سروو موتور چگونه کار می کند؟

در این مقاله به اینکه سروو موتور چگونه کار می کند خواهیم پرداخت. سروو موتور یک موتور سنکرون مغناطیس دائم است که بصورت حلقه بسته کنترل می شود.

سروو موتور چگونه کار می کند؟

یک ربات صنعتی چگونه کار می کند؟ چه چیزی ربات را قادر کرده که خیلی سریع شتاب بگیرد و شتاب خود را پس بدهد. (Decceleration) همچنین موقعیت دقیق نیز مورد نیاز است. در حقیقت در این ربات یک سروو موتور سه فاز نصب شده است در این مقاله به صورت کلی سروو موتور و سروو درایو را توضیح خواهیم داد.

 

ربات صنعتی

 سروو موتور بخشی از سروو درایو است که می تواند موتور DC بدون جاروبک، سنکرون و یا موتور آسنکرون مستحکم باشد. اما چیز مشترک بین آنها وجود یک سنسور است که موقعیت روتور را نشان می دهد که می تواند یک رزولور و یا انکودر باشد. در این وضعیت شما یک انکودر افزایشی را مشاهده می کنید. این وسیله سنسور یک فیدبک به کنترل کننده می فرستد تا سرعت و گشتاور را در مقادیری که مورد نظر بوده است در کوتاه ترین زمان ممکن ثابت نگه دارد.

فیدبک موقعیت انکودر و رزولور

 

سیستم سروو موتور شامل یک موتور سروو، تجهیز فیدبک، آمپلی فایر (تقویت کننده سروو) و کنترل کننده است. اما این تجهیزات با هم چگونه کار می کنند؟

 اجزای مختلف سیستم سروو موتور

 کنترل کننده سروو سیگنال ولتاژ پایین کنترلی به عنوان دستور برای پیگیری سرعت و گشتاور مورد نظر به تقویت کننده می فرستد. سپس تقویت کننده فرمان را تقویت کرده و با توان بالا به موتور می فرستد. سنسورها وضعیت موتور را به آمپلی فایر بازخورد می دهند. این آمپلی فایر از این اطلاعات استفاده کرده و برای کنترل سرعت و موقعیت روتور استفاده می کند. وظیفه کنترل کننده سروو موتور که کنترل کننده ماشین نیز نامیده می شود حلقه بسته کردن سیستم است. با انتقال پیوسته اطلاعات با آمپلی فایر پارامترهای موتور نظیر گشتاور، سرعت یا موقعیت می توانند سریعا تنظیم شوند.

سیستم فیدبک حلقه بسته سروو موتور

برخی از تولید کنندگان ماژول هایی ارائه کرده اند که کنترل کننده و تقویت کننده را ترکیب کرده است. این کار باعث شده است سیستم اجزای کمتری داشته و اتصالات آن کاهش یابد و اندازه آن نیز کوچکتر شود.

سروو موتورAC

 وقتی در مورد سروو موتور AC صحبت می کنیم معمولا منظورمان موتور سنکرون سه فاز است. که تحریک روتور توسط آهنربای مغناطیس دائم انجام می شود که یک موتور پرقدرت، بدون جاروبک و در اندازه های کوچک است.

اجزای سروو موتور ac

سیم پیچی استاتور یک میدان مغناطیسی دوار ایجاد می کند که سرعت چرخش و نیروی آن توسط تقویت کننده و کنترل کننده کنترل می شود. به منظور قرار گرفتن سریع در موقعیت مورد نظر (پاسخ سریع به فرمان) قسمتهای دوار موتور باید ممان اینرسی کمی داشته باشند. با دراز کردن روتور این کار انجام می شود. در شکل زیر میدان دوار در سروو موتور AC نشان داده شده است.

 تشکیل میدان دوار در سروو موتور

 

 

برای مشاهده خدمات موسسه موتور درایو در زمینه اجرای پروژه اتوماسیون صنعتی بر روی بنر زیر کلیک کنید.

 مرجع: کانال Learnchanel در یوتیوب

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد موتور درایو برای دوستانی که به مبحث اینورتر ، درایو و سافت استارتر علاقه مند هستند مطالعه مقالات زیر می باشد.

1- درایو یا VFD مناسب پمپ کدام است؟

2- دفترچه فارسی اینورتر اینوت invt GD10

3- نمایندگی اینورتر پرتو صنعت در لاله زار

4- راه اندازی اینورتر اینوت INVT GD20

5- تعیین کابل های موازی در درایو فرکانس متغیر یا اینورتر

6- راه اندازی چند موتور با یک اینورتر

7- راهنمای خرید اینورتر (درایو)

8- اینورتر چیست و چگونه کار می کند؟

9- سروو موتور چگونه کار می کند؟

10- روش اتصال اینورتر به موتور

11- محاسبه مقاومت ترمز اینورتر (درایو فرکانس متغیر)

12- دلایل پیشتازی اینورتر یا VFD ها

13- تنظیم پارامترهای اصلی سافت استارتر

14- چرا به درایوهای سرعت متغیر (VSD) نیاز داریم؟

15- انتخاب سافت استارتر یا درایو سرعت متغیر (VSD) ؟

16- سافت استارتر (Soft Starter) چیست؟

17- رینگ زمین کننده شفت موتور – متعلقات ضروری VFD

18- چرا شما باید در درایو خود از راکتور خط استفاده کنید؟

19- راکتور خط چیست و چگونه به درایو موتور شما کمک می کند؟

20- شش تصور رایج غلط در مورد درایو فرکانس متغیر

21- مزایای VFD ها، اینورترها و درایوها

22- نکات مهم در خرید درایو فرکانس متغیر

23- درایو فرکانس متغیر (VFD) چیست؟

نظرات کاربران

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code