نحوه کار گیج فشار

نحوه کار گیج فشار و اصول فیزیکی حاکم بر مکانیزمهای تشکیل دهنده آن همراه با تصاویر متحرک در این مقاله تشریح شده است.

نحوه کار گیج فشار

گیج فشار بوردون از این اصل استفاده می کند. که لوله مسطح شده تمایل دارد در هنگامی که تحت فشار قرار می گیرد. صاف شده و مجددا فریم دایروی خود را بدست آورد.

نحوه کار گیج فشار

اگر چه این تغییر در سطح مقطع خیلی کم بوده و قابل توجه نیست، و از اینرو استرس معتدلی در داخل دامنه کشسانی مواد مورد استفاده ایجاد می کنند. کشش مواد لوله با فرم دادن لوله به شکل C یا حتی یک مارپیچ افزایش یافته و بزرگتر می شود. به گونه ای که کل لوله هنگامی که تحت فشار قرار می گیرد. بصورت فنر، تمایل به راست شدن و از حالت دایره درآمدن، دارد.

در عمل، یک لوله مسطح جداره نازک ته بسته در قسمت خالی متصل به لوله ثابت حاوی فشار سیالی که باید اندازه گیری شود. با افزایش فشار، انتهای بسته را در یک قوس حرکت می دهد و این حرکت به چرخش یک بخشی از چرخ دنده تبدیل می شود که معمولا لینک اتصال قابل تنظیم است.

چرخ دنده های گیج فشار

یک چرخ دنده جناحی (pinion gear) با قطر کوچک بر روی شفت عقربه نشانگر قرار گرفته است به گونه ای که مقدار حرکت به میزان نسبت چرخ دنده ها تقویت می گردد. کارت نشانگر تثبیت موقعیت پشت عقربه، موقعیت ابتدایی شفت عقربه، طول رابط موقعیت ابتدایی، همگی امکانی را برای کالیبره کردن عقربه نشانگر برای نشان دادن رنج مطلوب فشار با تغییرات در وضعیت خود لوله بوردون بوجود می آورند.

فشار تفاضلی (Differential) می تواند با استفاده از گیج هایی شامل دو لوله بوردون مختلف با اتصال بین آنها اندازه گیری شود.

جزئیات مکانیکی گیج فشار

 اجزای ثابت

  1. بلوک گیرنده. این بلوک لوله ورودی را به انتهای ثابت لوله بوردون (1) و صفحه شاسی محکم متصل می کند. در دو سوراخ آن پیچهایی بسته می شود که کیس را ایمن و مطمئن می کند.

B: صفحه شاسی. صفحه نمایش به این شاسی متصل شده است. همچنین شامل سوراخهای یاتاقان برای محورها است.

C: صفحه شاسی ثانویه: انتهایی بیرونی محورها را پشتیبانی می کند

D: بستهایی برای اتصال و فاصله انداز بین دو صفحه شاسی

اجزای متحرک گیج فشار

اجزای متحرک

  1. انتهای ثابت لوله بوردون. این بخش با لوله ورودی از طریق بلوک دریافت کننده ارتباط برقرار می کند.
  2. انتهای متحرک لوله بوردون. این بخش انتهایی آب بندی شده است.
  3. محور و پایه محوری
  4. رابط اتصال دهنده پایه محور به بازو(5) (lever) با پین برای اجازه دادن به چرخش لولا
  5. بازو (Lever). در امتداد قطاع چرخ دنده است.
  6. پین محور قطاع چرخ دنده
  7. قطاع چرخ دنده
  8. محور سوزن نشانگر. این یک چرخ دندانه دار دارد که با قطاع چرخ دنده درگیر می شود. و از طریق صفحه ای که سوزن نشانگر را حرکت می دهد امتداد می یابد. بدلیل فاصله کوتاه بین برجستگی پیوند بازوی اهرم و پین محور و اختلاف بین شعاع موثر قطاع چرخ دنده و چرخ دندانه دار، هر حرکت لوله بوردون به مقدار زیادی تقویت می شود. یک حرکت کوچک لوله باعث حرکت بزرگ در سوزن نمایشگر می شود.
  9. فنر پاندول قبلا قطار دنده ها (gear train) را بارگذاری کرده تا از شلاق (lash) چرخ دنده و هیسترزیس جلوگیری کند.

 اجزای گیج فشار

 

برای مشاهده خدمات موسسه موتور درایو در زمینه اجرای پروژه اتوماسیون صنعتی بر روی بنر زیر کلیک کنید.

 مرجع:

Working Principle of Pressure Gauge - www.instrumentationtools.com.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای یادگیری مباحث مربوط به ابزار دقیق مطالعه مقالات زیر است

1- سنسور القایی چیست؟ انواع و کاربردهای مختلف

2- گیج فشار ایندومارت INDUMART

3- ترمومتر ایندومارت INDUMART

4- نحوه کار گیج فشار

5- نحوه کار ترانسمیتر 4-20 میلی آمپر

6- اصول کار ترموستات

7- سیم بندی ترانسمیتر

8- دلیل استفاده از سیگنال جریان 4-20 mA به جای سیگنال ولتاژ

9- تفاوت بین دقت، تلرانس، عدم قطعیت و خطا

10- معنی اطلاعات روی صفحه گیج فشار

11- چرا دقت اندازه گیری RTD چهار سیمه از بقیه بیشتر است؟

12- لوله مویین چیست؟ مزیت ها و معایب

13- تفاوت ترانسمیتر و ترانسدیوسر چیست؟

14- دماسنج بی متال (ترمومتر)

15- ترموول چیست؟

16- مقایسه RTD و ترموکوپل : کدام یک برای نیاز شما مناسب تر است؟

نظرات کاربران

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code