گیج فشار ایندومارت INDUMART

گیجهای فشار برای پایش فشار استفاده می شوند. ساختار و عملکرد گیج های فشار به ویژه گیج فشار ایندومارت INDUMART موضوع این نوشتار است.

گیج فشار ایندومارت INDUMART

گیج های فشار ایندومارت(INDUMART)

در این بخش می خواهیم به دسته بندی گیج های ساخت ایندومارت بپردازیم این مقاله کمک می کند که مشتری گیج مورد نیاز خود را به راحتی انتخاب کند. برای انتخاب دقیق گیج فشار برای کاربری های مختلف، مشخصات زیر مورد نیاز است.

  • محدوده فشار
  • عنصر فشار
  • نوع حرکت
  • دقت
  • بدنه و نگهدارنده صفحه (Case & Bezel)
  • موقعیت اتصال و نصب
  • اتصال فشار
  • عناصر محیطی
  • دمای فرآیند
  • فشار اضافی
  • ارتعاشات و شوکها
  • صفحه مدرج
  • پنجره

 

تامین تجهیزات ابزار دقیق

 

 محدوده گیج فشار انتخاب شده باید در حدود دو برابر فشار کاری فرآیند باشد. حداکثر فشار کاری نباید از 75% محدوده مقیاس کامل گیج بیشتر باشد. ناتوانی از انتخاب گیج درون این معیار باعث فرسودگی و خرابی لوله بوردون (Bourdon Tube) می شود.

 محدوده فشار استاندارد ایندومارت در مقیاس های psiو bar هستند. دیگر واحدهای فشار نظیر kPa، MPa، in.H2O، kg/cm و میلی بار نیز موجود هستند. جداول زیر محدوده های فشار استاندارد برای سیستمهای لوله بوردون C شکل و لوله بوردون حلزونی (helical Bourdon tube) نشان داده شده است.

جدول محدوده فشار استاندارد و تبدیل واحدها

عنصر فشار

ایندومارت عنصر فشارها را در رنج وسیعی از مواد مختلف ارائه می کند. مانند برنج، فسفر برنز، 316L فولاد ضد زنگ و Kmonel. از آنجاییکه عنصر فشار در تماس مستقیم با سیال فرآیند است، سازگاری سیال با عنصر فشار بایستی بررسی شود. اگر ماده مناسبی در دسترس نیست، برای حفاظت سیستم از سیال فرآیند ممکن است به استفاده از آب بند دیافراگم نیاز باشد.

علاوه بر این، محدوده فشار بایستی برای انتخاب عنصر فشار در نظر گرفته شود. جدول 4 انواع مختلف عناصر فشار و محدودیتهای رنج آنها نشان داده شده است. مزیت آشکار گیج های فشار ایندومارت بر بقیه برندها لوله بوردن ضخیم تر و بزرگتر است.

شکل 4- محدودیت فشار عناصر مختلف تامین شده توسط شرکت ایندومارت

محدودیت رنج عناصر فشار مختلف

همان طور که در دیاگرام فوق مشاهده می شود بهترین محدوده کاری گیج فشار. کار کردن در محدوده 50 تا 75 درصد فشار عملیاتی است.

 عناصر اندازه گیری فشار

حرکت

حرکت برای تبدیل جابجایی عنصر فشار به عقربه استفاده می شود. کاهش اصطکاک به حداقل ممکن و افزایش طول عمر کاری دو فاکتور مهم در هنگام طراحی اجزای دوار هستند. سیستمهای حرکت گیج های فشار ایندومارت در مقایسه با بقیه بسیار مستحکم هستند و اغلب مدلها با پیچ قابل تنظیم تجهیز شده اند تا بهترین اندازه گیری فشار بدست بیاید.

 دقت

کلاس دقت حداکثر خطای قابل قبول نشان دهنده در دمای مرجع است. که به صورت درصدی از محدوده تعریف می شود. کلاسهای دقت مختلف و در دسترس بودن آنها در جدول 5 نشان داده شده است.

 کلاس دقت و قطر صفحه مدرج

خطای کل نشان دهنده مشتمل بر خطای هیسترزیس و خطای دما در دمای مرجع 20 درجه سانتیگراد نباید از خطای مفروض آورده شده در کلاس دقت آن بیشتر گردد. برای کلاسهای دقت خاص، مواد و روندهای خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر نیاز باشد که از پر کردن سیال در گیج فشار استفاده شود، دقت گیج در مقایسه با حالتی که گیج بصورت خشک کار می کند حداقل به اندازه یک کلاس کاهش می یابد.

بدنه و نگهدارنده صفحه (Case and Bezel)

بدنه و نگهدارنده صفحه گیج فشار بایستی مطابق با محیطی که گیج مورد استفاده قرار می گیرد انتخاب شود. آنها از لحاظ اندازه، مواد و ساختمان و سبک متفاوت هستند.

بدنه و نگهدارنده صفحه گیج فشار در جنس های مختلف نظیر: پلاستیک ABS، فولاد رنگی، فولاد با روکش کروم، برنج، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و phenolic turret موجود هستند.

ایندومارت سه نوع بدنه گیج ارائه می کند: 1- بدنه استاندارد بدون دریچه بازدید 2- کیس با دریچه بازدید 3- کیس جلو بسته با دیواره مستحکم بین لوله بوردون و پنجره

 انواع مختلف بدنه های گیج ایندومارت

 نگهدارنده صفحه (bezel) برای نگهداشتن پنجره است. بسته به نوع استفاده و نوع بدنه پنج نوع نگهدارنده صفحه (bezel) موجود هستند.

 موقعیت اتصال و نصب

گیج های فشار ایندومارت پنج نوع مختلف از اتصال را ارائه می کنند.

  • نصب مستقیم با اتصال از پایین
  • نصب مستقیم با اتصال از پشت (دو نوع)
  • نصب تابلویی با استفاده از بست U شکل
  • نصب دیواری با استفاده از فلنج پشت
  • نصب تابلویی با استفاده از فلنج جلو با سه سوراخ ثابت کننده

در شکل زیر انواع مختلف این اتصالات نشان داده شده اند.

موقعیت نصب و اتصال گیج های ایندومارت

 

اتصال فشار

موقعیت اتصال جریان و اندازه رزوه تمامی گیج های فشار در دفترچه فنی مشخص شده است. رزوه های استاندارد taper pipe threads مطابق با ANSI/ASME B1.20.1 با علامت NPT نشان داده می شود و رزوه ای موازی با علامت G یا BSP نشان داده می شوند. بقیه رزوه ها نظیر SAE flair در صنایع خاصی مورد استفاده است که بصورت سفارشی تامین می گردد.

عوامل محیطی

ایمنی کافی حاصل از برنامه ریزی هوشمندانه، انتخاب دقیق و نصب صحیح گیج ها در سیستم است. مصرف کننده بایستی تمام شرایط مرتبط با کار و محیط استفاده از وسیله را به تامین کننده اطلاع دهد پس از آن تامین کننده قادر خواهد بود مناسب ترین گیج فشار را پیشنهاد دهد.

درجه حفاظت در برابر ورود عوامل محیطی (IP) گیج فشار انتخاب شده، باید چنان باشد که گیج را در برابر نفوذ گرد و خاک و آب حفظ کند. کد IP همیشه متشکل از IP و متعاقب آن دو عدد می آید. اولین رقم بیانگر حفاظت در برابر نفوذ اجسام جامد خارجی است در حالیکه دومین رقم نشانگر مقاومت تجهیز در برابر نفوذ مایع می باشد.

 حفاظت گیج در برابر عوامل خارجی

برای نصب درست، محدود کننده های فشار، شیرهای اطمینان، تنظیم کننده های فشار، آب بندهای شیمیایی، دمپرو خفه کننده های نوسان، سیفونها (لوله های زانویی)، مانیفولدها و بقیه اجزای مشابه نیز موجود هستند.

دمای فرآیند

یک بخش مهم از اطلاعات برای انتخاب گیج فشار مناسب مشخصات و پروفایل دمای فرآیند است. برای کارکرد صحیح گیج های فشار انتخاب شده، ضروری است که گیج بتواند در بیشترین حرارت فرآیند دوام بیاورد.

منفعت دیگر دانستن دمای فرآیند تخمین دقت اندازه گیری فشار است. دقت گیج های فشار معمولا در دمای مرجع 20 درجه سانتیگراد است.تغییرات در دمای فرآیند از سوی دیگر دقت گیج های ایندومارت را مطابق جدول زیر تغییر می دهد.

تاثیر دمای فرآیند بر اندازه گیری

فشار اضافی

هر گونه اضافه فشاری در عنصر حسگر فشار تنش ایجاد می کند و در نتیجه طول عمر و دقت گیج فشارایندومارت را کاهش می دهد. از این رو همیشه مطلوب است که از گیج فشاری با حداکثر مقیاس اندازه گیری، بزرگتر از حداکثر فشار کاری استفاده شود تا اضافه فشار و سرجها به آسانی جذب شود. سرجهای می توانند با همان روش که در نوسانات فشار بود رفع و رجوع گردد.

تخصیص دادن اضافه فشار برای یک گیج فشار به این معنی است که عنصر حسگر فقط در یک بازه زمانی کوتاه اضافه فشار را تحمل خواهد کرد. استفاده از یک واحد حفاظت اضافه دامنه (over-range) برای حل مشکل فشار اضافی بشدت توصیه می گردد.

 محافظ اضافه فشار

 

برای مشاهده خدمات موسسه موتور درایو در زمینه اجرای پروژه اتوماسیون صنعتی بر روی بنر زیر کلیک کنید.

ارتعاشات و شوکها

در جایی که شوکها و ارتعاشات فشار موجب می شود که عقربه نشانگر گیج فشار لرزش داشته باشد. استفاده از گیج فشار پر شده با سیال پیشنهاد می شود. گیج های فشار پر شده با سیال بطور ویژه برای خدمت در کاربردهای سخت استفاده می شود. هنگامی که در گلیسیرین غوطه ور می شود، همه اجزای محرک گیج فشار روانکاری می شود و اثرات ارتعاش و شوک تعدیل (damp) می شود.

گیج های فشار پرشده با سیال به طور گسترده ای در تجهیزات کشاورزی، تجهیزات هیدرولیک، شوینده های فشاری، تجهیزات میدان نفتی، پمپها، کمپرسورها و بقیه سیستمهایی که ممکن است در معرض ارتعاش و شوک قرار داشته باشند مورد استفاده قرار می گیرد.

همه گیج های فشار نباید با سیال (گلیسیرین) پر شوند. برای مثال، در گیج های فشار با عنصر فشار کپسولی، به جای بدنه پر شده با مایع بایستی از میرا کننده های خارجی استفاده شود.

نکته: همه گیج های فشار آب بندی شده به منظور پر کردن سیال، تجهیزی دارند تا از جبران سازی اتمسفری مطمئن گردند. یک برچسپ بر روی بدنه نصب شده که نشان می دهد که چگونه در لاستیک قرار گرفته در بالای گیج پس ار نصب کردن، با برش یک حفره ایجاد کنید. در صورتیکه درپوش لاستیکی باز نشود، علاوه بر اینکه قرائت فشار اشتباه خواهد بود. ممکن است باعث آسیب به افراد یا اموال گردد.

صفحه مدرج

زینه بندی معمولا 270 درجه از قوس صفحه را پوشش می دهد. اما برای کلاسهای دقت 0.5% تا 0.1% ممکن است از زینه بندی بلندتر استفاده شود. صفحه مدرج با دقت 1.6% دارای یک متوقف کننده یا بلوک اتصال کوتاه ابتدایی است برای دقتهای بهتر از 1% متوقف کننده و بلوک اتصال کوتاه ابتدایی وجود ندارند.

پنجره

گیج فشار ایندومارت در سه نوع مختلف شامل:

  1. شیشه تخت ایندومارت
  2. شیشه ایمنی لمینیت شده
  3. اکریلیک / پلکسی گلس

عرضه می شود.

 مرجع:

INDUMART PRESSURE GAUGES - www.indumart.com

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای یادگیری مباحث مربوط به ابزار دقیق مطالعه مقالات زیر است

1- سنسور القایی چیست؟ انواع و کاربردهای مختلف

2- گیج فشار ایندومارت INDUMART

3- ترمومتر ایندومارت INDUMART

4- نحوه کار گیج فشار

5- نحوه کار ترانسمیتر 4-20 میلی آمپر

6- اصول کار ترموستات

7- سیم بندی ترانسمیتر

8- دلیل استفاده از سیگنال جریان 4-20 mA به جای سیگنال ولتاژ

9- تفاوت بین دقت، تلرانس، عدم قطعیت و خطا

10- معنی اطلاعات روی صفحه گیج فشار

11- چرا دقت اندازه گیری RTD چهار سیمه از بقیه بیشتر است؟

12- لوله مویین چیست؟ مزیت ها و معایب

13- تفاوت ترانسمیتر و ترانسدیوسر چیست؟

14- دماسنج بی متال (ترمومتر)

15- ترموول چیست؟

16- مقایسه RTD و ترموکوپل : کدام یک برای نیاز شما مناسب تر است؟

نظرات کاربران

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code