علل رایج خرابی سیم پیچی استاتور
سیم پیچی مناسب استاتور
شرایط کاری نامطلوب(اعم از الکتریکی، مکانیکی یا محیطی) می تواند بطور چشمگیری عمر سیم پیچی استاتور سه فاز را کاهش دهد. خرابی های سیم پیچی که در زیر نشان داده شده است بیان می کند که در چنین شرایطی چه اتفاقی می تواند رخ دهد.
در این بخش برای کمک به شما در شناسایی علت هایی که ممکن است باعث خرابی شود، مواردی را ذکر می کنیم تا بتوانید اقدامات پیشگیرانه ای انجام دهید. سیم پیچ نو و سالم استاتور(شکل پایین) را با سیم پیچ های خرابی که در شکل های بعدی نشان داده شده است مقایسه کنید.
1- سیم پیچ تکفاز (اتصال ستاره)
تخریب سیم پیچ تکفاز، نتیجه قطع شدن یکی از فازهای منبع تغذیه موتور می باشد. معمولا این قطعی ناشی از یک فیوز سوخته، یک کلید باز، یک فیدر معیوب یا اتصالات نامطلوب می باشد.
2- سیم پیچ تکفاز(اتصال مثلث)
تخریب سیم پیچ تکفاز، نتیجه قطع شدن یکی از فازهای منبع تغذیه موتور می باشد. معمولا این قطعی ناشی از یک فیوز سوخته، یک کلید باز، یک فیدر معیوب یا اتصالات نامطلوب می باشد.
3- اتصال فاز به فاز در سیم پیچی
این نوع شکست عایقی، معمولا ناشی از آلودگی، اصطکاک، ارتعاش یا افزایش ولتاژ است.
4- اتصال حلقه به حلقه در سیم پیچی
این نوع شکست عایقی، معمولا ناشی از آلودگی، اصطکاک، ارتعاش یا افزایش ولتاژ است.
5- اتصال سیم پیچ به هسته
این نوع شکست عایقی، معمولا ناشی از آلودگی، اصطکاک، ارتعاش یا افزایش ولتاژ است.
6- اتصال سیم پیچ به لبه شیار
این نوع شکست عایقی، معمولا ناشی از آلودگی، اصطکاک، ارتعاش یا افزایش ولتاژ است.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
موتور درایو عرضه کننده الکتروموتور در برندهای مختلف می باشد. جهت مشاهده مشخصات و لیست قیمت محصولات روی لینک های زیر کلیک کنید و برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان ما با شماره تلفن 40331927 و 40331967 تماس بگیرید.
1- لیست قیمت الکتروموتور موتوژن
2- لیست قیمت الکتروموتور الکتروژن
3- لیست قیمت الکتروموتور زیمنس
4- لیست قیمت الکتروموتور گاماک (GAMAK)
5- لیست قیمت الکتروموتور ایلماز (ELK-YILMAZ)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
7- اتصال سیم پیچ به درون شیار
این نوع شکست عایقی، معمولا ناشی از آلودگی، اصطکاک، ارتعاش یا افزایش ولتاژ است.
8- اتصال کوتاه
این نوع شکست عایقی، معمولا ناشی از آلودگی، اصطکاک، ارتعاش یا افزایش ولتاژ است.
9- آسیب سیم پیچی فاز ناشی از ولتاژ نامتعادل
تخریب حرارتی عایق در یک فاز سیم پیچی استاتور، می تواند ناشی از عدم برابری ولتاژ بین فازها باشد. معمولا ولتاژهای نابرابر، ناشی از عدم تعادل بارهای تغذیه شده توسط منبع توان، اتصال ضعیف در ترمینال موتور یا یک اتصال با مقاومت بالا( weak spring) می باشد.
توجه: 1 درصد عدم تعادل در ولتاژ ممکن است باعث 6 تا 10 درصد عدم تعادل در جریان شود.
10- آسیب فاز ناشی از اضافه بار
معمولا تخریب حرارتی عایق در همه فازهای سیم پیچی استاتور، ناشی از تجاوز بار از مقدار نامی موتور می باشد.
توجه: افت ولتاژ و افزایش ولتاژ( بیش از مقدار استانداردهای NEMA) نتایج مشابهی بر تخریب عایقی خواهند داشت.
برای مشاهده خدمات موسسه موتور درایو در زمینه اجرای پروژه اتوماسیون صنعتی بر روی بنر زیر کلیک کنید.
11- آسیب ناشی از قفل شدن روتور
معمولا تخریب حرارتی شدید عایق همه فازهای موتور، ناشی از جریانهای بسیار بالای عبوری از سیم پیچی بدلیل قفل شدن روتور می باشد. همچنین این جریانهای بسیار بالا ممکن است ناشی از راه اندازیها یا تغییر جهت گردش پی در پی موتور باشند.
12- آسیب سیم پیچی ناشی از افزایش ناگهانی ولتاژ
تخریب عایقی، معمولا بدلیل افزایش ناگهانی ولتاژ صورت می پذیرد. این افزایش ناگهانی، اغلب ناشی از سویچینگ مدارات، رعد و برق، تخلیه خازن و ادوات الکترونیک قدرت می باشند.
برای دریافت اطلاعات و مشاهده قیمت ترموسوئیچ ، سوئیچ اورلود و ترمیستور PTC روی بنر زیر کلیک کنید.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
پیشنهاد موتور درایو برای کسب اطلاعات مناسب درباره تست و تعمیر الکتروموتور الکتروموتور مطالعه مقالات زیر می باشد:
1- سیزده دلیل اصلی خرابی موتورها
2- چگونه مقاومت عایقی موتور را اندازه گیری کنیم
3- نحوه تست کردن خازنهای الکتروموتور تکفاز
4- تعویض خازن راه انداز و دائمی الکتروموتور القایی تکفاز
5- دلایل افزایش تلفات در موتورهای بازپیچی
6- تست سیم پیچ موتور سه فاز با اهم متر
7- قواعد تعمیر و نگهداری الکتروموتورها
8- روغن یا گریس در روانکاری الکتروموتورها - قسمت اول
9- روغن یا گریس در روانکاری الکتروموتورها - قسمت دوم
11- تعمیر موتور تکفاز - قسمت اول
12- تعمیر موتور تکفاز - قسمت دوم
13- تعمیر موتور تکفاز - قسمت سوم
14- چگونه درجه حرارت سیم پیچ موتور سه فاز را ارزیابی کنیم
15- توصیه هایی برای خنک کاری در موتورهای داغ
16- تشخیص جریانهای گذرنده از یاتاقان موتورها
17- دستورالعمل هایی برای تعمیر و نگهداری الکتروموتور
18- توصیه هایی برای جلوگیری از سوختن الکتروموتور
19- علل رایج خرابی سیم پیچی استاتور
20- نکات تعمیر موتور روتور سیم پیچی شده
21- علل خرابی یاتاقان (Bearing) و اقدام متقابل
22- عوامل مهم در خرابی عایق الکتروموتور
23- عیب یابی رایج ترین اشکالات سیم پیچی موتورهای الکتریکی سه فاز
24- خرابی الکتروموتور به دلیل کار با درایو + راهکارها
26- روش های تست روتور قفس سنجابی - بخش اول
عارف
1402/04/02سلام مهندس میشه ی نقطه که شارلاک خراب شده و سیمپیچ به هم راه داده رو ترمیم کرد
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)
سلام عارف عزیر
در شرکت های سازنده الکتروموتور هم این کار را در خطوط سیم پیچی انجام می دهند اصلا یک واحد تعمیرات و بازکاری خط تولید دارند اما برای این کار باید سیمها قابل جدا سازی باشند و دیگر اینکه شارلاک پلی استر یا رزین اپوکسی نباشد چون جدا کردن سیم بدون آسیب از این نوع لاکها خیلی سخت است و تقریبا غیر ممکن است.