درجه حفاظت موتورهای الکتریکی (کد IP)

این مقاله در مورد درجه حفاظت موتورهای الکتریکی تامین شده توسط محفظه موتورها است. با حروف IP و دو عدد مثلا IP54 نشان داده می شود.

درجه حفاظت موتورهای الکتریکی (کد IP)

درجه حفاظت موتورهای الکتریکی تامین شده توسط محفظه الکتروموتورها  بر روی پلاک نامی کلیه الکتروموتورها و موتورهای القایی اطلاعات حفاظتی تحت عنوان IP درج می گردد. این اطلاعات به استفاده کننده و طراح ماشین کمک می کند که از مناسب بودن محل نصب و تطبیق با کاربرد مورد نظر مطمئن گردد. در شکل زیر یک نمونه پلاک الکتروموتور القایی و IP درج شده ملاحظه می شود. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بر اساس استاندارد IEC 60034-5 و ترجمه فارسی آن یعنی ISIRI 3772-5 بپردازیم. پلاک نامی موتور الکتریکی

در مورد نحوه خواندن پلاک موتورهای القایی می توانید به مقاله موجود در همین وبسایت مراجعه کنید.

شاخص ها

شاخص های به کار رفته برای درجه حفاظت، متشکل از حروف IP به همراه دو رقم مشخصه می باشد که دلالت بر انطباق شرایط تعیین شده به ترتیب در جداول بندهای ۴ و ۵ دارند.

۱-۱ مشخصه تک رقمی

هنگامی که لازم است درجه حفاظت تنها با یک رقم مشخص گردد، باید به جای رقم حذف شده از حرف X استفاده شود (برای مثال IPX5 یا IP2X)

۲-۱ حروف تکمیلی

اطلاعات دیگری ممکن است با یک حرف تکمیلی پس از دومین رقم مشخصه تعیین گردد. اگر بیش از یک حرف استفاده شده باشد، استفاده از حروف الفبا الزامی می باشد. ۱-۲-۱ در کاربردهای ویژه ( مانند ماشین های الکتریکی با سیستم خنک کننده مدار باز برای نصب در عرصه کشتی با ورودی و خروجی هوا در حالت بسته به هنگام سکون)، ارقام ممکن است با یک حرف نشان دهنده این که آیا حفاظت در برابر اثرات زیان بار ناشی از نفوذ آب برای ماشین الکتریکی در حالت غیر فعال (حرف S) یا در حالت فعال (حرف M) مورد آزمون و تایید قرار گرفته، تکمیل گردد. در این حالت، درجه حفاظت در هر حالت از وضعیت ماشین الکتریکی باید مشخص گردد (برای مثال IP55S/IP20M). نبود حروف S و M به این معناست که درجه حفاظت مورد نیاز، در تمامی شرایط عادی کار تامین گردیده است. ۲-۲-۱ برای ماشین های الکتریکی مدار باز خنگ شده توسط هوا که برای شرایط جوی خاصی مناسب هستند و مجهز به ویژگی ها یا فرآیندهای حفاظتی تکمیلی می باشند (همان طور که در بند ۱۰ استاندارد مشخص شده است )، می توان از حرف W استفاده کرد.

۳-۱ مثال یک شاخصنمونه یک درجه حفاظت IP

۲ درجه حفاظت – اولین رقم مشخصه

۲ – ۱ تعیین درجه حفاظت

اولین رقم مشخصه دلالت بر درجه حفاظت تامین شده توسط محفظه با توجه به افراد و قسمت هایی از ماشین الکتریکی داخل محفظه دارد. در ستون سوم جدول ۲، جزئیات مختصر اشیای که از محفظه برای هر درجه حفاظتی “مستثنی” هستند با اولین رقم مشخصه معرفی می گردد. واژه مستثنی دلالت بر این دارد که قسمتی از بدن فرد، ابزار یا سیمی که در دست فرد قرار دارد (چه وارد ماشین الکتریکی نشود و یا در صورت ورود آن) فاصله هوایی کافی بین آن و قسمت های برق دار یا قسمت های متحرک خطر آفرین را نگه خواهد داشت (محورهای دوار صاف و مانند آن، خطر آفرین محسوب نمی شوند). ستون سوم جدول ۲ همچنین نشانگر حداقل اندازه اشیا جامد بیرونی است که مستثنی خواهد شد.

۲ – ۲ مطابقت با درجه حفاظت تعیین شده

مطابقت محفظه با درجه حفاظتی مشخص دلالت بر این موضوع دارد که محفظه با درجات حفاظتی پایین تر در جدول ۲ نیز مطابقت خواهد داشت. در نتیجه، انجام آزمون های مرتبط با درجه حفاظتی پایین تر، به جز در صورت تردید، ضرورتی نخواهد داشت.

۲ -۳ بادزن های بیرونی

تیغه ها و پره های بادزن های بیرون از محفظه باید در برابر تماس به وسیله حفاظ های مطابق با جدول ۱ حفاظت شده باشد.IP-Testing-Requirement به منظور آزمون، روتور باید برای مثال توسط دست، در صورت امکان، به آهستگی گردانده شود. محورهای دوار صاف و قسمت های مشابه آن، خطر آفرین محسوب نمی شوند.

۴-۲ سوراخهای تخلیه

اگر ماشین الکتریکی دارای سوراخ تخلیه باشد، مراتب زیر باید اعمال گردند:

  • سوراخ های تخلیه که معمولا برای باز شدن در محل بهره برداری در نظر گرفته شده اند، باید به هنگام آزمون باز نگه داشته شوند.
  • سوراخ های تخلیه که معمولا برای بسته شدن در محل بهره برداری در نظر گرفته شده اند، باید به هنگام آزمون بسته نگه داشته شوند.
  • سوراخ های تخلیه ماشین های الکتریکی در صورتی که با حفاظت IP3X یا IP4X بوده و به هنگام کار باز نگه داشته می شوند، می توانند حفاظت IP2X داشته باشند.
  • سوراخهای تخلیه ماشین های الکتریکی در صورتی که با حفاظت IP5X بوده و به هنگام کار باز نگهداشته می شوند، باید حفاظت IP4X داشته باشند.

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

موتور درایو عرضه کننده الکتروموتور در برندهای مختلف می باشد. جهت مشاهده مشخصات و لیست قیمت محصولات روی لینک های زیر کلیک کنید و برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان ما با شماره تلفن 40331927 و 40331967 تماس بگیرید.

1- لیست قیمت الکتروموتور موتوژن

2- لیست قیمت الکتروموتور الکتروژن

3- لیست قیمت الکتروموتور زیمنس

4- لیست قیمت الکتروموتور گاماک (GAMAK)

5- لیست قیمت الکتروموتور ایلماز (ELK-YILMAZ)

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

اولین رقم مشخصه IP

۳ درجات حفاظت – دومین رقم مشخصه

۱-۳ دومین رقم مشخصه نشانگر درجه حفاظت تامین شده توسط وحفظه با توجه به اثرات زیان بار ناشی از نفوذ آب می باشد.

در ستون سوم جدول ۳، جزئیات نوع حفاظت تامین شده، توسط محفظه برای هر یک از درجات حفاظتی مشخص شده با دومین رقم مشخصه تعیین شده است. ماشین الکتریکی مدار باز با سیستم خنک کننده هوا زمانی که طراحی اش به گونه ای باشد که نفوذ باران، برف و ذرات همراه با باد را تحت شرایط معین به حدی کاهش دهد که عملکرد صحیح آن را مخدوش ننماید، دارای حفاظت جوی می باشد. این درجه از حفاظت با حرف W پس از دومین رقم مشخصه معین می شود. ۲-۳ در مورد دومین رقم مشخصه تا و خود ۶، انطباق محفظه با یک درجه حفاظتی مشخص همچنین دلالت بر این دارد که محفظه با درجات حفاظتی پایین تر در جدول ۳ نیز مطابقت می نماید. در نتیجه، آزمون هایی مرتبط با درجات پایین تر حفاظتی ضرورتی ندارد، مگر تردیدی وجود داشته باشد. برای درجه حفاظتی IPX7 و IPX8، نباید این گونه فرض شود که انطباق محفظه به این معنی است که محفظه با درجات حفاظتی پایین تر در جدول ۳ نیز مطابقت می نماید. دومین رقم مشخصه IP

البته جهت دریافت اطلاعات تکمیلی می توانید " خواندن پلاک موتور القایی در استاندارد IEC " و " نحوه خواندن پلاک موتورهای القایی " را نیز مطالعه نمایید. و همچنین اطلاعات مفصل تر در مورد نحوه نشانه گذاری و الزامات استانداردی مرتبط با آزمونها در استاندارد ISIRI 3772-5 آمده است.

 

برای مشاهده خدمات موسسه موتور درایو در زمینه اجرای پروژه اتوماسیون صنعتی بر روی بنر زیر کلیک کنید.

نظرات کاربران

Responsive image
رضا ناصح
1401/12/07

سلام و عرض ادب جناب آقای مهندس کریمی ،استاندارداینورتر و ماشین های الکتریکی ( IEC) مربوط به خودرهای هیبریدی و برقی چه شماره استانداردی می باشد ایا استاندارد خاصی برای خودروهای برقی و هیبریدی وجود دارد ، ایا به عنوان مثال میتوان استاندارد IEC 61800 که مربوط به اینورتر ها میباشد را برای خودروهای هیبرید نیز استفاده نمود ممنون از راهنمایی شما

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام رضا جان
بنده در زمینه خودروهای برقی تجربه ندارم و تا به حال دنبال این زمینه کاری نرفته ام. استاندارد مربوط به آنها را هم مطالعه نکرده ام. عذرخواهی می کنم که نمی توانم شما را راهنمایی کنم.

Responsive image
حیدری
1398/07/15

ممنون مهندس بهره بردیم از مطالبتون

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب حیدری

خیلی متشکرم از لطفی که به بنده دارید. باعث دلگرمی تیم موتوردرایو شدید.

Responsive image
علیرضا مختاریان
1398/04/11

سلام مهندس IP29 به چه معناست در موتور دی سی ۱۱۰کیلووات

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام جناب مختاریان

در همین مقاله و استاندارد مربوطه توضیح داده شده است. اما رقم دوم یعنی عدد 9 در استاندارد وجود ندارد و منطقی هم نیست یعنی رقم دوم نمی تواند عدد 9 باشد تا 8 بیشتر نداریم و در ضمن موتور که رقم اول آن 2 باشد یعنی اجسام خارجی تا 12 میلیمتر می توانند وارد قسمتهای برقدار آن شوند و طبیعتا رقم دوم آن اعدادی بین 0 و 1 و در موارد استثنایی 2 می تواند باشد. به نظر من پلاک مخدوش شده است و احتمالا IP20 بوده است.

Responsive image
محمودی
1397/04/23

مهندس کریمی ممنون خدا خیرت بده

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

جناب آقای محمودی

واقعا خرسندم که مورد توجه شما قرار گرفته است.

Responsive image
سلیمانی
1396/09/16

درود.خدا قوت.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

خیلی ممنون از لطف شما آقای سلیمانی.

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code