ترمومتر ایندومارت INDUMART

گیجهای فشار برای پایش فشار استفاده می شوند. ساختار و عملکرد ترمومتر به ویژه ترمومتر ایندومارت INDUMART موضوع این نوشتار است.

ترمومتر ایندومارت INDUMART

این بخش از مطلب برای دسته بندی ترمومترهای ایندومارت طراحی شده است. تا مشتری ها دقیقا و بدرستی نوعی از ترمومتر را که نیاز دارند انتخاب کنند. برای انتخاب دقیق ترمومتر مورد نیاز شما، مشخصات فنی زیر باید مشخص شده باشد.

  • عنصر اندازه گیری
  • دقت
  • جبران سازی دمای محیط
  • محدوده و واحد اندازه گیری
  • ضربانها و شوکهای مکانیکی
  • صفحه مدرج، بدنه و پنجره
  • موقعیت نصب و اتصال
  • قرارگیری در فرآیند

عنصر اندازه گیری

در این نوشتار دو روش اندازه گیری دما بدون استفاده از برق که به طور گسترده ای مورد استفاده هستند، تشریح می گردد. 1- نوار بی متال 2- مقدار انبساط گازها

1- ترمومترهای بی متال

اصول روش اندازه گیری دمای ترمومتر بی متال محاسبه تغییر انبساط دو قطعه از فلزات مختلف که به هم جوش داده شده و ضرایب انبساط متفاوتی دارند، است. هر تغییر دمایی طول نوارهای فلز را تغییر خواهد داد و از آنجاییکه انبساط و انقباض نوارهای فلزی با یکدیگر برابر نیستند. از اینرو سیستم بی متال به یک سمت خم خواهد شد. افزایش دما باعث خواهد شد بی متال به سمت نوار فلزی که ضریب انبساط دمایی کوچکتری دارد خم شود. و کاهش دما باعث می شود نوار فلزی به سمت نوار فلزی با ضریب انبساط دمایی بیشتر خم گردد. سیستم بی متال در داخل ساقه (bulb/stem) ترمومتر قرار گرفته است. مارپیچ بیمتال به محوری متصل شده است که حرکت چرخش به عقربه ای انتقال می یابد که بر روی صفحه مدرج ترمومتر مقدار دما را نشان می دهد.

 

تامین تجهیزات ابزار دقیق

 

2- ترمومترهای پر شده با گاز

روش اندازه گیری ترمومتر پر شده با گاز، استفاده از انبساط گاز خنثی در یک سیستم بسته است. تغییر در دمای فرآیند فشار گاز داخل ساقه (stem) ترمومتر را تغییر می دهد و این باعث می شود لوله بوردون یا لوله حلزونی ترمومتر حرکت کند و این جابجایی از طریق قطعات مکانیزم حرکتی به عقربه انتقال می یابد که حرکت عقربه بر روی صفحه مدرج بیانگر دما می باشد.

دقت

کلاس دقت حداکثر خطای مجاز نشانگر در یک دمای مرجع می باشد که به صورت درصدی از محدوده اندازه گیری بیان می شود. کلاسهای دقت تعریف شده در ترمومترهای ایندومارت 1.0% ، 1.6% و 2.0% هستند. اگر به مایع پر کننده نظیر گلیسیرین یا روغن سیلیکون نیاز باشد، دقت دستگاه در مقایسه با حالتی که به صورت خشک کار می کند حداقل یک کلاس کاهش می یابد.

تغییرات دمای محیط ممکن است بر دقت دستگاه تاثیر بگذارد، از آنجاییکه کالیبراسیون دمای محیط 20 درجه سانتیگراد است هنگامی که دمای محیط در حدود ± 10 درجه سانتیگراد تغییر ی کند، خطای نشانگر ±0.2% رنج کامل اندازه گیری خواهد بود. طول لوله مویین (capillary) نیز یک منبع مهمی از خطای 0.2% در رنج کامل برای هر متر لوله مویین اضافی است. با این وجود، با یک دمای محیط پایدار، این خطا می تواند به حداقل مقدار خود کاهش یابد. برای مثال، حداکثر طول توصیه شده لوله مویین 6 متر (20 پا) است، اما برای محیطی با دمای یکنواخت می تواند به 10 متر (30 فوت) افزایش یابد.از اینرو، لوله مویین بلندتر هنوز ممکن است، اما جبران سازی لوله مویین و لوله اسپیرال تفاضلی دوگانه بایستی برای اصلاح دمای محیط استفاده شود.

محدوده و واحد اندازه گیری

ترمومترهای ایندومارت به صورت تجهیزاتی با یک رنج یا دو مقیاس اندازه گیری عرضه می شوند. تقسیم مقیاس مطابق با قطر صفحه ترمومتر انجام می شود. واحدهای ارجح دما درجه سانتیگراد و فارنهایت هستند. بقیه واحد های اندازه گیری نظیرکلوین (K) نیز به صورت سفارشی قابل تامین هستند. و این واحدها با روابط زیر به یکدیگر مرتبط هستند.

 

°F = 1.8 x °C + 32°   C = (°F - 32)/1.8     K = °C + 273.15

  محدوده و واحدهای اندازه گیری ترمومتر

 ضربانها و شوکهای مکانیکی

 شوکها و ارتعاشات طول عمر و دقت ترمومترها را کاهش می دهد. از اینرو، بر روی سیستم اندازه گیری ترمومترباید از لرزشهای مکانیکی اجتناب گردد. در صورتیکه اندازه گیری دما در نواحی دارای لرزش اجتناب ناپذیر است، انجام کارهای زیر قرائت دما را بهبود خواهد داد.

  • استفاده از یک دمپر لاستیکی شوک گیر
  • اندازه گیری با فاصله با استفاده از لوله مویین
  • پر کردن کیس ترمومتر با گلیسیرین یا روغن سیلیکون (بستگی به دما دارد.)

صفحه مدرج، بدنه و پنجره

یک عامل مهم در انتخاب کردن اندازه صفحه مدرج فاصله بین نقطه نصب و موقعیت قرائت دما است. سایزهای اسمی ترمومترهای استاندارد 63، 80، 100، 125 و 160 میلیمتر است.

تصمیم گیری در مورد جنس ماده بدنه معمولا به محیط نصب آن مرتبط است. ایندومارت بدنه هایی از جنس پلاستیک، آلومینیوم، استیل رنگی و استیل ضد زنگ ارائه می کند.

انتخاب جنس پنجره بر مبنای محیط نصب و حالت سیال و مشخصات آن است (اقدامات ایمنی). سه نوع پنجره برای انتخاب شامل: (1) شیشه تخت ایندومارت (2) شیشه ایمنی لمینیت شده (3) اکریلیک / پلکسی گلس می باشند. باید ذکر شود که همه انواع پنجره ها ممکن است برای یک ترمومتر خاص موجود نباشد.

 موقعیت نصب و اتصال

ایندومارت نصب ترمومترها را در دو نوع نصب مستقیم و نصب دور از محل ارائه می کند. برای نصب مستقیم، ابتدا شما بایستی گشتاور سفت کردن را با استفاده از آچار به اتصال اعمال کنید، این کار را با گرفتن و چرخاندن بدنه آن انجام ندهید. برای نصب دور از محل، باید از خم کردن ناگهانی لوله مویین (capillary) که باعث محدودیت و ترک در لوله مویین می شود، اجتناب گردد. و لوله مویین مازاد را بصورت حلقه ای با قطر در حدود 30 سانتیمتر (1 فوت) پیچیده شود.

 انواع نصب با فاصله ترمومتر

انواع نصب مستقیم ترمومتر

قرارگیری در فرآیند

ایندومارت پنج نوع قرارگیری در فرآیند (الحاق) مطابق با پیکر بندی نشان داده شده در شکل زیر ارائه می کند.

 انواع قرارگیری در فرآیند ترمومتر

 

برای مشاهده خدمات موسسه موتور درایو در زمینه اجرای پروژه اتوماسیون صنعتی بر روی بنر زیر کلیک کنید.

 مرجع

INDUMART THERMOMETERS - www.indumart.com

پیشنهاد موتور درایو برای یادگیری مباحث مربوط به ابزار دقیق مطالعه مقالات زیر است

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای یادگیری مباحث مربوط به ابزار دقیق مطالعه مقالات زیر است

1- سنسور القایی چیست؟ انواع و کاربردهای مختلف

2- گیج فشار ایندومارت INDUMART

3- ترمومتر ایندومارت INDUMART

4- نحوه کار گیج فشار

5- نحوه کار ترانسمیتر 4-20 میلی آمپر

6- اصول کار ترموستات

7- سیم بندی ترانسمیتر

8- دلیل استفاده از سیگنال جریان 4-20 mA به جای سیگنال ولتاژ

9- تفاوت بین دقت، تلرانس، عدم قطعیت و خطا

10- معنی اطلاعات روی صفحه گیج فشار

11- چرا دقت اندازه گیری RTD چهار سیمه از بقیه بیشتر است؟

12- لوله مویین چیست؟ مزیت ها و معایب

13- تفاوت ترانسمیتر و ترانسدیوسر چیست؟

14- دماسنج بی متال (ترمومتر)

15- ترموول چیست؟

16- مقایسه RTD و ترموکوپل : کدام یک برای نیاز شما مناسب تر است؟

نظرات کاربران

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code