علل رایج خرابی سیم پیچی های استاتور

علل رایج خرابی سیم پیچی های استاتور

علل رایج خرابی سیم پیچی های استاتور

سیم پیچی مناسب استاتور

شرایط کاری نامطلوب(اعم از الکتریکی، مکانیکی یا محیطی) می تواند بطور چشمگیری عمر سیم پیچی استاتور سه فاز را کاهش دهد. خرابی های سیم پیچی که در زیر نشان داده شده است بیان می کند که در چنین شرایطی چه اتفاقی می تواند رخ دهد.
در این بخش برای کمک به شما در شناسایی علت هایی که ممکن است باعث خرابی شود، مواردی را ذکر می کنیم تا بتوانید اقدامات پیشگیرانه ای انجام دهید. سیم پیچ نو و سالم استاتور(شکل پایین) را با سیم پیچ های خرابی که در شکل های بعدی نشان داده شده است مقایسه کنید.

سیم پیچی استاتور

1- سیم پیچ تکفاز (اتصال ستاره)

تخریب سیم پیچ تکفاز، نتیجه قطع شدن یکی از فازهای منبع تغذیه موتور می باشد. معمولا این قطعی ناشی از یک فیوز سوخته، یک کلید باز، یک فیدر معیوب یا اتصالات نامطلوب می باشد.

سیم پیچ تکفازز ستاره

2- سیم پیچ تکفاز(اتصال مثلث)

تخریب سیم پیچ تکفاز، نتیجه قطع شدن یکی از فازهای منبع تغذیه موتور می باشد. معمولا این قطعی ناشی از یک فیوز سوخته، یک کلید باز، یک فیدر معیوب یا اتصالات نامطلوب می باشد.

سیم پیچ تکفاز مثلثث

3- اتصال فاز به فاز در سیم پیچی

این نوع شکست عایقی، معمولا ناشی از آلودگی، اصطکاک، ارتعاش یا افزایش ولتاژ است.

اتصال فاز به فازز در سیم پیچی

4- اتصال حلقه به حلقه در سیم پیچی

این نوع شکست عایقی، معمولا ناشی از آلودگی، اصطکاک، ارتعاش یا افزایش ولتاژ است.

اتصال حلقه به حلقه در سیم پیچی

 

 

5- اتصال سیم پیچ به هسته

این نوع شکست عایقی، معمولا ناشی از آلودگی، اصطکاک، ارتعاش یا افزایش ولتاژ است.

اتصال سیم پیچ بهه هسته

 6- اتصال سیم پیچ به لبه شیار

این نوع شکست عایقی، معمولا ناشی از آلودگی، اصطکاک، ارتعاش یا افزایش ولتاژ است.

اتصال سیم پیچ به لبه شیار

7- اتصال سیم پیچ به درون شیار

این نوع شکست عایقی، معمولا ناشی از آلودگی، اصطکاک، ارتعاش یا افزایش ولتاژ است.

اتصال سیم پیچ به درون شیار

 8- اتصال کوتاه

این نوع شکست عایقی، معمولا ناشی از آلودگی، اصطکاک، ارتعاش یا افزایش ولتاژ است.

اتصال کوتاه

9- آسیب سیم پیچی فاز ناشی از ولتاژ نامتعادل

تخریب حرارتی عایق در یک فاز سیم پیچی استاتور، می تواند ناشی از عدم برابری ولتاژ بین فازها باشد. معمولا ولتاژهای نابرابر، ناشی از عدم تعادل بارهای تغذیه شده توسط منبع توان، اتصال ضعیف در ترمینال موتور یا یک اتصال با مقاومت بالا( weak spring) می باشد.

توجه: 1 درصد عدم تعادل در ولتاژ ممکن است باعث 6 تا 10 درصد عدم تعادل در جریان شود.


آسیب فاز ناشی از ولتاژ نامتعادل

 10- آسیب فاز ناشی از اضافه بار

معمولا تخریب حرارتی عایق در همه فازهای سیم پیچی استاتور، ناشی از تجاوز بار از مقدار نامی موتور می باشد.
توجه: افت ولتاژ و افزایش ولتاژ( بیش از مقدار استانداردهای NEMA) نتایج مشابهی بر تخریب عایقی خواهند داشت.

آسیب فاز ناشی از اضافه بار

 

 

 

11- آسیب ناشی از قفل شدن روتور

معمولا تخریب حرارتی شدید عایق همه فازهای موتور، ناشی از جریانهای بسیار بالای عبوری از سیم پیچی بدلیل قفل شدن روتور می باشد. همچنین این جریانهای بسیار بالا ممکن است ناشی از راه اندازیها یا تغییر جهت گردش پی در پی موتور باشند.

آسیب ناشی از قفل شدن روتور

12- آسیب سیم پیچی ناشی از افزایش ناگهانی ولتاژ

تخریب عایقی، معمولا بدلیل افزایش ناگهانی ولتاژ صورت می پذیرد. این افزایش ناگهانی، اغلب ناشی از سویچینگ مدارات، رعد و برق، تخلیه خازن و ادوات الکترونیک قدرت می باشند.

آسیب سیم پیچی ناشی از افزایش ناگهانی ولتاژ

نظرات کاربران

Responsive image
فاضلی
1397/08/18

سلام مهندس مطالب بسیار عالی هست. لطفا در مورد ژنراتور تولید برق موتور برق بنزینی هم مطالب بگذارید . ممنون.

Responsive image
محمدرسول کریمی(مدیر سایت)

سلام آقای فاضلی

خیلی متشکرم از لطفی که به ما دارید. در این مورد که شما فرمودید در آینده مطالبی خواهیم داشت.

نظر خود را ثبت نمایید

CAPTCHA code