پنج نوع از رایج ترین بارهای موتورها

در این مقاله به انواع مختلف بارهای موتورها به طور مختصر توجه شده است دانستن ماهیت و نوع بار کمک شایانی به انتخاب بهینه موتور و جلوگیری از اتلاف انرژی می کند

پنج نوع از رایج ترین بارهای موتورها

پروفایل بار ( دامنه سرعت، گشتاور و توان)

ویژگی و نوع بار در دنیای صنعتی یک مشخصه مهم می باشد. آگاهی از پروفایل بار (رنج سرعت، گشتاور و توان) در هنگام انتخاب الکتروموتور و مبدل فرکانسی مناسب برای کاربری مورد نظر، ضروری است. برخی از انواع رایج بارهای موتورها در ادامه آورده شده است، ممکن است در عمل ترکیبی از این بارها وجود داشته باشد.

  1. گشتاور ثابت
  2. گشتاور درجه دوم
  3. توان ثابت
  4. نسبت توانگشتاور ثابت
  5. تقاضای گشتاور راه اندازی زیاد

1- بار با گشتاور ثابت

یک بار نوع گشتاور ثابت، نوعا هنگامی است که حجم ثابتی حمل می گردد برای مثال کمپرسورهای پیچی، فیدرها و کانوایرها دارای بار گشتاور ثابت هستند. در این حالت گشتاور ثابت بوده و توان به صورت خطی متناسب با تغییرات سرعت است.

کانوایر بار گشتاور ثابت

شکل 1 - یک نمونه از منحنی گشتاور و توان بار با گشتاور ثابت و عکس کانوایر به عنوان مثالی از این نوع بار

2- بار با گشتاور درجه دوم

گشتاور درجه دوم متداول ترین نوع بار است. کاربردهای نوعی آن پمپهای گریز از مرکز و فن ها هستند گشتاور با یک تابع درجه دوم و توان با مکعب سرعت متناسب هستند.

فن بار با گشتاور درجه دوم

شکل 2 - یک نمونه از منحنی گشتاور و توان بار با گشتاور درجه دوم و عکس فن به عنوان مثالی از این نوع بار

3 - بار با توان ثابت

یک بار توان ثابت را میتوان هنگامی که ماده ای را رول می کنیم و در حین رول کردن قطر آن تغییر می کند مشاهده کرد. در این حالت توان ثابت است و به طور معکوس متناسب با سرعت می باشد.

رول کردن بار توان ثابت

شکل 3 - یک نمونه از منحنی گشتاور و توان بار با توان ثابت و رول کردن مواد به عنوان مثالی از این نوع بار

 

 

4 - بار با نسبت توانگشتاور ثابت

این نوع بارها در صنایع کاغذ متداول هستند. که ترکیبی از انواع بارهای توان ثابت و گشتاور ثابت هستند. این نوع بار اغلب پی آمد سایز کردن سیستم برطبق نیاز به توان معین در سرعت زیاد است.

بار با نسبت توان بر گشتاور ثابت

شکل 4 – یک نمونه از منحنی های توان و گشتاور برای کاربری توانگشتاور ثابت

5 - نیاز به گشتاور راه اندازی زیاد

در برخی از کاربری ها گشتاور زیاد در فرکانسهای پایین نیاز است. این مورد در هنگام سایز کردن باید در نظر گرفته شود. کاربردهای نوعی برای این نوع بار برای مثال اکسترودرها و پمپهای پیچی هستند.

بار با گشتاور راه اندازی زیاد

شکل 5 - نمودار گشتاور در یک کاربری که گشتاور راه اندازی زیاد نیاز دارد

نکات پایانی

چندین نوع مختلف از بارهای موتورها وجود دارند اما توضیح آنها در یک معرفی اجمالی ممکن نیست و انجام این کار به زمان بیشتری نیاز دارد. فقط باید ذکر شود که بارهای متقارن (نوردها و جرثقیلها و غیره) و نامتقارن مختلفی وجود دارند. تقارن یا عدم تقارن گشتاور به عنوان مثال می تواند تابعی از زاویه یا زمان باشد. این نوع از انواع بارها بایستی با دقت سایز شوند و حاشیه مناسب به منظور قابلیت تامین اضافه بار برای موتور و مبدل فرکانسی و همچنین متوسط گشتاور موتور تامین گردد.

 

برای مشاهده خدمات موسسه موتور درایو در زمینه اجرای پروژه اتوماسیون صنعتی بر روی بنر زیر کلیک کنید.

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

موتور درایو عرضه کننده الکتروموتور در برندهای مختلف می باشد. جهت مشاهده مشخصات و لیست قیمت محصولات روی لینک های زیر کلیک کنید و برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان ما با شماره تلفن 40331927 و 40331967 تماس بگیرید.

1- لیست قیمت الکتروموتور موتوژن

2- لیست قیمت الکتروموتور الکتروژن

3- لیست قیمت الکتروموتور زیمنس

4- لیست قیمت الکتروموتور گاماک (GAMAK)

5- لیست قیمت الکتروموتور ایلماز (ELK-YILMAZ)

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -

مراجع 1- http://electrical-engineering-portal.com

نظرات کاربران

Responsive image
مسعود
1400/09/22

سلام.یک موتور ۳۵۰ کیلووات با درایور متغیر داریم در فرکانس پایین وقتی کار میکنه خیلی داغ میشه و بلبرینگ ها آسیب زیادی میبینند

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مسعود جان

در دور پایین عملکرد فن پشت موتور مختل می شود چون طبق قوانینی آفینیتی توان جذبی فن با مکعب سرعت رابطه دارد. اگر می خواهید در دورهای پایین همچنان خنک کاری خوبی داشته باشید. احتمالا به فن جداگانه (اکسترنال) نیاز دارید

Responsive image
شاهرخ
1398/11/16

سلام. در حال ساخت درایور برای موتور سنکرون سه فاز هستم برای ایجاد بار مکانیکی ثابت از چه چیزی می تونم استفاده کنم؟

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام شاهرخ جان

برای بار مکانیکی در آزمایشگاه از دو روش اکتیو و پسیو استفاده می کنند. روش پسیو استفاده از ترمز مغناطیسی است و روش اکتیو استفاده از یک ماشین الکتریکی دیگر است که با موتور تحت آزمون کوپله شده است. و انرژی خود را به طریقی تلف می کند. به یک ژنراتور DC متصل کنید و یا یک ترمز مغناطیسی بسازید.

Responsive image
ایمان
1397/09/10

با سلام. میخواستم بدونم چطور میشه از روی نمودار گشتاور بار های مختلف یک موتور براشون انتخاب کنم.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام ایمان جان

مساله انتخاب الکترووتور با توجه به نوع بار و منحنی بار مساله پیچیده ای است و خودش نیاز به یک مقاله خیلی مفصل دارد در صورتیکه بار خاصی مد نظر شما است بفرمایید یا با من تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنم.

Responsive image
محمد
1397/08/02

باسلام یک عدد الکتروموتور ١١٠کیلووات ک پس از روشن شدن در حالت بی باری از قسمت یاتاقان جلو سمت کوپلینگ خیلی داغ میکند بلرینگ یکبار تعویض شده وهمچنین قالپاق فیکس گردیده ولی باز بیش از اندازه داغ میکند دلیل چی میتونه باشه؟‌

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام محمد جان

دلایل متنوع مکانیکی از قبیل بالانس نبودن روتور، شل بودن جای بلبرینگ و ... می تواند دلیل آن باشد اما شما جریانهای گذرنده از یاتاقان را فراموش نکنید در صورتیکه از درایو فرکانس متغیر استفاده می کنید جریانهای گذرنده از یاتاقان (بلبرینگها) می تواند مقادیر قابل توجهی بوده و به موتور آسیب وارد کند. مقدار این جریان را اندازه گیری کنید.

Responsive image
مجتبی مردانی
1397/02/09

موتور تراشکاری روشن میشه اما نمیچرخه علت چی میتونه باشه

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام مجتبی جان

اگر سه فاز باشد بدلایل مختلف از قبیل ایراد در تغذیه برق، سوختن سیم پیچ، مشکل در بلبرینگها

اگر تکفاز باشد عواملی نظیر سوختن سیم پیچ، ایراد در تغذیه، عمل نکردن درست پلاتین و گاورنر موتور، مشکل در خازن آن و مشکل در بلبرینگها

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code