اصول کار ترموستات

ترموستات تجهیزی است که به منظور نگهداشتن دمای مطلوب در سیستمهایی نظیر: یخچال، تهویه مطبوع، اتوی برقی و ... استفاده می شود. اصول کار ترموستات به این صورت است که ...

اصول کار ترموستات

ترموستات یک تجهیز است که برای نگهداشتن دمای مطلوب در سیستم استفاده می شود. سیستم هایی نظیر یخچالها، تهویه مطبوع، اطو برقی و برخی تجهیزات دیگر.

ترموستات بر اساس اصل انبساط دمایی مواد جامد عمل می کند.

برای دریافت اطلاعات و مشاهده  قیمت ابزار دقیق روی بنر زیر کلیک کنید.

تامین تجهیزات ابزار دقیق

ترموستات نوارهای بی متال

یک ترموستات متداول دارای دو قطعه فلز مختلف است که به یکدیگر پرچ شده اند که نوار بی متال (یا بی متال) نامیده می شود. نوار بعنوان یک پل (کلید) در مدار الکتریکی که به سیستم گرمایش شما متصل شده است، عمل می کند. بطور معمول کلید وصل است"پل پایین است" و جریان برق در مدار برقرار است و گرمایش انجام می شود. هنگامی که نوارهای بی متال داغ می شوند یکی از آنها بیشتر از دیگری منبسط می شود به گونه ای که همه نوار اندکی خم می شود. در نهایت به میزانی خم می شود که از جایگاه خود جدا شده و مدار باز می شود. و اصطلاحا "پل باز می شود" بلافاصله نیروی برق قطع می شود، گرمایش متوقف شده و اتاق شروع به خنک شدن می کند.

اما بعد چه اتفاقی می افتد؟ با خنک شدن اتاق، نوار بی متال نیز خنک می شود و مجددا صاف شده و به شکل نخستین خود در می آید. دیر یا زود، مدار مجددا متصل شده و جریان برق جاری می گردد، در نتیجه کلید گرمایش مجددا روشن می شود. با تنظیم درجه حرارت، شما دمایی که در آن سوئیچ مدار خاموش و روشن می شود را تغییر می دهید. بدلیل اینکه مقداری زمان می برد تا نوار فلزی منبسط شده و عمل کند، کلید زنی سیستم گرمایش هر چند ثانیه رخ نمی دهد، که اصلا در آن صورت بیهوده خواهد بود (و آزار دهنده). بسته به اینکه خانه شما چقدر خوب عایق بندی شده باشد، و محیط بیرون چقدر سرد باشد. ممکن است یک ساعت یا بیشتر طول بکشد که تا ترموستات بعد از اینکه خاموش شده بود، مجددا روشن شود.

نحوه کار ترموستات بی متال

ترموستات بی متالی چگونه روشن و خاموش می شود.

  1. صفحه مدرج به شما اجازه می دهد که دمای روشن و خاموش شدن ترموستات را تنظیم کنید.
  2. صفحه مدرج از طریق مدار به سنسور دما (نوار بی متال که در اینجا با رنگ آبی و قرمز نشان داده شده است) که مدار الکتریکی را کم و بیش با خم شدن خاموش و روشن می کند.
  3. نوار بی متال (دو فلزی) از دو فلز جداگانه تشکیل شده است که به یکدیگر محکم متصل شده اند: یک قطعه برنج (آبی) به یک قطعه آهن (قرمز) پرچ شده است.
  4. در هنگام داغ شدن انبساط آهن از برنج کمتر است، از اینرو سیستم بی متال با افزایش یافتن دما به سمت داخل خم می شود.
  5. نوار بیمتال بخشی از مدار الکتریکی (مسیر خاکستری) را تشکیل می دهد. هنگامی که نوار خنک می شود. صاف می شود و بعنوان یک پل عمل می کند که جریان برق از طریق آن برقرار می شود. مدار وصل شده و از اینرو گرمایش انجام می شود. هنگامی که نوار داغ تر می شود، خم شده و مدار را قطع می کند و هیچ جریان برقی نمی تواند عبور کند. در این حالت مدار قطع است.

 برای دریافت اطلاعات و مشاهده  قیمت ترموسوئیچ ، سوئیچ اورلود و ترمیستور PTC روی بنر زیر کلیک کنید.

تامین تجهیزات حفاظت الکتروموتور

مرجع:

Thermostat Working Principle -www.instrumentationtools.com

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای یادگیری مباحث مربوط به ابزار دقیق مطالعه مقالات زیر است

1- سنسور القایی چیست؟ انواع و کاربردهای مختلف

2- گیج فشار ایندومارت INDUMART

3- ترمومتر ایندومارت INDUMART

4- نحوه کار گیج فشار

5- نحوه کار ترانسمیتر 4-20 میلی آمپر

6- اصول کار ترموستات

7- سیم بندی ترانسمیتر

8- دلیل استفاده از سیگنال جریان 4-20 mA به جای سیگنال ولتاژ

9- تفاوت بین دقت، تلرانس، عدم قطعیت و خطا

10- معنی اطلاعات روی صفحه گیج فشار

11- چرا دقت اندازه گیری RTD چهار سیمه از بقیه بیشتر است؟

12- لوله مویین چیست؟ مزیت ها و معایب

13- تفاوت ترانسمیتر و ترانسدیوسر چیست؟

14- دماسنج بی متال (ترمومتر)

15- ترموول چیست؟

16- مقایسه RTD و ترموکوپل : کدام یک برای نیاز شما مناسب تر است؟

نظرات کاربران

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code