندارد. اموتور القایی نیمه مونتاژ شده

موتور نیمه مونتاژ شده

محفظه اجزای داخلی موتور را از آب و بقیه عوامل محیطی محافظت می کند. درجه حفاظت موتور یا اصطلاحا IP بستگی به نوع محفظه و آب بندی آن دارد. درجه حفاظت الکتروموتورها در مقاله جداگانه ای تشریح شده است. یاتاقانها بر روی شفت نصب می شوند. به عنوان تکیه گاه روتور عمل کرده و به روتور اجازه می دهند که بچرخد. در برخی از موتورها مانند نمونه ای که در شکل زیر تشریح شده است. از یک فن استفاده کرده اند فن بر روی شفت نصب شده است با چرخش روتور پره فن نیز می گردد. و باعث خنک شدن الکتروموتور می شود. نمای برش خورده یک موتور کامل با تمامی اجزای تشریح شده در شکل زیر آمده است.

نمای برش خورده یک موتور القایی کامل

نمای برش خورده یک موتور القایی کامل

در پایان پیشنهاد می دهم برای لمس و آشنایی بیشتر مطالب بالا، " تعمیر موتور تکفاز " را نیز مطالعه نمایید.

منبع : برگرفته از مدارک فنی منتشر شده توسط شرکت زیمنس

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای کسب اطلاعات مناسب درباره موتورهای القایی مطالعه مقالات زیر می باشد:

1- انتخاب موتور ویبره مناسب

2- راهنمای خرید الکتروموتور

3- طراحی و ساخت موتور القایی 270 کیلووات ده قطب

4- تفاوت موتور قفس سنجابی و موتور اسلیپ رینگ (Slip Ring)

5- موتور اسلیپ رینگ چگونه کار می کند؟

6- اصول سایز کردن الکتروموتور

7- محاسبه زمان راه اندازی الکتروموتور

8- چگونه یک موتور الکتریکی ساده بسازیم

9- گرم شدن بیش از حد الکتروموتور بدلیل استارتهای متوالی

10- موتور القایی چگونه کار می کند؟

11- الکتروموتور چیست

12- طراحی موتور القایی - قسمت اول

13- طراحی موتور القایی - قسمت دوم

14- دلایل استفاده از مقاومت در خازن راه انداز موتور

15- روشهای ترمز موتورهای القایی

16- خواندن پلاک موتور القایی در استاندارد IEC

17- نحوه خواندن پلاک موتورهای القایی

18- انتخاب الکتروموتور القایی در صنعت – قسمت اول

19- انتخاب الکتروموتور القایی برای کاربردهای صنعتی – قسمت دوم

20- انتخاب الکتروموتور القایی در صنعت – قسمت سوم

21- ساختمان موتورهای القایی سه فاز

نظرات کاربران

Responsive image
علی وکیلیان
1400/04/07

با سلام و خسته نباشید . واقعا سایت شما مرجع کامل دریافت اطلاعات و آموزش های کاربردی هست. خدا قوت

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب وکیلیان
خوشحالم که مورد توجه شما قرار گرفته است. بازخورد شما باعث دلگرمی ما شد. متشکرم.

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code